Announcement

Collapse
No announcement yet.

Remmiahdettu E36 325

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • eeki
    BTCF Member
    • Jul 2003
    • 1966
    • HKI

    #31
    Onhan tästä ollut aikaisemminkin juttua, mutta kertauksen vuoksi faktaa:



    Iso ero on että päästöt mitataan grammoina / kilometri, verrattuna perus katsastusmittauksen suhteellisiin pitoisuuksiin. Ja tosiaan rullilla ajelu on aina täysin eri juttu kuin paikallaan polkeminen..
    Ducati 998 -02 //

    Comment

    • kake
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2002
      • 590
      • Kerava

      #32
      Originally posted by eeki View Post
      Iso ero on että päästöt mitataan grammoina / kilometri, verrattuna perus katsastusmittauksen suhteellisiin pitoisuuksiin. Ja tosiaan rullilla ajelu on aina täysin eri juttu kuin paikallaan polkeminen..
      Eli harva perä kiinni mittausten ajaksi.
      Tallissa: Z4 35is Alpinweiss III ja Camino

      Comment

      • Keimo
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2032
        • Kekkoslovakia

        #33
        Lukaisin vähän muilta saiteilta juttuja pussitesteistä, niin näyttää siltä, että on siitä päästy läpikin:

        Dnfs.org:lta

        "Ahdetun auton tapauksessa heti downpipeen esikatti tai kaksi jotka lämpenevät heti kuumiksi ja sitten vielä pakoputkeen katti tai kaksikin niin varmasti menee läpi jos vain kone on muuten suht. vakio ja hyvässä kunnossa. Ja downpipen tulisi olla aika ahdistava jotta pakokaasu lämpenee kunnolla lämmittäen mahdollisimman nopeasti esikatin/katit ja katin/katit.

        Esimerkiksi R32 GT-R ei mennyt millään läpi 70mm downpipeilla mutta 50mm kirkkaasti. Itse en kyllä autoa raaskisi siinä testin läpäisevässä kunnossa ajaa sinne mittauksiin."

        ja

        "Itsellä sattuisi tämä rulianssi olemaan edessä kahdelle autolle. Taas voi kysyä onko järkee vai ei ostaa erikoinen auto. On.
        Epäselvyyttä ainoastaan aiheuttaa tämä tct:n tekemä jarru,melu ja radiohäiriö testaus.
        Onko kellään käytännön kokemusta kyseisestä asiasta ja hinta kiinnostaisi myös...? Mielelläni ottaisin vastaan tietoa tästä ryöstöoperaatiosta.
        Kiitoksia kaikille nyt etukäteen ketkä viitsivät neuvoa ja auttaa "

        ja

        "
        Yksinkertaistaen päästöt kiristyivät -92 alkaen, -96 alkaen, 2000 alkaen ja viimeksi 2005 alkaen. Suurin muutos tuli 2000 kun euro3 tuli käyttöön. Raja-arvot eivät juuri kiristyneet mutta mukaan tuli päästöjen keräys heti kylmäkäynnistyksestä eteenpäin. Tätä aiemmissa testeissä mittaus alkaa vasta 40 sekunnin käytön jälkeen.

        Ts. tavallisella pakokaasutesterilläkin voisi teoretisoida päästötestin menestystä -96 2000 vuosimallia vanhemmissa autoissa: Jos 40 sekunnin päästä kylmäkäynnistyksestä päästöt ovat tippuneet suht alas niin toiveet ovat jo hyvät.

        Nämä tiedot poimittu AMK opiskelijan kertomasta, kaveri on tehnyt noita päästötestejä eli uskoisin hänen tietävän jotain aiheeseen liittyen.

        Mitä tulee itse testiin ja virityksiin testiä varten, niin eipä se kovin kallis homma ole vaikkapa Parkolta ostaa rst-metallikattia ja modata se downpipen varteen turbon perään. Sillä pitäisi aika varmasti mennä ainakin -96 asti läpi testistä. Tietysti edelleen vaatii että kone muuten on sellaisissa säädöissä.

        Edit: mietin tota uudemman kerran ja jos euro3 tuli 2000 voimaan niin sitä vanhemmissa ei siis pussiin kerätä ensimmäisiä 40 sekunnin kaasuja."

        ja

        "No siis onhan R33 SKylinejäkin päästöistä läpi viety jo että ei se kovin paha rasti voi olla. Ja siis sinnehän voi laittaa vaikka kolme kattia jos siltä tuntuu, testiä varten. Sulla Avatarin perusteella S14a, eli eikös siellä ole jo lähtöön se esikatti DPn varressa? Sen kanssa luulisi menevän ainakin. Toki ne säädöt pitää olla kunnossa."


        Eli ei tuo Euro2 -päästönormi (--> v.96)ainakaan ole mahdoton.

        Comment

        • kake
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2002
          • 590
          • Kerava

          #34
          Originally posted by Keimo View Post

          Eli ei tuo Euro2 -päästönormi (--> v.96)ainakaan ole mahdoton.
          Ei olekkaan. Itse tiedän yhden auton (kaverin, ei bmw) joka läpäisi testin. En ole sitä jaksanut mainostaa, lähinnä sen takia että täällä saa alkaa vääntämään muutaman jäärän kanssa kättä asiasta.

          Mutta kuten sanottu, ei mahdotonta.
          Tallissa: Z4 35is Alpinweiss III ja Camino

          Comment

          • DeadRider
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 153

            #35
            Originally posted by kake View Post
            Ei olekkaan. Itse tiedän yhden auton (kaverin, ei bmw) joka läpäisi testin. En ole sitä jaksanut mainostaa, lähinnä sen takia että täällä saa alkaa vääntämään muutaman jäärän kanssa kättä asiasta.

            Mutta kuten sanottu, ei mahdotonta.
            Kumpaas kake suosittelee KMS vai AEM EMS ruiskunohjausta? suunnilleen samoissa hinnoissa pyörittäisi nyt
            Käyttökulkine: Chrysler Stratus 2.5i V6 :think

            Next: E38
            Lelu: 200CC ATV "Cross" mönkijä.




            TARJOA 1502 projektia

            Comment

            • Keimo
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 2032
              • Kekkoslovakia

              #36
              Originally posted by kake View Post
              Ei olekkaan. Itse tiedän yhden auton (kaverin, ei bmw) joka läpäisi testin. En ole sitä jaksanut mainostaa, lähinnä sen takia että täällä saa alkaa vääntämään muutaman jäärän kanssa kättä asiasta.

              Mutta kuten sanottu, ei mahdotonta.
              Joku täällä jo totesikin, että kun täällä normiviritys tarkoittaa pörinäputkea ja 50 euron lastua, niin Dnfs.orgissa se tarkoittaa koko koneen kasaamista kunnon osilla, ulkopuolista moottorinohjausta jne. Eli siellä tuntuu olevan huomattavasti enemmän kokemusta näistä VTT:n testeistä, kun projektit ovat vähän erityyppisiä.

              Comment

              • _nixu_
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2006
                • 8972
                • Kellokoski

                #37
                Originally posted by Keimo View Post
                Joku täällä jo totesikin, että kun täällä normiviritys tarkoittaa pörinäputkea ja 50 euron lastua, niin Dnfs.orgissa se tarkoittaa koko koneen kasaamista kunnon osilla, ulkopuolista moottorinohjausta jne. Eli siellä tuntuu olevan huomattavasti enemmän kokemusta näistä VTT:n testeistä, kun projektit ovat vähän erityyppisiä.
                Jep. Kyllä sen varmasti läpi saakin. Se vaan täytyy ottaa huomioon budjetissa että ei välttämättä ensimäisellä kerralla mene läpi, eikä vielä toisellakaan.

                Mites jos tuohon laittaisi saastelaitteet jostain uudemmasta koneesta?
                Menisikö jostain pakosarja suoraan kiinni missä olisi nämä esikatit valmiina?
                Sitten voisi olla jo toivoa saada läpi.
                E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #38
                  ...ja kun muistetaan että "Kyllin" turbotuksen ja tähän tehdyn moottorinohjauskonstruktion on tehnyt japsi-inssit jo tehtaalla. Kyse on siis vakiomoottorista. Voi siis olla "hieman" helpompi pussittaa, kuin e36 m50 vaparikoneella johon on jälkikäteen väkästelty ahdin+ohjausjärjestelmät.

                  Comment

                  • Keimo
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2032
                    • Kekkoslovakia

                    #39
                    Originally posted by Hemi View Post
                    ...ja kun muistetaan että "Kyllin" turbotuksen ja tähän tehdyn moottorinohjauskonstruktion on tehnyt japsi-inssit jo tehtaalla. Kyse on siis vakiomoottorista. Voi siis olla "hieman" helpompi pussittaa, kuin e36 m50 vaparikoneella johon on jälkikäteen väkästelty ahdin+ohjausjärjestelmät.
                    Kyllä kyllä, riskit ja epävarmuudet ovat kaikkien tiedossa. Nyt voisit Hemi valjastaa tietämyksesi siihen, että mitäs tuollaisessa projektissa tulisi vähintään huomioida ja pysytään kohtuudessa, juu nou.

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 10035
                      • KVLA

                      #40
                      No koska uskomus ja tieto näyttää olevan sitä luokkaa,että Bemarikin menee heittämällä läpi,niin ei kun kokeilemaan.
                      Lueskelin aikoinani itsekkin noita testintynkiä netistä.Mutta kun minun silmiini ei vaan sattunut löytymään Bmw-merkkistä ajoneuvoa,joka olisi jälkiahdettuna testin läpäissyt.En tietenkään väitä,etteikö näin voisi olla,mutta kaivakaapa tuollaisen (vähäpäästöisen)tapauksen tiedot esiin.Ei noihin "valmiisiin" ahtomoottoreihin voi mielestäni tämän topiikin autoa rinnastaa.
                      Jos joku jälkiahdettu riisi on päästöt läpäissyt,hyvä niin.Mutta edelleenkin Bemarista kaipailisin faktaa.Jos joku linkki tälläiseen tapauseen löytyy,niin olisin kiitollinen tiedosta.
                      Tietenkään ei pyyhettä kannata heittää kesken pelin kehään,jos tonnikaupalla on jo euroja poltettu.Peli on katsottava loppuun asti.
                      Last edited by Heguli 31; 10-04-2007, 16:12.

                      Comment

                      • DeadRider
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2007
                        • 153

                        #41
                        KMS ruisku tuli ostettua tuossa, nyt onkin sitten hetki hiljaisempaa ellen saa noita hifejä myytyä
                        Käyttökulkine: Chrysler Stratus 2.5i V6 :think

                        Next: E38
                        Lelu: 200CC ATV "Cross" mönkijä.




                        TARJOA 1502 projektia

                        Comment

                        • kake
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2002
                          • 590
                          • Kerava

                          #42
                          Originally posted by Heguli 31 View Post
                          No koska uskomus ja tieto näyttää olevan sitä luokkaa,että Bemarikin menee heittämällä läpi,niin ei kun kokeilemaan.
                          Lueskelin aikoinani itsekkin noita testintynkiä netistä.Mutta kun minun silmiini ei vaan sattunut löytymään Bmw-merkkistä ajoneuvoa,joka olisi jälkiahdettuna testin läpäissyt.En tietenkään väitä,etteikö näin voisi olla,mutta kaivakaapa tuollaisen (vähäpäästöisen)tapauksen tiedot esiin.Ei noihin "valmiisiin" ahtomoottoreihin voi mielestäni tämän topiikin autoa rinnastaa.
                          Jos joku jälkiahdettu riisi on päästöt läpäissyt,hyvä niin.Mutta edelleenkin Bemarista kaipailisin faktaa.Jos joku linkki tälläiseen tapauseen löytyy,niin olisin kiitollinen tiedosta.
                          Tietenkään ei pyyhettä kannata heittää kesken pelin kehään,jos tonnikaupalla on jo euroja poltettu.Peli on katsottava loppuun asti.
                          Ok. Eli japanilaiset voi mennä läpi, mutta BMW ei ikinä?
                          Itse asiassa tuo saattaa johtua siitä että kaikki "ei vähäpäästöiset" japanilaiset on jo kaikki mätiä, eli ovat joutuneet turbottaa näitä uudempia ja tuoreempia. Ei vähäpäästöisiä bemareita on taas vielä yllinkyllin tarjolla, niin ei tarvitse pussitestejä harrastaa.

                          Itsekkään en tiedä yhtään (edes yrittänyttä) bemaria joka olisi vvt:llä käynyt. Mutta ei kai tuo japanilainen moottoritekniikka silti niin paljon bemaria edellä ole?

                          Edelleen siis uskon että myös bmwn moottori voi uon testin läpäistä.
                          Tallissa: Z4 35is Alpinweiss III ja Camino

                          Comment

                          • DeadRider
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2007
                            • 153

                            #43
                            Originally posted by kake View Post
                            Edelleen siis uskon että myös bmwn moottori voi uon testin läpäistä.
                            Kyllä se läpi menee, Jos ei muuten niin pohjasta
                            Paljos tuossa E36 325:sessa pitäisi päästöt olla vakiona :think
                            Käyttökulkine: Chrysler Stratus 2.5i V6 :think

                            Next: E38
                            Lelu: 200CC ATV "Cross" mönkijä.




                            TARJOA 1502 projektia

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #44
                              Originally posted by Keimo View Post
                              Kyllä kyllä, riskit ja epävarmuudet ovat kaikkien tiedossa. Nyt voisit Hemi valjastaa tietämyksesi siihen, että mitäs tuollaisessa projektissa tulisi vähintään huomioida ja pysytään kohtuudessa, juu nou.
                              Jos suoraan sanotaan, niin en tiedä koska kaikki sotii sitä mahdollisuutta vastaan että m50/e36 yhdistelmällä voisi mitenkään "talkoovoimin" läpäistä ko.testiä(siis teekkarien autokerho, käytössä olevilla testilaitteilla ja koulun rahoituksella toki varmasti voi?).Tässä kuitenkin pitää selvitä kylmäkäynnistyksestä+eri rasitus/kuormitustilanteista jolloin koko moottorin peruskonstruktio pitäisi olla jo lähtökohdiltaan ahdetuksi vähäpäästöiseksi jo tehtalla suunniteltu. M52TU/M54 moottoritekniikalla e36 kopassa(mm.x2 katit suoraan pakosarjoissa=lämpiää riittävän nopeasti), voisi päästä jo lähelle mikäli nokat ja puristukset optimoitaisin ahdinkäyttöön ja moottorinohjaus kartoitettaisiin täysin uusiksi(ajettaisiin ko.testiä kymmeniä kertoja päästöjen suhteen optimikarttaa etsiskellessä+mm.optimoitaisiin kylmäkäynnistysrikastukset ja sytytysten myöhäistys lämpiämisen nopeuttamiseksi). Eli m52TU/m54 moottorin muu ohjauselektroniikka+laitteisto+vanos+kaksoiskanava imusarja siis pitäisi korvata jollain täysin uudella ja täysin säädettävällä järjestelmällä.
                              Eli jos/kun systeemiä ei alun alkaenkaan ole suunniteltu paineiseksi, niin kaikki vaikuttaa kaikkeen ja koko systeemi vaatii kyllä paljon muutakin kuin toisen toimintaikkunasta ulkona olevan katin parin metrin päähän pakosarjasta.
                              Tässä kuitenkin se primääriongelma on se että jossain pitäisi pystyä noita testiajoja+säätöjä tekemään varmasti +10kpl ilman 1000€:n kertakolausta.
                              Last edited by Hemi; 11-04-2007, 02:28.

                              Comment

                              • Hammu
                                Moderator
                                • Nov 2006
                                • 3971
                                • Nurmijärvi

                                #45
                                AKE:n suunnalla suhtaudutaan varmaan aika ynseästi jos kokeilis hakea poikkeuslupaa ylittää 20% mallisarjan tehokkaimmasta. 192 +20% =~230hv.

                                Jos akesta myönnettäis poikkeuslupa ylittää tuo 20% vaikka toisella samanlaisella, eli 192+40%=~269hv

                                Eikös saksasta saanut jotain E ja TUV hyväksyttyä remmisatsia, jonka tehot jäi johonkin 260hevoseen, vai meniköhän yli, ei voi muistaa. Hinta oli vaan muistaakseni aika suolainen.
                                Mutta varmaan jäis silti halvemmaks kuin tuo VTT:llä ravaaminen

                                Ilmeisesti jarrut/alusta ei vaatis muutoksia, koska verrokkina on käytetty kuitenkin 328:ia.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎