Saksassa TUV hyväksytty remmisatsi ja kuitenkin täällä asennettuna pitää täällä siltikin pussittaa. Siellä Suomeen rekisteröityyn ajoneuvoon esim.Saksalaisen valmistajan toimesta asennettu ja TUV hyväksytty setti pitää sekin täällä pussittaa(toki sitten pitäisi mennä kerrasta läpikin....unissaan), mutta tämä on käsittääkseni AKE:n suunnalta laiton vaatimus, jolloin 3-5-vuoden valitustie voisi tuottaa myönteisen loppupäätöksen.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Remmiahdettu E36 325
Collapse
X
-
Tai laittaa vaan sen remmin kylmästi kiinni ja toivoo ettei katsastus setä jaksa kattelle pellen alle tai tajua mitn
Tai etsii aseman/inssin, joka päästää läpi katsastuksestaNyt
BMW 330e g21 M-Sport
Ennen
BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i
Comment
-
-
Originally posted by Wiking View PostTai laittaa vaan sen remmin kylmästi kiinni ja toivoo ettei katsastus setä jaksa kattelle pellen alle tai tajua mitn
Tai etsii aseman/inssin, joka päästää läpi katsastuksesta
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostJos suoraan sanotaan, niin en tiedä koska kaikki sotii sitä mahdollisuutta vastaan että m50/e36 yhdistelmällä voisi mitenkään "talkoovoimin" läpäistä ko.testiä(siis teekkarien autokerho, käytössä olevilla testilaitteilla ja koulun rahoituksella toki varmasti voi?).Tässä kuitenkin pitää selvitä kylmäkäynnistyksestä+eri rasitus/kuormitustilanteista jolloin koko moottorin peruskonstruktio pitäisi olla jo lähtökohdiltaan ahdetuksi vähäpäästöiseksi jo tehtalla suunniteltu. M52TU/M54 moottoritekniikalla e36 kopassa(mm.x2 katit suoraan pakosarjoissa=lämpiää riittävän nopeasti), voisi päästä jo lähelle mikäli nokat ja puristukset optimoitaisin ahdinkäyttöön ja moottorinohjaus kartoitettaisiin täysin uusiksi(ajettaisiin ko.testiä kymmeniä kertoja päästöjen suhteen optimikarttaa etsiskellessä+mm.optimoitaisiin kylmäkäynnistysrikastukset ja sytytysten myöhäistys lämpiämisen nopeuttamiseksi). Eli m52TU/m54 moottorin muu ohjauselektroniikka+laitteisto+vanos+kaksoiskanava imusarja siis pitäisi korvata jollain täysin uudella ja täysin säädettävällä järjestelmällä.
Eli jos/kun systeemiä ei alun alkaenkaan ole suunniteltu paineiseksi, niin kaikki vaikuttaa kaikkeen ja koko systeemi vaatii kyllä paljon muutakin kuin toisen toimintaikkunasta ulkona olevan katin parin metrin päähän pakosarjasta.
Tässä kuitenkin se primääriongelma on se että jossain pitäisi pystyä noita testiajoja+säätöjä tekemään varmasti +10kpl ilman 1000€:n kertakolausta.
Kuskikin jättää syömättä hernerokkaa ja tuoretta ruisleipää ennen testejä..______________________________
BP-2010 burnismestari \o/
______________________________
-Ter0
[email protected]
TT-Speed Oy
Comment
-
-
Originally posted by muggo View PostMeinaat että Jyrkan "remmi E36 328i" pussitettiin täällä Suomessa vai? Tai sitten ei.
Comment
-
-
Originally posted by muggo View PostHemi, mun moka kun tuli luettua taas kerran huonosti (kun puhuit tuonti satseista jotka asennetaan täällä vasta ja mulla meni puurot&vellit sekasin tossa vaiheessa).
Ja olet siinä ihan oikeassa että on täysin puhdasta vittuilua vaatia jälkeen päin pussitestiä jo kertaalleen TUV-hyväksytylle satsille, 'periaatteessa' kun pitäisi EU:ta mukaillen kelvata täälläkin kun virallinen mittauspaja on.
Tähän hätään muista millä argumentilla AKE tyrmäsi TUV-hyväksynnän, ei se kuitenkaan ollut tuo jälkimulkkausten teko.
On se vaan jännä juttu että alustasarjojen TUV-kelpaa mutta jos muutoksia teet koneeseen niin on toinen ääni kellossa.
Tosiaan nykyään on helvetin vaikea saada kilpiin edes Saksassa jälkiahdettu penari, jos sen yksittäistuontina tuo (eli ei oteta lukuun nyt tässä vaiheessa niitä muuttoautoja joiden kohtelu on eritasolla), erään AKE:n työntekijän kanta oli että niitä ei saisi leimattua, tosin mitään perusteluita ei osannut sanoa kun veti herneet nenään ja puuhkutti puhelimessa jotain kunnes löi luuria. VAIKKA tehorajat eivät ylittyisi, niin 7kg/hv kuin +20% säädöskään.
Jännä juttu on kyllä se mitenkä esim muutama Lexus on saatu jälkiahdettua (remmillä ovat ne mitä tiedän) ja ihan VTT:n pussitesteistä läpi 'heittämällä'.
Tosin, tuntuuhan nuo japskikoneet olevan hyviä päästöiltään, mitä nyt noita konttorin hommia on sivusta katsellut välillä kun kaiken maailman raatoja ovat käyneet leimaamassa, ei sillä, kyllä 23 vuotiaan VW:nkin päästöt olivat paremmat kuin hyvät, oikeastaan liian hyvät mitä tuli yksi kiesi tuossa pari kk sitten leimattua. Vaikea vaan uskoa, vaikkei BMW-lasien läpi maailmaa katselekkaan tässä asiassa, että mitenkä M50 ahdettuna voi olla niin vaikea saada täyttämään melko löyhät Euro-normit (kun siis puhutaan <-'96 autoista).
eli http://ec.europa.eu/enterprise/autom...ervice/fin.htm
Comment
-
-
Siis ne kaksi jälkiahdettua Lexusta mitkä minä tiedän, ovat saaneet johonkin ihmeelliseen mallisarjayhteneväisyyteen vedoten poikkeusluvan tuon pussitestistä vapautumiseen. Eli ainakaan kumpaakaan näistä ei ole käytetty pussitestissä, vaan poikkeusluvan läpimeno ja normaali vuosikatsastusrajojen alitus on riittänyt.
Comment
-
-
Taannoin tuota remmittämistä kun tutkailin,niin viimeinen niitti homman jatkumiseen oli seuraavanlainen.
Paikallisen katsastusaseman päällikkö tulkitsi AKE:n sääntökirjaa seuraavasti:Myös Saksassa jälkiasennetun ahtimen moottoriinsa saanut ajoneuvo on Suomessa vietävä pussitestiin.Mikäli ko. automallista ei ole vertailumoottoria,siis tehdasasennus ahdettua versiota.Oli sitten TUV-lappu tms.todisteena tai ei.Tämäkö ei siis pidä paikkansa?
Comment
-
-
Mielenkiintoisia kommentteja. Itsellä sen verran kokemusta että oma vähäpäästöisen ahtaminen kompastui +20 % :n tehorajaan, muuten onnistuisi. Kyseessä tyyppihyväksytty sarja (remmi) ja autona MB E55 vm. -98.
Tyyppihyväksyntä paperit (TÜV) ko. yhdistelmälle auto, moottori, ahdinsarja löytyy joten eikö ole EU-lainsäädännön vastaista olla hyväksymättä tällainen ajoneuvo Suomessa? Miten se olikaan kansallisen ja EU-lainsäädännön vertaisuus?
Päteekö tuo tehopainosuhde (7 kg/kw) myös näissä tyyppihyväksytyissä sarjoissa? Ei ainakaan siitä mitään minulle mainittu vaikka menee jo vaparina rajan alle.
-Mika-E63 T AMG `Designo´ -07
E350 T A BLUETEC 9G Elegance -13
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostJos suoraan sanotaan, niin en tiedä koska kaikki sotii sitä mahdollisuutta vastaan että m50/e36 yhdistelmällä voisi mitenkään "talkoovoimin" läpäistä ko.testiä(siis teekkarien autokerho, käytössä olevilla testilaitteilla ja koulun rahoituksella toki varmasti voi?).Tässä kuitenkin pitää selvitä kylmäkäynnistyksestä+eri rasitus/kuormitustilanteista jolloin koko moottorin peruskonstruktio pitäisi olla jo lähtökohdiltaan ahdetuksi vähäpäästöiseksi jo tehtalla suunniteltu. M52TU/M54 moottoritekniikalla e36 kopassa(mm.x2 katit suoraan pakosarjoissa=lämpiää riittävän nopeasti), voisi päästä jo lähelle mikäli nokat ja puristukset optimoitaisin ahdinkäyttöön ja moottorinohjaus kartoitettaisiin täysin uusiksi(ajettaisiin ko.testiä kymmeniä kertoja päästöjen suhteen optimikarttaa etsiskellessä+mm.optimoitaisiin kylmäkäynnistysrikastukset ja sytytysten myöhäistys lämpiämisen nopeuttamiseksi). Eli m52TU/m54 moottorin muu ohjauselektroniikka+laitteisto+vanos+kaksoiskanava imusarja siis pitäisi korvata jollain täysin uudella ja täysin säädettävällä järjestelmällä.
Eli jos/kun systeemiä ei alun alkaenkaan ole suunniteltu paineiseksi, niin kaikki vaikuttaa kaikkeen ja koko systeemi vaatii kyllä paljon muutakin kuin toisen toimintaikkunasta ulkona olevan katin parin metrin päähän pakosarjasta.
Tässä kuitenkin se primääriongelma on se että jossain pitäisi pystyä noita testiajoja+säätöjä tekemään varmasti +10kpl ilman 1000€:n kertakolausta.
Varsinkin se kiinnostaa millainen on jo tehtaalta asti suunniteltu vähäpäästöinen ahdettu moottori ja miksi M50 sarjan moottoria ei sellaiseksi voi muokata esimerkiksi puristussuhteen tai nokkien osalta? Samalla periaatteellahan ne molemmat toimii, yksityiskohdissa vain on eroja ja niitä voi aina muokata.
Esimerkiksi BMW käytti MINI Cooper S:ssä kompressoriahdettua 1.6 litraista moottoria joka on käytännössä täysin sama kuin 1.4 ja 1.6 litraisissa vaparimineissä.
Tietääkö kukaan käykö M50TU:n pakosarjat integroiduilla kateilla suoraan M50 koneeseen? Pelkästään jo nuo auttaisi kun varmasti lämpiävät kohtuullisen nopeasti. Lisäilmapumpun asennuksenkaan ei luulisi olevan ylivoimanen tehtävä ja sekin auttaisi päästöjä nimenomaan kylmänä.
Ruiskun suuttimet kalibroidaan tarkasti ettei mikään sylinteri saa liikaa tai liian vähän polttoainetta. Ehkä suuttimen kapasiteetilla ja ruiskutuskuviolla voisi parantaa atomisoitumista ja vähentää päästöjä.
Kaikkein tärkeintä on varmaan koko systeemin säätäminen toimimaan hyvin yhteen....
No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi
Comment
-
-
Originally posted by Mika V. View PostMielenkiintoisia kommentteja. Itsellä sen verran kokemusta että oma vähäpäästöisen ahtaminen kompastui +20 % :n tehorajaan, muuten onnistuisi. Kyseessä tyyppihyväksytty sarja (remmi) ja autona MB E55 vm. -98.
Tyyppihyväksyntä paperit (TÜV) ko. yhdistelmälle auto, moottori, ahdinsarja löytyy joten eikö ole EU-lainsäädännön vastaista olla hyväksymättä tällainen ajoneuvo Suomessa? Miten se olikaan kansallisen ja EU-lainsäädännön vertaisuus?
Päteekö tuo tehopainosuhde (7 kg/kw) myös näissä tyyppihyväksytyissä sarjoissa? Ei ainakaan siitä mitään minulle mainittu vaikka menee jo vaparina rajan alle.
-Mika-
Comment
-
Comment