Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 m3 SMG manuaaliksi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • leppala
    Bimmer Rookie
    • Jun 2007
    • 190
    • järvenpää

    #16
    No nyt on laatikko purettu, ja pikaisen ihmettelyn perusteella ei tosiaan puutu kuin kepin keskellä pitävät "holkit", mikä toimii samalla pakkilukkona.
    Eli periaatteessa ihan kotikonstein tehtävä muutos, mikäli mielikuvitusta ja työkaluja riittää.
    Ilman noita keppi makaa kokoajan 5-6 vaihteiden välissä vapaalla kumminkin. Niin ja liikennevaloissa saattaa mennä pakkiakin välillä silmään.
    Eli laatikko kyllä toimii noinkin kunhan on tarkkana kepin kanssa.

    Tosiaan ylemmän linkin nro 16, niin katselin omasta laatikosta että siellä on kyllä 3 jousta+kuulaa, mitkä estää juuri tuon pykälien päällekkäin menemisen, eli en usko että noihin pitää kajota ollenkaan.
    Eihän ne pykälät mene päällekkäin smg:ssäkään, ja siinäkin yksi tanko vaihtaa vaihteet samalla periaatteella kuin keppikin.

    Saas nähä, kai tällä joskus vielä ajetaan

    Comment

    • 928 GTS
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2006
      • 1559
      • Helsinki

      #17
      Originally posted by leppala View Post
      Saas nähä, kai tällä joskus vielä ajetaan
      Olisit nyt vaan ostanut aidon manuaalin laatikon niin olisin voinut ostaa SMG:n halvalla.

      Jos jollain on näitä S6S420G-laatikoita (SMG tai manuaali, molemmat käy) nurkissa missä on esim. lootan ulkopuolinen mekanismi kaputt tai etummainen kolmesta valetusta osasta halki pohjakosketuksen tms. takia niin nämä kelpaa sopuhinnalla kunhan keskimmäinen valu ja kaikki sisuskalut on kunnossa. Menossa aivan muuhun käyttöön ja etummainen ja takimmainen lootan kuori sekä muutama pikkuosa menee joka tapauksessa vaihtoon joten sopivasti vialliset siis käy hyvin.
      -92 928 GTS
      -98 550 Maranello

      Comment

      • Ter0
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2003
        • 297
        • Tampere

        #18
        Originally posted by leppala View Post
        No nyt on laatikko purettu, ja pikaisen ihmettelyn perusteella ei tosiaan puutu kuin kepin keskellä pitävät "holkit", mikä toimii samalla pakkilukkona.
        Eli periaatteessa ihan kotikonstein tehtävä muutos, mikäli mielikuvitusta ja työkaluja riittää.
        Ilman noita keppi makaa kokoajan 5-6 vaihteiden välissä vapaalla kumminkin. Niin ja liikennevaloissa saattaa mennä pakkiakin välillä silmään.
        Eli laatikko kyllä toimii noinkin kunhan on tarkkana kepin kanssa.

        Tosiaan ylemmän linkin nro 16, niin katselin omasta laatikosta että siellä on kyllä 3 jousta+kuulaa, mitkä estää juuri tuon pykälien päällekkäin menemisen, eli en usko että noihin pitää kajota ollenkaan.
        Eihän ne pykälät mene päällekkäin smg:ssäkään, ja siinäkin yksi tanko vaihtaa vaihteet samalla periaatteella kuin keppikin.

        Saas nähä, kai tällä joskus vielä ajetaan
        Olikos millanen homma purkaa? Pirahteliko rattaita ja jousia hukkaan?
        Ite olen kahen vaiheilla että alanko ite roplaamaan ton oman SMG:n kans vai käytänkö jollain "ammattimiehellä"...

        Otikkos kuvia operaatiosta?
        ______________________________
        BP-2010 burnismestari \o/
        ______________________________
        -Ter0
        [email protected]
        TT-Speed Oy

        Comment

        • leppala
          Bimmer Rookie
          • Jun 2007
          • 190
          • järvenpää

          #19
          Originally posted by Ter0 View Post
          Olikos millanen homma purkaa? Pirahteliko rattaita ja jousia hukkaan?
          Ite olen kahen vaiheilla että alanko ite roplaamaan ton oman SMG:n kans vai käytänkö jollain "ammattimiehellä"...

          Otikkos kuvia operaatiosta?
          Kytkinkopan pultit auki ja varovasti koputtelee kopan irti.
          Mitään jousia ym ei lennä syliin. ainoat mitkä voi tippua on vaihtoakselin päässä olevat pienet tapit, mutta senkin näkee kun raottaa laatikkoa ja katselee samalla sisään kun avaa sitä.
          Laitan kuvia tänään myöhemmin.

          Nyt pitäis vaan tilata merkkiliikkeestä ne puuttuvat osat ja viedä koneistajalle.
          Noi sähköhommat tässä vaan hirvittää...

          Comment

          • Ter0
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2003
            • 297
            • Tampere

            #20
            Noniin, nyt on itelläki SMG loota auki lattialla.
            Vaihtoakselin pienet nippelit tietenki ropisi hiljakseen irti, mutta kun arvasin että jotain tippuu niin oli paperia vastaanottamassa tippuvat osaset.

            Mietin noiden keskitinjousiholkkisysteemien reikien koneistelua, että kuuluuko niiden tosiaan ikäänkuin "tippua" läpi reiästään.. vastaako ne noihin allaolevassa kuvassa näkyviin "lättyihin" mikäli vipu ei ole paikallaan.
            edit: leppalan kuvistapa löysinkin vastauksen.. Eli vastaa.

            Ulkopuolelle laatikkoahan tulee ne sokat ja "tulpat".. (kuvassa M5 keppilootan vastaava kohta). Tästäpä sitten sikiääkin kysymys että koneistikos leppalan hovimekaanikko myös noille sokille urat? Pakkohan se vissiin on?
            Ei sulla leppala sattuis olemaan kuvaa samasta kohtaa (ulkopuolelta)?

            Tässäpä näkyy ne holkkien tulevat paikat. Lisäksi yks tappi puuttuu, mikä näkyy noissa tän threadin aiemmissa kuvissa.


            Noh, jatkan hissukseen projektia, kirjottelen sit updeittiä miten tässä käy.
            Täällä on lisää kuvia aiheesta
            Last edited by Ter0; 06-11-2008, 15:43.
            ______________________________
            BP-2010 burnismestari \o/
            ______________________________
            -Ter0
            [email protected]
            TT-Speed Oy

            Comment

            • leppala
              Bimmer Rookie
              • Jun 2007
              • 190
              • järvenpää

              #21
              ^Juu mulle koneistettiin sokkaurat, ja aivan uloin osa reiästä tarvitsee myös laajennusta "stefojen" takia.
              Uudet osat kun on kädessä on realoemin kanssa helppo todeta mikä menee mihinkin.
              Tsemppiä, kyllä se siitä valmistuu

              E: Valitettavasti ei tullut otettua kuvaa ulkopuolelta..
              Ota sä Tero semmonen kuvasetti että kenellekkään ei jää epäselväksi mitä tehdään.
              Last edited by leppala; 06-11-2008, 17:48.

              Comment

              • Ter0
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2003
                • 297
                • Tampere

                #22
                Originally posted by leppala View Post
                ^Juu mulle koneistettiin sokkaurat, ja aivan uloin osa reiästä tarvitsee myös laajennusta "stefojen" takia.
                Uudet osat kun on kädessä on realoemin kanssa helppo todeta mikä menee mihinkin.
                Tsemppiä, kyllä se siitä valmistuu

                E: Valitettavasti ei tullut otettua kuvaa ulkopuolelta..
                Ota sä Tero semmonen kuvasetti että kenellekkään ei jää epäselväksi mitä tehdään.
                TFTI.
                Osathan mulla jo onkin, alle 50e tuli hintaa niille. Niistähän nuo mitat helposti saa.

                Ja kuvakollaasin ja tarinaa ajattelinkin tehdä. Muutama muukin projektitarina hieman vaiheessa, ehtis vaan jossain välissä tarinoida. :P
                ______________________________
                BP-2010 burnismestari \o/
                ______________________________
                -Ter0
                [email protected]
                TT-Speed Oy

                Comment

                • ///saMi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2006
                  • 1198
                  • 52300

                  #23
                  jokos tää loota on kasassa? paljonko tullut kustantamaan? ei varmasti ole todellakaan ihan helpoimmasta päästä tällainen operaatio.

                  EDIT: Toisesta topikista tämä selvisikin.
                  Last edited by ///saMi; 21-11-2008, 19:19. Reason: ..

                  Comment

                  • Ter0
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2003
                    • 297
                    • Tampere

                    #24
                    hmm..

                    Hoplandaise..
                    Jotta sellanen juttu tuli eteen tässä tätä koneistelua ihmetellessä että:
                    tossa alunperin kepillisessä laatikon versiossa, alumiinikuoressa olevat tappien reiät on "putkitettu", ja noita "putkiahan" ei ole SMG lodjussa kun ei ole niitä holkkien reikiäkään.

                    Leppala, tekikös se sun koneistaja "putket" niille keskitintapeille, vai hinkutteleeko ne alumiinia vasten?

                    http://i161.photobucket.com/albums/t...a/DSC00422.jpg <- tuosta kuvasta kun tarkasti katsoo nii näyttää että siellä jotkut putket on noiden tappien kavereina..
                    ______________________________
                    BP-2010 burnismestari \o/
                    ______________________________
                    -Ter0
                    [email protected]
                    TT-Speed Oy

                    Comment

                    • leppala
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2007
                      • 190
                      • järvenpää

                      #25
                      Originally posted by Ter0 View Post
                      Hoplandaise..
                      Jotta sellanen juttu tuli eteen tässä tätä koneistelua ihmetellessä että:
                      tossa alunperin kepillisessä laatikon versiossa, alumiinikuoressa olevat tappien reiät on "putkitettu", ja noita "putkiahan" ei ole SMG lodjussa kun ei ole niitä holkkien reikiäkään.

                      Leppala, tekikös se sun koneistaja "putket" niille keskitintapeille, vai hinkutteleeko ne alumiinia vasten?

                      http://i161.photobucket.com/albums/t...a/DSC00422.jpg <- tuosta kuvasta kun tarkasti katsoo nii näyttää että siellä jotkut putket on noiden tappien kavereina..
                      Osien mukana mitä tilasin tuli noi holkit mukana, eli kyllä ne sieltä löytyy.

                      Comment

                      • Ter0
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2003
                        • 297
                        • Tampere

                        #26
                        Originally posted by leppala View Post
                        Osien mukana mitä tilasin tuli noi holkit mukana, eli kyllä ne sieltä löytyy.
                        Ihan tosi? Prkl ei mulle vaan tullu ku noi männät ja jouset, sokat yms...
                        mut ei noita holkkeja minkä sisään noi männät menis.
                        Hittolainen.. millähän numerolla noi holkit sit löytyis.
                        ______________________________
                        BP-2010 burnismestari \o/
                        ______________________________
                        -Ter0
                        [email protected]
                        TT-Speed Oy

                        Comment

                        • leppala
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2007
                          • 190
                          • järvenpää

                          #27
                          Originally posted by Ter0 View Post
                          Ihan tosi? Prkl ei mulle vaan tullu ku noi männät ja jouset, sokat yms...
                          mut ei noita holkkeja minkä sisään noi männät menis.
                          Hittolainen.. millähän numerolla noi holkit sit löytyis.
                          Piti hetki kaivaa nettiä, ja tässä varaosanumero: -part # 2311 7542 726-repair kit bearing,qty 2
                          Ei muistaakseni löytynyt realoemista, mutta autosalvasta numeron perusteella kysymällä löytyi.

                          Tuossa bimmerforumin sällit kertoo että mitä siihen kuuluu: There is a repair kit for the gearbox, I'm still looking for the part number.It is listed for the 5 speed but is exactly the same for the 6 speed.These are the bushings,circlips and plugs for the locking pins.

                          Tuossa vielä rallienglannilla varustettu topic, mistä saattaa jotain hyötyä olla: http://forums.bimmerforums.com/forum...d.php?t=975956

                          Comment

                          • f1zz
                            GTi:stä tuttu
                            • Sep 2003
                            • 1469
                            • Veikkola

                            #28
                            Käytän vanhaa aihetta:

                            otin e46 m3:sen smg lootan auki ja tarkoitus on muuttaa se manuaaliksi m50:sen perään. Sieltä puuttuu se iso palautusjousi joka näytti muilla olevan e36:ssa. Onko kellään hajua missä olisi samanlainen tai sitte pitää kysyä bmw:ltä numero ko osalle

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎