e36 jäähdytinneste ei pysy sisällä

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Mikkeri
    replied
    Parahin majgul... Miten perustelet että lämmetessä nesteen pinta laskee paineen noustessa?


    Ihan pikkasenkin kun perustelet perusfysiikalla sitä tapahtumaa, me kaikki
    opimme jotain uutta.

    Leave a comment:


  • majgul
    replied
    Originally posted by system1 View Post
    kyllä flekti pelaa, tukka hulmuaa ja pyörii lujaa, että ei siinä vika :think. Huomasin myös, että kaasutettaessa tavallaan kuin 'imeee' nestettä alaspäin paisuntasäiliössä ja kaasun päästäessä pois nousee jälleen takaisin. Myöskin sellasen olen huomannut että tänäänkin aamulla ajoin töihin jolloin nesteet oli ajon aikana vähentyneet paisuntasäiliössä, säiliön korkin avatessa tuli painetta ulos eli sihisi ja samalla nesteet nousivat takaisin ylös ? mistähän moinen, pääseekö jostain ilmaa tulemaan, muttakun mitään vuotokohtaa ei ole kyllä löytynyt.
    Vielä lisään, että ilmaamisen jälkeen kun lähdin ajelemaan niin paikallaankin ollessaan alkoi vähitellen puhaltamaan lämmintä ilmaa, tänään aamulla kun töihin lähdin niin ei paikallaan tullut kyllä lämmintä ollenkaan, konekin oli kyllä kylmempi mutta olin ehtinyt ajaa muutaman kilsan niin luulisi edes hiukan lämpöä pystyvän antamaan.
    Se on normaalia että nesteenpinta laskee ajossa koska tulee painetta järjestelmään, sitten kun korkin aukaiset pinta nousee, tämä myös normaalia. Pinnan pitää kuitenkin sitten pysyä melko lailla paikoillaan eikä jatkaa nousemista koko ajan, vähän se voi vielä nousta. Kyllä siellä selkeästi ilmaa on koska ei tuu lämmintä ollenkaan kabiiniin. Jos kansivika olisi niin pitäisi aika paha jo olla että noin pienellä ajolla oireilee noin pahasti, siksi epäilen vuotoa.

    Tarkistappa syylärin alareunat ettei sieltä vuoda, helposti huomaat jos sormet kastuu. Paisuntasäiliön alareuna saattaa myös välillä vuotaa, O-rengas päästää nesteet läpi, itsellä oli aikoinaan niin että kylmänä anto periksi, mutta tämä pätee myös kumpaankin suuntaan. Kyllä minä ainakin epäilen enemmänkin vuotoa kuin kansivikaa. Savuttaako auto ollenkaan vaaleaa savua?
    Last edited by majgul; 01-08-2013, 17:14.

    Leave a comment:


  • system1
    replied
    kyllä flekti pelaa, tukka hulmuaa ja pyörii lujaa, että ei siinä vika :think. Huomasin myös, että kaasutettaessa tavallaan kuin 'imeee' nestettä alaspäin paisuntasäiliössä ja kaasun päästäessä pois nousee jälleen takaisin. Myöskin sellasen olen huomannut että tänäänkin aamulla ajoin töihin jolloin nesteet oli ajon aikana vähentyneet paisuntasäiliössä, säiliön korkin avatessa tuli painetta ulos eli sihisi ja samalla nesteet nousivat takaisin ylös ? mistähän moinen, pääseekö jostain ilmaa tulemaan, muttakun mitään vuotokohtaa ei ole kyllä löytynyt.
    Vielä lisään, että ilmaamisen jälkeen kun lähdin ajelemaan niin paikallaankin ollessaan alkoi vähitellen puhaltamaan lämmintä ilmaa, tänään aamulla kun töihin lähdin niin ei paikallaan tullut kyllä lämmintä ollenkaan, konekin oli kyllä kylmempi mutta olin ehtinyt ajaa muutaman kilsan niin luulisi edes hiukan lämpöä pystyvän antamaan.
    Last edited by system1; 01-08-2013, 09:55.

    Leave a comment:


  • majgul
    replied
    Originally posted by system1 View Post
    Itsellä aikalailla samanlainen ongelma kuin alotuspostaajalla. Lämmöt olleet aina normaalit tänään juuri ilmasin auton kunnolla limupullotaktiikalla. Muuten meni ok mutta lopuksi kun luulin kaiken olevan jo hyvin ja nestepinta ei enää vajonnut puristeluista huolimatta niin sitten yhtäkkiä kaasua pitäessä jossai 3-4kierrosta pinta nousi melkein limupullon yläpintaan paisarin yläpinnasta ja tämän jälkeen laskeutui taas? no annoin olla ja ajoin pienen lenkin niin oli nestepinta vajonnut alle kylmänviivan reippaasti ja ilmeisesti taas maagisesti noussut itsestään paisarissa ja pursunnut yli sen verran?
    Aikaseimminkin noussut itestään siellä paisarissa ja tulvinut yli kun oon paikallaan kaasutellu ja kattellut tilannetta, ajattelin, että kunnon ilmaaminen auttaisi mutta ei. Voiko rikkinäinen paisuntasäiliö esimerkiksi vaikuttaa tähän, jos vuotaa jostai hieman?
    Testaappa että flektisi toimii oikein lämpimällä koneella, eli pitäs alkaa pukkaan mukavasti lisää ilmaa niin että tukka hulmuaa ku laitat konehuoneesta kaasua. Jos ei pyöri sen lujempaa niin siinä vika, itsellä oli tällainen tapaus yhdessä vaiheessa.
    Epäilen nimittäin tätä koska jos flekti ei toimi oikein nesteet lämpeää ja sitten sen tekee juuri tuota että neste laajenee ja nousee rajusti, sitten jos se jäähtyy ajossa niin pinta laskee.

    Leave a comment:


  • system1
    replied
    Itsellä aikalailla samanlainen ongelma kuin alotuspostaajalla. Lämmöt olleet aina normaalit tänään juuri ilmasin auton kunnolla limupullotaktiikalla. Muuten meni ok mutta lopuksi kun luulin kaiken olevan jo hyvin ja nestepinta ei enää vajonnut puristeluista huolimatta niin sitten yhtäkkiä kaasua pitäessä jossai 3-4kierrosta pinta nousi melkein limupullon yläpintaan paisarin yläpinnasta ja tämän jälkeen laskeutui taas? no annoin olla ja ajoin pienen lenkin niin oli nestepinta vajonnut alle kylmänviivan reippaasti ja ilmeisesti taas maagisesti noussut itsestään paisarissa ja pursunnut yli sen verran?
    Aikaseimminkin noussut itestään siellä paisarissa ja tulvinut yli kun oon paikallaan kaasutellu ja kattellut tilannetta, ajattelin, että kunnon ilmaaminen auttaisi mutta ei. Voiko rikkinäinen paisuntasäiliö esimerkiksi vaikuttaa tähän, jos vuotaa jostai hieman?

    Leave a comment:


  • Mörökölli
    replied
    Lainataanpa aihetta..


    Ongelma seuraavanlainen:

    E36 325

    Autoon tuli jäähdytinnesteen hajua sisälle, ja aavistuksen hävitti nestettä, jonka vuoksi lämppärin kenno ja o-renkaat uusittiin. Syyläri vuoden vanha, eli jokseenkin kaikki vuotokohdat on eliminoitu. Käyttelin kennon vaihdon jälkeen jonkin aikaa ilman verhoiluja paikantaakseni mahdolliset vuodot, mutta mitään ei tuntunut vuotavan.

    Nyt uusi kenno ollut paikalla n. viikon, ja tuntuu että aavistuksen haisee vieläkin, kun laittaa lämppärin kuumalle. Vettä ei ole vielä hävinnyt.

    Haiseeko tuo läpi vai mitä prkl, vai kuvittelenko vaan..?

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Eihän vaan ole kylmiltään vahingossa nesteitä ylitäytetty?Eli onhan nesteen määrä ennen käynnistystä riittävän alhaalla,että jää sitä paisuntatilaa.

    Leave a comment:


  • ^slayer^
    replied
    Originally posted by jr66 View Post
    Kansipahvi jos kylmänä paisarissa pulputtaa.
    alotusviestissä sanottiin ettei pulputa. Omassa e36:ssa oli se, ilmausruuviko se nyt sit on siinä korkin vieressä, keskeltä poikki ja siinähän on se hahlo mistä mulla ainakin tuli nesteet ulos kun painetta kertyi systeemiin. Uusi maksoi marmoritiskiltä hurjat 2,5€.

    Leave a comment:


  • jr66
    replied
    Kansipahvi jos kylmänä paisarissa pulputtaa.

    Leave a comment:


  • gubbe89
    replied
    Jos se nuin pulputtelee kylmänäkin veikkaisin, että ainakin termostaatti on vaihtokunnossa. Termostaatti päästää kiinni ollessaan niin vähän ohi, ettei se paljoa paisarissa asti pulputtele. Tuli mieleen myös, että olisiko joku vesikanava voinut mennä tukkoon ja näinollen kerää painetta paisariin päin? On kyllä hyvin epätodennäköistä mutta otetaan nyt esille kaikki vaikeimmatkin asiat. Vai olisiko järjestelmässä ilmaa? Ilmataskukin voisi tuollaista aiheuttaa.

    Leave a comment:


  • sutii
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Jos nyt oikein saivarrellaan,niin ei kai se järjestelmän paine sitä nestepintaa nosta.Eiköhän se nestepinta nouse lämmön aiheuttamasta laajenemisesta,joka puolestaan sitten aiheutaa sen paineen jäähdytysjärjestelmään.
    nusnus!
    Oikeessa olet mut jotekii sain tuost sen käsityksen et työntää heti nesteet pihalle vaik kylmänäkii laittas käyntiin..

    Leave a comment:


  • Heguli 31
    replied
    Originally posted by Janzki View Post
    paine nostattaa nestettä ylöspäin korkkia vasten ja kun vastapainetta ei ole tulee se korkista läpi nostaen näin myös näennäisesti nesteen tasoa..
    Jos nyt oikein saivarrellaan,niin ei kai se järjestelmän paine sitä nestepintaa nosta.Eiköhän se nestepinta nouse lämmön aiheuttamasta laajenemisesta,joka puolestaan sitten aiheutaa sen paineen jäähdytysjärjestelmään.

    Leave a comment:


  • Janzki
    replied
    Onko se korkki jo uusittu..?kyllähän se painetta sinne tekee kun korkkikin sen 2 baaria kestää..Paineistettu järjestelmä kun on.
    Kylmänä ei heti painetta kehitä mutta lämmetessään näin tekee.

    Leave a comment:


  • sutii
    replied
    No höh jostaiha se paineen sinne työntää jos kylmänäkii heti tulvii yli..:think
    Korjaamolle ja sanot et paineistaa sen vesitilan,paine häviää aika nopeesti jos
    noi rankasti kannenvälist vaik vuotas..!

    Leave a comment:


  • Stude
    replied
    Originally posted by sutii View Post
    Työnnäppäs nenä sinne paisariin ja nuuhkase! Haiseeko pakokaasu/bensa?
    Ei haise. Nesteissä ei ole öljyä sekoittuneena eikä öljyissä nestettä.

    Leave a comment:

Working...
X