e36 jäähdytinneste ei pysy sisällä

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Pazi88
    replied
    Niin vedenhän kiehumispiste nousee paineen kasvaessa. Senhän takia siellä jäähdytinjärjestelmässä on painetta, ettei se kiehuis niin helposti. Paine kun löysätään, niin kiehumaanhan se rupee jos kone on tarpeeksi lämmin.



    Mutta! Jos sulla ei tyhjäkäynnillä tule lämmintä, niin sulla A on siellä ilmalukko. B sulla ei toimi vesipumppu. Jos siellä on ilmalukko, niin paineen noustessa tämä ilmatasku painuu kasaan sillä koneen uumenissa. Sitten kun aukaset korkin, niin tämä ilmatasku taas laajenee ja työntää nesteet ulos paisarista. B tapauksessa se rupeaa vaan kiehumaan, kun ei kone jäähdy kunnolla.

    Ainoa tapa millä sen ilman saa pois on se pullopatentilla lypsäminen.

    Leave a comment:


  • Mikkeri
    replied
    Originally posted by majgul View Post
    Hei,

    Itse mietin tuota sun lausetta tässä, en yritä kyseenalaistaa siis tuota sun sanomista vaan ite tässä pähkäilin tuota niin eikä tuon asian pitäs olla niin että terveessä autossa jossa toimii flekti oikein sun muut ja ei ole ilmaa järjestelmässä (ainakaan paljoa) tehdä niin että neste ei tule yli kun korkin avaa? Myös se että ei kait nesteen pitäisi edes alkaa kiehumaan vaikka korkin aukaisee? Pitäishän sen flektin pitää se alle 100c kuitenkin?

    Nämä ovat siis omia pähkäilyjä, tuntuu vaan hullulta ku miettii koska kunnossa olevassa autossa ei ole ikinä alkanut nesteet kiehumaan/ tulvinut yli jos jäähdytys ollut kunnossa.
    Se moottorin lämpö voi olla yli 100 astetta paikoitellen heti sammutuksen jälkeen, ne kohdat alkavat kiehuttamaan vettä herkästi.

    Tuon oman auton kun sammutan, annan muutaman minuutin jäähtyä, voi korkin avata varovasti eikä nestettä tule ulos.
    Varmaan tulisi pihalle jos heti sammutuksen jälkeen korkin avaisi.

    Leave a comment:


  • Mikkeri
    replied
    Originally posted by system1 View Post
    ajossa puhaltaa normaalisti kuumaa, nytkun ajoin töihin ja tarkistin nesteen tason se oli puolivälissä paisaria kalt viivan kohdalla ehkä yhden viivan alle.
    Tarkistitko kuumana vai kylmänä? Lisäsitkö nestettä?

    Leave a comment:


  • system1
    replied
    Originally posted by Mikkeri View Post
    Puhalsiko myöhemmin normaalisti ajossa kuumaa?
    Ilmeisesti ongelma siis ratkennut?
    Tyhjäkäynnillä ei taida pumpun teho riittää pitämään kennoa lämpimänä.

    Miten ajaessa toimi? Ajoit kuumaksi ja tarkistit nesteen tason?
    ajossa puhaltaa normaalisti kuumaa, nytkun ajoin töihin ja tarkistin nesteen tason se oli puolivälissä paisaria kalt viivan kohdalla ehkä yhden viivan alle.

    Leave a comment:


  • majgul
    replied
    Originally posted by Mikkeri View Post
    Öööö.... Siis tottakai ne nesteet tulee ulos kun kuumalla koneella avaat korkin, siellä on painetta ja ilmeisesti hieman ilmaakin, avaat korkin -> paine laskee -> pinta nousee ja tulvii yli. Samalla myös neste alkaa kiehumaan jos sen lämpötila on yli 100 astetta.

    Kylmällä koneella täytät sen järjestelmän ilmausruuvi auki ihan täyteen, auto käyntiin, puhallus kuumalle ja korkit yms. kiinni. Ilma puristuu kasaan ja hakeutuu paisariin.

    Onko sulla jotain lämpöongelmia lisäksi? Ei tule kuumaa sisälle? Flekti ei pyöri? Lämmöt seilaa tms?
    Hei,

    Itse mietin tuota sun lausetta tässä, en yritä kyseenalaistaa siis tuota sun sanomista vaan ite tässä pähkäilin tuota niin eikä tuon asian pitäs olla niin että terveessä autossa jossa toimii flekti oikein sun muut ja ei ole ilmaa järjestelmässä (ainakaan paljoa) tehdä niin että neste ei tule yli kun korkin avaa? Myös se että ei kait nesteen pitäisi edes alkaa kiehumaan vaikka korkin aukaisee? Pitäishän sen flektin pitää se alle 100c kuitenkin?

    Nämä ovat siis omia pähkäilyjä, tuntuu vaan hullulta ku miettii koska kunnossa olevassa autossa ei ole ikinä alkanut nesteet kiehumaan/ tulvinut yli jos jäähdytys ollut kunnossa.

    Leave a comment:


  • Mikkeri
    replied
    Puhalsiko myöhemmin normaalisti ajossa kuumaa?
    Ilmeisesti ongelma siis ratkennut?
    Tyhjäkäynnillä ei taida pumpun teho riittää pitämään kennoa lämpimänä.

    Miten ajaessa toimi? Ajoit kuumaksi ja tarkistit nesteen tason?

    Leave a comment:


  • system1
    replied
    tein nytte ton sun ohjeen mukaa, ilmaruuvi pois korkki auki ja sinne täytee nestettä sitte molemmat kiinni, ja auto käyntii ja puhallin kuumalle ja täysille. Ei laskenut siitä mihinkään nesteet ja siellä seon täynnä nyt. Kuumaaa ei puhaltanut tyhjäkäynnillä, kierroksia kun laittoi niin sitten kylläkin.

    Leave a comment:


  • Mikkeri
    replied
    Jep.


    Voit vielä valuttaa nestettä pois ja kaataa takaisin, jos johonkin on jäänyt ilmatasku tms.

    Toimiiko se vesiventtiili?
    Milloin lämpimän tulo sisään loppui?

    Leave a comment:


  • system1
    replied
    en ole koskaan huomannu että moottorin lämpötila ois puolesta välistä noussu mihkään, ja paikalla ollessaan ei ole puhaltanut lämmintä sisään, flekti pyörii normaalisti. Joo no kokeillaa viel just noilla sun ohjeilla, mutta johonki niit aina on hävinny paisarista pikkuhiljaa ku se pinta siellä laskee ku aika ajoin kattelen tilannetta.

    Täytänkö paisarin ihan piripintaan siis ja sitte korkit kii auto käymää lämppäri kuumalle täysille ?

    Leave a comment:


  • Mikkeri
    replied
    Öööö.... Siis tottakai ne nesteet tulee ulos kun kuumalla koneella avaat korkin, siellä on painetta ja ilmeisesti hieman ilmaakin, avaat korkin -> paine laskee -> pinta nousee ja tulvii yli. Samalla myös neste alkaa kiehumaan jos sen lämpötila on yli 100 astetta.

    Kylmällä koneella täytät sen järjestelmän ilmausruuvi auki ihan täyteen, auto käyntiin, puhallus kuumalle ja korkit yms. kiinni. Ilma puristuu kasaan ja hakeutuu paisariin.

    Onko sulla jotain lämpöongelmia lisäksi? Ei tule kuumaa sisälle? Flekti ei pyöri? Lämmöt seilaa tms?

    Leave a comment:


  • system1
    replied
    siis kyllähän mä sitä nestettä oon lisäilly, mutta ongelmahan on se että niitä johonki sieltä häviää. nytte säiliö on kyllä täynnä ku aamulla ku korkin avasin ajettuani töihin sieltä pursus yli ja nyt on paisari täynnä. Autoa on kyllä moneen otteeseen yritetty ilmata vaikka millä tekniikalla ja tyhjäkäynnilläkin tullu kuumaa eikä oo enää nestettä vajonnu letkuja pumppaillessa. Aina jos avaa korkin sillee että järjestelmässä on painetta nesteet nousee vauhilla, ja nytte ku en ollu muutamaan päivään sitä avannu nii nous näköjää iha kunnolla. Eli mitä pidempää en korkkia avaa sitä enemmän ne nesteet sieltä paisarista sitte nousee ku sen avaa sen korkin lämpimällä koneella?

    Leave a comment:


  • Mikkeri
    replied
    Miten se on koko ajan alhaalla jos lisäät sitä nestettä?
    Lisää sitä nestettä sinne, ilmeisesti on ilmaa järjestelmässä edelleen.

    Leave a comment:


  • system1
    replied
    joo lisäilin tottakai nesteet kylmänä siihe kalt viivalle ja mitä tässä nyt pari päivää ajellu ja kattellu aina tasoo nii vähitellen pudonnu taso, aluks kyllä heitteli vähä ensin lämpimänä nous normaalisti pikkasen mut sitte oli taas laskenu ja joku aamu oli kylmänä sitte korkeemmalla pinta ku lämpimänä. Mutta kaikenkaikkiaan kokoajan laskenu pinta vähän, nyt sitte tänä aamuna ajoin 70km töihin pinta siellä jonku verran kylmän alapuolella ja mietin että nouseekohan toi pinta enää samanlailla ku ennen ku avaa korkin nii sehä pihis iha sikana ja valtoimenaan pursus yli sieltä paisarista nesteet?

    Leave a comment:


  • majgul
    replied
    Originally posted by Mikkeri View Post
    No kai sä lisäsit sitten sitä nestettä kun on vähissä? Sulla on ollut siellä ilmaa, se on lähtenyt pois, jolloin se nesteenpinta vajoaa paisarissa, koska se menee nyt sinne missä on aiemmin ollut ilmaa.

    Jos kansipahvi vuotaa, ei sitä painetta olisi välttämättä aamulla.
    Just niinku hän sano, että jos pahvi vuotaa nii sitte ei kyllä paineita enää aamulla varmasti ole. Kokeile tosiaan nyt vaan sitä lisäystä ja kattele miten toimii.

    Leave a comment:


  • Mikkeri
    replied
    No kai sä lisäsit sitten sitä nestettä kun on vähissä? Sulla on ollut siellä ilmaa, se on lähtenyt pois, jolloin se nesteenpinta vajoaa paisarissa, koska se menee nyt sinne missä on aiemmin ollut ilmaa.

    Jos kansipahvi vuotaa, ei sitä painetta olisi välttämättä aamulla.

    Leave a comment:

Working...
X