Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 318is virityskärpänen puri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • knalle-81
    Bimmer Rookie
    • Nov 2005
    • 47
    • suomi

    E36 318is virityskärpänen puri

    Tuossa seurailin hetken muutaman ihmisen keskustelua täällä M42 moottorin virittelystä. Päätinpä sitten tilata omaani kokeeksi virityslastun, peltipakosarjan sekä vapaavirtaussuodattimen. Tarkotus olis myös tehdä peltipakosarjalta vapaammin hönkivä putkisto peräpöntölle asti. En kyllä ihmeitä odota, mutta kertoivat (Harisella), että putkisto muutoksella tästä saa jo vähän eloa. Mikäli joku on laittanut samanmoiset "viritykset" niin olis kiva kuulla, jos on yhtään iloa ollut.

    Tukiessani enemmännkin tätä M42 moottorin virittelyä. Katselin, että jotkut olivat muuttaneet näitä 2 litrasiksi koneiksi yllättävän helpoilla osien vaihdoilla/sekoittelulla. Vaihtamalla m47:n kampiakselin (pitää ottaa kuulemma n. 0.5mm akselin päästä pois). Laittamalla s50b30 koneen männät (myös Mi16 Pösön mäntiä sovellettu). Ilmeisesti molemmista joutuu sorvaan päältä pois tavaraa. Sekä vaihtamalla m44:n koneen kiertokanget (ei ole välttämätön vaihtaa) M42 vakiot kiertokanget sopii kampiakseliin ja mäntiin, mutta ovat hiukan painavammat. M42 koneen suuttimet ymmärtääkseni vielä riittävät, mutta voi vaihtaa s50b30 suuttimet. Mikäli on teese-itse-miehen vikaa ja paikka missä laitella, niin en pidä ihmeellisenä juttuna. Luulis purkaamoilta löytyvän aika edukkaasti tollasta vakio osaa. :think

    Tähän taas moni totetaa, että mikset hyvä mies osta suoraan kutosen koneella olevaa. Se on tämä tekemisen ja virittämisen riemu joka tässä inspiroi ihmistä.
  • micke_
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2008
    • 1154
    • Lojo

    #2
    Penkitätkö ennen ja jälkeen viritysten? Olis kiva nähdä paljonko tulee lisää tehoa..
    E24 ///M635CSI
    E61 520d LCI
    Ex: E30 1006hv/1161nm
    ig: m1ckee_

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16417
      • Asikkala

      #3
      On vakiona peltisarja, huhujen mukaan jopa hyvä sellainen, minkälaisen tilasit ?

      Comment

      • MarttiKK
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 1637

        #4
        Teeppä tuonne projekti-osioon juttu projektista.

        "Jochen" nimimerkillä kirjoitteleva on aloittanut pitkän projektin http://www.m42club.com/forums/showthread.php?t=6396

        Muutenkin tuo M42-foorumi on tutustumisen arvoinen.

        Tuo vakiopakosarja virtaa varsin mukavasti eli se ei kyllä ensimmäisenä ahdistamassa.

        Comment

        • knalle-81
          Bimmer Rookie
          • Nov 2005
          • 47
          • suomi

          #5
          Ajattelin, jos Harisella käytän mielenkiinnosta näiden "viritysten" kiinnittämisen jälkeen. Tai tokkpa sitä sinne kyllä vien jos ei perse tuntuma jo kerro, että menis yhtään paremmin.

          Peltipakosarja on merkiltään TA Technix ilmeisesti Guntherin tekemä. http://www.tuningstudio.fi/portal/tu...r=32&section=m Siinä myös linkki siihen. Niin en tie vakiosta itse, mutta mun annettiin ymmärtää et se on vähän tukkonen. :think

          Comment

          • knalle-81
            Bimmer Rookie
            • Nov 2005
            • 47
            • suomi

            #6
            Tässähän heti masentuu kättelyssä, jos on turhaan peltisatsin tilannut. No on sitä kivempi kattella pellin alla, jos on kerran kiillotettua rosteria.

            Sitten jos ei iloa näillä aukee yhtään, niin ottaa tosta rojekti ja väkästää se pitempi iskuiseksi 2litraiseksi koneeksi.
            Last edited by knalle-81; 05-09-2008, 18:31.

            Comment

            • micke_
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2008
              • 1154
              • Lojo

              #7
              Sitten jos ei iloa näillä aukee yhtään, niin ottaa tosta rojekti ja väkästää se pitempi iskuiseksi 2litraiseksi koneeksi.
              Itse kanssa suunnitellut että vois joskus stroukata..
              E24 ///M635CSI
              E61 520d LCI
              Ex: E30 1006hv/1161nm
              ig: m1ckee_

              Comment

              • knalle-81
                Bimmer Rookie
                • Nov 2005
                • 47
                • suomi

                #8
                Originally posted by MarttiKK View Post
                Teeppä tuonne projekti-osioon juttu projektista.

                "Jochen" nimimerkillä kirjoitteleva on aloittanut pitkän projektin http://www.m42club.com/forums/showthread.php?t=6396

                Muutenkin tuo M42-foorumi on tutustumisen arvoinen.

                Tuo vakiopakosarja virtaa varsin mukavasti eli se ei kyllä ensimmäisenä ahdistamassa.
                Juu pitää katsoa, jos kirjoittelen kun homma tästä etenee.

                Lueskelin itse sen M42 keskustelun läpi ihan mielenkiinnosta.

                Comment

                • Jampsu87
                  BTCF Member
                  • Oct 2007
                  • 1335
                  • Rovaniemi

                  #9
                  Kiva että m42:sen virittelijöitäkin löytyy tältä foorumilta. Ulkomaan poijat ne tuntuu kehuvan alumiinisen vauhtipyörän vaikutusta melko paljon. Itse aijon vielä tilata semmoisen kun budjetti sen verran sallii.

                  BMW Lightweight Aluminum Flywheels for high performance street and racing


                  Tämä menee käsittääkseni suoraan ilman kytkin sun muita muutoksia alkuperäisen tilalle. Ainut vika on että se pitää tilata jenkeistä ja hintaa tulee noin 550e.
                  E91 lci 330xd.

                  Comment

                  • metanolman83
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2006
                    • 249
                    • itä suomi

                    #10
                    kyllä sen vakio peltisatsi melko varmasti antaa samat tehot kun tuo "viri" malli. tietysti onhan se näyttävämpi.. mutta tosiaan olisi ollut mukava kun olisi ollut vertailupohjaa jos olisit käyny ennen ja jälkeen penkissä. ei kyllä hirveitä kannata odottaa kuitenkaan..

                    oma mielipide: kutonen on aina kutonen

                    Comment

                    • knalle-81
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2005
                      • 47
                      • suomi

                      #11
                      Originally posted by Jampsu87 View Post
                      Kiva että m42:sen virittelijöitäkin löytyy tältä foorumilta. Ulkomaan poijat ne tuntuu kehuvan alumiinisen vauhtipyörän vaikutusta melko paljon. Itse aijon vielä tilata semmoisen kun budjetti sen verran sallii.

                      BMW Lightweight Aluminum Flywheels for high performance street and racing


                      Tämä menee käsittääkseni suoraan ilman kytkin sun muita muutoksia alkuperäisen tilalle. Ainut vika on että se pitää tilata jenkeistä ja hintaa tulee noin 550e.
                      No itse olisin kanssa keventänyt vauhtipyörää, mutta kun tää sattuu oleen ilmastoinnilla oleva malli. Senpä vuoksi tässä on se kaksoismassavauhtipyörä, mistä en tajua hölkäsenpöläystä. Siitä en sit tie mikä se on vaihtaa normaaliksi vauhtipyöräksi.

                      Comment

                      • knalle-81
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2005
                        • 47
                        • suomi

                        #12
                        Vai onko tuo sitten vissiin juuri sellainen alumiininen kasoismassa juttu?

                        Comment

                        • Jampsu87
                          BTCF Member
                          • Oct 2007
                          • 1335
                          • Rovaniemi

                          #13
                          Originally posted by knalle-81 View Post
                          No itse olisin kanssa keventänyt vauhtipyörää, mutta kun tää sattuu oleen ilmastoinnilla oleva malli. Senpä vuoksi tässä on se kaksoismassavauhtipyörä, mistä en tajua hölkäsenpöläystä. Siitä en sit tie mikä se on vaihtaa normaaliksi vauhtipyöräksi.
                          Mulla on kanssa oma lintta ilmastoinnilla. Käsittääkseni näissä kaikissa on kaksoimassavauhtis ja juuri sen takia tuo alumiininen vauhtipyörä tuokin niin suuren teho edun alkuperäiseen verrattuna. Korjatkaa joku jos olen väärässä, kävikö tässä nyt niin että saan itsekin unohtaa tuon alumiinisen vauhtipyörän oston Onko kellään varmaa infoa asiasta?
                          E91 lci 330xd.

                          Comment

                          • micke_
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2008
                            • 1154
                            • Lojo

                            #14
                            Munkin mielestä näissä kaikissa on kaksoimassavauhtis,:think eli ei muuta kuin keventämään..
                            E24 ///M635CSI
                            E61 520d LCI
                            Ex: E30 1006hv/1161nm
                            ig: m1ckee_

                            Comment

                            • knalle-81
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2005
                              • 47
                              • suomi

                              #15
                              Originally posted by micke_ View Post
                              Munkin mielestä näissä kaikissa on kaksoimassavauhtis,:think eli ei muuta kuin keventämään..
                              Ei pitäis olla. Uusin viimekesänä omaani kytkinlevyn ja asetelman ja varaosamyyjä kysyi ensimmäisenä multa "onko autossa ilmastointi?". Ihmettelin kysymystä silloin, mutta jälkeen päin selvisi, että tää kaksoismassa on vain ilmastoiduissa malleissa. Tai sitten apinaa on taas koijattu...

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎