Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 328i tyhjäkäynti "pätkii"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ae509
    Newbiemmer
    • Dec 2005
    • 23

    E36 328i tyhjäkäynti "pätkii"

    Dodiin,

    Yrittelin tietoa jo searchilla etsiskellä, muttei oikeen vastaavaa löytynyt..

    Elikkä potilaana otsikon mukainen 328i -95 137tkm.
    Auto oli perjantaina huollossa, jossa tehtiin inspection 2 huolto täydellisenä + ruksailtiin lisukkeiksi varalta vielä vesipumppu ja termostaatti. No sain auton iltapäivällä huollosta ja pienen lenkin ajeltua huomasin että auton käydessä valoissa ettei kaikki ole aivan kohdallaan. Eli normaalityhjäkäynti, mitäs se nyt onkaan 600-700 ? niin ajoittain yskäisee putkeen ja kierrokset tipahtaa hetkellisesti hitusen kiekkamittarista katsottuna. Tuntuu persuksissa tärähdyksenä ja kun kuuntelee auton ulkona niin "yskäisee" välillä putkeen. Kierroksilla tuntuu toimivan ilman minkäänmoisia oireita.

    No takaisin liikkeeseen, jossa asiallinen huoltoneuvoja tuli itse asian toteamaan ja sovittiin, että tuon auton tsekattavaksi lauantai aamusta. Tarkistivat asennetut tulpat, vikamuistin, imuilmavuodot.. No mitään ei tähän hätään löytynyt ja varattiin kylläkin aika autosähkärille. Kuulemma ei mitään vaarallista ja autolla uskaltaisi ajella.

    No rupesi sitten yskimään tiheämmin eilisen ajelun jälkeen. Huoltoon varattu aikakin on vasta loppu kuusta, joten aattelin teiltä tietäviltä kysäistä mistähän moista vikaa kannattaisi lähteä metsästämään. Onko tuommoisessa perus insp. 2 huollossa voitu jotain ryssiä vai onko tosiaan mahdollista että niin paska tsägä käynyt pelin ruvetessa temppuilemaan heti huollosta haettua.. Tosiaan minulla ollessa auton tyhjäkäynnissä aikaisemmin mitään moista ei ole ollut.

    Toivottavasti joku nyt tuosta jotain selvää sai ja ideoita mistä kannattaisi vikaa lähteä etsimään kaivataa.
    Last edited by ae509; 10-11-2008, 20:37.
  • ae509
    Newbiemmer
    • Dec 2005
    • 23

    #2
    Tulipa tuossa testailtua vielä toisilla tulpilla (bosch f7ldcr), aivan kuin olisi hiukan vähentynyt pätkiminen.. Tosin ei loppunut, voi olla taas vaan mutua..

    Huomasin myöskin, että pätkiminen mielestäni alkoi vasta kun motti oli hiukkasen kerennyt lämmetä. Kylmänä ei tuntunut aluksi ainaskaan minkään sortin pätkimisiä :think Niin tosiaan tuo pätkäisy aiheuttaa imaisun putkeen päästä paperin palalla testattuna.

    Tosissaan merkkiliikkeessä kuulemma imuilmavuodot tsiigailtu, eikä löytynyt.
    Last edited by ae509; 10-11-2008, 20:06.

    Comment

    • thaifly
      Bimmer Rookie
      • Apr 2006
      • 67
      • Espoo

      #3
      Voi olla, että sulla on pakoputken toisessa piipussa sijaitseva läppä jääny jumiin. Eli siellä on sellanen läppä joka on kiinni koneen ollessa kylmä (joku pakokaasuntakaisinkierrätysjärjestelmä tms.) ja sen pitäs avautua koneen lämmettyä. Mulla oli omassa 328:ssa sama ongelma. Selvii helposti ku ajelet koneen lämpimäks ja kurkkaat putkeen.

      Mulla korjaantu crc:llä, mutta se voi olla niin pahasti jumahtanu että tarvii vähä rajummat työkalut Ilmottele ku selvii mikä oli vikana!
      __________________
      e90 M3 -11

      Ex:
      f11 530xdA M-Sport -12
      e39 525iA M-Sport -02 Aus Japan
      e39 525iA M-Sport -01 Aus Japan
      e61 530xdA LCI M-Sport -08
      e39 M5 Dakargelb II
      e61 523iA LCI -08
      e39 530iA -01
      e87 118d M-Sport -06
      e39 520i M-Sport -02
      e36 316i Compact -95
      e36 328i -95
      e30 318i -89

      Comment

      • jumbo
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2005
        • 6603
        • Lappeenranta

        #4
        Originally posted by thaifly View Post
        Voi olla, että sulla on pakoputken toisessa piipussa sijaitseva läppä jääny jumiin. Eli siellä on sellanen läppä joka on kiinni koneen ollessa kylmä (joku pakokaasuntakaisinkierrätysjärjestelmä tms.) ja sen pitäs avautua koneen lämmettyä. Mulla oli omassa 328:ssa sama ongelma. Selvii helposti ku ajelet koneen lämpimäks ja kurkkaat putkeen.

        Mulla korjaantu crc:llä, mutta se voi olla niin pahasti jumahtanu että tarvii vähä rajummat työkalut Ilmottele ku selvii mikä oli vikana!
        Onko tää nyt taas "musta tuntuu" puhetta, mitenkäs se läppä nyt oikeesti toimikaan ja ei se aiheuta tuommoisia oireita.
        M550d

        Comment

        • thaifly
          Bimmer Rookie
          • Apr 2006
          • 67
          • Espoo

          #5
          Kaverini puheista ymmärsin (joka on automekaanikko), että tuo läppä on kiinni koneen ollessa kylmä ja aukeaa koneen lämmetessä. Korjaa ihmeessä mikäli olen asian ymmärtänyt väärin. Olisi itseasiassa mielenkiintoista kuulla mikä sen tarkoitus on ja minkälaisia oireita sen vikaantuminen aiheuttaa?

          Mun autossa tyhjäkäynnissä oli tuollaisia pieniä katkoja ja putkesta kuului juuri kuvatunlainen "yskäsy". Loppui kun vähän herkisteltiin tuota läppää. Ihmeitä tapahtuu
          __________________
          e90 M3 -11

          Ex:
          f11 530xdA M-Sport -12
          e39 525iA M-Sport -02 Aus Japan
          e39 525iA M-Sport -01 Aus Japan
          e61 530xdA LCI M-Sport -08
          e39 M5 Dakargelb II
          e61 523iA LCI -08
          e39 530iA -01
          e87 118d M-Sport -06
          e39 520i M-Sport -02
          e36 316i Compact -95
          e36 328i -95
          e30 318i -89

          Comment

          • jumbo
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2005
            • 6603
            • Lappeenranta

            #6
            http://www.btcf.fi/forum/showthread....=l%E4pp%E4+328

            Tuossa oikea selitys, ja omissa autoissani läppä on auennut niin kylmällä kuin lämpimällä koneella kun kierroksia nostaa yli 3000 rpm. Ja en ole automekaanikko.
            M550d

            Comment

            • Ceppo
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2005
              • 367
              • .

              #7
              Itsellä kävi E30n kanssa tulppien vaihdon yhteydessä sama ilmiö. Varovainen veikkaus olis,et omassa on tulppien kärkiväli vähän liian pieni ja lieneekö oikeanmerkkiset tulpat...

              Edit: ainaki kun kärkiväliä muutti,käynti parani.
              Last edited by Ceppo; 11-11-2008, 17:35.

              Comment

              • Nora
                BTCF Member
                • Jan 2006
                • 353
                • Tuusula

                #8
                Mulla sama homma 328 vanoksen kanssa, tyhjäkäynnillä pätkii ja kun kone on kylmä sammuu valoihin, vikakoodit luettiin ja tuloksena solenoid valve jotain blaa blaa blaa, joka johtunee juurikin tuosta läpästä, sekä siitä että tyyppivikanakin tunnettu venttiilikopantiiviste vuotaa..
                Tallissa:
                BMW E39 535iA
                BMW E36 325i
                Porsche Cayenne 4.8l V8 twinturbo

                Ex
                E36 318is
                E36 325i
                E46 320d
                E38 735 V8
                E61 530d
                E61 535d
                F11 535d

                Comment

                • jumbo
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2005
                  • 6603
                  • Lappeenranta

                  #9
                  Eli mitä se läppä siis aiheuttaa ton vikakoodin perusteella??? ja onko muka tyyppivikaa m52 koneessa tuo venakopan tiiviste
                  M550d

                  Comment

                  • ae509
                    Newbiemmer
                    • Dec 2005
                    • 23

                    #10
                    Tuossa tosiaan ei mitään vikakoodeja löytynyt.

                    Ainaskin mun käsityksen mukaan tuo pakoputken alipaineläppä kuuluu olla kiinni n. 2500rpm alespäin. Eikös nuo pörinämiehet sitä varten laitelleet tuon "golf tii" viritelmän, jotta saadaan mukavammat pörinät alakierroksille.

                    Puolat ja ne kumihärdellit oli tosiaan päälisin puolin täysin priimat, eikä venakopan tiivisteetkään falskaa ainaskaan tulppiin(tulppien röörit kliinit).

                    Mikäs muuten on tuon mötikän tehtävä: http://jackassofalltrades.com/ticker.html

                    Lähtee kohta lentoo kun tuo ajottainen tikitys saa kuskin kiihtymään. Jossain vaiheessa tuohon on kai lisätty jo tuo kumihärdelli kun auto 4/95 ollut tehtaalla.

                    Comment

                    • leppala
                      Bimmer Rookie
                      • Jun 2007
                      • 190
                      • järvenpää

                      #11
                      Itselläni oli pari huohotinletkua murtunut imukotelon alta, ja teki tasakaasulla sekä tyhjäkäynnillä juuri samaa.
                      Vaikka liikkeessä on todettu niin kannattaa silti vilkaista varmuuden vuoksi.
                      Ei 328 mutta samat oireet kumminkin.

                      Comment

                      • Janssoni
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2007
                        • 371
                        • Helsinki

                        #12
                        Siinä on äärimmäisen hyvä selitys minkä takia sitä ääntä tulee lisää, ulompi putki kiertää parit rundit siellä vaimentimen sisällä ja kun läppä aukeaa putki on melkein täysin läpivirtaava..
                        Vaikkei sillä nyt topicin kanssa olekkaan mitään tekemistä..
                        Attached Files
                        .



                        sigpic

                        Comment

                        • thaifly
                          Bimmer Rookie
                          • Apr 2006
                          • 67
                          • Espoo

                          #13
                          No nyt tietää läppien tarkotuksen. Mulla ne ei alunperin auennu ollenkaa ja "herkistelyn" jälkeen ne oli kyllä auki myös tyhjäkäynnillä, outoa. Meni vähän aiheen vierestä, toivottavasti tulee vika kuntoon!
                          __________________
                          e90 M3 -11

                          Ex:
                          f11 530xdA M-Sport -12
                          e39 525iA M-Sport -02 Aus Japan
                          e39 525iA M-Sport -01 Aus Japan
                          e61 530xdA LCI M-Sport -08
                          e39 M5 Dakargelb II
                          e61 523iA LCI -08
                          e39 530iA -01
                          e87 118d M-Sport -06
                          e39 520i M-Sport -02
                          e36 316i Compact -95
                          e36 328i -95
                          e30 318i -89

                          Comment

                          • ae509
                            Newbiemmer
                            • Dec 2005
                            • 23

                            #14
                            Dodiin,

                            päivitelläänpäs pikkuisen. Eli kosla oli eilen liikkeessä käymässä ja yllättäen eivät vikaa olleet löytäneet, kun kuulemma aika loppunut kesken...
                            No lährimpä kotio sitten ja kuuntelin aluksi että suatana kun käy nätisti ja ajattelin että onkos tämä itsekseen parantunut. No lähdin autolla hyvillä mielin käymään kaupassa ja matkalla alkoi taas tyhjäkäynti ropleemat, sekä uusi vika !

                            Eli auto meinasi risteyksessä aluksi sammua, kun olin pysähtymässä(ilmeisesti kun painoin kytkimen pohjaan kierrokset tippui). No ajoin koslan parkkiin ja kävin kaupassa ja lähdin liikkeelle niin parikymmentä metriä ajettua pintakaasulla 1-vaihteella auto sammui ilman minkäänmoisia varoitteluita. No annoin hetken olla parkissa ja tsiigailin, että konehuoneessa ei mitään ihmeempiä näkynyt ja nätisti lähti uudestaan käyntiin. Tyhjäkäynnillä tosiaan rupesi sitten pätkimään tiheämmin, kun oli ajanut noin 10 km, sitä ennen kävi yllättävän nätisti(pätkäisi pari kertaa muutaman minuutin tyhjäkäynnillä). Ajon jälkeen useita kertoja minuutissa.

                            Vikakoodeja ei siis tälläkään kertaa huollossa ollut, tuli tuossa mieleen että olisikohan mahdollista ruiskia jäähdytin-nestettä johonkin arkaan paikkaan, kun oli venakopan suojamuovit, öljyn suodattimen kotelon päällä sun muualla glykolia huollosta noudettaessa ensimmäistä kertaa ?

                            Comment

                            • Janssoni
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2007
                              • 371
                              • Helsinki

                              #15
                              Nyt alkaa pelottavasti kuulostamaan mun autolta, aika lailla samat oireet kunnes ei enää lähtenyt ollenkaan käymään, syynä oli kampiakselin asentotunnistin jonka pystyi toteamaan vasta ku oli oikeasti mennyt rikki... Ei antanut mitään vikakoodia missään vaiheessa eikä olis kyllä tullu ihan heti mieleen että vois tolleen vaiheittain hajota. Tosiaan 4 päivää se toimi vajaavaisesti kunnes lopulta kuoli kokonaan..
                              .



                              sigpic

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎