Announcement

Collapse
No announcement yet.

325 E36 ja oikea bensa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tope
    Bimmer Rookie
    • Nov 2003
    • 40
    • tampere

    #31
    Huonosti menee jos kone nakuttaa ollenkaan oli sitten 98 tai 95.Ja se kuluneesta nokka akselista/keinuvivuista lähtevä "nakutus" on sitten asia erikseen

    Comment

    • Lanttu
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 1643

      #32
      Originally posted by Masinol
      Ei ole montaa vuotta aikaa kun tankkailin silloiseen 728 -78 "mustaa" ysiysiä Jetistä.
      So? JET ei ole ikinä myynytkään lyijyllistä polttoainetta, se mitä tankkasit oli lisäaineistettua eli sama asia, kun lisäisit venttiili-/venttiili-istukansuoja-ainetta pullosta bensiinin joukkuun. Mutta jos lapsenuskosi on noin luja, niin ihan miten vaan. Lyijyllisen bensiinin myynti kiellettiin lailla 1992.

      Comment

      • Masinol
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2003
        • 988
        • "Turku"

        #33
        Originally posted by Lanttu
        Originally posted by Masinol
        Ei ole montaa vuotta aikaa kun tankkailin silloiseen 728 -78 "mustaa" ysiysiä Jetistä.
        So? JET ei ole ikinä myynytkään lyijyllistä polttoainetta, se mitä tankkasit oli lisäaineistettua eli sama asia, kun lisäisit venttiili-/venttiili-istukansuoja-ainetta pullosta bensiinin joukkuun. Mutta jos lapsenuskosi on noin luja, niin ihan miten vaan. Lyijyllisen bensiinin myynti kiellettiin lailla 1992.
        Nii justiinsa joo meni nää kaks ihan eri asiaa sekasin... :oops:
        Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

        Comment

        • Gonzalez
          BTCF Member
          • Jun 2003
          • 2632
          • Seinäjoki

          #34
          Itse olen tähänasti perustanut "paremmuus"-käsitykseni 98:n suhteen sille pohjalle, että vanhassa autossani 316 1.8 -87 (m10-koneella) 95-oktaanisella esiintyi käyntihäiriöitä, kuten jälkikäyntiä yms. Tein kokeen kaksi kertaa, eli hain tankin 95:sta ja sen jälkeen 98:ia. 95:lla esim. juuri jälkikäyntiä esiintyi huomattavasti, ja 98:lla ongelma hävisi kokonaan. Kone oli kyllä paljon ajettu ja varmasti jo harva, mutta silti.

          Nykyisen auton (325i -91 M50B25) käyttöohjekirja kertoo käytettäväksi vähintään 95-oktaanista bensaa, kun esim. neloskoneiselle sama vähimmäissuositus on muistaakseni 93 oktaania. Lisäksi muistan lukeneeni että huoltamoiden bensat eivät ole tarkasti esim. 95-oktaanisia, vaan tässäkin on toleranssi approx oktaani suuntaan tai toiseen. Mene ja tiedä...

          Tämän topikin pohjalta tosin alan jo uskoa siihen että korkeammata oktaaniluvusta ainakaan M50B25- koneessa ilman vanosta ei ole hyötyä, mutta tähän asti olen ajanut 98:illa em. syistä...
          530d GT F07 2010
          325i E30 Cabriolet 1987

          Ex.316i E30 coupe 1987, 325i E36 sedan 1991, 325iA E36 coupe 1993, 328i E36 coupe 1995, 330dA E46 Touring M-sport 2002, 330d E46 Touring M-sport 2004, 530d E61 Touring 2004, 730dA E38 sedan 1999, 740dA E38 sedan 2000, 530dA E61 Touring M-sport 2004, 730dA E65 2004, 328i E36 coupe M-sport 1996, X5 E70 2007

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #35
            Usko pois, koneesi ei tarvitse 98:ia, oli vanos tai ei.

            Comment

            • sallu
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2003
              • 232
              • Kuortane-Seinäjoki

              #36
              Onkos porukalla kokemuksia 98:n käytöstä pidemmältä aikaa, että tuleeko haitta vaikutuksia? Omas ex autos reilun 1.5 vuoden 98:n käytön jälkeen ei menny enää päästöistä läpi (yllättäen) syy: venat alkoivat kantamaan. Kyselin vähä syitä paikallisilta ammattilaisilta ja aikas moni syytti tota 98:lla ajamista.. et oli ollu samoja vikoja muillakin. Kuulemma edesauttaa venojen tarttumista. Niin et onko muilla ollu samaa ongelmaa.
              -MB 350 CLS-
              -Fiat Ducato-
              -Volkswagen Vento 1.8-
              -Yamaha R1-

              Autonosturit, rengaskoneet, korjaamokoneet edullisesti:
              http://www.eduel-asennus.fi

              Comment

              • Remotion
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2003
                • 15251
                • Ajamisen Iloa

                #37
                Originally posted by Masinol
                Juuri näin, mutta siis jos koneessa on nakutuksentunnistimet niin se on sitten eri asia.
                Just todettiin että M50B25TU o 2 nakutuksen tunnistinta "se on sitten eri asia" mitä hittoa, siis joku taas vähän heittelee kommentteja tietämättä yhtään mistään yhtään mitään. koska hyötyä saavutetaan kun on nakutuksen tunnistin niin siksi käytän itse 98 PISTE.

                niin ja siis jos kysymys on 325 E36 niin noistahan varmasti yli 80% on vanoksella ja näin ollen hyötyy.
                Z3 coupé individual

                F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
                E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

                Comment

                • Lanttu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2004
                  • 1643

                  #38
                  Remotion, puhut potaskaa.

                  Comment

                  • escort
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2004
                    • 339

                    #39
                    mitä nakutuksen tunnistin tekee e36/325vanos härvelissä??
                    huomaako jos nakuttaa? vai hoitaako elektroniikka ilmiön pois? autossa ei ole ollut jälkikäyntiä ym.
                    välillä on tuntunut että kiihtyy yhtä huonosti puolella/täydellä kaasulla
                    ja pensana tietenkin erittäin hyvää venäjältä tankattua 95e .40e/litra
                    muutama vuosi sitten venäjältä tankatulla "nesteen"98e litkulla ei pystynyt ajamaan 1:12 puristeisella nakutusherkällä vapari escortilla ollenkaan
                    mutta veijonesson sikakalliila aineella pystyi ajamaan ja bonuksena kun lisäsi 100oct lyijyllistä

                    Comment

                    • Hörö
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2004
                      • 223

                      #40
                      Ysivitosta en suostu tankkaamaan. Se on kyllä sellaista scheissea! Hyvä merkki on jo se että jos ajaa 95:sella niin tulpat on ihan mustia, kun ne 98:silla pysyy suklaanruskeina.
                      "Yeah! I'm riding alone and I've drugged my senses
                      There's no one else to take the consequences
                      See when the day is gone free & the night creeps up on me
                      I take my B.M.W that's where I wanna be..."
                      D.A.D. True Believer

                      Comment

                      • Touring
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2002
                        • 1310
                        • Järvenpää

                        #41
                        Kertokaahan joku viisaampi perusteltu!! syy miksi esim. alpina b6 vm.92:sessa on joka helvetin paikassa tarroja vähintään 98 oktaanista?
                        Since 1997: 318i -85, 325ix taxi -89, 325i -87, 316i touring -88, 320i taxi -87, 316i -88, 323i touring -96, Alpina B6 -92, 325i coupe -92, 320i -91, 520i touring -92, 315 -83, 320 -81, 728i -85, 323i -81, 316i -90, 325i touring -89, 320d -99, 528ia touring -97, 323i -82, 730ia -91, 320d touring -00, 325 taxi -89, 120d -05, 320i touring -95, 520i touring -98, 325i cab -01.
                        Garage: Z3 coupe, 318d touring-08 & 320d touring -04

                        Comment

                        • Ändi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Sep 2004
                          • 1292
                          • Pori

                          #42
                          oman oon saanu kuluttamaan n 0.5litraa vähemmän kun olen laittanu ysikasia tankkiin.
                          sigpic
                          E46 2d 330 -02
                          EX.
                          E36 2d 328 -97
                          e92 335d -07
                          330D touring M-sport II. -04 (260hp/600nm)
                          Audi S4 -99 (324hp/497nm)
                          Bmw 328 iA 2D -95 (218hp/275nm)
                          Bmw 325 iA 2D -93
                          Bmw 325 4d -92

                          Comment

                          • tonnikala
                            Bimmer Rookie
                            • Dec 2002
                            • 199
                            • Mikkeli

                            #43
                            Originally posted by bmwe30touring
                            Kertokaahan joku viisaampi perusteltu!! syy miksi esim. alpina b6 vm.92:sessa on joka helvetin paikassa tarroja vähintään 98 oktaanista?
                            Koska moottorin sytytysennakon peruskartta on säädetty 98:n mukaan. Näin ollen sytytysajankohdaksi on saatu aavistuksen suurempi asteluku (vrt. 95E), jolloin on saavutettu muutaman hevosvoiman etu.

                            Jos taas sytytysennakot on säädetty 95E:lle, ei saavuteta minkäänlaista hyötyä käytettäessä 98E:tä. (tai saavutetaan, jos moottori osaa lisätä sytytysennakkoa nakutusanturilta saadun informaation perusteella, tosin yleensä nakutusanturia käytetään ainoastaan ennakon pienentämiseen).

                            ps. Oliko tää se turhatopic..
                            Last edited by tonnikala; 27-12-2004, 20:25.

                            Comment

                            • villes
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2003
                              • 439
                              • Kirkkonummi

                              #44
                              Jep elikkä mulla on ollu tapana tankata M44B19 mottii 98 kesällä ja talvella sit taas 95:sta. valmistajan ilmoittama suositus on 98. Tämä "tapa" johtuu siitä että sytysennakkoa ei tarvitse juurikaan muuttaa talvella kun "tehoja" ei tule käytettyä paljoakaan jolloin myös hyöty on olematon eikä bensan kulutus kasva, tosin ei se paljon kasva muutenkaan. Kesällä käytän ihan vain sen takia 98:sia että siihen koneeseen se on tarkoitettu. Itse en näe mitään syytä tankata 98 missään tapauksessa jos valmistaja ei sitä ilmoittanut käytettäväksi (ellei sitten puristussuhdetta koneessa ole kasvatettu)
                              Eli tälläst tänää ja täs oli mun mielipide asiasta
                              M-B C220CDI 4matic amg -13
                              ex.
                              bmw 320d touring -04 e46, bmw 330da touring m-sport -07 e91, Mercedes-Benz C200CDI BE T A -11, Mitsubishi Lancer RalliArt////////// -10, 320i -04 m-sport II e46, 330iA -06 e90, 318ti -97 e36, 318i -89 e30

                              Comment

                              • Jusaba
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2005
                                • 613
                                • Joensuu

                                #45
                                Onkos kukaan ajellut venäjän bensalla? Siellä on kyllä ihan Nesteen asema.. Mutta tiedä niistä nesteistä.. Sekaan saattaa olla 92 oktaanista.. Ainakin jos niiltä jobbareilta ostaa.. Mutta niiltä ei kyllä kannata ostaa..
                                MB


                                EX:2xE28, 4xE30, 6xE36, 2xE46, 1xE90, 1xE82

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎