Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 M3 moottoriöljyn lämmöt ei pysy kurissa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Doni
    Moderator
    • Sep 2004
    • 2842
    • Kyrsälä

    E36 M3 moottoriöljyn lämmöt ei pysy kurissa

    S50B30 moottoriöljyn lämmönnousu on tuottanut hieman hankaluuksia kovassa ajossa.

    Moottoritiellä 3000rpm kierroksella lämmöt ~90 astetta ja 4000rpm nousevat jo ~105 asteeseen. Agressiivisessä rata-ajossa lämmöt kuitenkin karkaavat jo kahden nopean kierroksen jälkeen helposti 120 asteeseen ja jatkavat nousua ellei välillä jäähdyttele.

    Olen kysellyt muilta M3 kuskeilta jotka ajavat vakio jäähdytyksellä, niin lämmöt ei nouse yli 115 asteen vaikka kuinka työntää menemään.

    Minulla on kaikki alkuperäiset ilmanohjaukseen liittyvät muovit paikoillaan, uusi öljypumppu ja uudet TWS 10W60 öljyt. Öljynjäähdytin on pesty eikä ole päällisin puolin ottanut osumaa. Jäähdytin on myös täytetty polttoöljyllä toivoen että kaikki kura irtoaisi sisäpuolelta.

    Öljynjäähdytin lämpenee joten jotain kiertoa siellä tapahtuu, mutta kiertääköhän tarpeeksi. Onko S50B30 koneen öljyjalassa oma termostaatti öljykierrolle? Onko muilla kokemuksia vastaavanlaisista ongelmista? Ajattelin seuraavaksi kokeilla toisella jäähdyttimellä.
    Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla
  • Olio
    Bimmer Rookie
    • Dec 2008
    • 139
    • Kerava

    #2
    Ongelmasta en osaa sanoa mitään, mutta omista lämmöistä sen verran että normaalisti kun ajelee niin ei ne taida 90c korkeemmalle nousta, sit kun hapettaa niin 100c huitteille nousevat, radalla oli 130c maksimi mihin sain ne :think öljyinä tws 10w-60

    Comment

    • Doni
      Moderator
      • Sep 2004
      • 2842
      • Kyrsälä

      #3
      Originally posted by Olio View Post
      Ongelmasta en osaa sanoa mitään, mutta omista lämmöistä sen verran että normaalisti kun ajelee niin ei ne taida 90c korkeemmalle nousta, sit kun hapettaa niin 100c huitteille nousevat, radalla oli 130c maksimi mihin sain ne :think öljyinä tws 10w-60
      Radalla olen päästänyt lämmöt 125 asteeseen. En tiedä kuinka pitkälle ne menisi. Voihan se olla että pysähtyisivät 130 asteeseen. 130 astetta kuitenkin kuullostaa paljolta kun muut ajelee 115 asteen lämmöillä.
      Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

      Comment

      • Tylyttäjä
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2007
        • 1412

        #4
        Mulla on "normiajossa" usein hiukan yli 100 astetta, juurikin motarilla ja muualla missä on hiukkasen enemmän kierroksia.. Radalla nousi nopeasti sinne 120 asteen paikkeille, muttei enää siitä yli.

        130 asteeseen saakka lienee turvallista ajella huoletta, kunhan vaan öljy on kunnossa.

        Itsekin ajelen TWS:llä.
        Current: Modified Subaru WRX Sti '05

        EX: BMW E39 M5
        Performance Mods: Hartge headers/Supersprint exhaust :: ALPHA-N by EVOLVE-ECU Evolve Power remapped
        Performance: 417hp/542Nm :: 0-100km/h 4,7s :: 1/4 mile 13.005s @ 181km/h
        (Currently fastest N/A M5 E39 in Finland @ 1/4 mile. Values without ALPHA-N + Power remap)

        Suzuki GSX-R 1070 K5
        Performance Mods: Lot
        Performance: 200mph/322kph@1mile
        (First N/A, no NOS, under 1100cc bike in Finland to reach 200mph @ 1 mile)

        Comment

        • Juhis
          BTCF Honorary Member
          • Jul 2002
          • 19175
          • -

          #5
          E36 M3 / S50B30 ja S50B32 moottorien öljynlämmöissä on todella paljon yksilöeroja. Joissakin yksilöissä moottoritieajossa öljynlämmöt on n. 90-95 asteessa, kun toisissa autoissa on n. 100-105 asteessa. Samoin joillakin rata-ajossa lämmöt on toisia autoja selvästi viileämmät, toisilla kuumemmat.

          Mikä asia kannattaa huomioida on se, että auton omassa mittaristossa oleva öljynlämpötilanmittari voi valehdella todella paljon! Kannattaa kokeilla kytkeä diagnostiikkakaapeli autoon kiinni ja katsoa jollain ohjelmistolla esim. INPA:lla, mitä öljynlämpöjä sitä kautta näkyy. Joillakin "viileillä" öljyillä ajavilla voi mittari valehdella helposti n. 10 astetta alaspäin. Eli jos mittaristossa näkyy esim. 55 asteen öljynlämpö, voi diagnostiikan kautta näkyä 65 asteen lukemia!
          All good things come to those who wait.

          Käy katsomassa -> Lowrider.fi Facebook group

          Sound Factory Bar & Nightclub

          Autojen tuonti Saksasta yli 20 vuoden kokemuksella sekä paljon muuta. -> Blauweiss Import. Myös Cerwin-Vega! tuotteet ja DJ-palvelut edullisesti kauttani.

          Comment

          • Olio
            Bimmer Rookie
            • Dec 2008
            • 139
            • Kerava

            #6
            Originally posted by Doni View Post
            Radalla olen päästänyt lämmöt 125 asteeseen. En tiedä kuinka pitkälle ne menisi. Voihan se olla että pysähtyisivät 130 asteeseen. 130 astetta kuitenkin kuullostaa paljolta kun muut ajelee 115 asteen lämmöillä.
            Mielestäni ne nous mullakin suht nopeesti mut pysähty sit 130c.n. Noihin lämpöihin ny voi vaikuttaa monikin asia, kuin monta kierrosta ajaa putkeen, ajaako kokoajan lätkä lattiassa jne.. mulla oli kyl jonkin verran 5w-40 ölppää koneessa tuolloin (älä kysy miks) voi vaikuttaa vähän lämpöihin kans :think

            Comment

            • Tylyttäjä
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2007
              • 1412

              #7
              Originally posted by Juhis View Post
              E36 M3 / S50B30 ja S50B32 moottorien öljynlämmöissä on todella paljon yksilöeroja. Joissakin yksilöissä moottoritieajossa öljynlämmöt on n. 90-95 asteessa, kun toisissa autoissa on n. 100-105 asteessa. Samoin joillakin rata-ajossa lämmöt on toisia autoja selvästi viileämmät, toisilla kuumemmat.

              Mikä asia kannattaa huomioida on se, että auton omassa mittaristossa oleva öljynlämpötilanmittari voi valehdella todella paljon! Kannattaa kokeilla kytkeä diagnostiikkakaapeli autoon kiinni ja katsoa jollain ohjelmistolla esim. INPA:lla, mitä öljynlämpöjä sitä kautta näkyy. Joillakin "viileillä" öljyillä ajavilla voi mittari valehdella helposti n. 10 astetta alaspäin. Eli jos mittaristossa näkyy esim. 55 asteen öljynlämpö, voi diagnostiikan kautta näkyä 65 asteen lukemia!
              Tämä on meikäläisenkin veikkaus, joten en ole asian suhteen sen enempää ressanut, koska kaikki toimii normaalisti.
              Current: Modified Subaru WRX Sti '05

              EX: BMW E39 M5
              Performance Mods: Hartge headers/Supersprint exhaust :: ALPHA-N by EVOLVE-ECU Evolve Power remapped
              Performance: 417hp/542Nm :: 0-100km/h 4,7s :: 1/4 mile 13.005s @ 181km/h
              (Currently fastest N/A M5 E39 in Finland @ 1/4 mile. Values without ALPHA-N + Power remap)

              Suzuki GSX-R 1070 K5
              Performance Mods: Lot
              Performance: 200mph/322kph@1mile
              (First N/A, no NOS, under 1100cc bike in Finland to reach 200mph @ 1 mile)

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #8
                Jäykempi öljy käy kuumempana.

                Termari on jossain välissä, jos ei itse jäähdyttimessä niin suodattimen jalassa sitten, ei se oikein muuten nostaisi öljyn lämpöjä. Osittainen jumitila?
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • j328
                  Bimmer Fanatic
                  • May 2004
                  • 310
                  • Vantaa

                  #9
                  Originally posted by Cell View Post
                  Jäykempi öljy käy kuumempana.

                  Termari on jossain välissä, jos ei itse jäähdyttimessä niin suodattimen jalassa sitten, ei se oikein muuten nostaisi öljyn lämpöjä. Osittainen jumitila?
                  Omassa ämmässä oli aikoinaan edellinen omistaja käyttänyt 5W-40 öljyjä. Kun vaihdoin seuraavassa huollossa 10W-60 öljyt, niin öljyn lämpötila nousi muistaakseni 5-10 astetta normaalissa ajossa verattuna edelliseen. :think

                  Comment

                  • Doni
                    Moderator
                    • Sep 2004
                    • 2842
                    • Kyrsälä

                    #10
                    Originally posted by Cell View Post
                    Jäykempi öljy käy kuumempana.

                    Termari on jossain välissä, jos ei itse jäähdyttimessä niin suodattimen jalassa sitten, ei se oikein muuten nostaisi öljyn lämpöjä. Osittainen jumitila?
                    Onko tuo termari jotenkin sisäänrakennettu öljyfiltterin jalkaan? Realoem ei ainakaan tässä kuvassa näytä mitään termaria.

                    Last edited by Doni; 03-08-2009, 14:20.
                    Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                    Comment

                    • Prayer
                      Bimmer Rookie
                      • May 2009
                      • 53
                      • Suomi

                      #11
                      Ihanteellinen öljyn lämpötila mahdollisimman tehokkaan voitelun kannalta on 90-110 astetta.
                      Käytännöllisenä ylärajana moottoriöljyn lämpötilalle voidaan pitää 150 astetta, sillä tätä korkeammissa lämpötiloissa öljyn ominaisuudet heikkenevät ja sen hapettuminen lisääntyy ratkaisevasti.
                      Jos moottoriöljyn lämpötila normaalissa ajossa kohoaa säännöllisesti suuremmaksi kuin 120 astetta voi alkaa miettiä tehokkaampaa öljynjäähdytystä.

                      Olettaen, että kyseessa on hyvässä kunnossa oleva moottori, jossa ohipuhallus on suhteellisen vähäistä.
                      " My lifestyle determines my death style "

                      Comment

                      • asvirkku
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2004
                        • 514
                        • Bern

                        #12
                        Ei ole omaa kokemusta S50B30 koneesta, mutta jotain ongelmaa öljypohjassa/öljykierrossa niihin on raportoitu nimenomaan rata-ajossa. Ts. öljypumppu haukkaa ilmaa tms koska ei oo loiskelevyjä tjsp. Tää on ihan arvaus, voisi kyllä selittää lämmön nousut.

                        Toinen juttu on se, että ajat väärillä öljyillä... tässä juttuja siitä. Voisi laskea lämmöt eri nesteillä.


                        Vittuako mä näistä mitään tiedän, nyyssifaktaa,

                        T AV
                        e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

                        Comment

                        • Doni
                          Moderator
                          • Sep 2004
                          • 2842
                          • Kyrsälä

                          #13
                          Originally posted by asvirkku View Post
                          Ei ole omaa kokemusta S50B30 koneesta, mutta jotain ongelmaa öljypohjassa/öljykierrossa niihin on raportoitu nimenomaan rata-ajossa. Ts. öljypumppu haukkaa ilmaa tms koska ei oo loiskelevyjä tjsp. Tää on ihan arvaus, voisi kyllä selittää lämmön nousut.
                          Jos öljyt pitää ylärajassa, ilman haukkausta ei pitäisi tapahtua. Eikö painevalokin syty jos pumppu imee ilmaa?

                          Habaracing ajaa S50B30 koneella, TWS 10W60 öljyillä, 115 lämmöillä ja huomottavasti lujempaa kun minä. Myös paljon lyhyemmällä perävälityksellä (3,23 vs 3,91), joten kierroksetkin on aivan eri.
                          Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                          Comment

                          • asvirkku
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2004
                            • 514
                            • Bern

                            #14
                            Moi,

                            OK. Tsekkasin m-forum.de.stä, että tosiaan öljyfiltterin jalassa on termari jota ei voi erillisenä ostaa, jonka osittainen jumiutuminen on aiheuttanut samaa lämpöongelmaa Kynttereillä.



                            Joku tosin tossa totesi (Z3M), ettei termarin vaihto hänellä auttanut, jollain toisella auttoi.

                            Halpisfiksi ois varmaan kaivertaa se termari sieltä helvettiin jos se onnistuu...?

                            t AV
                            e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

                            Comment

                            • tepabmw
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2004
                              • 834
                              • LAITAMAA

                              #15
                              Halpisfiksi ois varmaan kaivertaa se termari sieltä helvettiin jos se onnistuu...?

                              t AV[/QUOTE]


                              ja millä se öljy sen jälkeen saadaan hidastamaan kiertoansa,jotta se siellä kennossa jäähtyisi...?!
                              Last edited by tepabmw; 03-08-2009, 22:06.
                              -Tepan Paja-
                              Veikkola city
                              0405203098
                              Maalaustyöt yli 25v kokemuksella

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎