Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 M3 alusta- ja jarrupäivitykset

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MarttiKK
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 1637

    E36 M3 alusta- ja jarrupäivitykset

    Mitäs alustaa suosittelette rata-ajeluun? Pohdinnassa on ollut H&R coiloverit sekä Bilsteinin PSS9:t. Jostain syystä KW 2-3:sta olen kuullut vain huonoja kokemuksia?

    Kuinka pitkälle 3.0 M3:n jarrut piisaavat ratakäytössä ja mikä olisi kustannustehokkain jarrupäivitys?

    Edit:Yhteenvetoa jarruista kun jarruista on tullut eniten juttua

    Jarrut:

    - vakiojarrut riittää pitkälle. Vaihtaa nesteet korkeamman kiehumispisteen omaaviin (Racing Blue, Motul ym.) ja esim. hyvät vakiopalat tai maz. esim. DS2500:t. Kannattaa väsätä tuuletusputket jarruille. Teräspunosletkut voi vaihtaa jos siltä tuntuu.

    - Jos vaihtaa levyt, niin 3.2 levyihin ja siitä eteenpäin mennään 4-6 -mäntäisiin (AP racing, Wilwood ym.)

    Pyörankulmat / säätöpalikat

    H&R:n säädettävät vakaajat kannattaa hankkia.
    UUC:n camberplateja (tai ainakin saman näköisiä) löytyy myös Iso-Britaniasta.

    Esim.

    Täältä (http://www.balancemotorsport.co.uk/) SPC nimellä, Täällä Eibachina ja samoin täällä.

    Lisäksi Vorshlag tarjoaa omiaan, Ground Controllilla (http://www.ground-control-store.com/...egory.php/CA=9) on useampaa eri versiota. Itse ajattelin ostaa mahdollisesti nämä.

    Takana camberit on säädettävät vakiona, mutta sinne saa toki myös palikkaa mikäli alkuperäinen säätövara ei jostain syystä riitä.
    Last edited by MarttiKK; 13-03-2011, 19:39.
  • Hammu
    Moderator
    • Nov 2006
    • 3971
    • Nurmijärvi

    #2
    Originally posted by MarttiKK View Post
    Mitäs alustaa suosittelette rata-ajeluun? Pohdinnassa on ollut H&R coiloverit sekä Bilsteinin PSS9:t. Jostain syystä KW 2-3:sta olen kuullut vain huonoja kokemuksia?

    Kuinka pitkälle 3.0 M3:n jarrut piisaavat ratakäytössä ja mikä olisi kustannustehokkain jarrupäivitys?
    Päivitä samalla ainakin H&R vakaajat.
    Kustannustehokkainta on vaihtaa kunnolliset palat ja uudet jarrunesteet.

    Mulla ei ainakaan oo ollu KW V2 kanssa mitään ongelmia, mutta nyt kun V2 päätyi touringin alle niin seuraavana ostoslistalla KW:n clubsport.

    Comment

    • asvirkku
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2004
      • 514
      • Bern

      #3
      Originally posted by MarttiKK View Post
      Kuinka pitkälle 3.0 M3:n jarrut piisaavat ratakäytössä ja mikä olisi kustannustehokkain jarrupäivitys?
      Mun sigun kertomuksessa asiaa on pohdiskeltu hieman, teinpä jossain vaiheessa BCF lehteen tulevaan artikkeliin jotain taulukointiakin.

      Renkaat vaikuttaa aika paljon siihen miten jarrut kestää. Voisin melkein sanoa, että kovaa ajoa ei kestä semeillä ilman lisäjäähdytystä. Vakiokumeilla kyllä.

      Laittasin max jotkut uritetut powerdiscit eteen kun ei oo 3.0:ssa kelluvat, ja ajaisin vakiopaloilla jotka vaihtaa joka toinen ratapäivä. Vakiolevytkin on jees. Teräspunosletkut ja ate blue nesteet. Jos haluaa tiukemmat palat, niin max DS2500, mutta nekin vaatisi jo jäähdytystä koska lämmöt nousee niin että ne palaa paskaksi muuten. Hiilikuitupalat vaatii sitten jo satulan liukupuslien vaihtamisen metallisiin ja todellakin jäähdytysletkut levyjen napaan asti.

      Näillä "kovilla paloilla", jos et laita jäähdytystä niin on riski että navat palaa paskaksi ja kaikki satulan tiivisteet + tietenkin levyt pillun päreiksi. Että se kokeileminen "kestääkö" on sitten kallista. Kato kuvat kertomuksesta.

      Vakiolevyillä ja satuloilla, hvyin varustetulla ja vakiopainavalla (ajopainoa 1580kg) 3.2:lla olen mennyt Apparan 1:35,9 ja Alastaron 1:32.

      Itselläni (3.2) on tällä hetkellä vakiolevyt ja palat, + teräspunos ja ate, ajelen semeillä, appara meni 1:36,8 ja ainoa rajoite on, että pitää stintit lyhyinä, max 8 kieppiä ettei vehkeet flekaa. Tää on kokeilun perusteella mun setuppi siviiliautossa. Ne "spessupalat" on niin vitun kalliita, että vakipalat vaihtaa uudet vaikka joka päiville ja se ero kierrosajoissa on about sekunti.

      T AV
      Last edited by asvirkku; 23-09-2009, 12:14.
      e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

      Comment

      • Doni
        Moderator
        • Sep 2004
        • 2839
        • Kyrsälä

        #4
        Originally posted by MarttiKK View Post
        Kuinka pitkälle 3.0 M3:n jarrut piisaavat ratakäytössä ja mikä olisi kustannustehokkain jarrupäivitys?
        Muualta kuultua: "Jos M3:sta loppuu radalla jarrut, niin ei osaa jarruttaa"

        Satulat:
        Perushuolto, tiivisteet ja liuut kuntoon että ei jumita.

        Levyt:
        Jos joutuu vaihtamaan etulevyt kannattaa samantien laittaa 3.2l vakio etulevyt jotka on alumiinikeskiöllä ja hieman kelluvat. 3.0l ja 3.2l etujarrulevyjen mitoitus ja hinta on sama. En suosittele reikälevyjä.

        Palat:
        Ferodo DS Performance tai DS2500

        Nesteet:
        Motul RBF600 tai Ate Racing Blue

        Ilmanotto:
        Tarkista että alkuperäiset jäähdytyskanavat ovat paikoillaan.

        Letkut:
        Vaikka Goodridgen teräspunosletkut

        Vastaavalla kokoonpanolla olen ainakin itse päässyt hyvään alkuun rata-ajossa.
        Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

        Comment

        • Doni
          Moderator
          • Sep 2004
          • 2839
          • Kyrsälä

          #5
          Originally posted by asvirkku View Post
          Jos haluaa tiukemmat palat, niin max DS2500, mutta nekin vaatisi jo jäähdytystä koska lämmöt nousee niin että ne palaa paskaksi muuten.
          Millaisiin lämpötiloihin tuon DS2500 palan saa päästää? Itselläni on edessä nyt uudet 3.2L levyt ja DS2500 palat. Tarkoitus olisi sunnuntaina kokeilla Alastarolla miten toimii. DS Performance paloilla ei ole ollut mitään onglemia.
          Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

          Comment

          • asvirkku
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2004
            • 514
            • Bern

            #6
            Originally posted by Doni View Post
            Millaisiin lämpötiloihin tuon DS2500 palan saa päästää? Itselläni on edessä nyt uudet 3.2L levyt ja DS2500 palat. Tarkoitus olisi sunnuntaina kokeilla Alastarolla miten toimii. DS Performance paloilla ei ole ollut mitään onglemia.
            Moi,

            Lisäkommenttina tai täsmennyksenä - olen sama mieltä, että M3:sta ei vakiojarrut lopu vakiokumeilla.

            En ole mitannut DS2500 lämpöjä, mutta palat purkaessa ne irtoili lähinnä murenoina eli olivat käyneet liian kuumana ajossa. Ne myös tuntuivat kuluvan lähes vakiopalojen tahtiin, vaikka hinta on kolminkertainen. Tämä TW140 kumeilla.

            En ole saanut alastarolla DS2500:sia em. punosletku-ja nestemuutoksin loppumaan eli "jarruja häviämään" TW140 kumeilla, mutta palat kului ja mureni aika kovaa tahtia.

            En ole testannut laittaa levyn napaan menevää jäähdytystä DS2500 tai hiilaripaloille, arvio on että kestävät sillä tavalla paremmin ajoa.

            Alastaro on mun mielestä pahin rata jarrujen kannalta, palmasiin ja lemminkäiseen on vain yksinkertaisesti pakko jarruttaa kovaa, jos sinne tullaan kovaa.

            Jos ilmaisen asian toisestä näkökulmasta: tehokkaampien palojen vaikutus jarruvoimaan, tai palojen kestävyyteen rata-ajossa ei ole missään suhteessa niiden kolmin-nelinkertaiseen hintaan. (toim. huom. pitäs testata vielä kestääkö jäähdytettynä paremmin).

            T AV
            Ps: Tässä on ne kuvat palaneista osista: http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...5&postcount=33
            Tämä siis hiilaripaloilla, DS2500:lla en saanut jarruja ihan tohon kuntoon.
            Pps: Jos auto ei olisi myynnissä, nikkaroisin siihen varmaan talven yli jarrujäähyputket = cheap bang for the buck.
            Last edited by asvirkku; 23-09-2009, 13:09.
            e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

            Comment

            • Mica
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 682
              • Häme

              #7
              Mullahan juuri tuo KW v3. Vakio jousijäykkyydethän niissäkään ei riitä kovin hyvin radalle. Ja sitten kun vaikka etupään jäykkyys tuplataan, niin saattaahan se olla ettei iskari ole enää siihen tehty.

              Mutta onhan niillä suhteellisen hyvää kyytiä kuitenkin päässyt ja tuntuvat ihan laadukkailta tuotteilta. Ovat palvelleetkin sentään jo useamman vuotta.

              Jos oikein kunnon tavaraa haluaa, niin kannataa silloin varmaankin unohtaa kaikki noi kadulle tehdyt perus alustat ja suunnata katse ihan kunnon kilpaosiin.

              Ja jarruista sen verran, että DS3000 en tuohon autoon suosittele vakio tai muillakaan jarruilla. Niistä on vain huonoja kokemuksia. Sen sijaan DS2500 vaikuttaa jo paljon paremmalta, vaikkei siitäkään voi kovin paljoa kehuja sanoa. Mutta kestävät vähän paremmin kuin DS3000.

              Seuraavana kokeilussa on Performace frictionin katu- ja kilpapaloja...
              e36 M3 -97 "katukilpuri"
              e36 M3 -98 evo kilpuriprojekti: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=332448

              Käyttis F01 730d: http://www.btcf.fi/forum/showthread....40#post3862140

              Comment

              • jussi_r
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 1655
                • Nurmijärvi

                #8
                Originally posted by Doni View Post

                Levyt:
                Jos joutuu vaihtamaan etulevyt kannattaa samantien laittaa 3.2l vakio etulevyt jotka on alumiinikeskiöllä ja hieman kelluvat. 3.0l ja 3.2l etujarrulevyjen mitoitus ja hinta on sama. En suosittele reikälevyjä.

                Palat:
                Ferodo DS Performance tai DS2500

                Nesteet:
                Motul RBF600 tai Ate Racing Blue

                Letkut:
                Vaikka Goodridgen teräspunosletkut
                +1 näille kommenteille. Mulla on nyt jonkun verran tietoa endurance-E36:n jarrujen tekemisestä, ja meidän eväillä laitteet toimii ainakin sen 6h putkeen tuollaista M3:n vauhtia ja palat kestää jopa pari kisaa.

                Jos jarrujen kesto on ongelma, ja kierrosmääriä joutuu kontrolloimaan, on vehkeissä vikaa. Tuolloin ei voida puhua kestävistä jarruista, vaan jarruista joilla voi hilpaista aina n kierrosta kerrallaan. Liikaa kierroksia, ja tulipaloa sammutellaan seteleillä.

                Satuloihin kommentoin, että liukusatulat on saatanasta. Niitä voi tekohengittää, tai sitten niiden ongelmat voi kerralla ohittaa vaihtamalla useampimäntäiset puristajat.

                Ilmanotto on kuitenkin aika avainasemassa puhuttaessa jarrujen kestosta. Alkuperäiset ilmaputket palvelevat lähinnä katuajoa ja jarrujen jäähdytystä varten joutuu tekemään ihan oikeat ilmaputket.

                Kunnon modaukset voi tehdä edukkaastikin, ja niistä huolimatta laitteita pitää sekä lämmittää että jäähdyttää oikein, etteivät ne mene kuitenkin särki.
                M3 Cabrio Individual
                530d GT xDrive
                GL420 CDI
                ZX-12R

                Comment

                • jannmann
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 5857
                  • Joccis City

                  #9
                  Tossa oma low budjet versio. 100mm letku keulasta tolppaan jarrulevyn keskiöön.
                  Tolla lämmöt rupes pysymään kurissa ja palojen mureneminen loppui.
                  Ei nätti mutta säästää toivottavasti pyöränlaakerit tämän kesän ajoista.

                  Kuvassa vielä protovaiheessa. Eli ei vielä kulje oikea reittiä tolpalle. (jos joku nyt luuli että se letku roikkuu noin ilmassa )


                  Last edited by jannmann; 23-09-2009, 13:59.
                  Aprilia RSV4

                  Comment

                  • asvirkku
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2004
                    • 514
                    • Bern

                    #10
                    Originally posted by jannmann View Post
                    Tossa oma low budjet versio. 100mm letku keulasta tolppaan jarrulevyn keskiöön.
                    Tolla lämmöt rupes pysymään kurissa ja palojen mureneminen loppui.
                    Ei nätti mutta säästää toivottavasti pyöränlaakerit tämän kesän ajoista.
                    Aamen. Oikeesti tän tulisi olla ensimmäinen muutoksista ennen kuin paloja tai renkaita alkaa vaihdella tiukempiin tai tosiaan ne komponentit menee hukkaan.

                    Jos haluaa pitää alustarakenteet orggiksena ei auta sitten muu kuin lyhyemmät stintit.

                    T AV
                    e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

                    Comment

                    • Jochen
                      Bimmer Enthusiast
                      • Dec 2002
                      • 1229
                      • Valkeakoski & Trondheim

                      #11
                      Originally posted by asvirkku View Post
                      Mun sigun kertomuksessa asiaa on pohdiskeltu hieman, teinpä jossain vaiheessa BCF lehteen tulevaan artikkeliin jotain taulukointiakin.
                      Jep, ensi viikolla lehtipisteisiin (no ok, kotipostilaatikkoon) ilmestyvään numeroon juttu ei mahtunut mutta 4/2009 numerossa se varmasti on mukana. Kestotilaus maksaa 30€ / vuosi

                      Jos jollakin on nurkissa ylimääräiset E36 M3 3.0/3.2 vakiojarrut niin voin lunastaa ne pois kuleksimasta nimellistä korvausta vastaan. E36 318is:lle nuo M3:n vakiojarrut on varmaan halvin Big Brake Kit mitä voi olla ja pitäisi riittää aika pitkälle kun painoa autolla on taistelukunnossa jotain 1100 kg tai alle.

                      No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                      Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                      Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                      Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                      Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                      Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                      Comment

                      • Jochen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2002
                        • 1229
                        • Valkeakoski & Trondheim

                        #12
                        Originally posted by jannmann View Post
                        Tossa oma low budjet versio. 100mm letku keulasta tolppaan jarrulevyn keskiöön.
                        Tolla lämmöt rupes pysymään kurissa ja palojen mureneminen loppui.
                        Ei nätti mutta säästää toivottavasti pyöränlaakerit tämän kesän ajoista.
                        Asiaa! Jotenkin arvostan enemmän sitä että joku suunnittelee ja rakentaa toimivan systeemin itse kuin että se ostetaan isolla rahalla jostain valmiina, olkoonkin että ei näytä yhtä tyylikkäältä. Kunnon garagist meininkiä Colin Chapmanin tyyliin

                        No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                        Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                        Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                        Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                        Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                        Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                        Comment

                        • jussi_r
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 1655
                          • Nurmijärvi

                          #13
                          Originally posted by Jochen View Post
                          Asiaa! Jotenkin arvostan enemmän sitä että joku suunnittelee ja rakentaa toimivan systeemin itse kuin että se ostetaan isolla rahalla jostain valmiina, olkoonkin että ei näytä yhtä tyylikkäältä. Kunnon garagist meininkiä Colin Chapmanin tyyliin
                          Tuo on aika lähelle mitä meillä on kilpurissa. Meiltä on jarrukilvet toki niistetty, mutta tilalla on palikka joka ohjaa ilman tiiviisti nimenomaan keskiöön. Jäähdytysilman pitää tulla levyn pintojen välistä ulospäin, jotta levyn molemmat puolet ovat samoissa lämmöissä. Jos sinne sisäpinnalle vaan ruuttaa vilpoista, voi toinen puoli olla liiankin vilpoinen toisen ollessa liian kuuma.

                          EDIT: katselin tuota kuvaa vielä uudestaan ja vinkkinä tosiaan sellainen, että älä ohjaa ilmaa levyn sisäpinnalle, vaan sinne keskiöön. Koitan kaivella, jos löytäisin jostain kuvan siitä miten se pitää tehdä.
                          Last edited by jussi_r; 23-09-2009, 16:25.
                          M3 Cabrio Individual
                          530d GT xDrive
                          GL420 CDI
                          ZX-12R

                          Comment

                          • jussi_r
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 1655
                            • Nurmijärvi

                            #14
                            Originally posted by jussi_r View Post
                            Koitan kaivella, jos löytäisin jostain kuvan siitä miten se pitää tehdä.
                            Näin. Ei kyllä ole mistään omasta autosta tuo kuva, mutta periaate selviää.
                            Last edited by jussi_r; 27-08-2014, 21:21.
                            M3 Cabrio Individual
                            530d GT xDrive
                            GL420 CDI
                            ZX-12R

                            Comment

                            • Doni
                              Moderator
                              • Sep 2004
                              • 2839
                              • Kyrsälä

                              #15
                              Originally posted by jussi_r View Post
                              EDIT: katselin tuota kuvaa vielä uudestaan ja vinkkinä tosiaan sellainen, että älä ohjaa ilmaa levyn sisäpinnalle, vaan sinne keskiöön. Koitan kaivella, jos löytäisin jostain kuvan siitä miten se pitää tehdä.
                              Veikkaan että näin se pitää tehdä.


                              Tuo ratkaisu näyttää siltä, että teen tuollaisen. Talvella saa jarrukilvet väistyä ja tilalle hitsataan vastaavanlaiset osat kun linkissä.

                              Sunnuntaina menen kuitenkin Alastarolle DS2500 paloilla, uusilla 3.2l levyillä ja vakio jäähdytyksellä. Ajetaan muutama nopea kerralla ja toivotaan että palat eivät murene kappaleiksi.

                              DS Performance paloilla ja vakio jäähdytyksellä ei murenemista ilmentynyt.
                              Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎