Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 M3 alusta- ja jarrupäivitykset

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JonasG
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2006
    • 2160
    • Porvoo/Helsinki

    #76
    Kellään kokemuksia Spax RSX säädettävästä alustasta M3:ssa? Tarkoituksena olis ostaa alusta mistä löytyy korkeussäätö sekä ulosvaimennuksen säätö. Spax tarjoaisi nämä 790€ hintaan mikä houkuttelis..:think Mielipiteitä?
    Last edited by JonasG; 17-05-2010, 12:02.

    Comment

    • MarttiKK
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 1637

      #77
      Kävin Konalassa sijaitsevassa Dunlop Hi-Flexillä teettämässä teräspunosjarruletkut eteen (rosteriliittimet). Tekivät odottaessa ja palvelu oli moitteetonta. Hinta oli 40 euron luokkaa.

      Suosittelen jos tarvii letkut itselle, eikä niissä tarvitse olla E-merkintää.

      Comment

      • MarttiKK
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 1637

        #78
        Jarrusatuloista ja niiden laadusta tuli kaverin kanssa keskustelua. Millaiseen laatujärjestykseen laittaisit seuraavien valmistajien jarrusatulat (ym. jarrusetit). Ohessa oma mutuun perustuva järjestys.

        1) AP-Racing, Alcon
        2) Wilwood, Mo'vit
        3) Brembon paremmat setit
        3) Tarox
        4) Stoptech
        5) D2 ym. vastaavat

        Tuossa siis jarrumerkit, jotka tuli mieleeni. Jos tulee muita merkkejä mieleen, niin listaa ne.
        Last edited by MarttiKK; 18-05-2010, 22:09.

        Comment

        • Pecca
          Bimmer Rookie
          • Jul 2007
          • 41
          • Lahti

          #79
          Originally posted by MarttiKK View Post
          Kävin Konalassa sijaitsevassa Dunlop Hi-Flexillä teettämässä teräspunosjarruletkut eteen (rosteriliittimet). Tekivät odottaessa ja palvelu oli moitteetonta. Hinta oli 40 euron luokkaa.

          Suosittelen jos tarvii letkut itselle, eikä niissä tarvitse olla E-merkintää.
          Mulla olisi tuollaiset myyntipalstalla, eteen ja taakse. Jäi itseltäni laittamatta.

          Comment

          • Doni
            Moderator
            • Sep 2004
            • 2839
            • Kyrsälä

            #80
            Originally posted by MarttiKK View Post
            Miten yläpäiden muutos vaikutti ajo-ominaisuuksiin?
            Tuolla -2.2 etucamberilla auto alkoi kääntymään rata-ajossa todella hyvin verrattuna vakioon. Nyt auto yliohjaa.

            Tänään ajoin 55 kierrosta Alastaroa ja yritin vakaajilla ja auton korkeudella säätää yliohjautuvuutta pois, mutta ei onnistunut. Takana on -1.5 camber joka on maksimi jonka vakiopalikoilla saa. Takarenkaat kuluvat nyt rata-ajossa enemmän ulko- kuin sisäreunasta. Eli vaihtoon menee seuraavaksi taka-alatukivarret, että saan taakse lisää camberia. Valmiina 250-400eur. Jos tekee itse, selviää 100 eurolla.
            Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

            Comment

            • *makke*
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 884
              • Klaukkala

              #81


              Tämmöset löytyy omasta ja kaverin autosta

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5857
                • Joccis City

                #82
                Originally posted by MarttiKK View Post
                Jarrusatuloista ja niiden laadusta tuli kaverin kanssa keskustelua. Millaiseen laatujärjestykseen laittaisit seuraavien valmistajien jarrusatulat (ym. jarrusetit). Ohessa oma mutuun perustuva järjestys.

                1) AP-Racing, Alcon
                2) Wilwood, Mo'vit
                3) Brembon paremmat setit
                3) Tarox
                4) Stoptech
                5) D2 ym. vastaavat

                Tuossa siis jarrumerkit, jotka tuli mieleeni. Jos tulee muita merkkejä mieleen, niin listaa ne.
                Tossa mun mutu versio

                1) AP-Racing, Alcon
                2) Brembon paremmat setit
                3) Wilwood, Mo'vit
                3) Tarox
                4) Stoptech
                5) D2 ym. vastaavat
                Aprilia RSV4

                Comment

                • Doni
                  Moderator
                  • Sep 2004
                  • 2839
                  • Kyrsälä

                  #83
                  Originally posted by *makke* View Post
                  http://www.race.fi/fi/product/31874-...5252F+E85.html

                  Tämmöset löytyy omasta ja kaverin autosta
                  Onko havaintoa minkä valmistajan uniball-nivlete noissa on? Halvoilla nivelillä ei tee mitään. Jos päädyn tekemään tukivarret itse, ajattelin käyttää Hrischmannin välyksettömiä niveliä. http://www.lautamakimotorsport.fi/alusta.htm
                  Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                  Comment

                  • Calypsocoupe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2003
                    • 2932
                    • Vihti

                    #84
                    Originally posted by *makke* View Post
                    http://www.race.fi/fi/product/31874-...5252F+E85.html

                    Tämmöset löytyy omasta ja kaverin autosta
                    Painosta ja säätövarasta tietoa?
                    - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

                    Comment

                    • MarttiKK
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 1637

                      #85
                      Originally posted by Doni View Post
                      Tuolla -2.2 etucamberilla auto alkoi kääntymään rata-ajossa todella hyvin verrattuna vakioon. Nyt auto yliohjaa.

                      Tänään ajoin 55 kierrosta Alastaroa ja yritin vakaajilla ja auton korkeudella säätää yliohjautuvuutta pois, mutta ei onnistunut. Takana on -1.5 camber joka on maksimi jonka vakiopalikoilla saa. Takarenkaat kuluvat nyt rata-ajossa enemmän ulko- kuin sisäreunasta. Eli vaihtoon menee seuraavaksi taka-alatukivarret, että saan taakse lisää camberia. Valmiina 250-400eur. Jos tekee itse, selviää 100 eurolla.
                      Olitko testannut autoa iskareiden säädön jälkeen? eli tuo raju aliohjautuvuus tuli pelkällä camberimuutoksella?

                      Comment

                      • 131
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2004
                        • 393
                        • Siilinjärvi

                        #86
                        Kaverin ralliautoa päivitetään, 325i koriin tulee 3,0 M3 tekniikka. Nyt pohdimme takaripustusta. Sinne pitäisi laittaa M3 takaripustukset jotta laakerit ja vetarit kestää, samalla mietimme geometrioita. 3.0 ja 3.2 on erilaiset tukivarret ja perän kehdot. Eli, muuttuuko kiinnityspisteiden sijainnit ja liikeradat 3.0 ja 3.2 välillä? Mitä muita näkökulmia tulee noiden mallien takaripustuksien välillä? Onko tietoa mitä BMW Motorsport teki E36 takaripustuksiin.

                        Marko
                        Marko

                        http://www.uniball.fi/

                        BMW E30 S54B32 SS
                        Fiat 131 Abarth g.4 historic

                        http://www.131abarth.com/
                        http://www.facebook.com/pages/2-Team...65543543540581
                        https://www.youtube.com/user/131rally?feature=guide

                        Comment

                        • MarttiKK
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 1637

                          #87
                          Armottoman pähkäilyn seurauksena päädyin AP Racing jarrusettiin (4 mäntäinen, levyn koko 330mm, jotta mahtuu 17" vanteen sisään). Vaihtoehtona oli Alconin setti, mutta jarrulevyn keskiöiden ja bracketin teettämisen hinta tuntui nousevan pilviin (n. 1000 euroa), niin se tipahti loppuvaiheessa pois.

                          Toimitusaika on vaan infernaalinen eli jopa 8 viikkoa eli saas nähdä ehtiikö jarrut saapua ennen rataleiman ajo-osuuden suorittamispäivää, joka on huhtikuun lopussa. Jarrusetti meni tilauksen pari viikkoa sitten.

                          M3:n alkuperäiset jarrusatulat levyineen on myynnissä, jos jotain kiinnostaa.

                          Millaisia kokemuksia on H&R:n vakaajista nimenomaan radalla, vaikuttiko konkreettisesti kierrosaikoihin? Kumpaan reikään olette laittaneet koiranluun etuvakaajassa?

                          Comment

                          • TeemuT
                            Bimmer Fanatic
                            • Jun 2007
                            • 329
                            • Muhos

                            #88
                            Omassa ei tosin M3 mutta E36 328 ja H&R vakaajat on ollut viimeisin säätöversio se että tiukimmalla asetuksella etu/taka.

                            Tuolla menee todella neutraalisti ja yllätyksettä. kokeilin myös myös muita vaihtoehtoja (takaa kireä/etu löysä , etu kireä/takaa löysä) mutta en pitänyt aliohjauksesta tai irtonaisesta perästä joten tuo neutraali on paras.

                            faktatietoa kierrosajoista en pysty esittämään kun muuttujia on muitakin mutta eipä nuo mitään dramaattista muutosta tee mutta ajaminen muuten helpottuu ja usko autoon on parempi kun se ei heilu puolelta toiselle...

                            -Teemu-
                            -TT-
                            F30 320d

                            Comment

                            • Juchelius
                              BTCF Member
                              • Sep 2009
                              • 298
                              • Oulu

                              #89
                              Loistava postaus, hyvää tietoa. Luin juuri koko homman läpi. Eli Ferodon ds2500 palojen kaveriksi pitää ruveta virittelemään jäähdytystä jos ei halua tuhota paloja.
                              Donin laittamat kuvat vain ei näkyneet? Saakohan ne jotenkin uusiksi?
                              1985 e30 320i Baur Cabriolet
                              1995 328 ex ratakikkare

                              Comment

                              • Doni
                                Moderator
                                • Sep 2004
                                • 2839
                                • Kyrsälä

                                #90
                                Oon joskus poistanut kuvat serveriltä. Laitan takaisin jos löydän vielä jostain.
                                Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎