Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 M3 alusta- ja jarrupäivitykset

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Mica
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 687
    • Häme

    #31
    Omana mielipiteenä:
    Unohda toi kumilla varustettu malli ja osta suoraan race malli, sitä saa muillekin jousikoolle. Vaikka hyvinkin yleiselle 60mm kynäjouselle, kun kuitenkin joudut niitäkin vaihtelemaan.
    Noiden erot rajoittuvat varmaankin tuohon jousilautaseen.

    Itselläni on ollut jo monta vuotta kyseiset racet ja tuntuisi olevan hyvin laadukasta tavaraa. Eikä merkittävästi lisännyt mitään värinöitä tms. Ja eikös se sulla ole tulossa kuitenkin hyvin ratapainotteiseen ajoon...
    Last edited by Mica; 15-10-2009, 00:48.
    e36 M3 -97 "katukilpuri"
    e36 M3 -98 evo kilpuriprojekti: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=332448

    Käyttis F01 730d: http://www.btcf.fi/forum/showthread....40#post3862140

    Comment

    • MarttiKK
      BTCF Member
      • Oct 2004
      • 1637

      #32
      Joo, radallehan se tulisi.

      Oletteko muuten testailleet erilaisten spacereiden vaikutusta ajo-ominaisuuksiin?

      Comment

      • jussi_r
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 1655
        • Nurmijärvi

        #33
        Originally posted by MarttiKK View Post
        Oletteko muuten testailleet erilaisten spacereiden vaikutusta ajo-ominaisuuksiin?
        Mitä enemmän raideleveyttä, sitä parempi. Raideleveyden kasvu merkkaa enemmän kuin pieni lisä jousittamattomassa nurkkapainossa. Ja tuo jousittamaton paino vanteen navalla ei ole läheskään yhtä ikävä juttu kuin paino vanteen kehällä.
        M3 Cabrio Individual
        530d GT xDrive
        GL420 CDI
        ZX-12R

        Comment

        • Jochen
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2002
          • 1229
          • Valkeakoski & Trondheim

          #34
          Originally posted by MarttiKK View Post
          Joo, radallehan se tulisi.

          Oletteko muuten testailleet erilaisten spacereiden vaikutusta ajo-ominaisuuksiin?
          Mica tuntuu tietävän tästä(kin) asiasta aika tavalla.

          Viikonloppuna olin kuvaamassa kavereiden endutiimin ajoa alastarossa ja takapää oli kuulemma sikaliukas ja eipä siinä näyttänyt olevan vetopitoa juuri lainkaan muihin E36:iin verrattuna.

          Kuvista sitten kattelin että kavereiden auton eturenkaat on niin ulkona kuin vain voi olla mutta takapäässä renkaat oli niin syvällä pyöränkaarissa kuin vain mahdollista. Etu- ja takapään välillä oli eroa raideleveydessä varmaan joku 80 mm. Selvittelin sitten mitä tuo voi aiheuttaa ja kapeamman pään sivuttaispainonsiirtymä on isompi -> paskempi pito. Akselin kokonaispito on suurin kun molemmat renkaat on mahdollisimman tasaisesti kuormitetut.

          Nettiä tutkittuani johtopäätös oli se että mitä leveämpi raideleveys sen parempi, kunhan etu ja takapää on suhkoht lähellä toisiaan. Hyötypuolina tasaisempi renkaiden kuluminen, pienempi kallistelu jne. Ainoa haittapuoli mitä listattiin oli ohjauksen geometrian muuttuminen (scrub radius luulisin) sekä ilmanvastuksen kasvaminen.

          E36 M3 GTR:ssä oli isot pyöränkaarien levikkeet mutta ne olikin kuulemma pääasiassa raideleveyden levittämistä varten, ei leveämpiä renkaita niinkuin aikaisemmin ajattelin.

          Itellä on 15 mm spacerit edessä ja takana mutta vaikea sanoa miten paljon ne vaikuttaa, ei niistä haittaakaan taida olla vaikka pyöränlaakereihin kohdistunee vähän isommat rasitukset.

          No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
          Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
          Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
          Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
          Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
          Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

          Comment

          • MarttiKK
            BTCF Member
            • Oct 2004
            • 1637

            #35
            Originally posted by jussi_r View Post
            Mitä enemmän raideleveyttä, sitä parempi. Raideleveyden kasvu merkkaa enemmän kuin pieni lisä jousittamattomassa nurkkapainossa. Ja tuo jousittamaton paino vanteen navalla ei ole läheskään yhtä ikävä juttu kuin paino vanteen kehällä.
            Jees, se oli tiedossa että raideleveyden lisäys lähtökohtaisesti parantaa ajo-ominaisuuksia radalla. Omassa IS:ssä oli 14mm (yht. eli 7mm*2) spacerit ja nekin vaikuttivat varsinkin mutkiin ajoon.

            Tuli vaan asia mieleen kun surffailin Ebayssä ja katselin yhteensä 60mm levittäviä spacereita...

            Jochen: eli sulla on yhteensä 30mm raideleveyttä leventävät spacerit?

            Comment

            • Jochen
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2002
              • 1229
              • Valkeakoski & Trondheim

              #36
              Joo yhteensä 30 mm molemmilla akseleilla.

              Itekkin kattelin leveämpiä spacereita just eilen ebaysta mutta eipä niitä juuri tartte tai voi edes laitaa jos meinaa vähänkään leveämpää rengasta saada alle vakiovanteilla ja pyöränkaarilla.

              No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
              Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
              Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
              Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
              Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
              Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

              Comment

              • jussi_r
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2004
                • 1655
                • Nurmijärvi

                #37
                Originally posted by MarttiKK View Post
                Tuli vaan asia mieleen kun surffailin Ebayssä ja katselin yhteensä 60mm levittäviä spacereita...
                Aika loivaa minun mielestä.
                M3 Cabrio Individual
                530d GT xDrive
                GL420 CDI
                ZX-12R

                Comment

                • MarttiKK
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 1637

                  #38
                  Millainen ero on E46 M3:n jarruilla versus E36 M3:n jarruihin? Kannattaako vaihtaa upgrade-mielessä?

                  Comment

                  • Jochen
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2002
                    • 1229
                    • Valkeakoski & Trondheim

                    #39
                    Originally posted by MarttiKK View Post
                    Millainen ero on E46 M3:n jarruilla versus E36 M3:n jarruihin? Kannattaako vaihtaa upgrade-mielessä?
                    Luulisin ettei ole kovin iso parannus, autot painaa melko samat eikä tehossakaan ole isommin eroa joten eiköhän ne jarruvoima/lämmönkesto ominaisuudet ole aika lähellä toisiaan. Molemmissa taitaa olla painavat patarautaiset yksimäntäiset jarrut ja levyjen halkaisiat lienee lähellä toisiaan.

                    Enkä ole oikein mistään kuullut tai lukenut että tuollaisia päivityksiä olisi juurikaan tehty ja kai siihen joku syy on...

                    No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                    Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                    Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                    Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                    Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                    Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                    Comment

                    • asvirkku
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2004
                      • 514
                      • Bern

                      #40
                      On niitä saksassa värkätty



                      Yksinkertainen sitaatti oli, "miksi korvaisit paskaa paskalla", halkaisija kasvaa 10 mm. CSL levyllä se sitten kasvaa jo 30 mm.

                      Jengi on viritellyt erilaisia oem nelimäntäjarruja myös (e32 750iL), mutta valittelevat tuossa ettei vanteet sitten sovi ilman speisseriä.

                      m-forum.de tunnarit kannattaa oikeesti hommata jos saksa mitenkään taipuu, ihan eri tasolla rakentelu siellä...

                      T AV
                      e60 550iA - e32 730iA - Freude am Fahren

                      Comment

                      • Jochen
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2002
                        • 1229
                        • Valkeakoski & Trondheim

                        #41
                        Noni, sieltähän löytyi tiukkaa asiaa. Ja tuolta selvisi heti sekin että kun ei-M3 autoon päivittää M3 jarrut niin olis vissiin pääjarrusylinterikin vaihdettava isompihalkaisijalliseen. Nou hätä, semmoinen onkin jo ostettu.

                        Nuo 7/8 sarjan alumiiniset 4 sylinteriset jarrusatulat kiinnostaisi painonsäästön takia mutta en tiedä miten hyvin niihin saa jotain parempia jarrupaloja.

                        No speakers - No bodykits - NO BULLSHIT
                        Kesäautoprojekti: 2002 BMW E46 M3 Coupe Phoenixgelb
                        Hinausautoprojekti: 2000 BMW E39 530D Touring Orientblau
                        Käyttöautoprojekti: 1997 BMW E36 318i Touring Hellrot blogi
                        Rata-autoprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan Alaskablau blogi
                        Entisöintiprojekti: 1994 BMW E36 318is Class II Sedan | Alaskablau blogi

                        Comment

                        • Hammu
                          Moderator
                          • Nov 2006
                          • 3971
                          • Nurmijärvi

                          #42
                          Originally posted by Jochen View Post
                          Noni, sieltähän löytyi tiukkaa asiaa. Ja tuolta selvisi heti sekin että kun ei-M3 autoon päivittää M3 jarrut niin olis vissiin pääjarrusylinterikin vaihdettava isompihalkaisijalliseen. Nou hätä, semmoinen onkin jo ostettu.
                          Ei se nyt ihan pakollinen ole, mutta hyvä hankkia kuitenkin.

                          Comment

                          • Doni
                            Moderator
                            • Sep 2004
                            • 2839
                            • Kyrsälä

                            #43
                            Originally posted by Doni View Post
                            Veikkaan että näin se pitää tehdä.


                            Tuo ratkaisu näyttää siltä, että teen tuollaisen. Talvella saa jarrukilvet väistyä ja tilalle hitsataan vastaavanlaiset osat kun linkissä.
                            Tämäkin projekti aloitettu eilen.

                            Seuraavaksi pitää hitsata 2.5" tai 3" letkulähtö laippaan.


                            Kuva1
                            Kuva2
                            Kuva3
                            Kuva4
                            Last edited by Doni; 23-11-2009, 08:08.
                            Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                            Comment

                            • Mr. Zetor
                              BTCF Member
                              • Oct 2005
                              • 273
                              • Lempäälä, Hell (summer home)

                              #44
                              Originally posted by Doni View Post
                              Tämäkin projekti aloitettu eilen.

                              Seuraavaksi pitää hitsata 2.5" tai 3" letkulähtö laippaan.
                              _Erittäin_ mielenkiintoista! Laitahan lisää juttua ja kuvia kun homma etenee.

                              Erityisesti kiinnostaa:
                              - Ongelman "there is no way at all you could run the car with the hose installed on the street. It wouldn’t last your first drive to the grocery store" välttäminen (sikäli kun sulla on kyseessä kilvellinen peli jolla on tarkoitus kadullakin ajaa): aiotko kiinnittää letkun pyöräkotelon takaseinään? Tuo suora ja jäykkä ~15cm putki kyllä varmaan auttaa huomattavasti mutta riittääkö kun vetää ratin ääriasentoon...
                              - ABS-anturin suojaus paskalta
                              - Orkkis-jarrujäähdytysputki: maalaisjärjellä ajatellen kannattaisi tehdä täysin tiivis liitos eikä mitään puolivillaista 'välistävetoa' koska orkkisputken tuoma pyöräkotelossa vapaasti pöllyävä ilma ei taatusti jäähdytä kuin nimellisesti jarrulevyn keskelle tiiviisti johdettuun verrattuna. Ja eiköhän satula jäähdy kanssa riittävästi jarrulevyn keskireikien kautta (?)

                              <rant>Aivan anaalisen kalliita muuten noi valmiina myytävät ilmanohjurit</rant>
                              too much hassel, too little hoff...

                              Comment

                              • Doni
                                Moderator
                                • Sep 2004
                                • 2839
                                • Kyrsälä

                                #45
                                Originally posted by Mr. Zetor View Post

                                Erityisesti kiinnostaa:
                                - Ongelman "there is no way at all you could run the car with the hose installed on the street. It wouldn’t last your first drive to the grocery store" välttäminen (sikäli kun sulla on kyseessä kilvellinen peli jolla on tarkoitus kadullakin ajaa): aiotko kiinnittää letkun pyöräkotelon takaseinään? Tuo suora ja jäykkä ~15cm putki kyllä varmaan auttaa huomattavasti mutta riittääkö kun vetää ratin ääriasentoon...
                                Ajan radalla myös toisilla renkailla. Samalla kun vaihtaa renkaat voi tuon letkun kiinnittää sisälokarin ja jarrukilven väliin. Tarkoitus on tehdä sisälokariin pieni olake johon letkun voi kiinnittää klemmarilla. Ilmanottoputken ja sisälokarin välissä oleva letku voi olla aina paikoillaan. Radalla ei oikeestaan ääriasentoa tarvitse muualla kuin varikolla. Ääriasennossa tulee letkulle todella ahdasta. Tuota metalliputkea joutuu varmasti lyhentämään.


                                Originally posted by Mr. Zetor View Post
                                - ABS-anturin suojaus paskalta
                                Kyllä se vettä kestää. Tuskin mun pesemisellä ja huoltamisella tuottaa ongelmaa.

                                Originally posted by Mr. Zetor View Post
                                - Orkkis-jarrujäähdytysputki: maalaisjärjellä ajatellen kannattaisi tehdä täysin tiivis liitos eikä mitään puolivillaista 'välistävetoa' koska orkkisputken tuoma pyöräkotelossa vapaasti pöllyävä ilma ei taatusti jäähdytä kuin nimellisesti jarrulevyn keskelle tiiviisti johdettuun verrattuna. Ja eiköhän satula jäähdy kanssa riittävästi jarrulevyn keskireikien kautta (?)
                                With my method of installing the flexible hose in the factory ducts I do not have a true seal between the factory duct and the hose and some of the air which enters the factory duct is able to escape past the hose, missing the path to the backing plate. For my next event I’ll just simply block off the area in the factory duct behind the area where the hose meets it and fix this problem.

                                Tämäkin selviää kunhan pääsee ihmettelemään. Yksi vaihtoehto olisi katkaista se alkuperäinen ilmanotto ja liittää siihen jarruille tuleva pyöreä 76mm letku kutistemuovilla.

                                Originally posted by Mr. Zetor View Post
                                <rant>Aivan anaalisen kalliita muuten noi valmiina myytävät ilmanohjurit</rant>
                                Jos ajalle ei laske arvoa, niin tulee halvemmaksi sorvata itse.
                                Last edited by Doni; 04-12-2009, 13:32.
                                Rengastyöt, Huollot, Korjaukset, Vikakoodit pääkaupunkiseudulla

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎