Announcement

Collapse
No announcement yet.

e 36 puhaltimen moottori

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JaPa_87
    Bimmer Rookie
    • Nov 2006
    • 56
    • Oulu

    #16
    Noniin sinnehän se uus puhallin sujahti ehjänä perille ja toimiikin vielä Piti ottaa toinen (musta) siipirulla pois, katkaista muutama nippuside että sai johtoja pois tieltä, väännellä vähän peltiä pois edestä ja ottaa pyyhkiän mekanismi pois.

    Se irto siipirulla kannattaa laittaa sinne koloon ihan ensimmäisenä ja puhaltimen mootori seuraavaksi ja pyöritellä se rulla hellästi paikoillen siihen moottorin akseliin siellä kolossa ja sitten vasta laittaa se moottori kiinni sillä klipsulla (ja kattokaa että se moottori menee heti oikein päin että saa johdot paikoilleen, on sen verran ahdas paikka että ei viitti montaa kertaa kasata)...

    Se moottori ja kiinni oleva rulla menee siitä imusarjan ja jarru pääsylinterin välistä silleen että puhaltimen moottorin akseli osoittaa vasemmalle yläviistoon. Ahdas se väli on ja tosiaan vähän jouttuu peltiä vääntään pois eestä...
    _______________________________________________

    Yamaha R1

    VW Golf 1.6sr 98 (Säästöpossu)

    BMW E34 518i Calypsorot (ex)

    BMW E34 520i Malachitgrün metallic (ex)

    BMW E36 325i Diamantschwarz metallic (ex)

    Comment

    • make_wt
      BTCF Member
      • Oct 2006
      • 1314
      • Yka

      #17
      Onnistuu myös tds:ään moottorin vaihto kokonaisena(siivet kiinni) Vaatii vaan pyörittelyä ja pyyhinmekanismin irroitusta
      E61 530d M-Sport LCI

      HJ61

      ex. E93 330, E36/8 ,E39 525tdsa ,e39 530dA, e34 525 tdsa, e36 325 tds M-Sport Touring

      Comment

      • JaPa_87
        Bimmer Rookie
        • Nov 2006
        • 56
        • Oulu

        #18
        Originally posted by jari62 View Post
        No niin puhallin vaihdettu meni melkein 4 tuntia.

        Vaikka täällä netissä on ohjeissa kerrottu jotta pitäisi irroittaa tuulilasin pyyhkimien koneisto ja rikkoa vanhan puhaltimen siivekkeet ainakin minä sain vanhan kokonaisena irti ja ilman pyyhkimien irroitusta uuden kokonaisena paikoilleen.

        Minulla on M51 kone eli olisiko siinä enemmän tilaa kuin bensa versiaossa.
        Uskon että siellä on enemmän tilaa, koska itellä on m50b25 ja siitä on täysin mahdoton sada se moottori kokonaisena pois jos ei irrota imusarjaa. Jos sen toisen rullan saa otettua irti siellä kolossa, niin voi olla että sen puhaltimen saa sieltä ehjänä, mutta osina pois. Kokonaisena se ei tule kyllä missään asennossa...

        Edit: Jos millään mahdollista, niin ne siivet kannattaa yrittää pitää ehjänä. Koska motonetistä saa ihka uuden puhaltimen ilman siipiä hintaan 60e... Ja hajoittamolta haettu maksaa melkein saman verran ja voi olla että pitää olla kohta taas vaihtamassa... Ihan vaan vinkkinä että ei tartte kovin monesti tehdä samaa remoranttia
        Last edited by JaPa_87; 06-10-2009, 13:50.
        _______________________________________________

        Yamaha R1

        VW Golf 1.6sr 98 (Säästöpossu)

        BMW E34 518i Calypsorot (ex)

        BMW E34 520i Malachitgrün metallic (ex)

        BMW E36 325i Diamantschwarz metallic (ex)

        Comment

        • Juggie
          Bimmer Rookie
          • Jun 2007
          • 199
          • Pohjois-Pohjanmaa

          #19
          Itse tein eilen moottorivaihto-operaation automaatti-ilmastoituun coupeen. Olin hommannut Motonetistä tarvikemoottorin ja romuttamolta moottorin siipineen hätävaraksi/siipien luovuttajaksi.
          Tällaisia huomioita tuli:
          -Motonetin moottori EI käy.
          Vaikka moottori on saman mittainen ja halkaisijaltaan sama kuin alkuperäinen, niin se on "täyspaksu" koko rungon mitaltaan, kun taas alkuperäinen on vain osan matkaa täyspaksu. Tästä aiheutuu se ongelma. Tuolla moottorin asennusmontussa on sellaiset lipareet minkä väliin tuo alkuperäinen mahtuu asettumaan, mutta tarvikemoottori jää kantamaan lipareiden päälle. (koitan saada illalla laitettua kuvan havainnollistamaan tuota eroa)
          -Siivet saa irroitettua pienellä ulosvetäjällä. Ulosvetäjän jalat kiinni siihen sisempään kiinteään muoviin, mihin puolat kiinnittyy ja vetoja. Ulostvetäjän keskitappi pitää olla sen verran ohut, että mahtuu siiven reiästä läpi. Itse hioin halvasta ulosvetäjästä tappia ohuemmaksi tuota varten.
          -Vihreän siiven kuin irrottaa noin, niin moottori mahtuu tulemaan pois mustan siiven kanssa, vaikkakin ahdasta on. Peltejä ei tarvitse taivutella.
          -Käänteisessä järjestyksessä takaisin, vihreän siiven naputtelin montussa vasaralla paikoilleen.

          Kaikenkaikkea kohtuu helppo homma, kunhan valmistautuu hyvin ja tekee ajan kanssa. Nuo netistä löytyvät ohjeet ovat ehdottomasti tutustumisen arvoisia.
          Itsellä meni sen verran reisille, että jouduin laittamaan romuttamolta ostetun moottorin paikoilleen, joka vikisee niin saatanasti jos ei ole puhallus täysillä Eli lähiaikoina pitää purkaa uudestaan.

          Comment

          • Valtsude
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2007
            • 739
            • Jyväskylä

            #20
            Vinkkejä tuohon siipirattaan irrotukseen? Koitettu nämä perus repimiset ja pyörittelyt jo läpi. Moottori+renkula on irtonaisena tuossa ja mtn ulosvetäjiä ei ole käytössä. Onko mitään niksiä tähän?

            Edittiä: Eli siis Motonetissä ei ollut vastaavanlaista Boschin moottoria, vaan löytyi Siemensiä, Behriä ja jotain kaksiakselista. Kaikki erilaisia, joten neuvoivat kääntymään jälleenmyyjän puoleen. :F VTS autotarvikkeelle kuitenkin saan tilattua alennusten kanssa pelkän moottorin, mitenkähän siis tuosta saa tuon oravanpyörän irti? Laitan kohta kuvan niin näette millainen kapistus kyseessä.
            Attached Files
            Last edited by Valtsude; 01-02-2010, 16:48.
            E34

            Comment

            • Valtsude
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2007
              • 739
              • Jyväskylä

              #21
              Noniin, hyvä... Eli Boschin moottoreita on kahdenlaisia, juuri sitä väärää olisi saanut edellä mainittuun liikkeeseen, jossa kaveri on töissä. Käväisin sitten vielä KL:llä kysymässä ja tuloksena oli se, että näitä moottoreita ei enää valmisteta, eikä ole yhtään varastossa. Tilalle tosin olisi voinut kai miltei suoraan laittaa jonkin Behrin tekeleen, hintalapussa vaan paistattelee 265e-summa.

              Myykäähän mulle jostain purkuautosta toimiva käytetty moottori, 0130-alkuinen.
              E34

              Comment

              • Valtsude
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2007
                • 739
                • Jyväskylä

                #22
                Eli Siemensin moottori menee pikku muokkauksilla tuon Boschin tilalle. Joutuu liittimet vaihtamaan ja moottorin kiinnikkeistä napsimaan reunapalat pois kun Siemensin moottori on puolisen senttiä pidempi. Tärkeintä on vain moottorin halkaisija, kiitokset tästä Jürgenille.
                E34

                Comment

                • Jürgen_
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2008
                  • 2707
                  • Mylsä

                  #23
                  Hienoa että sait sen sinne asettumaan
                  Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                  Comment

                  • AppleFarmer
                    Bimmer Rookie
                    • Nov 2006
                    • 72
                    • Mustasaari / Vaasa

                    #24
                    Vanha topic, mutta kurantti aihe. Miten sait siivet irti? Minulla on identtinen kapistus tässä pöydällä ja pitäisi saada se irti ehjänä.

                    Comment

                    • BiltemaMotorWork
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2013
                      • 460
                      • Joensuu

                      #25
                      Originally posted by AppleFarmer View Post
                      Vanha topic, mutta kurantti aihe. Miten sait siivet irti? Minulla on identtinen kapistus tässä pöydällä ja pitäisi saada se irti ehjänä.
                      Toinen puoli siivistä pöydälle ja joku pitämään kiinni toiselta puolelta. Niin, että se moottori pääsee vapaasti alaspäin. Sitten vasara käteen ja esimerkiksi tuurna siihen akseliin ja vasaralla perään.

                      Comment

                      • AppleFarmer
                        Bimmer Rookie
                        • Nov 2006
                        • 72
                        • Mustasaari / Vaasa

                        #26
                        Laitoin sen ruuvipenkin päälle ja ruiskutin penetrating oilia sinne akselin väliin. Sitten muutamalla napakalla vasaraniskulla moottori putosi alas. Nappasin moottorin matkaani ja lähdin Motonetiin. Siellä piti olla hyllyssä yksi Siemensin mallinen moottori ILMAN siipiä. Myyjä toi sen tiskille ja kommentoin, että ei tuossa nyt vain satu olemaan siivet mukana, kun on noin iso laatikko. Myyjä sanoi, että ei ole koskaan näissä. Hämmästys olikin suuri, kun laatikosta löytyi siivellinen moottori.

                        Comment

                        • Mikkeri
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2011
                          • 805
                          • Suomi

                          #27
                          Siivellisiä ne siellä myyvät.
                          Itselle tuli uusi puhallin motonetista siipineen, tosin täristää, eli aika onneton puntitus niissä on ja jos mahdollista, vaihda vanhat alkuperäiset siivet siihen.
                          TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                          TDS osaa.

                          Comment

                          • BöMWtsä
                            Newbiemmer
                            • Feb 2014
                            • 2
                            • Finland

                            #28
                            Puhallin (?) ei toimi..

                            Puhallinongelmaa:

                            Aikoihin ei ole enää 1 ja 2 asento toimineet ja muutenkin puhallin on puhaltanut kylmää sen minkä on kerennyt. Pari kk:tta sitten toimi 3 ja 4 asentokaan enää silloin tällöin, taisipa olla niin, että tärähdyksestä alkoi välillä toimia, aina ei se tärähdyskään kyllä auttanut. Viimein lakkasi toimimasta kokonaan.

                            Siilin vaihto, korjaamolta ajellessa ensimmäistä kertaa pitkilleen toimi 1 ja 2 asentokin ja ilma oli jopa lämmintä, mutta menomatkalla kotiin puhallin lakkasi toimimasta aivan kokonaan, mikään asento ei ole sen koommin toiminut. Mitä seuraavaksi lähdetään kokeilemaan?

                            Comment

                            • Mikkeri
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2011
                              • 805
                              • Suomi

                              #29
                              Hakua suosittelisin, sieltä saat nopeaa apua murheisiisi.

                              Puhaltimenmoottori kannattaa vaihtaa, alkaa olemaan jumissa ja käräyttää siilen.

                              Jos lämmintä ei tule, on ilmauksessa vikaa, onko lämmöt normaalit?
                              TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                              TDS osaa.

                              Comment

                              • BöMWtsä
                                Newbiemmer
                                • Feb 2014
                                • 2
                                • Finland

                                #30
                                Uusi palstalla, joten ehken en löytänyt kaikkia puhallinkeskusteluja. Nytkin se taas toimii, lämmöt normaalit. Itse asiassa joka toisella ajokerralla tänään toiminut ja joka toisella ei. Eli koko puhaltimen (moottorin) vaihto vissiin edessä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎