Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 318is - Jäähdytysnesteet katoaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • K2Ri
    BTCF Member
    • Oct 2007
    • 1829
    • London, UK & Germany

    E36 318is - Jäähdytysnesteet katoaa

    Searchia käytetty, mutta ei tunnu vastaavaa ongelmaa olleen kellään.

    Auto kävi juuri huollossa ja samalla pyysimme tsekata vesipumpun, koska auto oli tiputtanut parkkipaikalle aina jonkin verran jotain nestettä suunnilleen moottorin/laatikon kohdilta. Korjaamolla sanottiin kuitenkin että ei vuoda jäähdytysnestettä, vaan oli vuotanut vaihdelaatikkoöljyä. Oli ilmeisesti peruutusvalon kytkin irronnut ja päässyt vuotamaan sitä kautta. Nyt sekin on korjattu ja peruutusvalot toimivat taas.
    Huollon jälkeen auto tuntui käyvän ja kukkuvan erinomaisesti (paitsi mielestäni edelleen tiputti jotain parkkikselle, en tutkinut kuitenkaan tarkemmin), kunnes kylmien kelien tullessa huomasin seuraavaa:

    Auto käyntiin, lämpöä kabiiniin ja liikkeelle. Muutaman kilometrin jälkeen lämpöä tulikin ihan normaaliin tapaan, kunnes hetken päästä puskee pelkkää viileää ilmaa. (Ylämäkeen tullessa kävi tulemaan taas hetkeksi lämmintä). Kotiin palattuani tsekkasin jäähdytysnesteet, painetta järjestelmässä normaalisti mutta nestettä aivan liian vähän.

    Seuraavana päivänä lisäsin jäähdytysnestettä ja koitin ilmata Hemin ohjeitten mukaan. Tämän jälkeen ajettu noin 200km ja tänä iltana täsmälleen sama tilanne kuin tuossa yllä "auto käyntii, blaa blaa blaa" kirjoitin. Tällä kertaa tosin ajon jälkeen painetta ei ollut järjestelmässä yhtään , vaikka normaalilämpöisenä suoraan ajon jälkeen säiliön korkin avasin. (Mistä tämä johtuu? Onko vakavakin oire?)
    Kone tuntuisi käyvän erittäin tasaisesti ja tehojakin tuntuisi olevan normaalisti. Lämmöt pysyvät kokoajan keskiviivalla ja en ainakaan haistanut/maistanut mitään glykooliin viittaavaa pakokaasuista. Samoin sisällä ei ikkunat huurru, eikä matot ole kastuneet ja jäähdytysnestekin näytti normaalilta, mitä nyt taskulampulla pimeässä sinne pystyi näkemään. Lisäksi koitin kurkkia auton alle, mutta en ainakaan pimeässä mitään vuotoja havainnut. Jätin sen nyt yöksi hiekka-alustan sijaan asfaltin päälle parkkiin, jotta näkisi huomenna selvemmin onko tiputtanut mitään.

    Onko ehdotuksia mikä on vialla? Mitä ja miten tulisi tutkia seuraavaksi?
    Vitutuskäyrät ovat suht kovassa nousussa kun tuohon on juuri vaihdettu uudet jarrut, alustan osaa, öljyjä jne suunnilleen samalla rahamäärällä mitä auton arvo on, ja nyt kun kaikki pitäisi olla kunnossa, niin seuraava paikka lahoaa..
    sigpic
    BMW: F31 320DA xDrive ///M-Sport '15 | E46 ///M3 Cabrio '01 | Cruise Bike
  • GARFFi
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 5541
    • Kankaanpää

    #2
    Ilmaa järjestelmässä siltikin, vaikka kuinka hyvin oisit ilmannut? On meinaan hankala rosessi toisinaan ja vaatii hermoja.

    Sitte tuli mieleen vesiletkut, vuotaako jostain klemmareiden kohdilta tjsp??
    Termarikotelon alta? Entä paisarin tiiviste sielt alhaalta?

    Tässä nyt jotain vuotokohtia, mitä vois olla..
    MB E220 CDI -10
    Ex.VW T5.1 -11
    Ex. Ford Transit Custom -14
    Ex. VW Passat 2.0FSI -06
    Ex. VW Golf+ -06
    Ex. Toyota Corolla -02 Wagon
    Ex. Honda CBR900RR -96
    Ex. E36 325i Coupé -94
    Ex. LADA 2105 1200S -89
    Ex. LADA 2107 1300S -87
    Ex. E36 320i -91

    Comment

    • BMWFW24
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2003
      • 273
      • Jämsä

      #3
      Yksi inhottava ja hankalimmasta päästä oleva vaihtoehto on tuossa kuvassa oleva tiiviste(10). Entisestä coupesta meni tuo tiiviste juuri tuosta vesipumpun aukon kohdalta(lohkoa päin oleva pätkä) palasiksi. Hukkasi nesteitä pikkuhiljaa kunnes vuoti niin pahasti että näki kun nestettä valui (höyrypilven saattelemana talvella) pakosarjan puolelta lohkon kylkeä pitkin. Aika isotöinen vaihtaa, onnistui onneksi ilman kannen irroitusta vaikkakin on tiukka väli.
      Attached Files
      ex. 316i e36 1991
      ex. 318iS Coupe e36 1992
      ex. 528iA Touring e39 1997
      ex 316i e30 1990, vaimon
      ex. X5 4.4i e53 2001
      ex 316 e46 2003, vaimon
      525iX e60 2008
      Z4 e85 2003, vaimon​

      Comment

      • ka00z
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2006
        • 1805
        • Varsinais-Suomi

        #4
        En halua aloittaa heti pahimmalla mahdollisella skenaariolla, mutta oletko varma että syyläri on ehjä? Jos jostain syystä on kerännyt paineen syyläriin ja se on antautunut, niin sitä kautta voi helpostikin tiputtaa nestettä.

        Ja muuten on hieman hankala huomata mistä kohti se tiputtaa, minulla tiputti oikeasta alareunasta (edestäpäin katsoen) ja piti purkaa flektin "kotelo" pois.
        W124 voll, markalla pidemmälle

        Comment

        • K2Ri
          BTCF Member
          • Oct 2007
          • 1829
          • London, UK & Germany

          #5
          Menin aamulla autolle ja keskellä, heti eturenkaiden takapuolella isohko lätäkkö. Näytti aluksi jäähdytysnesteeltä, mutta kun kokeilin sormilla niin melko öljyiseltä se kylläkin tuntui. Ja nenä on tottakai tänään niin tukossa ettei haistelunkaan perusteella pystynyt päättelemään mitään. Veikkauksia vuotokohdan perusteella mitä se voisi olla?

          Ennen kuin starttasin auton, tsekkasin jäähdytysnestetason. Se oli n. 2cm viivan yläpuolella (eli normaali?), vaikka en ole lisännyt sinne vielä mitään. :think
          Auto käyntiin, vettä ja loput jäähdytysnesteet mukaan mitä löytyi. Parkkeerasin jyrkähköön ylämäkeen, jäähdytysnestesäiliön korkki auki ja auto käymään tyhjäkäyntiä. Lämpöä tuli kabiiniin (ei nyt ihan tulikuumaa kuitenkaan), lämpömittari nousi keskiviivalle ja jäähdytysnesteet pysyi keskiviivan kohdilla.
          Tämän jälkeen kierroksia koneeseen ja katsomaan takaisin säiliöön. Täysin tyhjä. Lisäsin sinne nestettä varovasti sen 1,7l mitä oli mukana. Samalla huomasin että syyläri tiputtaa kuskin puolen alalaidasta jonkun verran nestettä. Hermot meni, palikat nippuun ja pieni testilenkki. Lämpöä riittää ja kotipihalla koneet kiinni ja varovasti säiliön korkkia taas auki. Pienen pieni pihahdus saattoi kuulua, mutta edelleenkään ei siellä mitään normaali painetta ole. Nestettä oli kuitenkin taas se 2cm yli viivan, eli normaalisti(?). Tuli mieleen että mitä kautta mahdollinen ylimääräinen neste sieltä poistuu, voisiko se tulla tuosta syylärin laidasta tms?

          Mitähän tuossa nyt on vikana? Ei siis selvästi ole painetta järjestelmässä. Syyläri paskana?
          sigpic
          BMW: F31 320DA xDrive ///M-Sport '15 | E46 ///M3 Cabrio '01 | Cruise Bike

          Comment

          • ka00z
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2006
            • 1805
            • Varsinais-Suomi

            #6
            Originally posted by K2Ri View Post
            Menin aamulla autolle ja keskellä, heti eturenkaiden takapuolella isohko lätäkkö. Näytti aluksi jäähdytysnesteeltä, mutta kun kokeilin sormilla niin melko öljyiseltä se kylläkin tuntui. Ja nenä on tottakai tänään niin tukossa ettei haistelunkaan perusteella pystynyt päättelemään mitään. Veikkauksia vuotokohdan perusteella mitä se voisi olla?

            Ennen kuin starttasin auton, tsekkasin jäähdytysnestetason. Se oli n. 2cm viivan yläpuolella (eli normaali?), vaikka en ole lisännyt sinne vielä mitään. :think
            Auto käyntiin, vettä ja loput jäähdytysnesteet mukaan mitä löytyi. Parkkeerasin jyrkähköön ylämäkeen, jäähdytysnestesäiliön korkki auki ja auto käymään tyhjäkäyntiä. Lämpöä tuli kabiiniin (ei nyt ihan tulikuumaa kuitenkaan), lämpömittari nousi keskiviivalle ja jäähdytysnesteet pysyi keskiviivan kohdilla.
            Tämän jälkeen kierroksia koneeseen ja katsomaan takaisin säiliöön. Täysin tyhjä. Lisäsin sinne nestettä varovasti sen 1,7l mitä oli mukana. Samalla huomasin että syyläri tiputtaa kuskin puolen alalaidasta jonkun verran nestettä. Hermot meni, palikat nippuun ja pieni testilenkki. Lämpöä riittää ja kotipihalla koneet kiinni ja varovasti säiliön korkkia taas auki. Pienen pieni pihahdus saattoi kuulua, mutta edelleenkään ei siellä mitään normaali painetta ole. Nestettä oli kuitenkin taas se 2cm yli viivan, eli normaalisti(?). Tuli mieleen että mitä kautta mahdollinen ylimääräinen neste sieltä poistuu, voisiko se tulla tuosta syylärin laidasta tms?

            Mitähän tuossa nyt on vikana? Ei siis selvästi ole painetta järjestelmässä. Syyläri paskana?
            Mulla oli tosiaan lähes identtiset ongelmat ja kuskinpuolen kulmasta syyläriä oli mennyt rikki. Itse huomasin sen verran myöhään, että koneremontiksihan se meni muutenkin jo siinä vaiheessa.

            Mutta minun puolelta ääni rikkoutuneelle syylärille. Toivottavasti vain syylärille.
            W124 voll, markalla pidemmälle

            Comment

            • GARFFi
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2006
              • 5541
              • Kankaanpää

              #7
              Joko paisarin tiivisteelle alhaalla tai sitten syylärissä jossain reikä. Toivottavasti menis tökötillä umpeen se reikä, jos sattuu syylärissä olemaan.

              Ainakin kuulostaisi että jossain siinä se vika on, eikä pahempaa ole kuin vuoto.

              EDIT: En tiedä, mistä päähän on tullu moinen summa, mutta muistelisinko e36 325i -94:seen syylärin maksaneen 70 vai 90euroa. Merkkiä Behr.. :think
              MB E220 CDI -10
              Ex.VW T5.1 -11
              Ex. Ford Transit Custom -14
              Ex. VW Passat 2.0FSI -06
              Ex. VW Golf+ -06
              Ex. Toyota Corolla -02 Wagon
              Ex. Honda CBR900RR -96
              Ex. E36 325i Coupé -94
              Ex. LADA 2105 1200S -89
              Ex. LADA 2107 1300S -87
              Ex. E36 320i -91

              Comment

              • jr66
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 16418
                • Asikkala

                #8
                Originally posted by GARFFi View Post
                Joko paisarin tiivisteelle alhaalla tai sitten syylärissä jossain reikä. Toivottavasti menis tökötillä umpeen se reikä, jos sattuu syylärissä olemaan.

                Ainakin kuulostaisi että jossain siinä se vika on, eikä pahempaa ole kuin vuoto.

                EDIT: En tiedä, mistä päähän on tullu moinen summa, mutta muistelisinko e36 325i -94:seen syylärin maksaneen 70 vai 90euroa. Merkkiä Behr.. :think
                Hinta liian halpa ollakseen totta ?

                E: Kl-varaosat 320i ja 328i 170 € ei-automaattivaihteiseen.

                Comment

                • K2Ri
                  BTCF Member
                  • Oct 2007
                  • 1829
                  • London, UK & Germany

                  #9
                  Joo, eli myöhemmin päivällä oli tiputtanut kunnon lammikon jäähynestettä syylärin kohdilta. Taitaa olla selvä tapaus ja selittää tuon paineen puuttumisen? Uutta syyläriä siis ainakin kehiin..

                  Mutta edelleenkin tekee myöskin kaksi noin kämmenen kokoista lammikkoa tuohon edellä mainitsemaani paikkaan (sivusta katsottuna heti eturenkaiden takana ja enemmän oikealla puolella kuin ihan keskellä autoa) ja jäähdytysnesteeltä näyttäisi ainakin hieman joukossa olevan?!? Mikähän tuon voisi aiheuttaa? Kuulostaako vesipumpulta, vai mitkä sen oireet olisivat/miten voi testata? Nyrkkipajalla tosin sanoivat pari viikkoa sitten sen olevan kunnossa..

                  Jos en ihan väärässä ole, niin neloskoneisissa on yksi ja sama syyläri (käy kaikkiin, olikohan 537 -loppuinen varaosanumeroltaan) ja kutoskoneisissa taas erilainen syyläri.
                  Last edited by K2Ri; 20-10-2009, 20:59.
                  sigpic
                  BMW: F31 320DA xDrive ///M-Sport '15 | E46 ///M3 Cabrio '01 | Cruise Bike

                  Comment

                  • GARFFi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2006
                    • 5541
                    • Kankaanpää

                    #10
                    Originally posted by jr66 View Post
                    Hinta liian halpa ollakseen totta ?

                    E: Kl-varaosat 320i ja 328i 170 € ei-automaattivaihteiseen.
                    Voipi olla, eli muistin satkulla väärin. Kl-varaosilta se tilattihin. Kiitos ja anteeksi.
                    MB E220 CDI -10
                    Ex.VW T5.1 -11
                    Ex. Ford Transit Custom -14
                    Ex. VW Passat 2.0FSI -06
                    Ex. VW Golf+ -06
                    Ex. Toyota Corolla -02 Wagon
                    Ex. Honda CBR900RR -96
                    Ex. E36 325i Coupé -94
                    Ex. LADA 2105 1200S -89
                    Ex. LADA 2107 1300S -87
                    Ex. E36 320i -91

                    Comment

                    • Risto113
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2005
                      • 1204
                      • GrassLake

                      #11
                      Originally posted by K2Ri View Post
                      Joo, eli myöhemmin päivällä oli tiputtanut kunnon lammikon jäähynestettä syylärin kohdilta. Taitaa olla selvä tapaus ja selittää tuon paineen puuttumisen? Uutta syyläriä siis ainakin kehiin..

                      Mutta edelleenkin tekee myöskin kaksi noin kämmenen kokoista lammikkoa tuohon edellä mainitsemaani paikkaan (sivusta katsottuna heti eturenkaiden takana ja enemmän oikealla puolella kuin ihan keskellä autoa) ja jäähdytysnesteeltä näyttäisi ainakin hieman joukossa olevan?!? Mikähän tuon voisi aiheuttaa? Kuulostaako vesipumpulta, vai mitkä sen oireet olisivat/miten voi testata? Nyrkkipajalla tosin sanoivat pari viikkoa sitten sen olevan kunnossa..

                      Jos en ihan väärässä ole, niin neloskoneisissa on yksi ja sama syyläri (käy kaikkiin, olikohan 537 -loppuinen varaosanumeroltaan) ja kutoskoneisissa taas erilainen syyläri.

                      Pienemmät läikät taaempana voi olla samasta vuodosta, valuneet vaan pohjapanssaria pitkin taaemmas?

                      Comment

                      • JJT
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6694
                        • .......

                        #12
                        Originally posted by K2Ri View Post
                        Jos en ihan väärässä ole, niin neloskoneisissa on yksi ja sama syyläri (käy kaikkiin, olikohan 537 -loppuinen varaosanumeroltaan) ja kutoskoneisissa taas erilainen syyläri.
                        Kaikissa ilmastoiduissa sama, jos ei ilmastointia niin 4-ja 6koneisissa eri.
                        Myyn:
                        M10/20/52 E30-E36 osia

                        Comment

                        • K2Ri
                          BTCF Member
                          • Oct 2007
                          • 1829
                          • London, UK & Germany

                          #13
                          Minkälainen homma on vaihtaa tuo syyläri?

                          Onnistuuko helposti ihan parkkiksella, eli mahtuuko miten kivuttomasti yläkautta nostaa vanhan pois -> uus tilalle, vai?
                          Joutuuko miten paljon purkaa muita osia siitä tieltä ja vaatiiko jotain erikoistyökaluja tms?
                          sigpic
                          BMW: F31 320DA xDrive ///M-Sport '15 | E46 ///M3 Cabrio '01 | Cruise Bike

                          Comment

                          • GARFFi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2006
                            • 5541
                            • Kankaanpää

                            #14
                            Originally posted by K2Ri View Post
                            Minkälainen homma on vaihtaa tuo syyläri?

                            Onnistuuko helposti ihan parkkiksella, eli mahtuuko miten kivuttomasti yläkautta nostaa vanhan pois -> uus tilalle, vai?
                            Joutuuko miten paljon purkaa muita osia siitä tieltä ja vaatiiko jotain erikoistyökaluja tms?
                            Flekti kannattaa ottaa poies, ettei sitten riko uutta syyläriä. Muovit siitä syylärin päältä pois edestä. Letkut ja anturi irti, ja sitten niillä kahella klipsillä siitä päältä, ja jovain nousee! Näin ainakin E36 325i. Ja tietysti nesteet syyläristä poijes..
                            MB E220 CDI -10
                            Ex.VW T5.1 -11
                            Ex. Ford Transit Custom -14
                            Ex. VW Passat 2.0FSI -06
                            Ex. VW Golf+ -06
                            Ex. Toyota Corolla -02 Wagon
                            Ex. Honda CBR900RR -96
                            Ex. E36 325i Coupé -94
                            Ex. LADA 2105 1200S -89
                            Ex. LADA 2107 1300S -87
                            Ex. E36 320i -91

                            Comment

                            • K2Ri
                              BTCF Member
                              • Oct 2007
                              • 1829
                              • London, UK & Germany

                              #15
                              Originally posted by GARFFi View Post
                              Flekti kannattaa ottaa poies, ettei sitten riko uutta syyläriä. Muovit siitä syylärin päältä pois edestä. Letkut ja anturi irti, ja sitten niillä kahella klipsillä siitä päältä, ja jovain nousee! Näin ainakin E36 325i. Ja tietysti nesteet syyläristä poijes..
                              Juu, pari kertaa on tullut Opeleihin vaihdettua syyläri ja tosi simppeli homma se on ollut. Mutta äsken juuri tiirailin tuonne e36:sen konehuoneeseen ja totesin flektin, tai oikeastaan sen julmetun kokoisen flektin suojamuovien tekevän hommasta ehkä asteen haastavampaa. Muuten taitaa juuri samalla reseptilla tuossa 318:ssakin syyläri tulla ulos kuin 325:sessa.

                              Mites taas tuo flekti siitä irtoaa parhaiten? Tuleeko se sen suojamuovin kanssa samassa paketissa pois, vai? Se jäi vielä vähän hämäräksi äskeisellä tähystysreissulla..
                              sigpic
                              BMW: F31 320DA xDrive ///M-Sport '15 | E46 ///M3 Cabrio '01 | Cruise Bike

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎