Searchia käytetty, mutta ei tunnu vastaavaa ongelmaa olleen kellään.
Auto kävi juuri huollossa ja samalla pyysimme tsekata vesipumpun, koska auto oli tiputtanut parkkipaikalle aina jonkin verran jotain nestettä suunnilleen moottorin/laatikon kohdilta. Korjaamolla sanottiin kuitenkin että ei vuoda jäähdytysnestettä, vaan oli vuotanut vaihdelaatikkoöljyä. Oli ilmeisesti peruutusvalon kytkin irronnut ja päässyt vuotamaan sitä kautta. Nyt sekin on korjattu ja peruutusvalot toimivat taas.
Huollon jälkeen auto tuntui käyvän ja kukkuvan erinomaisesti (paitsi mielestäni edelleen tiputti jotain parkkikselle, en tutkinut kuitenkaan tarkemmin), kunnes kylmien kelien tullessa huomasin seuraavaa:
Auto käyntiin, lämpöä kabiiniin ja liikkeelle. Muutaman kilometrin jälkeen lämpöä tulikin ihan normaaliin tapaan, kunnes hetken päästä puskee pelkkää viileää ilmaa. (Ylämäkeen tullessa kävi tulemaan taas hetkeksi lämmintä). Kotiin palattuani tsekkasin jäähdytysnesteet, painetta järjestelmässä normaalisti mutta nestettä aivan liian vähän.
Seuraavana päivänä lisäsin jäähdytysnestettä ja koitin ilmata Hemin ohjeitten mukaan. Tämän jälkeen ajettu noin 200km ja tänä iltana täsmälleen sama tilanne kuin tuossa yllä "auto käyntii, blaa blaa blaa" kirjoitin. Tällä kertaa tosin ajon jälkeen painetta ei ollut järjestelmässä yhtään , vaikka normaalilämpöisenä suoraan ajon jälkeen säiliön korkin avasin. (Mistä tämä johtuu? Onko vakavakin oire?)
Kone tuntuisi käyvän erittäin tasaisesti ja tehojakin tuntuisi olevan normaalisti. Lämmöt pysyvät kokoajan keskiviivalla ja en ainakaan haistanut/maistanut mitään glykooliin viittaavaa pakokaasuista. Samoin sisällä ei ikkunat huurru, eikä matot ole kastuneet ja jäähdytysnestekin näytti normaalilta, mitä nyt taskulampulla pimeässä sinne pystyi näkemään. Lisäksi koitin kurkkia auton alle, mutta en ainakaan pimeässä mitään vuotoja havainnut. Jätin sen nyt yöksi hiekka-alustan sijaan asfaltin päälle parkkiin, jotta näkisi huomenna selvemmin onko tiputtanut mitään.
Onko ehdotuksia mikä on vialla? Mitä ja miten tulisi tutkia seuraavaksi?
Vitutuskäyrät ovat suht kovassa nousussa kun tuohon on juuri vaihdettu uudet jarrut, alustan osaa, öljyjä jne suunnilleen samalla rahamäärällä mitä auton arvo on, ja nyt kun kaikki pitäisi olla kunnossa, niin seuraava paikka lahoaa..
Auto kävi juuri huollossa ja samalla pyysimme tsekata vesipumpun, koska auto oli tiputtanut parkkipaikalle aina jonkin verran jotain nestettä suunnilleen moottorin/laatikon kohdilta. Korjaamolla sanottiin kuitenkin että ei vuoda jäähdytysnestettä, vaan oli vuotanut vaihdelaatikkoöljyä. Oli ilmeisesti peruutusvalon kytkin irronnut ja päässyt vuotamaan sitä kautta. Nyt sekin on korjattu ja peruutusvalot toimivat taas.
Huollon jälkeen auto tuntui käyvän ja kukkuvan erinomaisesti (paitsi mielestäni edelleen tiputti jotain parkkikselle, en tutkinut kuitenkaan tarkemmin), kunnes kylmien kelien tullessa huomasin seuraavaa:
Auto käyntiin, lämpöä kabiiniin ja liikkeelle. Muutaman kilometrin jälkeen lämpöä tulikin ihan normaaliin tapaan, kunnes hetken päästä puskee pelkkää viileää ilmaa. (Ylämäkeen tullessa kävi tulemaan taas hetkeksi lämmintä). Kotiin palattuani tsekkasin jäähdytysnesteet, painetta järjestelmässä normaalisti mutta nestettä aivan liian vähän.
Seuraavana päivänä lisäsin jäähdytysnestettä ja koitin ilmata Hemin ohjeitten mukaan. Tämän jälkeen ajettu noin 200km ja tänä iltana täsmälleen sama tilanne kuin tuossa yllä "auto käyntii, blaa blaa blaa" kirjoitin. Tällä kertaa tosin ajon jälkeen painetta ei ollut järjestelmässä yhtään , vaikka normaalilämpöisenä suoraan ajon jälkeen säiliön korkin avasin. (Mistä tämä johtuu? Onko vakavakin oire?)
Kone tuntuisi käyvän erittäin tasaisesti ja tehojakin tuntuisi olevan normaalisti. Lämmöt pysyvät kokoajan keskiviivalla ja en ainakaan haistanut/maistanut mitään glykooliin viittaavaa pakokaasuista. Samoin sisällä ei ikkunat huurru, eikä matot ole kastuneet ja jäähdytysnestekin näytti normaalilta, mitä nyt taskulampulla pimeässä sinne pystyi näkemään. Lisäksi koitin kurkkia auton alle, mutta en ainakaan pimeässä mitään vuotoja havainnut. Jätin sen nyt yöksi hiekka-alustan sijaan asfaltin päälle parkkiin, jotta näkisi huomenna selvemmin onko tiputtanut mitään.
Onko ehdotuksia mikä on vialla? Mitä ja miten tulisi tutkia seuraavaksi?
Vitutuskäyrät ovat suht kovassa nousussa kun tuohon on juuri vaihdettu uudet jarrut, alustan osaa, öljyjä jne suunnilleen samalla rahamäärällä mitä auton arvo on, ja nyt kun kaikki pitäisi olla kunnossa, niin seuraava paikka lahoaa..
Comment