Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 posautti nesteet ulos

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Janzki
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 4947
    • Lohja

    #16
    Originally posted by Stirlitz View Post
    Päivitystä:

    Tänään vaihdettiin tuo hajonnut letku ja uudet nesteet. Ilmattiin ja tehtiin muutenkin ohjeiden mukaan. Ekalla startilla tyhjäkäynti jäi jumittamaan noin 2500 rpm kohdille ja myöhemmin laskeutui 1500 rpm nurkille. Lämmöt nousivat keskelle kuten kuuluukin.

    Tämän jälkeen lämmöt alkoivat hissuksiin nousta ja tyhjäkäynti hummaamaan. Outo metallinen sirinä kuului konehuoneesta sammutin koneen. Epäilen vesipumpun olevan paskana. Alempi syylärin letku tuntui siltä, ettei siellä kierrä varmasti mitään. Öljykorkissa ei ole "majoneesia" vaikka auto kävikin jonkun aikaa.

    Mahtaisiko tuo kestää n. 2,5 km siirtymäajon korjaamolle jos ajaa hiljaa isolla vaihteella ja tarvittaessa pysähtyy jäähdyttämään?
    Kansi valmis tuota menoa, ÄLÄ AJA !
    Varmasti tulee muutakin vauriota kuin pelkkä kansi, ellei ole tullut jo..Kuten alakerranlaakerit.

    P.S. hiljaa isolla vaihteella? Ei ei..Rasitusta moottorille ja täten enemmän lämpöä tulee tuosta leikistä, jos se on pakko "särkeä" loputkin ja ajaa, niin ns. taloudellisella alueella..
    Sähköposti.
    IG: janzki_

    Comment

    • Stirlitz
      Bimmer Rookie
      • Aug 2009
      • 170
      • Helsinki

      #17
      Järjen ääni voitti jo aamulla ja en ajanut tuolla enää
      Hinattiin korjaamolle ja odotellaan tietoa siitä, että mitä kaikkea on hajalla.

      Olisiko jollain esittää veikkausta siitä, mikä tuon korkean ja hummaavan tyhjäkäynnin voisi aiheuttaa? Moottorin lämpötila-anturi ehkä?

      Comment

      • Peltsii
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2007
        • 7061
        • Turenki

        #18
        Originally posted by Stirlitz View Post

        Voisiko olettaa, että kun se antoi periksi tuolta letkusta niin kansi olisi säilynyt? Tuskin monesta paikasta samaan aikaan pamahtaa?
        Eise kansi siitä paineesta rikki mene..
        DUCATI 1098 RACING EVO

        Comment

        • Stirlitz
          Bimmer Rookie
          • Aug 2009
          • 170
          • Helsinki

          #19
          Eise kansi siitä paineesta rikki mene..
          Ok. Itsellä on tuo moottoritekniikan tuntemus aika perustasolla, niin tuli vain tuollainen olettamus mieleen

          Mutta tässähän sitä oppia karttuu

          Comment

          • Zeik88
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2006
            • 300
            • Suonenjoki

            #20
            Joko tiedät oliko kansi halki? Näissä m50 kun lämmöt nousee niin se tarkottaa melkein automaattisesti sitä että kansi on myöskin halki kokemusta on. Mutta näitä m50 kansia on kyllä huomattavasti parempi hitsata m20 kanteen verrattuna oisko parempata seosta? vaikka eihän niistä ikinä hitsattuna tiedä kestääkö päivän vai 10 vuotta. Kato kanssa kun saat auton korjaamolta että ovat varmasi ilmanneen kunnolla et puhaltaa lämmintä myös tyhjäkäynnillä..
            chevrolet impala 66 2d ht 383 stroker
            ex: bemarit e46 330ci e36 325 91,E30 325 turbo, e30 325e, e30 316, e21 315.

            Comment

            • Stirlitz
              Bimmer Rookie
              • Aug 2009
              • 170
              • Helsinki

              #21
              Ei vielä tietoa kannen kunnosta. Uskoisin kyllä että ne korjaamon kaverit osaavat ilmata kunnolla, kun siellä on muutama tuttukin käyttänyt autojaan.

              Comment

              • Ari Pitkänen
                Newbiemmer
                • Nov 2009
                • 2
                • Laukaa

                #22
                ittellä ollu E36 320i-91 ,niissä on sellanen muovinen vesipumpun siipi se repee siitä akselista irti ,se on kuin piparia.

                Comment

                • Stirlitz
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2009
                  • 170
                  • Helsinki

                  #23
                  Joo uskoisin kyllä, että siellä on ollut tuollainen alkuperäinen muovisiipinen pumppu, koska monet osat näyttävät siltä, että ne ovat 18v originaaleja.

                  Comment

                  • Stirlitz
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2009
                    • 170
                    • Helsinki

                    #24
                    Päivitystä:

                    Auto on nyt korjattu ja seuraavilla toimenpiteillä selvittiin:

                    Vaihdettiin

                    - Letku syyläriin
                    - Vesipumppu
                    - Termostaatti
                    - Flekti

                    Uudet nesteet ja ilmaus. Käy ja kukkuu

                    Comment

                    • Wiking
                      BTCF Member
                      • Dec 2005
                      • 1647
                      • Laihia

                      #25
                      Originally posted by Stirlitz View Post
                      Päivitystä:

                      Auto on nyt korjattu ja seuraavilla toimenpiteillä selvittiin:

                      Vaihdettiin

                      - Letku syyläriin
                      - Vesipumppu
                      - Termostaatti
                      - Flekti

                      Uudet nesteet ja ilmaus. Käy ja kukkuu
                      Ja nyt vain toivot sitten, ettei ala keräämään painetta jäähdytysjärjestemään tai hävittämään mystisesti nestettä

                      Nimittäin eräässä entisistä omistani kerran nousi lämmöt punaiselle
                      -> vesipumppu+termari vaihtoon (vesipumpusta oli siivet irti ja termari vaihdettiin muutenvain samalla)
                      -> kuitenkin hetken päästä alkoi keräämään painetta jäähd. järjestelmään (oli vesiletkut kivikovia ja paisarista tuli nestettä ulos jos piti korkin auki ja auton tyhjäkäynnillä)
                      Nyt
                      BMW 330e g21 M-Sport
                      Ennen
                      BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

                      Comment

                      • JD
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 1195
                        • Espoo

                        #26
                        Originally posted by Wiking View Post
                        Nimittäin eräässä entisistä omistani kerran nousi lämmöt punaiselle
                        -> vesipumppu+termari vaihtoon (vesipumpusta oli siivet irti ja termari vaihdettiin muutenvain samalla)
                        -> kuitenkin hetken päästä alkoi keräämään painetta jäähd. järjestelmään (oli vesiletkut kivikovia ja paisarista tuli nestettä ulos jos piti korkin auki ja auton tyhjäkäynnillä)
                        Näinhän se tekee kun tuo on paineenalainen järjestelmä ja varmasti tulee nesteet autoista ulos jos kuumasta koneesta menee korkin avaamaan...

                        90-luvun kannet ei edes kovin helpolla hajoa ellei vedettömällä autolla ajele kilometritolkulla.
                        Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
                        https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

                        Comment

                        • Zeik88
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2006
                          • 300
                          • Suonenjoki

                          #27
                          Originally posted by JD View Post
                          Näinhän se tekee kun tuo on paineenalainen järjestelmä ja varmasti tulee nesteet autoista ulos jos kuumasta koneesta menee korkin avaamaan...

                          90-luvun kannet ei edes kovin helpolla hajoa ellei vedettömällä autolla ajele kilometritolkulla.
                          Väärin. Kyllä hajoaa helposti vaikka ei ajeliskaan kilometri tolkulla
                          chevrolet impala 66 2d ht 383 stroker
                          ex: bemarit e46 330ci e36 325 91,E30 325 turbo, e30 325e, e30 316, e21 315.

                          Comment

                          • JD
                            Bimmer Enthusiast
                            • Oct 2002
                            • 1195
                            • Espoo

                            #28
                            Originally posted by Zeik88 View Post
                            Väärin. Kyllä hajoaa helposti vaikka ei ajeliskaan kilometri tolkulla
                            Kuinkahan mahtaa olla... villi veikkaukseni on että 90-luvun Bemareista 99% on tähän päivään mennessä keittänyt vähintään kerran.
                            Ensimmäisen kerran kun vesipumppu hajoaa alle kymmenen vuoden ikäisenä.
                            Seuraavan kerran ne on keittäneet kun jäähdytyksen muoviosista joku hajoaa; jäähdyttäjä, termostaatin kotelo tai vesiventtiilin muovit haurastuu ja pettää nekin kymmenen vuoden molemmin puolin.
                            Kolmannen kerran vedet roiskuu pellin alla kun joku vesiletkuista halkeaa koska jäähdyttäjän korkki on hajonnut eikä päästä järjestelmän ylipainetta pois.

                            Jos kansi hajoaisi joka keitoksesta niin jokaikisessä 90-luvun Bemarissa olisi nyt tehdasuusi kansi, tai vaihtoehtoisesti myyntipalsta olisi aivan täynnä kansivikaisia Bemareita koska vain harva ostaa ja vaihdattaa uutta kantta jos se tulee maksamaan yli auton arvon. Käytettyjä kansia taas ei riittäisi tai sitten myyntipalstat olisi täynnä myös Bemareita joista puuttuu kansi.

                            Se on toinen juttu jos itse koheltaa kannen hajalle ajelemalla keittämisestä välittämättä.
                            Tai kaatamalla reippaalla kädellä kuumaan koneeseen kylmää vettä, sillä tavalla saa iloisesti poksautettua metallikappaleet hajalle.

                            Tuossa valossa en oikein usko tuohon että 100% keittäneistä hajottaa 24 venttiilisen koneen kannen, enemmän epäilisin prosenttiluvun olevan lähempänä 1%.
                            Kaikki autoni,, omassa käytössä olleita ainakin 50kpl...
                            https://jaridebner.kuvat.fi/kuvat/Om...kautta+aikain/

                            Comment

                            • Wiking
                              BTCF Member
                              • Dec 2005
                              • 1647
                              • Laihia

                              #29
                              Originally posted by JD View Post
                              Näinhän se tekee kun tuo on paineenalainen järjestelmä ja varmasti tulee nesteet autoista ulos jos kuumasta koneesta menee korkin avaamaan...

                              90-luvun kannet ei edes kovin helpolla hajoa ellei vedettömällä autolla ajele kilometritolkulla.
                              Ei mulla ainakaan mistään muusta autosta ole pulpunnut nestettä paisarista ulos jos auto on käynnissä?

                              Eikä kyllä mistään muusta ole tullut kuumalla koneellakaan nestettä ulos kun korkin avaa, ilmaa vain...

                              Tietääkseni sen nesteen kumminkin pitäisi pysyä paisarissa ilman korkkiakin koneen ollessa tyhjäkäynnillä? VAI???
                              Nyt
                              BMW 330e g21 M-Sport
                              Ennen
                              BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

                              Comment

                              • Wiking
                                BTCF Member
                                • Dec 2005
                                • 1647
                                • Laihia

                                #30
                                Originally posted by JD View Post
                                Kuinkahan mahtaa olla... villi veikkaukseni on että 90-luvun Bemareista 99% on tähän päivään mennessä keittänyt vähintään kerran.
                                Ensimmäisen kerran kun vesipumppu hajoaa alle kymmenen vuoden ikäisenä.
                                Seuraavan kerran ne on keittäneet kun jäähdytyksen muoviosista joku hajoaa; jäähdyttäjä, termostaatin kotelo tai vesiventtiilin muovit haurastuu ja pettää nekin kymmenen vuoden molemmin puolin.
                                Kolmannen kerran vedet roiskuu pellin alla kun joku vesiletkuista halkeaa koska jäähdyttäjän korkki on hajonnut eikä päästä järjestelmän ylipainetta pois.

                                Jos kansi hajoaisi joka keitoksesta niin jokaikisessä 90-luvun Bemarissa olisi nyt tehdasuusi kansi, tai vaihtoehtoisesti myyntipalsta olisi aivan täynnä kansivikaisia Bemareita koska vain harva ostaa ja vaihdattaa uutta kantta jos se tulee maksamaan yli auton arvon. Käytettyjä kansia taas ei riittäisi tai sitten myyntipalstat olisi täynnä myös Bemareita joista puuttuu kansi.

                                Se on toinen juttu jos itse koheltaa kannen hajalle ajelemalla keittämisestä välittämättä.
                                Tai kaatamalla reippaalla kädellä kuumaan koneeseen kylmää vettä, sillä tavalla saa iloisesti poksautettua metallikappaleet hajalle.

                                Tuossa valossa en oikein usko tuohon että 100% keittäneistä hajottaa 24 venttiilisen koneen kannen, enemmän epäilisin prosenttiluvun olevan lähempänä 1%.
                                Mulla ainakin alkoi paineongelmat jäähd. järjestelmässä sen jälkeen kun kone oli kerran mennyt punaiselle, sähköisen kiertovesipumpun päästettyä nesteet pihalle.. Vaikkei koneella ilman nesteitä ajettukkaan...

                                Itse asiassa näin on käynyt kahdella eri autolla e30 324 ja e34 525 dieseleitä kummakki..
                                Nyt
                                BMW 330e g21 M-Sport
                                Ennen
                                BMW 320d f31 M-Sport, BMW 320d f30, BMW 520d e60, BMW 520d e61, BMW 330d e90, BMW 320 e46 cabi, Audi A4 S-line 2.0 TDi B7, BMW ALPINA D10, BMW 330 xia feislift e46, BMW M5 e39, BMW 535 e39, BMW 730 e38, BMW 328 coupe e36, BMW 525 TDSa e34, BMW 324 TDic e30, BMW 320 coupe e36, VW Golf mkII 1.8i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎