Announcement

Collapse
No announcement yet.

e36 posautti nesteet ulos

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Stirlitz
    Bimmer Rookie
    • Aug 2009
    • 170
    • Helsinki

    e36 posautti nesteet ulos

    Elikkäs sigun autosta tuli äsken nesteet pihalle. Ajelin tuossa töihin niin huomasin, että lämmöt punasella. Vähän sen jälkeen posahti nesteet ulos ja koko konetila/auton alusta märkä. Kone kyllä pysyi käynnissä eikä kuulostanut pahalta, eli tuskin kansi mennyt?

    Itse pohdin, että voiko johtua siitä, että jäähdytysjärjestelmässä jäätä jos ei ole kunnolla ilmattu? Auto tuotu saksasta.

    Huomenna valosan aikaan pääsee tarkemmin katsomaan, mutta jos jollain muulla on ollut vastaava tapaus niin mitkä kannattaisi ensiksi tarkistaa?

  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Ei se huono ilmaus sitä jäähän saa.

    Tosin sillon voi olla että vesi ei kierrä kuten pitäisi mutta jäätymisen vaikuttaa se onko tarpeeksi pakkasnestettä.

    Lähtisin siitä että se paikka mistä vesi tuli ulos korjataan ja kokeillaan pysyykö vesi sitten sisällä.

    Comment

    • mokanen
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2003
      • 600
      • Rajamäki

      #3
      koska on katsottu nesteiden pakkaskestävyys?
      käyttöpeli 94 Chevrolet silverado 3500 ext.cab 6.5td 4x4
      Projekti 89 e34 "5##" "bemrolet"

      kesälelu Chevrolet c10 67 pick-up
      ex: 86 e30 325ix(warsteiner),91 e34 535ia, 84 pontiac parisienne 87 g20 chevy van 6.2dE28 535tic e36 318i sedan, renault 1.6 megane coupe,
      e36 touring1.8i,
      e30 325i,e30 320i, e30 318i, e30 318i

      Comment

      • Stirlitz
        Bimmer Rookie
        • Aug 2009
        • 170
        • Helsinki

        #4
        Oon katsonut, että jäähdytysnesteen taso on oikea. Miten tuota pakkaskestävyyttä voi varsinaisesti tarkistaa?

        Comment

        • Calypsocoupe
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 2932
          • Vihti

          #5
          Ääni vesipumpulle.
          - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

          Comment

          • Micce///M
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2008
            • 3552
            • Hämeenlinna

            #6
            Originally posted by Stirlitz View Post
            Oon katsonut, että jäähdytysnesteen taso on oikea. Miten tuota pakkaskestävyyttä voi varsinaisesti tarkistaa?
            Koetinpuikkoja saa huoltoasemilta, tosin jo nesteen väristä näkee hiukan että onko siellä edes pakkasnestettä vai pelkkää vettä. Kannattaa vaihtaa suoraan vaan uudet nesteet, niin ei tarvitse pähkäillä.

            Tarkista kaikki letkut, termarikotelo/vesipumppu jne. Ettei ole näkyviä halkeamia.

            Comment

            • Stirlitz
              Bimmer Rookie
              • Aug 2009
              • 170
              • Helsinki

              #7
              Voihan se ollakkin. Oon kuullut, että noissa alkupään malleissa joku muovisiipinen pumppu mikä ei oo kovinkaan kestävä

              Comment

              • MajorDrake
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2006
                • 7515
                • Jyväshyvä

                #8
                Pakkasnesteen mittari maksaa muutaman euron...

                Jos se näillä keleillä jäätyy niin siellä on vain pelkkää vettä -> liekkö syö/syöny nestettä ja lisäilty vain vettä...
                M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
                Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
                Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

                Comment

                • Stirlitz
                  Bimmer Rookie
                  • Aug 2009
                  • 170
                  • Helsinki

                  #9
                  Ok. Jos lähdetään olettamasta, että siellä on ollu pelkkää vettä, niin mikä paikka tuolla luultavasti olisi posahtanut? Siis aion kyllä katsoa kaikki paikat, mutta ulkona tarkastettaessa olisi mukavampaa kun osaisi edes suunnilleen etsiä vuotokohtaa.

                  Comment

                  • mokanen
                    Bimmer Fanatic
                    • Dec 2003
                    • 600
                    • Rajamäki

                    #10
                    letkut vesipumppu syyläri siinäpä ne aluksi
                    käyttöpeli 94 Chevrolet silverado 3500 ext.cab 6.5td 4x4
                    Projekti 89 e34 "5##" "bemrolet"

                    kesälelu Chevrolet c10 67 pick-up
                    ex: 86 e30 325ix(warsteiner),91 e34 535ia, 84 pontiac parisienne 87 g20 chevy van 6.2dE28 535tic e36 318i sedan, renault 1.6 megane coupe,
                    e36 touring1.8i,
                    e30 325i,e30 320i, e30 318i, e30 318i

                    Comment

                    • Stirlitz
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2009
                      • 170
                      • Helsinki

                      #11
                      Ok. Huomenna ollaan sitten viisaampia

                      Comment

                      • beemers
                        BTCF Member
                        • Oct 2005
                        • 5136
                        • Oulunsalo/Oulu

                        #12
                        epäilen että vesipumppu hajonnu, kone kiehui ja kansi halki. 90% tapauksista kansi halki punasella käynnin jälkeen. nimim.kansirempan tehnyt samanlaiseen. silloin ku tein sitä remppaa nii tutustuin bemarin 24v maailmaa ja en oo kuullu vielä yhtäkään josta ei ois kansi haljennu.

                        E36Ticompact -95 HELLROT
                        -: orava : connection-

                        EX:E30///M3 replica Tic
                        EX: E36 328i Touring ///M-sport -97 [TOP SECRET] Showroom EX:E28 518i -85 Karminrot EX:E30 325i touring Malachitgrün metallic EX:E30 316 -88 vaarin helmi

                        Comment

                        • Tomi T
                          BTCF Member
                          • Apr 2003
                          • 3831
                          • Nokia

                          #13
                          Jos jäätä olisi, niin paisarihan (ja syylärin sisältö -> tukos) siellä jäinen on ekana. Itselläni kävi kerran noin, mutta lämpöjen nousu oli aika rauhallista, monta minuuttia meni ennenkuin alkoi punainen edes häämöttää. Mitään vaurioita ei myöskään tullut.

                          Vesipumpulta kuulostaa kyllä.

                          edit: ja niin, etkö sammuttanut välittömästi kun näit mittarin olevan punaisella?
                          ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
                          ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
                          BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
                          BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

                          ex. 53*BMW

                          Comment

                          • Stirlitz
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2009
                            • 170
                            • Helsinki

                            #14
                            Nyt on vauriot katsottu:

                            - Syylärin sisällä tosiaan ollut lähestulkoon vettä ja paisari oli jäässä.

                            - Syylärin yläpuolella oleva iso letku "räjähtänyt" ja tuhonnut 2 siipeä flektistä.

                            edit: ja niin, etkö sammuttanut välittömästi kun näit mittarin olevan punaisella?
                            En edes huomannut lämpöjen nousemista, koska tuo lämpömittarin taustapolttimo on palanut. Siinä vaiheessa kun tuli punainen varoitusvalo niin himmasin vauhtia ja yritin etsiä sopivaa pysätyspaikkaa, jota en kerennyt löytämään.

                            Voisiko olettaa, että kun se antoi periksi tuolta letkusta niin kansi olisi säilynyt? Tuskin monesta paikasta samaan aikaan pamahtaa?
                            Last edited by Stirlitz; 14-11-2009, 20:43.

                            Comment

                            • Stirlitz
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2009
                              • 170
                              • Helsinki

                              #15
                              Päivitystä:

                              Tänään vaihdettiin tuo hajonnut letku ja uudet nesteet. Ilmattiin ja tehtiin muutenkin ohjeiden mukaan. Ekalla startilla tyhjäkäynti jäi jumittamaan noin 2500 rpm kohdille ja myöhemmin laskeutui 1500 rpm nurkille. Lämmöt nousivat keskelle kuten kuuluukin.

                              Tämän jälkeen lämmöt alkoivat hissuksiin nousta ja tyhjäkäynti hummaamaan. Outo metallinen sirinä kuului konehuoneesta sammutin koneen. Epäilen vesipumpun olevan paskana. Alempi syylärin letku tuntui siltä, ettei siellä kierrä varmasti mitään. Öljykorkissa ei ole "majoneesia" vaikka auto kävikin jonkun aikaa.

                              Mahtaisiko tuo kestää n. 2,5 km siirtymäajon korjaamolle jos ajaa hiljaa isolla vaihteella ja tarvittaessa pysähtyy jäähdyttämään?
                              Last edited by Stirlitz; 15-11-2009, 23:31.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎