Koliseeko e36? Katso tämä!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Naamis
    replied
    Onko miten kova homma nuo apurungon puslat vaihtaa ? itellä kuuluu reilummin kiihdytettäessä ja vaihdetta vaihdettaessa semmonen "tumps" ääni takapäästä.Jos hissukseen kiihdyttää niin ei tuota tumahdusta kuulu.

    Leave a comment:


  • Hammu
    replied
    Sticky!

    Leave a comment:


  • Rockford
    replied
    Originally posted by esa`pentula View Post
    vai pohjaako iskari, siis ettei pohjaanlyöntikumi olisi tarpeeksi pitkä kun autoa on madallettu? voihan se yläpääkin rutista, itsellä tullut kerran konehuoneen puolelle kurkkaamaan.
    Emt. Alkoi vaan tekemään tuota vasta nyt kuukauden sisään :think Tänäänkin oli taas ihan ok, mutta eilen rysäytti pienemmätkin töyssyt ilkeästi :think Noh, täytyy tutkia asiaa syvemmin, kun cäbi on telakalla muutenkin.

    Leave a comment:


  • esa`pentula
    replied
    vai pohjaako iskari, siis ettei pohjaanlyöntikumi olisi tarpeeksi pitkä kun autoa on madallettu? voihan se yläpääkin rutista, itsellä tullut kerran konehuoneen puolelle kurkkaamaan.

    Leave a comment:


  • Rockford
    replied
    Asiallinen topic ja tuli kuin tilauksesta.

    Ei ole ollut missään omissa vehkeissä humpalla iskarin yläpään tukilaakeria. Voikohan tehdä edessä sellaista, että lyö montuissa kohtalaisen kovaa rysähtäen, ehkä pieni kolahduskin silloin tällöin :think

    Aivan kuin iskarit edessä kuolleet, mutta ei tunnu siltä taas ajossa tai painellessa.

    Leave a comment:


  • esa`pentula
    started a topic Koliseeko e36? Katso tämä!

    Koliseeko e36? Katso tämä!

    TAKAPÄÄ:


    Takatukivarren etummainen pusla

    Yleisimmät kolinat kuuluvat perästä, siihen löytyy useimmin syyksi takatukivarren etummainen pusla. Kolinan voi tunnistaa helpoiten möykkyisellä hiekkatiellä, ääni pysyy nopeassakin kuoppapätkässä mukana. (pusla nro.4). Ohjeet tähän yleisimpään vikaan löydät suoraan tästä: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=64522.





    Varmistaaksesi, että kyse on kyseessä olevasta puslasta tapahtuu seuraavasti:
    1. vääntörauta käteen
    2. rauta korin ja tukivarren väliin mahdollisimman lähelle puslaa nro.4
    3. väännä poikittain molempiin suuntiin koriin nähden tukivartta



    Tulet kyllä huomaamaan jos pusla on väljä. Uusi pusla ei juurikaan liiku kun sitä vääntää. Itse suosittelen vaivannäön vähentämiseksi ostamaa Powerflex uretaani puslan, jonka vaihdossa ei tarvitse prässityökalua tai itse tehtyä erikoistyökalua.


    Osanumerot takatukivarren etummaiselle puslalle:
    4: 33 32 6 770 786



    Poikittaistukivarsien puslat

    Näiden puslien väljyyttä ei välttämättä huomaa ajossa tai kuule kolinaa, mutta niitä pääsee vääntöraudalla nitkuttamaan. Jos otat tukivarren irti, niin ei olisi varmaan pahitteeksi vaihtaa näitä. Nro. 2 & 3. Sama koskee puslia nro. 6 & 8, vääntöraudalla pääsee kokeilemaan väljyyden tai irroittamalla koko poikittais tukivarren.




    Osanumerot poikittais tukivarsien puslille:
    2: 33 32 6 775 551
    3: 33 32 6 771 828
    6: 33 32 1 092 247
    8: 33 32 6 770 824

    Pusla numero 6 tulee kuvan mukaisesti pidempi pää perään päin: http://pazi88.kuvat.fi/kuvat/random+...pg/_img900.jpg


    Apurungon puslat

    Jos vaihteita vaihtaessa kuuluu tumahtelua, niin syynä saattaa olla apurungon isot puslat (4kpl). Näiden vaihtaminen alkaa olemaan pakollista tämän ikäisissä autoissa, laiskuuden seurauksena saattaa olla perän repeäminen irti korista. Tämän voit tarkistaa laittamalla vääntöraudan rungon ja apurungon väliin jolloin näet puslan liikkuvan, liikuttamalla näet onko pusla esim. hapertunut tai liian väljä.

    Tumahteluun saattaa vaikuttaa myös osa nro. 4, tämän läpi tulee perän pultti.






    Osat 3 & 2. molempia tarvitset 2kpl.


    Osanumerot apurungon puslille:
    2: 33 31 9 059 300
    3: 33 31 9 059 301


    Apurungon vahvistus

    Jos apurungon puslien vaihto on edessä, niin suosittelen samalla vahvistamaan kiinnitykset estääksesi perän repeämisen korista. Tähän tarvitsevat osat saa merkkiliikkeestä ja ovat valmiiksi muotoon painettuja, kiinnitys tapahtuu hitsaamalla tai esim. koriliimalla. Hitsaamista suosittelen jälkimmäisenä, koska jokainen ylimääräinen hitsauspalko korissa on haitaksi.




    Osat 3 & 4, alla olevasta listasta noi kaikki 4 osaa. Hintaa tulee paketille 80e.


    Osanumerot vahvike lätkille:
    41002256495
    41002256496
    41002256497
    41002256498


    Takaiskareiden yläpäät

    Takaa voi vielä kuulua kolinaa takaiskareiden yläpäistä, eli tukilaakereista. Niiden tuhoutumiselle yleisin syy on perän madaltaminen tai osien(prikkojen) väärin kasaaminen, pahimmassa tapauksessa takaiskari lyö pohjaan niin kovaa, että iskarin yläpää lyö puslan kupistaan pois ja se tulee kurkkimaan takapoksin puolelle verhoilun läpi. Seuraavassa kuvassa on ollut prikat väärinpäin.

    Tähän tapaan:







    Osa nro. 8. Kannattaa myös tarkistaa, että prikat (osat nro. 6 & 10) ovat oikein päin. Eli kupit osoittavat "pois" tukilaakerista. Väärinpäin laiton seurauksena on puslan vaurioituminen. Samalla kannattaa yläpään vaurioitunut tiiviste vaihtaa (osa nro.13). Vaihtoon tarvitsee ottaa takaiskari pois.


    Osanumerot takaiskarin yläpäille, tiivisteille ja prikoille:
    6: 33 52 6 762 325
    8: 33 52 1 092 362
    10: 33 52 6 776 759
    13: 33 52 6 772 864


    Kallistuksen vakaaja

    Vielä on reaktiotangon (kallistuksen vakaaja) koiranluut (osanro.5) ja puslat (osanro.2). Nämä kyllä huomaat katsomalla. Jos koiranluut ovat menneet poikki tai pusla irronnut "pesästä", on syytä ryhtyä toimiin.

    Tietenkin jos koiranluut ei ole poikki ja olet tehnyt jonkun edellämainituista remonteista niin nelipyöräsuuntaus on ehdoton!




    Osanumerot koiranluille ja puslille: (D=vakaajan paksuus)
    2: D=15mm: 33 55 1 131 155
    D=18mm: 33 55 1 138 104
    5: 33 55 1 126 932


    Perän repeäminen irti korista

    Näiden lisäksi on mahdollista, että apurunkosi on jo revennyt irti korista. Tätä monet täällä pelottelevat, eivätkä turhaan. Kolina on kovaa ja metalli metallia vasten ääntä, joten pienistä kolinoista ei kannata pelästyä.



    Tekstin alhaalta löytyy linkkejä korjaukseen, keskusteluun ja kuviin.


    ETUPÄÄ:


    Etutukivarsi ja sen pallonivelet

    Kolinaa löytyy muutamaan lähtöön edestä, yleisin on kuitenkin tukivarren taaimainen pusla josta puhutaan myöhemmin. Etutukivarren suurin ongelma on uloin pallonivel joka siis sijaitsee etunavan alapuolella. Tämän ongelmana taitaa olla kumin vulkanointi, joka pettää ajan kuluessa ja kumin tarkoituksena luultavimmin on pienentää rengasmelua.

    Välyksen tarkastaminen tapahtuu tietenkin vääntöraudalla. Rauta tukivarren ja rungon väliin, välystä ei saisi olla juuri nimeksikään. Välys on siis ylös ja alaspäin, ei sivuttain kun kyse on nivelestä joka liikkuu.

    Tämän ulomman pallonivelen voi vaihtaa erikseen helposti ja siihen löytyy ohjeet foorumin FAQ osiosta. Myös sisemmän pallonivelen voi vaihtaa erikseen, mutta vaatii ehkä vähän enemmän työtä. Itse suosittelen kuitenkin (ainakin aloittelijoille) ostamaan suoraan uuden tukivarren, jossa on valmiina uudet nivelet prässättynä paikoilleen. Hintaero ei ole kuin pari kymppiä ja aikaa sekä asennusvirheiltä säästyy.

    Tähän en saanut enään lisättyä näin jälkeenpäin kuvia. Alapuolella MOTONETIN ja merkkiliikkeen varaosanumerot, suosittelen tarkastamaan kassalla motonetin numeron.

    Merkkiliikkeestä:
    Vasen tukivarsi: 31126758513
    Oikea tukivarsi: 31126758514

    Motonet:
    Sisempi pallonivel: 17-1306
    Ulompi pallonivel: 17-1307
    Oikea tukivarsi: 17-1629
    Vasen tukivarsi: 17-1628


    Raidetangon ulompi nivel (raidetangon päät)

    Raidetangon päistä tulee usein sanomista katsastuksessa. Välystä ja kolinaa ei tietämätön huomaa ajossa. Parhaiten välyksen saat selville kaverin kanssa nosturilla. Paino pitää olla renkailla! Laitat kaverin puikkoihin ja käsket kääntää aivan inan rattia puolelta toiselle, niin ettei renkaat kuitenkaan vielä liiku. Samalla sinä pidät niveltä nyrkin sisällä ja tunnet jos se "kopsahtaa" tai klonksuu, se on merkki välyksestä. Toinen vaihtoehto on itse käsin sitä heilutella ja vetää alaspäin. Tai tietenkin vaihtoehtoisesti vanhalla kunnon vääntöraudalla. Merkkiliikkeen varaosanumerot alapuolella.

    Vasen: 32 11 1 139 313
    Oikea: 32 11 1 139 314


    Etutukivarren taaimainen pusla

    Etupään kolinaan yleisin syy on etutukivarren taaimainen pusla (osanro.5), tämän puslan väljyyden pystyt selvittämään vääntöraudalla. Tämä on myös yleisin syy etupään vetelyyn. Kotikonstein vaihdettaessa suosittelen tämänkin korvaamiseen Powerflex uretaanipuslaa, jolloin et tarvitse vaihtoon prässiä tai muuta työkalua. Pelkkä ruuvipenkki riittää.






    Osanumero etutukivarren taaimaiselle puslalle:
    5: normaali- ja m-sport alusta: 31 12 9 059 288
    motorsport alusta (indiv. Series): 31 12 9 064 875



    Etuiskareiden yläpään tukilaakeri

    Kolina voi johtua myös iskarin yläpään tukilaakerista. Tämä pitäisi huomata jo silmämääräisestikin jos laakeri on vioittunut, tai vanhemmissa malleissa pusla antanut periksi.


    Uudemman mallin yläpäänlaakeri (osanro. 11):






    Vanhemmissa malleissa yläpäänlaakeri on vähän madaltavan yläpään näköinen (osanro.1):






    Osanumerot ylätukilaakereille:
    uusimalli osanro.11: 31 33 6 779 613
    vanhamalli osanro1: 31 33 1 139 436


    Puslien vaihdon jälkeen kannattaa suoraan ajaa 4-pyörä suuntaukseen, varsinkin takapään puslia vaihtaessa renkaita ei tule ikinä saamaan suoraan ja seurauksena on sliksit kumit jo viikon ajon jälkeen.


    Threadia voisi jatkaa esim, ”DIY” korjaus ohjeilla ja kuvilla.


    "DIY" PUSLIEN VAIHTO:



    takatukivarren etummaisen puslan vaihto:



    takatukivarren puslien vaihto:



    etutukivarsien vaihto:



    takapään puslien vaihto:
    osa1: http://juubi.hlan.net/index.php?page...i/rearsubframe
    osa2: http://juubi.hlan.net/index.php?page.../rearsubframe2

    apurungon kiinnitysten repeämisestä ja korjaamisesta sivuja:

    jaridebner,jaridebner.com,Keimola,Debner,Jari,Formula,offroad,BMW, kisakuvia, moottoriurheilu kuvia,autokuvia,traktorikuvia,maamoottori,rokkiralli,formula offroad,



    jpää:ltä pari malliesimerkkiä:



    keskustelua apurungon repeämisestä:



    edit1: korjailtu tekstiä
    edit2: lisätty kuvia ja linkkejä
    edit3: lisätty infoa poikittaistukivarsista
    edit4: korjailtu tekstiä, lisätty linkkejä ja pari kuvaa lisätty
    edit5: korjailtu tekstiä, lisätty tietoa etutukivarsista ja raidetangon päistä
    Last edited by esa`pentula; 02-05-2013, 23:03.
Working...
X