TAKAPÄÄ:
Yleisimmät kolinat kuuluvat perästä, siihen löytyy useimmin syyksi takatukivarren etummainen pusla. Kolinan voi tunnistaa helpoiten möykkyisellä hiekkatiellä, ääni pysyy nopeassakin kuoppapätkässä mukana. (pusla nro.4). Ohjeet tähän yleisimpään vikaan löydät suoraan tästä: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=64522.
Varmistaaksesi, että kyse on kyseessä olevasta puslasta tapahtuu seuraavasti:
Tulet kyllä huomaamaan jos pusla on väljä. Uusi pusla ei juurikaan liiku kun sitä vääntää. Itse suosittelen vaivannäön vähentämiseksi ostamaa Powerflex uretaani puslan, jonka vaihdossa ei tarvitse prässityökalua tai itse tehtyä erikoistyökalua.
Osanumerot takatukivarren etummaiselle puslalle:
4: 33 32 6 770 786
Näiden puslien väljyyttä ei välttämättä huomaa ajossa tai kuule kolinaa, mutta niitä pääsee vääntöraudalla nitkuttamaan. Jos otat tukivarren irti, niin ei olisi varmaan pahitteeksi vaihtaa näitä. Nro. 2 & 3. Sama koskee puslia nro. 6 & 8, vääntöraudalla pääsee kokeilemaan väljyyden tai irroittamalla koko poikittais tukivarren.
Osanumerot poikittais tukivarsien puslille:
2: 33 32 6 775 551
3: 33 32 6 771 828
6: 33 32 1 092 247
8: 33 32 6 770 824
Pusla numero 6 tulee kuvan mukaisesti pidempi pää perään päin: http://pazi88.kuvat.fi/kuvat/random+...pg/_img900.jpg
Jos vaihteita vaihtaessa kuuluu tumahtelua, niin syynä saattaa olla apurungon isot puslat (4kpl). Näiden vaihtaminen alkaa olemaan pakollista tämän ikäisissä autoissa, laiskuuden seurauksena saattaa olla perän repeäminen irti korista. Tämän voit tarkistaa laittamalla vääntöraudan rungon ja apurungon väliin jolloin näet puslan liikkuvan, liikuttamalla näet onko pusla esim. hapertunut tai liian väljä.
Tumahteluun saattaa vaikuttaa myös osa nro. 4, tämän läpi tulee perän pultti.
Osat 3 & 2. molempia tarvitset 2kpl.
Osanumerot apurungon puslille:
2: 33 31 9 059 300
3: 33 31 9 059 301
Jos apurungon puslien vaihto on edessä, niin suosittelen samalla vahvistamaan kiinnitykset estääksesi perän repeämisen korista. Tähän tarvitsevat osat saa merkkiliikkeestä ja ovat valmiiksi muotoon painettuja, kiinnitys tapahtuu hitsaamalla tai esim. koriliimalla. Hitsaamista suosittelen jälkimmäisenä, koska jokainen ylimääräinen hitsauspalko korissa on haitaksi.
Osat 3 & 4, alla olevasta listasta noi kaikki 4 osaa. Hintaa tulee paketille 80e.
Osanumerot vahvike lätkille:
41002256495
41002256496
41002256497
41002256498
Takaa voi vielä kuulua kolinaa takaiskareiden yläpäistä, eli tukilaakereista. Niiden tuhoutumiselle yleisin syy on perän madaltaminen tai osien(prikkojen) väärin kasaaminen, pahimmassa tapauksessa takaiskari lyö pohjaan niin kovaa, että iskarin yläpää lyö puslan kupistaan pois ja se tulee kurkkimaan takapoksin puolelle verhoilun läpi. Seuraavassa kuvassa on ollut prikat väärinpäin.
Tähän tapaan:
Osa nro. 8. Kannattaa myös tarkistaa, että prikat (osat nro. 6 & 10) ovat oikein päin. Eli kupit osoittavat "pois" tukilaakerista. Väärinpäin laiton seurauksena on puslan vaurioituminen. Samalla kannattaa yläpään vaurioitunut tiiviste vaihtaa (osa nro.13). Vaihtoon tarvitsee ottaa takaiskari pois.
Osanumerot takaiskarin yläpäille, tiivisteille ja prikoille:
6: 33 52 6 762 325
8: 33 52 1 092 362
10: 33 52 6 776 759
13: 33 52 6 772 864
Vielä on reaktiotangon (kallistuksen vakaaja) koiranluut (osanro.5) ja puslat (osanro.2). Nämä kyllä huomaat katsomalla. Jos koiranluut ovat menneet poikki tai pusla irronnut "pesästä", on syytä ryhtyä toimiin.
Tietenkin jos koiranluut ei ole poikki ja olet tehnyt jonkun edellämainituista remonteista niin nelipyöräsuuntaus on ehdoton!
Osanumerot koiranluille ja puslille: (D=vakaajan paksuus)
2: D=15mm: 33 55 1 131 155
D=18mm: 33 55 1 138 104
5: 33 55 1 126 932
Näiden lisäksi on mahdollista, että apurunkosi on jo revennyt irti korista. Tätä monet täällä pelottelevat, eivätkä turhaan. Kolina on kovaa ja metalli metallia vasten ääntä, joten pienistä kolinoista ei kannata pelästyä.
Tekstin alhaalta löytyy linkkejä korjaukseen, keskusteluun ja kuviin.
ETUPÄÄ:
Kolinaa löytyy muutamaan lähtöön edestä, yleisin on kuitenkin tukivarren taaimainen pusla josta puhutaan myöhemmin. Etutukivarren suurin ongelma on uloin pallonivel joka siis sijaitsee etunavan alapuolella. Tämän ongelmana taitaa olla kumin vulkanointi, joka pettää ajan kuluessa ja kumin tarkoituksena luultavimmin on pienentää rengasmelua.
Välyksen tarkastaminen tapahtuu tietenkin vääntöraudalla. Rauta tukivarren ja rungon väliin, välystä ei saisi olla juuri nimeksikään. Välys on siis ylös ja alaspäin, ei sivuttain kun kyse on nivelestä joka liikkuu.
Tämän ulomman pallonivelen voi vaihtaa erikseen helposti ja siihen löytyy ohjeet foorumin FAQ osiosta. Myös sisemmän pallonivelen voi vaihtaa erikseen, mutta vaatii ehkä vähän enemmän työtä. Itse suosittelen kuitenkin (ainakin aloittelijoille) ostamaan suoraan uuden tukivarren, jossa on valmiina uudet nivelet prässättynä paikoilleen. Hintaero ei ole kuin pari kymppiä ja aikaa sekä asennusvirheiltä säästyy.
Tähän en saanut enään lisättyä näin jälkeenpäin kuvia. Alapuolella MOTONETIN ja merkkiliikkeen varaosanumerot, suosittelen tarkastamaan kassalla motonetin numeron.
Merkkiliikkeestä:
Vasen tukivarsi: 31126758513
Oikea tukivarsi: 31126758514
Motonet:
Sisempi pallonivel: 17-1306
Ulompi pallonivel: 17-1307
Oikea tukivarsi: 17-1629
Vasen tukivarsi: 17-1628
Etupään kolinaan yleisin syy on etutukivarren taaimainen pusla (osanro.5), tämän puslan väljyyden pystyt selvittämään vääntöraudalla. Tämä on myös yleisin syy etupään vetelyyn. Kotikonstein vaihdettaessa suosittelen tämänkin korvaamiseen Powerflex uretaanipuslaa, jolloin et tarvitse vaihtoon prässiä tai muuta työkalua. Pelkkä ruuvipenkki riittää.
Osanumero etutukivarren taaimaiselle puslalle:
5: normaali- ja m-sport alusta: 31 12 9 059 288
motorsport alusta (indiv. Series): 31 12 9 064 875
Kolina voi johtua myös iskarin yläpään tukilaakerista. Tämä pitäisi huomata jo silmämääräisestikin jos laakeri on vioittunut, tai vanhemmissa malleissa pusla antanut periksi.
Uudemman mallin yläpäänlaakeri (osanro. 11):
Vanhemmissa malleissa yläpäänlaakeri on vähän madaltavan yläpään näköinen (osanro.1):
Osanumerot ylätukilaakereille:
uusimalli osanro.11: 31 33 6 779 613
vanhamalli osanro1: 31 33 1 139 436
Puslien vaihdon jälkeen kannattaa suoraan ajaa 4-pyörä suuntaukseen, varsinkin takapään puslia vaihtaessa renkaita ei tule ikinä saamaan suoraan ja seurauksena on sliksit kumit jo viikon ajon jälkeen.
Threadia voisi jatkaa esim, ”DIY” korjaus ohjeilla ja kuvilla.
"DIY" PUSLIEN VAIHTO:
takatukivarren etummaisen puslan vaihto:
takatukivarren puslien vaihto:
etutukivarsien vaihto:
takapään puslien vaihto:
osa1: http://juubi.hlan.net/index.php?page...i/rearsubframe
osa2: http://juubi.hlan.net/index.php?page.../rearsubframe2
apurungon kiinnitysten repeämisestä ja korjaamisesta sivuja:
jpää:ltä pari malliesimerkkiä:
keskustelua apurungon repeämisestä:
edit1: korjailtu tekstiä
edit2: lisätty kuvia ja linkkejä
edit3: lisätty infoa poikittaistukivarsista
edit4: korjailtu tekstiä, lisätty linkkejä ja pari kuvaa lisätty
edit5: korjailtu tekstiä, lisätty tietoa etutukivarsista ja raidetangon päistä
Takatukivarren etummainen pusla
Yleisimmät kolinat kuuluvat perästä, siihen löytyy useimmin syyksi takatukivarren etummainen pusla. Kolinan voi tunnistaa helpoiten möykkyisellä hiekkatiellä, ääni pysyy nopeassakin kuoppapätkässä mukana. (pusla nro.4). Ohjeet tähän yleisimpään vikaan löydät suoraan tästä: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=64522.
Varmistaaksesi, että kyse on kyseessä olevasta puslasta tapahtuu seuraavasti:
- vääntörauta käteen
- rauta korin ja tukivarren väliin mahdollisimman lähelle puslaa nro.4
- väännä poikittain molempiin suuntiin koriin nähden tukivartta
Tulet kyllä huomaamaan jos pusla on väljä. Uusi pusla ei juurikaan liiku kun sitä vääntää. Itse suosittelen vaivannäön vähentämiseksi ostamaa Powerflex uretaani puslan, jonka vaihdossa ei tarvitse prässityökalua tai itse tehtyä erikoistyökalua.
Osanumerot takatukivarren etummaiselle puslalle:
4: 33 32 6 770 786
Poikittaistukivarsien puslat
Näiden puslien väljyyttä ei välttämättä huomaa ajossa tai kuule kolinaa, mutta niitä pääsee vääntöraudalla nitkuttamaan. Jos otat tukivarren irti, niin ei olisi varmaan pahitteeksi vaihtaa näitä. Nro. 2 & 3. Sama koskee puslia nro. 6 & 8, vääntöraudalla pääsee kokeilemaan väljyyden tai irroittamalla koko poikittais tukivarren.
Osanumerot poikittais tukivarsien puslille:
2: 33 32 6 775 551
3: 33 32 6 771 828
6: 33 32 1 092 247
8: 33 32 6 770 824
Pusla numero 6 tulee kuvan mukaisesti pidempi pää perään päin: http://pazi88.kuvat.fi/kuvat/random+...pg/_img900.jpg
Apurungon puslat
Jos vaihteita vaihtaessa kuuluu tumahtelua, niin syynä saattaa olla apurungon isot puslat (4kpl). Näiden vaihtaminen alkaa olemaan pakollista tämän ikäisissä autoissa, laiskuuden seurauksena saattaa olla perän repeäminen irti korista. Tämän voit tarkistaa laittamalla vääntöraudan rungon ja apurungon väliin jolloin näet puslan liikkuvan, liikuttamalla näet onko pusla esim. hapertunut tai liian väljä.
Tumahteluun saattaa vaikuttaa myös osa nro. 4, tämän läpi tulee perän pultti.
Osat 3 & 2. molempia tarvitset 2kpl.
Osanumerot apurungon puslille:
2: 33 31 9 059 300
3: 33 31 9 059 301
Apurungon vahvistus
Jos apurungon puslien vaihto on edessä, niin suosittelen samalla vahvistamaan kiinnitykset estääksesi perän repeämisen korista. Tähän tarvitsevat osat saa merkkiliikkeestä ja ovat valmiiksi muotoon painettuja, kiinnitys tapahtuu hitsaamalla tai esim. koriliimalla. Hitsaamista suosittelen jälkimmäisenä, koska jokainen ylimääräinen hitsauspalko korissa on haitaksi.
Osat 3 & 4, alla olevasta listasta noi kaikki 4 osaa. Hintaa tulee paketille 80e.
Osanumerot vahvike lätkille:
41002256495
41002256496
41002256497
41002256498
Takaiskareiden yläpäät
Takaa voi vielä kuulua kolinaa takaiskareiden yläpäistä, eli tukilaakereista. Niiden tuhoutumiselle yleisin syy on perän madaltaminen tai osien(prikkojen) väärin kasaaminen, pahimmassa tapauksessa takaiskari lyö pohjaan niin kovaa, että iskarin yläpää lyö puslan kupistaan pois ja se tulee kurkkimaan takapoksin puolelle verhoilun läpi. Seuraavassa kuvassa on ollut prikat väärinpäin.
Tähän tapaan:
Osa nro. 8. Kannattaa myös tarkistaa, että prikat (osat nro. 6 & 10) ovat oikein päin. Eli kupit osoittavat "pois" tukilaakerista. Väärinpäin laiton seurauksena on puslan vaurioituminen. Samalla kannattaa yläpään vaurioitunut tiiviste vaihtaa (osa nro.13). Vaihtoon tarvitsee ottaa takaiskari pois.
Osanumerot takaiskarin yläpäille, tiivisteille ja prikoille:
6: 33 52 6 762 325
8: 33 52 1 092 362
10: 33 52 6 776 759
13: 33 52 6 772 864
Kallistuksen vakaaja
Vielä on reaktiotangon (kallistuksen vakaaja) koiranluut (osanro.5) ja puslat (osanro.2). Nämä kyllä huomaat katsomalla. Jos koiranluut ovat menneet poikki tai pusla irronnut "pesästä", on syytä ryhtyä toimiin.
Tietenkin jos koiranluut ei ole poikki ja olet tehnyt jonkun edellämainituista remonteista niin nelipyöräsuuntaus on ehdoton!
Osanumerot koiranluille ja puslille: (D=vakaajan paksuus)
2: D=15mm: 33 55 1 131 155
D=18mm: 33 55 1 138 104
5: 33 55 1 126 932
Perän repeäminen irti korista
Näiden lisäksi on mahdollista, että apurunkosi on jo revennyt irti korista. Tätä monet täällä pelottelevat, eivätkä turhaan. Kolina on kovaa ja metalli metallia vasten ääntä, joten pienistä kolinoista ei kannata pelästyä.
Tekstin alhaalta löytyy linkkejä korjaukseen, keskusteluun ja kuviin.
ETUPÄÄ:
Etutukivarsi ja sen pallonivelet
Kolinaa löytyy muutamaan lähtöön edestä, yleisin on kuitenkin tukivarren taaimainen pusla josta puhutaan myöhemmin. Etutukivarren suurin ongelma on uloin pallonivel joka siis sijaitsee etunavan alapuolella. Tämän ongelmana taitaa olla kumin vulkanointi, joka pettää ajan kuluessa ja kumin tarkoituksena luultavimmin on pienentää rengasmelua.
Välyksen tarkastaminen tapahtuu tietenkin vääntöraudalla. Rauta tukivarren ja rungon väliin, välystä ei saisi olla juuri nimeksikään. Välys on siis ylös ja alaspäin, ei sivuttain kun kyse on nivelestä joka liikkuu.
Tämän ulomman pallonivelen voi vaihtaa erikseen helposti ja siihen löytyy ohjeet foorumin FAQ osiosta. Myös sisemmän pallonivelen voi vaihtaa erikseen, mutta vaatii ehkä vähän enemmän työtä. Itse suosittelen kuitenkin (ainakin aloittelijoille) ostamaan suoraan uuden tukivarren, jossa on valmiina uudet nivelet prässättynä paikoilleen. Hintaero ei ole kuin pari kymppiä ja aikaa sekä asennusvirheiltä säästyy.
Tähän en saanut enään lisättyä näin jälkeenpäin kuvia. Alapuolella MOTONETIN ja merkkiliikkeen varaosanumerot, suosittelen tarkastamaan kassalla motonetin numeron.
Merkkiliikkeestä:
Vasen tukivarsi: 31126758513
Oikea tukivarsi: 31126758514
Motonet:
Sisempi pallonivel: 17-1306
Ulompi pallonivel: 17-1307
Oikea tukivarsi: 17-1629
Vasen tukivarsi: 17-1628
Raidetangon ulompi nivel (raidetangon päät)
Raidetangon päistä tulee usein sanomista katsastuksessa. Välystä ja kolinaa ei tietämätön huomaa ajossa. Parhaiten välyksen saat selville kaverin kanssa nosturilla. Paino pitää olla renkailla! Laitat kaverin puikkoihin ja käsket kääntää aivan inan rattia puolelta toiselle, niin ettei renkaat kuitenkaan vielä liiku. Samalla sinä pidät niveltä nyrkin sisällä ja tunnet jos se "kopsahtaa" tai klonksuu, se on merkki välyksestä. Toinen vaihtoehto on itse käsin sitä heilutella ja vetää alaspäin. Tai tietenkin vaihtoehtoisesti vanhalla kunnon vääntöraudalla. Merkkiliikkeen varaosanumerot alapuolella.
Vasen: 32 11 1 139 313
Oikea: 32 11 1 139 314
Vasen: 32 11 1 139 313
Oikea: 32 11 1 139 314
Etutukivarren taaimainen pusla
Etupään kolinaan yleisin syy on etutukivarren taaimainen pusla (osanro.5), tämän puslan väljyyden pystyt selvittämään vääntöraudalla. Tämä on myös yleisin syy etupään vetelyyn. Kotikonstein vaihdettaessa suosittelen tämänkin korvaamiseen Powerflex uretaanipuslaa, jolloin et tarvitse vaihtoon prässiä tai muuta työkalua. Pelkkä ruuvipenkki riittää.
Osanumero etutukivarren taaimaiselle puslalle:
5: normaali- ja m-sport alusta: 31 12 9 059 288
motorsport alusta (indiv. Series): 31 12 9 064 875
Etuiskareiden yläpään tukilaakeri
Kolina voi johtua myös iskarin yläpään tukilaakerista. Tämä pitäisi huomata jo silmämääräisestikin jos laakeri on vioittunut, tai vanhemmissa malleissa pusla antanut periksi.
Uudemman mallin yläpäänlaakeri (osanro. 11):
Vanhemmissa malleissa yläpäänlaakeri on vähän madaltavan yläpään näköinen (osanro.1):
Osanumerot ylätukilaakereille:
uusimalli osanro.11: 31 33 6 779 613
vanhamalli osanro1: 31 33 1 139 436
Puslien vaihdon jälkeen kannattaa suoraan ajaa 4-pyörä suuntaukseen, varsinkin takapään puslia vaihtaessa renkaita ei tule ikinä saamaan suoraan ja seurauksena on sliksit kumit jo viikon ajon jälkeen.
Threadia voisi jatkaa esim, ”DIY” korjaus ohjeilla ja kuvilla.
"DIY" PUSLIEN VAIHTO:
takatukivarren etummaisen puslan vaihto:
takatukivarren puslien vaihto:
etutukivarsien vaihto:
takapään puslien vaihto:
osa1: http://juubi.hlan.net/index.php?page...i/rearsubframe
osa2: http://juubi.hlan.net/index.php?page.../rearsubframe2
apurungon kiinnitysten repeämisestä ja korjaamisesta sivuja:
jpää:ltä pari malliesimerkkiä:
keskustelua apurungon repeämisestä:
edit1: korjailtu tekstiä
edit2: lisätty kuvia ja linkkejä
edit3: lisätty infoa poikittaistukivarsista
edit4: korjailtu tekstiä, lisätty linkkejä ja pari kuvaa lisätty
edit5: korjailtu tekstiä, lisätty tietoa etutukivarsista ja raidetangon päistä
Comment