Announcement

Collapse
No announcement yet.

Koliseeko e36? Katso tämä!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • esa`pentula
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2009
    • 1390
    • Tampere

    Koliseeko e36? Katso tämä!

    TAKAPÄÄ:


    Takatukivarren etummainen pusla

    Yleisimmät kolinat kuuluvat perästä, siihen löytyy useimmin syyksi takatukivarren etummainen pusla. Kolinan voi tunnistaa helpoiten möykkyisellä hiekkatiellä, ääni pysyy nopeassakin kuoppapätkässä mukana. (pusla nro.4). Ohjeet tähän yleisimpään vikaan löydät suoraan tästä: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=64522.





    Varmistaaksesi, että kyse on kyseessä olevasta puslasta tapahtuu seuraavasti:
    1. vääntörauta käteen
    2. rauta korin ja tukivarren väliin mahdollisimman lähelle puslaa nro.4
    3. väännä poikittain molempiin suuntiin koriin nähden tukivartta



    Tulet kyllä huomaamaan jos pusla on väljä. Uusi pusla ei juurikaan liiku kun sitä vääntää. Itse suosittelen vaivannäön vähentämiseksi ostamaa Powerflex uretaani puslan, jonka vaihdossa ei tarvitse prässityökalua tai itse tehtyä erikoistyökalua.


    Osanumerot takatukivarren etummaiselle puslalle:
    4: 33 32 6 770 786



    Poikittaistukivarsien puslat

    Näiden puslien väljyyttä ei välttämättä huomaa ajossa tai kuule kolinaa, mutta niitä pääsee vääntöraudalla nitkuttamaan. Jos otat tukivarren irti, niin ei olisi varmaan pahitteeksi vaihtaa näitä. Nro. 2 & 3. Sama koskee puslia nro. 6 & 8, vääntöraudalla pääsee kokeilemaan väljyyden tai irroittamalla koko poikittais tukivarren.




    Osanumerot poikittais tukivarsien puslille:
    2: 33 32 6 775 551
    3: 33 32 6 771 828
    6: 33 32 1 092 247
    8: 33 32 6 770 824

    Pusla numero 6 tulee kuvan mukaisesti pidempi pää perään päin: http://pazi88.kuvat.fi/kuvat/random+...pg/_img900.jpg


    Apurungon puslat

    Jos vaihteita vaihtaessa kuuluu tumahtelua, niin syynä saattaa olla apurungon isot puslat (4kpl). Näiden vaihtaminen alkaa olemaan pakollista tämän ikäisissä autoissa, laiskuuden seurauksena saattaa olla perän repeäminen irti korista. Tämän voit tarkistaa laittamalla vääntöraudan rungon ja apurungon väliin jolloin näet puslan liikkuvan, liikuttamalla näet onko pusla esim. hapertunut tai liian väljä.

    Tumahteluun saattaa vaikuttaa myös osa nro. 4, tämän läpi tulee perän pultti.






    Osat 3 & 2. molempia tarvitset 2kpl.


    Osanumerot apurungon puslille:
    2: 33 31 9 059 300
    3: 33 31 9 059 301


    Apurungon vahvistus

    Jos apurungon puslien vaihto on edessä, niin suosittelen samalla vahvistamaan kiinnitykset estääksesi perän repeämisen korista. Tähän tarvitsevat osat saa merkkiliikkeestä ja ovat valmiiksi muotoon painettuja, kiinnitys tapahtuu hitsaamalla tai esim. koriliimalla. Hitsaamista suosittelen jälkimmäisenä, koska jokainen ylimääräinen hitsauspalko korissa on haitaksi.




    Osat 3 & 4, alla olevasta listasta noi kaikki 4 osaa. Hintaa tulee paketille 80e.


    Osanumerot vahvike lätkille:
    41002256495
    41002256496
    41002256497
    41002256498


    Takaiskareiden yläpäät

    Takaa voi vielä kuulua kolinaa takaiskareiden yläpäistä, eli tukilaakereista. Niiden tuhoutumiselle yleisin syy on perän madaltaminen tai osien(prikkojen) väärin kasaaminen, pahimmassa tapauksessa takaiskari lyö pohjaan niin kovaa, että iskarin yläpää lyö puslan kupistaan pois ja se tulee kurkkimaan takapoksin puolelle verhoilun läpi. Seuraavassa kuvassa on ollut prikat väärinpäin.

    Tähän tapaan:







    Osa nro. 8. Kannattaa myös tarkistaa, että prikat (osat nro. 6 & 10) ovat oikein päin. Eli kupit osoittavat "pois" tukilaakerista. Väärinpäin laiton seurauksena on puslan vaurioituminen. Samalla kannattaa yläpään vaurioitunut tiiviste vaihtaa (osa nro.13). Vaihtoon tarvitsee ottaa takaiskari pois.


    Osanumerot takaiskarin yläpäille, tiivisteille ja prikoille:
    6: 33 52 6 762 325
    8: 33 52 1 092 362
    10: 33 52 6 776 759
    13: 33 52 6 772 864


    Kallistuksen vakaaja

    Vielä on reaktiotangon (kallistuksen vakaaja) koiranluut (osanro.5) ja puslat (osanro.2). Nämä kyllä huomaat katsomalla. Jos koiranluut ovat menneet poikki tai pusla irronnut "pesästä", on syytä ryhtyä toimiin.

    Tietenkin jos koiranluut ei ole poikki ja olet tehnyt jonkun edellämainituista remonteista niin nelipyöräsuuntaus on ehdoton!




    Osanumerot koiranluille ja puslille: (D=vakaajan paksuus)
    2: D=15mm: 33 55 1 131 155
    D=18mm: 33 55 1 138 104
    5: 33 55 1 126 932


    Perän repeäminen irti korista

    Näiden lisäksi on mahdollista, että apurunkosi on jo revennyt irti korista. Tätä monet täällä pelottelevat, eivätkä turhaan. Kolina on kovaa ja metalli metallia vasten ääntä, joten pienistä kolinoista ei kannata pelästyä.



    Tekstin alhaalta löytyy linkkejä korjaukseen, keskusteluun ja kuviin.


    ETUPÄÄ:


    Etutukivarsi ja sen pallonivelet

    Kolinaa löytyy muutamaan lähtöön edestä, yleisin on kuitenkin tukivarren taaimainen pusla josta puhutaan myöhemmin. Etutukivarren suurin ongelma on uloin pallonivel joka siis sijaitsee etunavan alapuolella. Tämän ongelmana taitaa olla kumin vulkanointi, joka pettää ajan kuluessa ja kumin tarkoituksena luultavimmin on pienentää rengasmelua.

    Välyksen tarkastaminen tapahtuu tietenkin vääntöraudalla. Rauta tukivarren ja rungon väliin, välystä ei saisi olla juuri nimeksikään. Välys on siis ylös ja alaspäin, ei sivuttain kun kyse on nivelestä joka liikkuu.

    Tämän ulomman pallonivelen voi vaihtaa erikseen helposti ja siihen löytyy ohjeet foorumin FAQ osiosta. Myös sisemmän pallonivelen voi vaihtaa erikseen, mutta vaatii ehkä vähän enemmän työtä. Itse suosittelen kuitenkin (ainakin aloittelijoille) ostamaan suoraan uuden tukivarren, jossa on valmiina uudet nivelet prässättynä paikoilleen. Hintaero ei ole kuin pari kymppiä ja aikaa sekä asennusvirheiltä säästyy.

    Tähän en saanut enään lisättyä näin jälkeenpäin kuvia. Alapuolella MOTONETIN ja merkkiliikkeen varaosanumerot, suosittelen tarkastamaan kassalla motonetin numeron.

    Merkkiliikkeestä:
    Vasen tukivarsi: 31126758513
    Oikea tukivarsi: 31126758514

    Motonet:
    Sisempi pallonivel: 17-1306
    Ulompi pallonivel: 17-1307
    Oikea tukivarsi: 17-1629
    Vasen tukivarsi: 17-1628


    Raidetangon ulompi nivel (raidetangon päät)

    Raidetangon päistä tulee usein sanomista katsastuksessa. Välystä ja kolinaa ei tietämätön huomaa ajossa. Parhaiten välyksen saat selville kaverin kanssa nosturilla. Paino pitää olla renkailla! Laitat kaverin puikkoihin ja käsket kääntää aivan inan rattia puolelta toiselle, niin ettei renkaat kuitenkaan vielä liiku. Samalla sinä pidät niveltä nyrkin sisällä ja tunnet jos se "kopsahtaa" tai klonksuu, se on merkki välyksestä. Toinen vaihtoehto on itse käsin sitä heilutella ja vetää alaspäin. Tai tietenkin vaihtoehtoisesti vanhalla kunnon vääntöraudalla. Merkkiliikkeen varaosanumerot alapuolella.

    Vasen: 32 11 1 139 313
    Oikea: 32 11 1 139 314


    Etutukivarren taaimainen pusla

    Etupään kolinaan yleisin syy on etutukivarren taaimainen pusla (osanro.5), tämän puslan väljyyden pystyt selvittämään vääntöraudalla. Tämä on myös yleisin syy etupään vetelyyn. Kotikonstein vaihdettaessa suosittelen tämänkin korvaamiseen Powerflex uretaanipuslaa, jolloin et tarvitse vaihtoon prässiä tai muuta työkalua. Pelkkä ruuvipenkki riittää.






    Osanumero etutukivarren taaimaiselle puslalle:
    5: normaali- ja m-sport alusta: 31 12 9 059 288
    motorsport alusta (indiv. Series): 31 12 9 064 875



    Etuiskareiden yläpään tukilaakeri

    Kolina voi johtua myös iskarin yläpään tukilaakerista. Tämä pitäisi huomata jo silmämääräisestikin jos laakeri on vioittunut, tai vanhemmissa malleissa pusla antanut periksi.


    Uudemman mallin yläpäänlaakeri (osanro. 11):






    Vanhemmissa malleissa yläpäänlaakeri on vähän madaltavan yläpään näköinen (osanro.1):






    Osanumerot ylätukilaakereille:
    uusimalli osanro.11: 31 33 6 779 613
    vanhamalli osanro1: 31 33 1 139 436


    Puslien vaihdon jälkeen kannattaa suoraan ajaa 4-pyörä suuntaukseen, varsinkin takapään puslia vaihtaessa renkaita ei tule ikinä saamaan suoraan ja seurauksena on sliksit kumit jo viikon ajon jälkeen.


    Threadia voisi jatkaa esim, ”DIY” korjaus ohjeilla ja kuvilla.


    "DIY" PUSLIEN VAIHTO:



    takatukivarren etummaisen puslan vaihto:



    takatukivarren puslien vaihto:



    etutukivarsien vaihto:



    takapään puslien vaihto:
    osa1: http://juubi.hlan.net/index.php?page...i/rearsubframe
    osa2: http://juubi.hlan.net/index.php?page.../rearsubframe2

    apurungon kiinnitysten repeämisestä ja korjaamisesta sivuja:

    jaridebner,jaridebner.com,Keimola,Debner,Jari,Formula,offroad,BMW, kisakuvia, moottoriurheilu kuvia,autokuvia,traktorikuvia,maamoottori,rokkiralli,formula offroad,



    jpää:ltä pari malliesimerkkiä:



    keskustelua apurungon repeämisestä:



    edit1: korjailtu tekstiä
    edit2: lisätty kuvia ja linkkejä
    edit3: lisätty infoa poikittaistukivarsista
    edit4: korjailtu tekstiä, lisätty linkkejä ja pari kuvaa lisätty
    edit5: korjailtu tekstiä, lisätty tietoa etutukivarsista ja raidetangon päistä
    Last edited by esa`pentula; 02-05-2013, 23:03.
  • Rockford
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 8028
    • Pinsiö

    #2
    Asiallinen topic ja tuli kuin tilauksesta.

    Ei ole ollut missään omissa vehkeissä humpalla iskarin yläpään tukilaakeria. Voikohan tehdä edessä sellaista, että lyö montuissa kohtalaisen kovaa rysähtäen, ehkä pieni kolahduskin silloin tällöin :think

    Aivan kuin iskarit edessä kuolleet, mutta ei tunnu siltä taas ajossa tai painellessa.
    -Dodge Charger -73
    -Mercedes-Benz GLK
    -VW Transporter

    Comment

    • esa`pentula
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2009
      • 1390
      • Tampere

      #3
      vai pohjaako iskari, siis ettei pohjaanlyöntikumi olisi tarpeeksi pitkä kun autoa on madallettu? voihan se yläpääkin rutista, itsellä tullut kerran konehuoneen puolelle kurkkaamaan.

      Comment

      • Rockford
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 8028
        • Pinsiö

        #4
        Originally posted by esa`pentula View Post
        vai pohjaako iskari, siis ettei pohjaanlyöntikumi olisi tarpeeksi pitkä kun autoa on madallettu? voihan se yläpääkin rutista, itsellä tullut kerran konehuoneen puolelle kurkkaamaan.
        Emt. Alkoi vaan tekemään tuota vasta nyt kuukauden sisään :think Tänäänkin oli taas ihan ok, mutta eilen rysäytti pienemmätkin töyssyt ilkeästi :think Noh, täytyy tutkia asiaa syvemmin, kun cäbi on telakalla muutenkin.
        -Dodge Charger -73
        -Mercedes-Benz GLK
        -VW Transporter

        Comment

        • Hammu
          Moderator
          • Nov 2006
          • 3971
          • Nurmijärvi

          #5
          Sticky!

          Comment

          • Naamis
            Newbiemmer
            • Apr 2011
            • 14
            • Nivala

            #6
            Onko miten kova homma nuo apurungon puslat vaihtaa ? itellä kuuluu reilummin kiihdytettäessä ja vaihdetta vaihdettaessa semmonen "tumps" ääni takapäästä.Jos hissukseen kiihdyttää niin ei tuota tumahdusta kuulu.

            Comment

            • conna
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2005
              • 324

              #7
              Originally posted by esa`pentula View Post


              Apurungon puslat


              Jos vaihteita vaihtaessa kuuluu tumahtelua, niin syynä saattaa olla apurungon isot puslat (4kpl). Näiden vaihtaminen alkaa olemaan pakollista tämän ikäisissä autoissa, laiskuuden seurauksena saattaa olla perän repeäminen irti korista. Tämän voit tarkistaa laittamalla vääntöraudan rungon ja apurungon väliin jolloin näet puslan liikkuvan, liikuttamalla näet onko pusla esim. hapertunut tai liian väljä.






              Osat 3 & 2. molempia tarvitset 2kpl.


              Osanumerot apurungon puslille:
              2: 33 31 9 059 300
              3: 33 31 9 059 301
              ja jos kuuluu terävämpiä kolahduksia niin saattaa olla pusla numero 4 loppu tai pultti numero 17 poikki.
              %

              Comment

              • suppari
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2006
                • 4048
                • Turku

                #8
                Takatukivarren etummaiseksi puslaksi kannattaa laittaa e46m3 mallinen, on paljon tymäkämpi mitä vakio, mutta kuitenkin "mukavampi" mitä powerflex.
                sigpic
                P:0409699000

                JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                huollot/korjaukset!

                BMW E&F sarjaan.
                Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                Comment

                • esa`pentula
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2009
                  • 1390
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by conna View Post
                  ja jos kuuluu terävämpiä kolahduksia niin saattaa olla pusla numero 4 loppu tai pultti numero 17 poikki.
                  itsellä tuo pusla nro4 loppu ja perä pääsee kolauttamaan vaihteen kytkeytyessä ilmeisesti apurunkoon tai vastaavaa, siitä kuuluu jonkun sortin kolaus.

                  Originally posted by suppari View Post
                  Takatukivarren etummaiseksi puslaksi kannattaa laittaa e46m3 mallinen, on paljon tymäkämpi mitä vakio, mutta kuitenkin "mukavampi" mitä powerflex.
                  menee ihan ilman muokkaamista?

                  Originally posted by Naamis View Post
                  Onko miten kova homma nuo apurungon puslat vaihtaa ? itellä kuuluu reilummin kiihdytettäessä ja vaihdetta vaihdettaessa semmonen "tumps" ääni takapäästä.Jos hissukseen kiihdyttää niin ei tuota tumahdusta kuulu.
                  kyllähän tuohon yhden viikonlopun saa varata.

                  Comment

                  • M40 Power
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2006
                    • 584
                    • Turun seutu

                    #10
                    Täällä on kans yks E36 sedan, jonka takapäästä kuuluu terävissä montuissa aika kovakin kolina/pamaus.

                    Itselle tuli mieleen, että ois iskarin yläpäät valmiit... Katsastettu muutama viikko sitten, eikä mitään huomautettavaa löydetty. Pitkittäisvarsien päätypuslat on ehjät
                    EX: E30, E34, E36, E36 compact

                    Nyk. -99 320D

                    Comment

                    • *makke*
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2007
                      • 884
                      • Klaukkala

                      #11
                      Asfaltin poikittaissaumoissa/sillan saumoissa tms jos kuuluu edestä terävää ja suht vaimeaa kolinaa, vaihtaisin raidetangot. Sisäpäässä ei välttämättä tunnu paikallaan ollessa väljää, mutta vanhat nivelet voi olla jo aika löysähköt

                      Comment

                      • Mörökölli
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2005
                        • 1735
                        • Turku

                        #12
                        Yksi päivä saattaa riittää taka-akselin puslajumppaan, mikäli ei tule tällaisia yllätyksiä:



                        Eli "aavistus" hapanta pitkittäisvarren etupuslan taskussa ja kaikki pultit poikki, ollut viimeksi auki varmaan vuonna -93.




                        Korjauksen voi tehdä esim. näin:


                        Purkuautosta korjauspala, joka putsataan hyvin. Voi olla että saa uuttakin korjauspalaa, mutta en löytänyt varaosanumeroa. Itsellä kun oli purkuauto pihalla, niin nappasin siitä.. Googlen kuvahaulla muistan kuitenkin tuollaisen uuden pellinpalan nähneeni, eli kaipa sellainen olemassa on.





                        Ja kun missio oli ydinpomminkestävä taka-akselisto niin vielä vahvistuspala, saa esim. Tommiengineering.fi.


                        Sorvi sylkäisi uudet korimutterit, joihin tuli ihan normi M12 kierre ja pulttikaupasta 10.9 kovuiset kuusioruuvit:




                        Nämä meinasin sulattaa valmiiksi kunnolla toisiinsa kiinni ennen koriin takaisin liittämistä, kuvien mukaisessa järjestyksessä.


                        Seuraavaksi korjauspala liitetään takaisin koriin, tästä ei ole vielä kuvaa kun projekti on vielä kesken. Voin lisätä myöhemmin. Apurungon kiinnityspisteet luonnollisesti vahvistetaan tuttuun tapaan, joka olikin jo selostettu aiemmin. Kyseisessä Tommiengineering-sarjassa on myös nämä apurungon lätkät mukana.

                        Näiden operaatioiden jälkeen on mukava alkaa pulttailla näitä kiinni:




                        _______
                        www.nenifab.com

                        Comment

                        • Mörökölli
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2005
                          • 1735
                          • Turku

                          #13
                          Sitten vielä huomio, jonka tein hommatessani puslia.

                          Kuvassa Strongflex ja Powerflex puslat kyseiseen takapitkittäisvarren etupäähän.












                          Kuten kuvasta varmaan huomaa, on powerflexin(musta) leveys on sama kuin laippapintojen kapein väli, kun taas Strongflex(keltainen) täyttää koko välin, ollessaan leveämpi, ja poteroitu tuon sisäulokkeen kohdalta. Äkkiseltään voisi olettaa että tämä on vielä tukevampi. sikälimikäli tuo pusla teoreettisesti vielä haluaisi elää sivusuunnassa, ottaisi se tukea reunoilta. Itse ainakin laitan nuo Strongflexit, kun molemmat tuli "vahingossa" hommattua, eikä ylimääräinen jykevyys ole haitaksi. Asentaminen saattaa vaatia ylimääräistä ponnistelua, kun pitää saada väkisin tuosta ulokkeesta ohi, en ainakaan muuta vaihtoehtoa siihen keksi kuin rasvaa ja reilusti voimaa(tai sitten kylmästi loveaa puslaa aavistuksen tuolta kohdalta,jos ei muuten mene).



                          Sellaista...
                          Last edited by Mörökölli; 10-06-2011, 17:03.
                          www.nenifab.com

                          Comment

                          • esa`pentula
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2009
                            • 1390
                            • Tampere

                            #14
                            komeeta on. minkäs hintaisia nuo strongflexit on?

                            ja omalla pihallako tämän teit?

                            Comment

                            • Mörökölli
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2005
                              • 1735
                              • Turku

                              #15
                              Nuo strongflexit on mun mielestä aika halpoja, taka-akselin puslasetti lukuunottamatta apurungon 4 puslaa oli kotiovelle joku 160euroa ja tuli alle viikossa. Noita poikkivarren pusliahan ei taida saada näiltä tunnetuilta merkeiltä ollenkaan, mutta tuolta merkiltä saa.

                              Ja ne pehmeämmät punaiset olisi ollut vielä jonkin verran halvemmat,jotka siis vastaa violettia powerflexia kovuudeltaan. Nämä keltaiset ovat aavistuksen jäykemmät.

                              näissä treadeissa oli noista enemmänkin juttua:






                              Ja joo, kyllähän näitä on pitänyt omassa pihassa ja tallissa vääntää. No sorvaukset tapahtui duunissa, että sorvia ei tallissa ole sentään (vaikka kyllä pitäisi olla) Ja alustanosien puhallus ja epoksimaalaus on tietysti ulkoistettu.



                              Joku on muuten tehnyt aika hyvän videon tuosta huonokuntoisesta orggispuslasta, näkee aika hyvin että saattaa hieman auraus muuttua kiihdytyksessä: http://www.youtube.com/watch?v=X9Hhq...eature=related
                              www.nenifab.com

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎