Koliseeko e36? Katso tämä!

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rockford
    replied
    Originally posted by kimmo[ View Post
    itellä oli e36:ssa takatukivarren etummainen pusla e46m3 mallinen...
    No perskeles :think

    Leave a comment:


  • kimmo[
    replied
    itellä oli e36:ssa takatukivarren etummainen pusla e46m3 mallinen...

    Leave a comment:


  • ferret
    replied
    kiitos topicista, mutta liian myöhään. :( apurunko kerkesi revetä irti jo monesta kohtaa oman laiskuuden takia. :S tämäkin huomattu vasta huollossa kun menin vaihdattamaan puslia..

    Leave a comment:


  • Jookuj
    replied
    Morjens. Tuli tuossa mieleen että tarvinko nuo kaikki 4. osanumeroa että saan oikeat osat siihen apurungon kiinnityskohtien vahvistamiseen? Tilasin kuitenki noilla nimeroilla osat.


    Originally posted by esa`pentula View Post
    TAKAPÄÄ:


    Takatukivarren etummainen pusla


    Yleisimmät kolinat kuuluvat perästä, siihen löytyy useimmin syyksi takatukivarren etummainen pusla. Kolinan voi tunnistaa helpoiten möykkyisellä hiekkatiellä, ääni pysyy nopeassakin kuoppapätkässä mukana. (pusla nro.4). Ohjeet tähän yleisimpään vikaan löydät suoraan tästä: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=64522.





    Varmistaaksesi, että kyse on kyseessä olevasta puslasta tapahtuu seuraavasti:
    1. vääntörauta käteen
    2. rauta korin ja tukivarren väliin mahdollisimman lähelle puslaa nro.4
    3. väännä poikittain molempiin suuntiin koriin nähden tukivartta



    Tulet kyllä huomaamaan jos pusla on väljä. Uusi pusla ei juurikaan liiku kun sitä vääntää. Itse suosittelen vaivannäön vähentämiseksi ostamaa Powerflex Uretaani puslan, jonka vaihdossa ei tarvitse prässityökalua tai itse tehtyä erikoistyökalua.


    Osanumerot takatukivarren etummaiselle puslalle:
    4: 33 32 6 770 786




    Poikittaistukivarsien puslat


    Näiden puslien väljyyttä ei välttämättä huomaa ajossa tai kuule kolinalla, mutta niitä pääsee myös vääntöraudalla nitkuttamaan. Jos otat tukivarren irti niin ei olisi varmaan pahitteeksi vaihtaa näitä. nro. 2 & 3.




    Osanumerot poikittais tukivarsien puslille:
    2: 33 32 6 775 551
    3: 33 32 6 771 828

    Apurungon puslat


    Jos vaihteita vaihtaessa kuuluu tumahtelua, niin syynä saattaa olla apurungon isot puslat (4kpl). Näiden vaihtaminen alkaa olemaan pakollista tämän ikäisissä autoissa, laiskuuden seurauksena saattaa olla perän repeäminen irti korista. Tämän voit tarkistaa laittamalla vääntöraudan rungon ja apurungon väliin jolloin näet puslan liikkuvan, liikuttamalla näet onko pusla esim. hapertunut tai liian väljä.






    Osat 3 & 2. molempia tarvitset 2kpl.


    Osanumerot apurungon puslille:
    2: 33 31 9 059 300
    3: 33 31 9 059 301



    Apurungon vahvistus


    Jos apurungon puslien vaihto on edessä, niin suosittelen samalla vahvistamaan kiinnitykset estääksesi perän repeämisen. Tähän tarvitsevat osat saa merkkiliikkeestä ja ovat valmiiksi muotoon painettuja, kiinnitys tapahtuu hitsaamalla tai esim. koriliimalla. Hitsaamista suosittelen jälkimmäisenä, koska jokainen ylimääräinen hitsauspalko korissa on haitaksi.




    Osat 3 & 4, alla olevasta listasta noi kaikki 4 osaa. Hintaa tulee paketille 80e.


    Osanumerot vahvike lätkille:
    41002256495
    41002256496
    41002256497
    41002256498



    Takaiskareiden yläpäät


    Takaa voi vielä kuulua kolinaa takaiskareiden yläpäistä, eli tukilaakereista. Niiden tuhoutumiselle yleisin syy on perän madaltaminen, pahimmassa tapauksessa takaiskari lyö pohjaan niin kovaa, että iskarin yläpää lyö puslan kupistaan pois ja se tulee kurkkimaan takapoksin puolelle verhoilun läpi.






    osa nro. 8. Kannattaa myös tarkistaa, että prikat (osat nro. 6 & 10) ovat oikein päin. Väärinpäin laiton seurauksena on puslan vaurioituminen. Tähän kannattaa melkein hommata Heavy Duty takaiskarin yläpää (esim schmiedmannilta). Samalla kannattaa yläpään vaurioitunut tiiviste vaihtaa (osa nro.13). Vaihtoon tarvitsee ottaa takaiskari pois.


    Osanumerot takaiskarin yläpäille, tiivisteille ja prikoille:
    6: 33 52 6 762 325
    8: 33 52 1 092 362
    10: 33 52 6 776 759
    13: 33 52 6 772 864



    Kallistuksen vakaaja


    Vielä on reaktiotangon (kallistuksen vakaaja) koiranluut (osanro.5) ja puslat (osanro.2) . Nämä kyllä huomaat katsomalla jos koiranluut ovat menneet poikki. Kesäisin saatat huomata jos perä seilaa kauheasti, että koiranluut ovat poikki. Tietenkin jos koiranluut ei ole poikki ja olet tehnyt jonkun edellämainituista remonteista niin nelipyöräsuuntaus on ehdoton!




    Osanumerot koiranluille ja puslille: (D=vakaajan paksuus)
    2: D=15mm: 33 55 1 131 155
    D=18mm: 33 55 1 138 104
    5: 33 55 1 126 932


    Perän repeäminen irti korista


    Näiden lisäksi on mahdollista, että apurunkosi on jo revennyt irti korista. Tätä monet täällä pelottelevat, eivätkä turhaan. Kolina on kovaa ja metalli metallia vasten ääntä, joten pienistä kolinoista ei kannata pelästyä. Tottakai kannattaa kolinat korjata ennenkuin homma menee tähän:


    http://pentulan.galleria.fi/kuvat/4-...jpg/_small.jpg





    ETUPÄÄ:



    Etutukivarren taaimainen pusla



    etupään kolinaan on yleisin syy etutukivarren taaimainen pusla (osanro.5), tämän puslan väljyyden pystyt myös huomaamaan vääntöraudalla. Tämä on myös yleisin syy etupään vetelyyn. Kotikonstein vaihdettaessa suosittelen tämänkin korvaamiseen Powerflex Uretaanipuslaa jolloin et tarvitse vaihtoon prässiä tai muuta työkalua. Pelkkä ruuvipenkki riittää.






    Osanumero etutukivarren taaimaiselle puslalle:
    5: normaali- ja m-sport alusta: 31 12 9 059 288
    motorsport alusta (indiv. Series): 31 12 9 064 875




    Etuiskareiden yläpään tukilaakeri


    Kolina voi johtua myös iskarin yläpään tukilaakerista, tosin tämä pitäisi huomata jo silmämääräisestikin jos laakeri on vioittunut, tai vanhemmissa malleissa pusla antanut periksi.


    Uudemman mallin yläpäänlaakeri (osanro. 11):






    Vanhemmissa malleissa yläpäänlaakeri on vähän madaltavan yläpään näköinen (osanro.1):






    Osanumerot ylätukilaakereille:
    uusimalli osanro.11: 31 33 6 779 613
    vanhamalli osanro1: 31 33 1 139 436


    Puslien vaihdon jälkeen kannattaa suoraan ajaa 4-pyörä suuntaukseen, varsinkin takapään puslia vaihtaessa renkaita ei tule ikinä saamaan suoraan ja seurauksena on sliksit kumit jo viikon ajon jälkeen.


    Threadia voisi jatkaa esim, ”DIY” korjaus ohjeilla ja kuvilla.


    "DIY" PUSLIEN VAIHTO:



    takatukivarren etummaisen puslan vaihto:



    takatukivarren puslien vaihto:



    etutukivarsien vaihto:



    takapään puslien vaihto:
    osa1: http://juubi.hlan.net/index.php?page...i/rearsubframe
    osa2: http://juubi.hlan.net/index.php?page.../rearsubframe2

    Leave a comment:


  • esa`pentula
    replied
    Originally posted by M40 Power View Post
    Täällä on kans yks E36 sedan, jonka takapäästä kuuluu terävissä montuissa aika kovakin kolina/pamaus.

    Itselle tuli mieleen, että ois iskarin yläpäät valmiit... Katsastettu muutama viikko sitten, eikä mitään huomautettavaa löydetty. Pitkittäisvarsien päätypuslat on ehjät
    kaveri tuossa pari kk sitten katsasti 325:sen jossa apurunko revennyt irti korista. ei tullut sanomista. vähän huolestuttaa tuollaiset katsurit, voihan näistä aina tehdä valituksen ja saada rahat uusiin osiin.

    Originally posted by *makke* View Post
    Asfaltin poikittaissaumoissa/sillan saumoissa tms jos kuuluu edestä terävää ja suht vaimeaa kolinaa, vaihtaisin raidetangot. Sisäpäässä ei välttämättä tunnu paikallaan ollessa väljää, mutta vanhat nivelet voi olla jo aika löysähköt
    helpoiten pallonivelien väljyyden voi testata seuraavasti: auto 4pilarille(paino pitää olla renkailla) tai vaihtoehtoisesti monttuun. kaveri kuskin rattiin ja itse auton alle. kuski alkaa kääntelemään aivan hitusen rattia puolelta toiselta (vain sen verran, että nivelet liikahtelee). auton alla oleva äijä pitää niveltä nyrkissä, jolloin tuntee klappia kun kaveri vääntelee rattia. huono selittää, mutta tajuat kyllä how to do.

    Leave a comment:


  • suppari
    replied
    Originally posted by esa`pentula View Post
    menee ihan ilman muokkaamista?
    Menee juu, aika kusinen vaan prässätä, mutta kun painaa puslan ensin ruuvipenkissä"oikeaan" muotoonsa, ja lukitsee nippusiteellä, niin menee muitta mutkitta.

    Leave a comment:


  • Mörökölli
    replied
    Nuo strongflexit on mun mielestä aika halpoja, taka-akselin puslasetti lukuunottamatta apurungon 4 puslaa oli kotiovelle joku 160euroa ja tuli alle viikossa. Noita poikkivarren pusliahan ei taida saada näiltä tunnetuilta merkeiltä ollenkaan, mutta tuolta merkiltä saa.

    Ja ne pehmeämmät punaiset olisi ollut vielä jonkin verran halvemmat,jotka siis vastaa violettia powerflexia kovuudeltaan. Nämä keltaiset ovat aavistuksen jäykemmät.

    näissä treadeissa oli noista enemmänkin juttua:






    Ja joo, kyllähän näitä on pitänyt omassa pihassa ja tallissa vääntää. No sorvaukset tapahtui duunissa, että sorvia ei tallissa ole sentään (vaikka kyllä pitäisi olla) Ja alustanosien puhallus ja epoksimaalaus on tietysti ulkoistettu.



    Joku on muuten tehnyt aika hyvän videon tuosta huonokuntoisesta orggispuslasta, näkee aika hyvin että saattaa hieman auraus muuttua kiihdytyksessä: http://www.youtube.com/watch?v=X9Hhq...eature=related

    Leave a comment:


  • esa`pentula
    replied
    komeeta on. minkäs hintaisia nuo strongflexit on?

    ja omalla pihallako tämän teit?

    Leave a comment:


  • Mörökölli
    replied
    Sitten vielä huomio, jonka tein hommatessani puslia.

    Kuvassa Strongflex ja Powerflex puslat kyseiseen takapitkittäisvarren etupäähän.












    Kuten kuvasta varmaan huomaa, on powerflexin(musta) leveys on sama kuin laippapintojen kapein väli, kun taas Strongflex(keltainen) täyttää koko välin, ollessaan leveämpi, ja poteroitu tuon sisäulokkeen kohdalta. Äkkiseltään voisi olettaa että tämä on vielä tukevampi. sikälimikäli tuo pusla teoreettisesti vielä haluaisi elää sivusuunnassa, ottaisi se tukea reunoilta. Itse ainakin laitan nuo Strongflexit, kun molemmat tuli "vahingossa" hommattua, eikä ylimääräinen jykevyys ole haitaksi. Asentaminen saattaa vaatia ylimääräistä ponnistelua, kun pitää saada väkisin tuosta ulokkeesta ohi, en ainakaan muuta vaihtoehtoa siihen keksi kuin rasvaa ja reilusti voimaa(tai sitten kylmästi loveaa puslaa aavistuksen tuolta kohdalta,jos ei muuten mene).



    Sellaista...
    Last edited by Mörökölli; 10-06-2011, 18:03.

    Leave a comment:


  • Mörökölli
    replied
    Yksi päivä saattaa riittää taka-akselin puslajumppaan, mikäli ei tule tällaisia yllätyksiä:



    Eli "aavistus" hapanta pitkittäisvarren etupuslan taskussa ja kaikki pultit poikki, ollut viimeksi auki varmaan vuonna -93.




    Korjauksen voi tehdä esim. näin:


    Purkuautosta korjauspala, joka putsataan hyvin. Voi olla että saa uuttakin korjauspalaa, mutta en löytänyt varaosanumeroa. Itsellä kun oli purkuauto pihalla, niin nappasin siitä.. Googlen kuvahaulla muistan kuitenkin tuollaisen uuden pellinpalan nähneeni, eli kaipa sellainen olemassa on.





    Ja kun missio oli ydinpomminkestävä taka-akselisto niin vielä vahvistuspala, saa esim. Tommiengineering.fi.


    Sorvi sylkäisi uudet korimutterit, joihin tuli ihan normi M12 kierre ja pulttikaupasta 10.9 kovuiset kuusioruuvit:




    Nämä meinasin sulattaa valmiiksi kunnolla toisiinsa kiinni ennen koriin takaisin liittämistä, kuvien mukaisessa järjestyksessä.


    Seuraavaksi korjauspala liitetään takaisin koriin, tästä ei ole vielä kuvaa kun projekti on vielä kesken. Voin lisätä myöhemmin. Apurungon kiinnityspisteet luonnollisesti vahvistetaan tuttuun tapaan, joka olikin jo selostettu aiemmin. Kyseisessä Tommiengineering-sarjassa on myös nämä apurungon lätkät mukana.

    Näiden operaatioiden jälkeen on mukava alkaa pulttailla näitä kiinni:




    _______

    Leave a comment:


  • *makke*
    replied
    Asfaltin poikittaissaumoissa/sillan saumoissa tms jos kuuluu edestä terävää ja suht vaimeaa kolinaa, vaihtaisin raidetangot. Sisäpäässä ei välttämättä tunnu paikallaan ollessa väljää, mutta vanhat nivelet voi olla jo aika löysähköt

    Leave a comment:


  • M40 Power
    replied
    Täällä on kans yks E36 sedan, jonka takapäästä kuuluu terävissä montuissa aika kovakin kolina/pamaus.

    Itselle tuli mieleen, että ois iskarin yläpäät valmiit... Katsastettu muutama viikko sitten, eikä mitään huomautettavaa löydetty. Pitkittäisvarsien päätypuslat on ehjät

    Leave a comment:


  • esa`pentula
    replied
    Originally posted by conna View Post
    ja jos kuuluu terävämpiä kolahduksia niin saattaa olla pusla numero 4 loppu tai pultti numero 17 poikki.
    itsellä tuo pusla nro4 loppu ja perä pääsee kolauttamaan vaihteen kytkeytyessä ilmeisesti apurunkoon tai vastaavaa, siitä kuuluu jonkun sortin kolaus.

    Originally posted by suppari View Post
    Takatukivarren etummaiseksi puslaksi kannattaa laittaa e46m3 mallinen, on paljon tymäkämpi mitä vakio, mutta kuitenkin "mukavampi" mitä powerflex.
    menee ihan ilman muokkaamista?

    Originally posted by Naamis View Post
    Onko miten kova homma nuo apurungon puslat vaihtaa ? itellä kuuluu reilummin kiihdytettäessä ja vaihdetta vaihdettaessa semmonen "tumps" ääni takapäästä.Jos hissukseen kiihdyttää niin ei tuota tumahdusta kuulu.
    kyllähän tuohon yhden viikonlopun saa varata.

    Leave a comment:


  • suppari
    replied
    Takatukivarren etummaiseksi puslaksi kannattaa laittaa e46m3 mallinen, on paljon tymäkämpi mitä vakio, mutta kuitenkin "mukavampi" mitä powerflex.

    Leave a comment:


  • conna
    replied
    Originally posted by esa`pentula View Post


    Apurungon puslat


    Jos vaihteita vaihtaessa kuuluu tumahtelua, niin syynä saattaa olla apurungon isot puslat (4kpl). Näiden vaihtaminen alkaa olemaan pakollista tämän ikäisissä autoissa, laiskuuden seurauksena saattaa olla perän repeäminen irti korista. Tämän voit tarkistaa laittamalla vääntöraudan rungon ja apurungon väliin jolloin näet puslan liikkuvan, liikuttamalla näet onko pusla esim. hapertunut tai liian väljä.


    [IMG]http://static.bmwfans.info/images/epc/MTEzOTRfcA==.png[/IMG]



    Osat 3 & 2. molempia tarvitset 2kpl.


    Osanumerot apurungon puslille:
    2: 33 31 9 059 300
    3: 33 31 9 059 301
    ja jos kuuluu terävämpiä kolahduksia niin saattaa olla pusla numero 4 loppu tai pultti numero 17 poikki.

    Leave a comment:

Working...
X