Announcement

Collapse
No announcement yet.

S50B32 käyntiongelma(ko)?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JJT
    Bimmer Enthusiast
    • May 2005
    • 6694
    • .......

    #91
    Originally posted by Joutti View Post
    Ei. En kyllä ole varsinaisesti asiaan edes vielä paneutunut.



    Minkäslainen operaatio tuo plenumin irrotus on? Perseestähän se toki on, mutta mistä kaikkialta se on kiinni?
    Kaasuvaijeri, tehostimen alipaineletku ja putsarikotelo maffeineen ja kumeineen irti, sitten ne 12 M6 kpl muttereita joilla imutorvet on kiinni, jarrutehostimen puolella alakulmassa 1kpl M6 mutteri jolla vesiletku on plenumissa kiinni, sitten vielä alapuolelta 2 kpl M8 muttereita.
    Alapuolelle tulee imuilman lämpöanturi, tyhjäkäyntimoottorin letku ja öljyn paluuletku. Päältä vielä huohotusletku pois ja nykäisee irti.
    Ei mene kuin ehkä 20min tuohon hommaan.

    Huomasin tuossa ajaessa että mullakin jättää satunnaisesti menemättä moottorijarrulle, vaan kulutus jää näyttämään 2-3l/100km.:think
    Myyn:
    M10/20/52 E30-E36 osia

    Comment

    • Joutti
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2008
      • 305
      • Ummeljoki

      #92
      Ei kyllä kuulosta 20min hommalta Mutta eiköhän se sieltä irti saada ja jopa takaisin.

      Silloin kun sulla ei moottori jarruta vaan kulutus näyttää juurikin tuolleen, niin kokeile hidastaa siihen asti kunnes kierroksia on n.1000 ja lynttää kytkin pohjaan. Oma siis sammuu kuin avaimesta kääntäisi.
      Korkeammilta kierroksilta pysyy kyllä pienen hakemisen jälkeen käynnissä ellei kylmästöinti ole päällä. Se kun on päällä niin sammuu kyllä korkeammiltakin kierroksilta. Varsin ikävää etenkin näillä keleillä.
      E36 M3 & E39 530d

      Comment

      • Joutti
        Bimmer Fanatic
        • Jan 2008
        • 305
        • Ummeljoki

        #93
        No niin, plenumi irrotettu ja aikaa meni tosiaan reipas puoli tuntia.

        Eli letku nro. 11 oli irrallaan nro. 8:sta. http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...ulating_valve/
        Eli mahdollisesti käyntihäiriöt johtunevat tuosta? Muuten letkut olivat ehjiä. En kyllä noita samoja takaisin uskalla laittaa, sen verran kulahtaneilta näyttivät.

        Voiko separaattorin kunnon todeta jotenkin kun sen nyt samoilla vauhdeilla irrotin? Tai kannattaako sille tehdä jotain toimenpiteitä? Tai jotain muuta mitä kannattaisi samalla tarkistaa?
        E36 M3 & E39 530d

        Comment

        • Joutti
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2008
          • 305
          • Ummeljoki

          #94
          Noniin, homma etenee. Eli kasattu kuitenkin vanhoilla osilla ja kaikki letkut ehjät/kiinni miten kuuluukin.
          Ensimmäiset 20km toimi niinkuin mielestäni pitää eli polttoaineensyöttö katkesi yli n.1700rpm kaasua höllätessä eikä kierrokset juurikaan käyneet alle normaalin tyhjäkäynnin. Kesken ajon sitten muuttui "ennalleen".
          Annoin romun jäähtyä pari tuntia ja uusi yritys, mutta vika oli edelleen päällä. Sammumaan en kuitenkaan tuota saanut, joten sillä irronneella letkulla lienee jotain vaikutusta. Vähän aikaa ajettuani alkoi tuo kadonnut moottorijarrutus löytyä osittain.
          Loppumatka olikin sitten fifty-sixty. Mitään johdonmukaisuutta en tuohon keksinyt.
          Eli vikakoodeistahan varmaan jotain selviää nyt kun imuvuodotkin on lähes varmasti poissuljettu?
          E36 M3 & E39 530d

          Comment

          • JJT
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6694
            • .......

            #95
            Originally posted by Joutti View Post
            Noniin, homma etenee. Eli kasattu kuitenkin vanhoilla osilla ja kaikki letkut ehjät/kiinni miten kuuluukin.
            Ensimmäiset 20km toimi niinkuin mielestäni pitää eli polttoaineensyöttö katkesi yli n.1700rpm kaasua höllätessä eikä kierrokset juurikaan käyneet alle normaalin tyhjäkäynnin. Kesken ajon sitten muuttui "ennalleen".
            Annoin romun jäähtyä pari tuntia ja uusi yritys, mutta vika oli edelleen päällä. Sammumaan en kuitenkaan tuota saanut, joten sillä irronneella letkulla lienee jotain vaikutusta. Vähän aikaa ajettuani alkoi tuo kadonnut moottorijarrutus löytyä osittain.
            Loppumatka olikin sitten fifty-sixty. Mitään johdonmukaisuutta en tuohon keksinyt.
            Eli vikakoodeistahan varmaan jotain selviää nyt kun imuvuodotkin on lähes varmasti poissuljettu?
            Hyvä että löytyi vikaa.
            Ei välttämättä koodeista selviä tuon kummempaa.
            Välillä seurasin huvikseen tuota omaa, niin joskus jättää sekin menemättä moottorijarrulle. En ole selvittänyt mistä johtuu kun ei kuitenkaan sammuile tms.

            Btw, nykimiset jne. katosi uusilla suuttimilla, mitä nyt pari tuhatta kilometriä tullu niillä ajettua.
            Myyn:
            M10/20/52 E30-E36 osia

            Comment

            • Joutti
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2008
              • 305
              • Ummeljoki

              #96
              Väliaikatietoja; ongelma ei ole poistunut.
              Kerran saanut rassailun jälkeen sammumaan ja sekin oli ihan yrittämällä yritetty ilmastointi päällä. Muutaman kerran kierrokset käyneet alle 500rpm ennenkuin tyhjäkäynti on löytynyt. Ilmastointi päällä siis aiemmin sammui herkemmin.

              Jännä vika kun muuten ei röpötä, nyi, pätki eikä muutenkaan temppuile. Seuraavaksi sitten piuhan päähän josko sieltä jotain irtoaisi. Imunokan anturihan lukemani perusteella saattaa olla viallinen. Tosin näissä tapauksissa oireita on ollut melko reilummin kun itsellä
              E36 M3 & E39 530d

              Comment

              • JJT
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6694
                • .......

                #97
                Kokeillaanpa kerran vielä.
                Lähiaikoina on taas muutaman kerran tehnyt tuota ettei mene moottorijarrulle, ja ihan tasakaasulla ajettaessa saattaa pätkäistä.
                Esim. 80km/h vauhdista kun nostaa kaasun, niin kulutus jää näyttämään n.2,5l/100km. Tai sitten menee nollaan niin kuin pitää.
                Tuo moottorijarrun puute ja pintakaasun satunnainen nykäisy ilmenee yleensä samaan aikaan.
                Nykäyksessä hetkellinen kulutus hyppää monta litraa vaikka polkimen asento ei muutu.
                Vian ollessa päällä nostaa myös tyhjäkäyntiä.

                Reilummalla kaasulla toimii niin kuin pitää, päästöt oli hyvät ilman polkemista eikä vikakoodeja ole. (Paitsi shadow memoryssä).
                Myyn:
                M10/20/52 E30-E36 osia

                Comment

                • atte.o
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2009
                  • 894
                  • haukipudas

                  #98
                  Onko näissä tps kärellinen vaiko potentiometrillä?
                  E61 M-sport

                  Comment

                  • JJT
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6694
                    • .......

                    #99
                    Originally posted by atte.o View Post
                    Onko näissä tps kärellinen vaiko potentiometrillä?
                    Potikalla. Sekin on vaihdettu uuteen viime kesänä, ja mitattu moneen kertaan sen jälkeen. Inpallakin näyttää tunnistavan tyhjäkäynnin ja täyskaasun. Tosin läppäri ei ole ollut kiinni vika päällä...
                    Myyn:
                    M10/20/52 E30-E36 osia

                    Comment

                    • janke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 3667
                      • seinäjoki

                      Originally posted by JJT View Post
                      Potikalla. Sekin on vaihdettu uuteen viime kesänä, ja mitattu moneen kertaan sen jälkeen. Inpallakin näyttää tunnistavan tyhjäkäynnin ja täyskaasun. Tosin läppäri ei ole ollut kiinni vika päällä...
                      Olikos sinulla vaihdettu uusi tyhjäkäyntiventtiili?
                      Bmw 316 E30 -88

                      Comment

                      • Joutti
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2008
                        • 305
                        • Ummeljoki

                        Väliaikatietoja omasta tapauksesta.
                        Eli imupuolen nokka-anturi ilmeisesti kaputt. Testattu niinkin hienosti kuin kylmäsprayllä Uusi anturi (70€ marmoritiskiltä) tilattu.
                        E36 M3 & E39 530d

                        Comment

                        • spumffeli
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2010
                          • 36
                          • Laukaa

                          Originally posted by JJT View Post
                          Kokeillaanpa kerran vielä.
                          Lähiaikoina on taas muutaman kerran tehnyt tuota ettei mene moottorijarrulle, ja ihan tasakaasulla ajettaessa saattaa pätkäistä.
                          Esim. 80km/h vauhdista kun nostaa kaasun, niin kulutus jää näyttämään n.2,5l/100km. Tai sitten menee nollaan niin kuin pitää.
                          Tuo moottorijarrun puute ja pintakaasun satunnainen nykäisy ilmenee yleensä samaan aikaan.
                          Nykäyksessä hetkellinen kulutus hyppää monta litraa vaikka polkimen asento ei muutu.
                          Vian ollessa päällä nostaa myös tyhjäkäyntiä.

                          Reilummalla kaasulla toimii niin kuin pitää, päästöt oli hyvät ilman polkemista eikä vikakoodeja ole. (Paitsi shadow memoryssä).
                          Miten sinulla ilmenee tuo pintakaasun satunnainen nykäisy?
                          Minulla oireilee b30 moottori välilllä niin että kun ajaa aivan pintakaasulla, niin ajo on töksähtelevää. Tuntuu kuin sekunnin murto-osiksi katkeaisi moottorin käynti tjs.
                          Jos ajaa "veto" päällä, niin kaikki toimii hyvin, mutta kun löysää kaasun ylös, niin töksähtää ja nykii.

                          Oire on satunnainen, mutta tulee yhä useammin. Pääosin silloin kun öljyn lämpö on 84-85 astetta. Vika poistuu kun vedättää hetken pienemmällä vaihteella, jotta öljyn lämpö nousee asteen tai pari.

                          Syvemmin en ole vielä ehtinyt tutustua vian aiheuttajaan. Perstuntumalla keskikulutus on tänä kesänä noussut ehkä 1-2L/100km matka-ajossa. :think

                          Comment

                          • JJT
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6694
                            • .......

                            Originally posted by janke View Post
                            Olikos sinulla vaihdettu uusi tyhjäkäyntiventtiili?
                            Ei ole, pitänee etsiä käytetty ehjä, uusi on aika hyvän hintainen.

                            Originally posted by spumffeli View Post
                            Miten sinulla ilmenee tuo pintakaasun satunnainen nykäisy?
                            Minulla oireilee b30 moottori välilllä niin että kun ajaa aivan pintakaasulla, niin ajo on töksähtelevää. Tuntuu kuin sekunnin murto-osiksi katkeaisi moottorin käynti tjs.
                            Jos ajaa "veto" päällä, niin kaikki toimii hyvin, mutta kun löysää kaasun ylös, niin töksähtää ja nykii.

                            Oire on satunnainen, mutta tulee yhä useammin. Pääosin silloin kun öljyn lämpö on 84-85 astetta. Vika poistuu kun vedättää hetken pienemmällä vaihteella, jotta öljyn lämpö nousee asteen tai pari.

                            Syvemmin en ole vielä ehtinyt tutustua vian aiheuttajaan. Perstuntumalla keskikulutus on tänä kesänä noussut ehkä 1-2L/100km matka-ajossa. :think
                            Vähän samalta kuulostaa, tosin mulla on pahimmillaan kylmällä moottorilla.
                            Kokeile nollata moottorinohjauksen adaptaatioarvot. Jostain syystä tuo joskus auttaa.
                            Myyn:
                            M10/20/52 E30-E36 osia

                            Comment

                            • Joutti
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2008
                              • 305
                              • Ummeljoki

                              Imunokan anturi vaihdettu. Ei vaikutusta.
                              Tänään toiminut erityisen kummallisesti jopa ennen ko. anturin vaihtoa. Tyhjäkäynti kylmänä ollut ehkä aavistuksen korkealla mutta nyt oli jossain 1400rpm hujakoilla. Auto ollut ajamatta monta päivää ennen tätä päivää. Sillä tuskin merkitystä kuitenkaan?

                              Aikaa kaukaa haettu, mutta voiko öljypohjan irrotuksessa kämmiä jotain mistä nämä vaivat johtuvat? Unohtaa/laittaa väärin jotkut liittimet/letkut?
                              E36 M3 & E39 530d

                              Comment

                              • JJT
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 6694
                                • .......

                                Originally posted by Joutti View Post
                                Imunokan anturi vaihdettu. Ei vaikutusta.
                                Tänään toiminut erityisen kummallisesti jopa ennen ko. anturin vaihtoa. Tyhjäkäynti kylmänä ollut ehkä aavistuksen korkealla mutta nyt oli jossain 1400rpm hujakoilla. Auto ollut ajamatta monta päivää ennen tätä päivää. Sillä tuskin merkitystä kuitenkaan?

                                Aikaa kaukaa haettu, mutta voiko öljypohjan irrotuksessa kämmiä jotain mistä nämä vaivat johtuvat? Unohtaa/laittaa väärin jotkut liittimet/letkut?
                                Eipä siinä oikein voi:think Aika vähän letkuja ja liittimiä näissä kuitenkin.
                                Meinasin itse koittaa vielä toisella tyhjäkäyntiventtiilillä.
                                Tuskinpa siitäkään apua on mutta ei tässä muutakaan osaa.
                                Myyn:
                                M10/20/52 E30-E36 osia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎