Announcement

Collapse
No announcement yet.

S50B32 käyntiongelma(ko)?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Joutti
    Bimmer Fanatic
    • Jan 2008
    • 305
    • Ummeljoki



    Osa nro. 11 lienee syyllinen koodiin "Switch for gear recognition"? Vaikuttanee käyntiin mikäli viallinen :think
    Toiselta foorumilta;
    "It works in conjunction with the gear recognition switch on the side of the gearbox. It tells the ECU when you’re in gear. Not which gear, just that you’re in a gear, and not in neutral. The ECU uses signals from these two switches to change between fuel/ignition maps. If it thinks you’re sitting at a junction in gear, and the clutch pressed down, it assumes you are about to pull away, and selects a good map for this. If it sees you out of gear, and the clutch released, it assumes you’re not going to suddenly take off, so selects a map that gives a smother idle, and possibly better emissions etc."


    Tuossa toisella kytkimellä tarkoitetaan sitä kytkinlinjassa olevaa "pressure switchiä".

    Eli voiko minun ongelmat johtua tuosta vaihteiston kyljessä olevasta kytkimestä? Kuulostaisi kyllä ihan loogiselta. Kai.
    E36 M3 & E39 530d

    Comment

    • Kannaksenhanu
      Bimmer Rookie
      • Aug 2011
      • 165
      • Klaukkala

      Hei Joutti mul olis kysymys, eli miten vaihdoit nokan imupuolen tunnistimen ite olen yrittänyt pähkäillä ilman suuri purkamisia saako vaihdettua ? Mul s50b30 motti imu tunnistin luultavasti samassa kohdassa ?
      Harrastekärry: E36 M3 diamondshwarz
      Käyttökärry: E61 530xd M-sport
      Työkärry: VW trasporter cross 4motion TDI

      Comment

      • JJT
        Bimmer Enthusiast
        • May 2005
        • 6694
        • .......

        Ei kai siinä tarvinnu kun johtokourua nostaa kun B32:n vaihdoin.
        Myyn:
        M10/20/52 E30-E36 osia

        Comment

        • Kannaksenhanu
          Bimmer Rookie
          • Aug 2011
          • 165
          • Klaukkala

          Mul ongelmana se että kuusiokoloavaint en saamahtumaan kun ottaa suuttimeen kiinni, ja kun leikatulla avaimella koitan nii mahtuu väliin. Kiinnipito pultti vain sellasessa asennossa että avain osuu kiinni sensoriin tai menee liian lähelle lohkoa...vääntäminen mahdotonta, notta mikä piru avuksi.
          Sitten kun haluaa että lähtee auki ilman ongelmia niin ei haluais nylvätä kuusiokolo pultin kantaa rikki...mikään jatko yms ei sovi. Pultin ja suuttimen välinen rako 23mm. Johtokiskokin pois alta otettu mut piru kun väärässä asennossa kanta..avainta saa vain kahteen asentoon ja kummastakaan ei voi vääntää prkl mikä tuska yhen pultin taka.
          Harrastekärry: E36 M3 diamondshwarz
          Käyttökärry: E61 530xd M-sport
          Työkärry: VW trasporter cross 4motion TDI

          Comment

          • JJT
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6694
            • .......

            Pitkällä pyöreäpäisellä avaimella vois suutinta hipoen onnistua. Joku patentti avain tuohon piti tehdä mut en muista tarkemmin.
            Myyn:
            M10/20/52 E30-E36 osia

            Comment

            • Kannaksenhanu
              Bimmer Rookie
              • Aug 2011
              • 165
              • Klaukkala

              Juu huomen käyn hakee pallopäisen avaimen ja kokeilen varovasti, väli on pirun ahdas, kun ei millään haluais ruveta repii imusarjaa irti.
              Harrastekärry: E36 M3 diamondshwarz
              Käyttökärry: E61 530xd M-sport
              Työkärry: VW trasporter cross 4motion TDI

              Comment

              • Joutti
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2008
                • 305
                • Ummeljoki

                Ihan perinteisellä L-mallisella kuusiokoloavaimella sen avasin. Rälläköin avaimen lyhyemmän pään niin lyhyeksi kuin mahdollista kuitenkin niin, että avain meni pultinkannan pohjille asti. Ja kyllä sitä mahtuu juuri sen verran kääntämään että saa auki. Vähän tuota JJT:n mainitsemaa johtokourua kun nostaa niin saa ne ratkaisevat millit tilaa.

                Ps. Tuo plenumin irrotus ei ihan aikuisten oikeasti ole paha homma vaikka itsekin niin luulin. Perustyökalut+tässä topicissa mainitut ohjeet niin kyllä onnistuu.
                E36 M3 & E39 530d

                Comment

                • Joutti
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2008
                  • 305
                  • Ummeljoki

                  Nostetaanpas tämä taas tyrkylle.

                  Eli tietääkö kukaan mitä tässä kuvassa nro 11 tarkalleen tekee? Mikäli oikein olen ymmärtänyt niin tuo haistelee onko vaihdetta tuvassa vai ei? Mutta mihin tuon kytkimen tieto menee ja miten se vaikuttaa mihinkään?

                  Vikakoodia oma antoi tuosta ja vaihtoonhan se tietenkin menee, mutta onko mitenkään mahdollista, että ongelmat(löytyy ed.sivulta) johtuvat vain tuosta?

                  Jos jollakin on arvauksia/tietoa niin kertokaa ihmeessä. Pitäisi alkaa osia haalimaan pikkuhiljaa, niin tietäisi mitä muita osia hommaisi jos tuo ei yksinkertaisesti voi oireilla em. tavalla.
                  E36 M3 & E39 530d

                  Comment

                  • JJT
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6694
                    • .......

                    E: Tuollahan tuo edellisellä sivulla olikin.
                    Joku muistikuva oli myös että B32:ssa olisi vääntöä/tehoa rajoitettu jotenkin 1.vaihteella, tuostakaan ei tosin ole varmaa tietoa.

                    E2: Voishan siitä anturista mitata että tunnistaako se pelkästään vapaan/vaihteen.
                    Last edited by JJT; 06-02-2014, 16:52.
                    Myyn:
                    M10/20/52 E30-E36 osia

                    Comment

                    • Joutti
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2008
                      • 305
                      • Ummeljoki

                      Originally posted by JJT View Post
                      E2: Voishan siitä anturista mitata että tunnistaako se pelkästään vapaan/vaihteen.
                      Siis näin sen juuri kuvittelinkin toimivan. Mutta se kiinnostaa mihin tuota tietoa tarvitaan ja mitä/miten se säätää. Toimii kaiken järjen mukaan yhdessä kytkinlinjassa olevan anturin kanssa?

                      Enemmän jos asiaa pyörittelee niin vikahan voisi olla siellä kytkimen anturissa? Moottorijarrutus->kytkinpolkimen painallus->anturi ei tajua että moottorijarrutus loppuu ja tyhjäkäynnille pitäisi alkaa.:think
                      E36 M3 & E39 530d

                      Comment

                      • naukkis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1222
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by Joutti View Post
                        Siis näin sen juuri kuvittelinkin toimivan. Mutta se kiinnostaa mihin tuota tietoa tarvitaan ja mitä/miten se säätää. Toimii kaiken järjen mukaan yhdessä kytkinlinjassa olevan anturin kanssa?

                        Enemmän jos asiaa pyörittelee niin vikahan voisi olla siellä kytkimen anturissa? Moottorijarrutus->kytkinpolkimen painallus->anturi ei tajua että moottorijarrutus loppuu ja tyhjäkäynnille pitäisi alkaa.:think
                        Korkeavireinen kone tarvii tiedon onko vaihde sisässä tai kytkin painettuna estämään ylikierrokset eli kytkin pohjassa tai vapaalla normi moottorikartalla kone ottaisi niin paljon kierroksia ennen rajoittimelle osumista että olisi vaarassa hajota. Tyhjäkäynnille päin tapahtumat on niin hitaita että moottorinohjaus ei tarvii noita tietoja.

                        Maailma on kaikenlaisia turoja täynnä joihin tehtaan takuulla myydyn tuotteen valmistajan pitää varautua, eli vapaalla rajoitinta vasten huudattaminen esimerkiksi aiheuttaa sen verta pahoja värinöitä moottoriin että kyseistä tilannetta varten pitää rakentaa ihan oma ohjelmansa moottorinohjaukseen.....

                        Comment

                        • naukkis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2004
                          • 1222
                          • Jyväskylä

                          Ja yleisesti vinkkinä että aina kun läppärunkokone käy paskasti tyhjäkäyntiä tai röpeltää pintakaasulla niin hyvä paikka aloittaa vian etsintä on läppärunkojen synkronoinnista. Nykymoottorinohjaukset osaa tehdä per cylinder trimmin seoksille eli moottorinohjaus yrittää korjata epätasaista seoksensaantia minkä pystyy minkä takia tyhjäkäynti tasoittuu pitemmässä käynnissä samaten kuin tasaisella pintakaasulla pitempään ajettaessa.

                          S50 synkronointi ei tarvii edes mitään mittareita eli tyhjäkäynti on sinetöity tehtaalla ja vain avausmekanismi tarvii kattoa rakotulkilla tai vaikka paperilla tasaiseksi joka pytylle.

                          Sitten tuo per-cylinder trimming tehdään kampuran asentoanturin signaalin perusteella eli sen signaalin pitää olla virheetön. Käynti huononee vähän sinnepäin toimivan asentoanturin toimesta jo kauan ennenkuin moottorinohjaus antaa siitä vikakoodia.
                          Last edited by naukkis; 07-02-2014, 10:46.

                          Comment

                          • repesorsa
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2006
                            • 290
                            • Mikkeli / Jyväskylä

                            Itsellä oli kyllä läppärunkojen akseleissa sen verta väljää, eli hyvä nuo olisi silti säätää.
                            Muutaman tunnin homma stekata kaikkien läppien aukeamat tarkastaa tangot ja säätää rajoittimet.

                            Netistä löytyy suoraan TIS-ohje tuosta synkkauksesta.

                            Comment

                            • JJT
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 6694
                              • .......

                              Nostetaanpas tätäkin.
                              Vaihdoin kampiakselin asennontunnistimen, alkuperäisestä oli suojakuori rikki anturin juuresta. Vähän huonosti S50:ssä menee tuo tunnistimen johto, 2 jyrkkää taitosta niin murtuu varmaan aika helposti ajan myötä. Uuden anturin johtoa piti lämmittää että uskalsi taitella paikalleen.
                              Myyn:
                              M10/20/52 E30-E36 osia

                              Comment

                              • JJT
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2005
                                • 6694
                                • .......

                                Eipä kampuran tunnistinkaan mitään vaikuttanu.
                                Samalla lailla saattaa kylmänä pätkiä hetken, sitten jos pääsee vähän matkaa ajamaan niin tasottuu ja toimii niin kun pitääkin.
                                Puolat oli mitatessa ehjät ja "tulpanjohdot" samoin. Tosin eihän niistäkään varmaks tiedä. Loput osat onkin suunnilleen jo vaihdettu€€€€€€
                                Myyn:
                                M10/20/52 E30-E36 osia

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎