Vähän taustaa tälle ihmettelylle:
Kunnostin compactiini taka-akselin ja hitsasin siihen kiinni camber ja auraussäätöpalat. Ennen apurungon asennusta siihen vaihdettiin uretaanipuslat. Asennuksien jälkeen alettiin suuntamaan pyöriä ja yllätys oli melkoinen, kun huomattiin, että autoon ei saa tarpeeksi camberia vaikka sitä oli madallettu varmaan 30mm takapäästä. Taisi arvoksi jäädä -0.8 tai jotain sinnepäin. Ei ainakaan enempää.
Nyt sitten herää kysymys mistä tämä johtuu. En millään usko, että olisin hitsannut lätkät noin päin persettä. Laitoin lätkän kiinni akseliin tukivarren pultilla siten, että reikien alareunat olivat tasan. Raavin piikillä leikkuujäljet ja leikkelin. Sitten hitsuuttelin palat paikoilleen. Millin parin hetto siihen on voinut tulla, mutta ei kyllä mitään tuollaista. Täällä vielä kuvat toteutuksesta:
Tässä on nyt herännyt epäilys, että uretaanipuslat, joilla korvattiin alkuperäiset, olisivat holkeiltaan lyhyemmät (strong flex). Kiristettynä apurunko pääsisi nousemaan ylemmäksi ja geometria muuttuisi. Paljonkohan esim 5mm ero korkeudessa vaikuttaisi pyöränkulmiin? Camber ainakin vähenisi, se on selvää, mutta kuinka paljon? Lähteekö ne apurungon pultit miten irti? Ajattelin, että laitan sinne väliin holkit, jos se on liian korkealla. Olisi helppo sujauttaa ne väliin jos ne pinnapultit saisi kopautettua kabiinin puolelle. Voisiko joku ystävällinen mitata compactistaan tuon apurungon korkeuden. Se helpottaisi kovasti tämän ongelman selvittelyä. toisaalta voihan tuon apurungon löysätä pyörien suuntauksen yhteydessä ja testata miten ne kulmat muuttuvat kun runkoa tiputtaa alaspäin. Tähän menee kyllä taas aikaa, että siitä mittauksesta olisi kyllä kovasti apua. Saisi tehtyä säätöosat valmiiksi.
Pusla:
Toi oli kaksiosainen. Itse pusla on yhtä puuta, mutta puslan ja korin väliin tulee semmoinen hattu. hatun reunat peittävät akselin putken, jonka sisälle pusla tulee. Alkuperäisestä puslastahan tulee ulos vielä se alumiininen keskiosa joka on selvästi korkeammalla kuin putki, johon pusla painetaan. Tuolla hatulla ilmeisesti koitetaan korjata tuon ulokkeen puuttumista, mutta luulenpa, että akseli menee siitä huolimatta liian syvälle. Nyt sitten korottamista ajatellen mietin, että laitanko isot prikat/holkit tuon hatun ja korin väliin vai pitäisikö holkki laittaa puslan sisällä olevan holkin jatkoksi.
Kunnostin compactiini taka-akselin ja hitsasin siihen kiinni camber ja auraussäätöpalat. Ennen apurungon asennusta siihen vaihdettiin uretaanipuslat. Asennuksien jälkeen alettiin suuntamaan pyöriä ja yllätys oli melkoinen, kun huomattiin, että autoon ei saa tarpeeksi camberia vaikka sitä oli madallettu varmaan 30mm takapäästä. Taisi arvoksi jäädä -0.8 tai jotain sinnepäin. Ei ainakaan enempää.
Nyt sitten herää kysymys mistä tämä johtuu. En millään usko, että olisin hitsannut lätkät noin päin persettä. Laitoin lätkän kiinni akseliin tukivarren pultilla siten, että reikien alareunat olivat tasan. Raavin piikillä leikkuujäljet ja leikkelin. Sitten hitsuuttelin palat paikoilleen. Millin parin hetto siihen on voinut tulla, mutta ei kyllä mitään tuollaista. Täällä vielä kuvat toteutuksesta:
Tässä on nyt herännyt epäilys, että uretaanipuslat, joilla korvattiin alkuperäiset, olisivat holkeiltaan lyhyemmät (strong flex). Kiristettynä apurunko pääsisi nousemaan ylemmäksi ja geometria muuttuisi. Paljonkohan esim 5mm ero korkeudessa vaikuttaisi pyöränkulmiin? Camber ainakin vähenisi, se on selvää, mutta kuinka paljon? Lähteekö ne apurungon pultit miten irti? Ajattelin, että laitan sinne väliin holkit, jos se on liian korkealla. Olisi helppo sujauttaa ne väliin jos ne pinnapultit saisi kopautettua kabiinin puolelle. Voisiko joku ystävällinen mitata compactistaan tuon apurungon korkeuden. Se helpottaisi kovasti tämän ongelman selvittelyä. toisaalta voihan tuon apurungon löysätä pyörien suuntauksen yhteydessä ja testata miten ne kulmat muuttuvat kun runkoa tiputtaa alaspäin. Tähän menee kyllä taas aikaa, että siitä mittauksesta olisi kyllä kovasti apua. Saisi tehtyä säätöosat valmiiksi.
Pusla:
Toi oli kaksiosainen. Itse pusla on yhtä puuta, mutta puslan ja korin väliin tulee semmoinen hattu. hatun reunat peittävät akselin putken, jonka sisälle pusla tulee. Alkuperäisestä puslastahan tulee ulos vielä se alumiininen keskiosa joka on selvästi korkeammalla kuin putki, johon pusla painetaan. Tuolla hatulla ilmeisesti koitetaan korjata tuon ulokkeen puuttumista, mutta luulenpa, että akseli menee siitä huolimatta liian syvälle. Nyt sitten korottamista ajatellen mietin, että laitanko isot prikat/holkit tuon hatun ja korin väliin vai pitäisikö holkki laittaa puslan sisällä olevan holkin jatkoksi.
Comment