Announcement

Collapse
No announcement yet.

Compactin takapään suuntausongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juppe
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 4541
    • TURKU

    Compactin takapään suuntausongelmia

    Vähän taustaa tälle ihmettelylle:

    Kunnostin compactiini taka-akselin ja hitsasin siihen kiinni camber ja auraussäätöpalat. Ennen apurungon asennusta siihen vaihdettiin uretaanipuslat. Asennuksien jälkeen alettiin suuntamaan pyöriä ja yllätys oli melkoinen, kun huomattiin, että autoon ei saa tarpeeksi camberia vaikka sitä oli madallettu varmaan 30mm takapäästä. Taisi arvoksi jäädä -0.8 tai jotain sinnepäin. Ei ainakaan enempää.

    Nyt sitten herää kysymys mistä tämä johtuu. En millään usko, että olisin hitsannut lätkät noin päin persettä. Laitoin lätkän kiinni akseliin tukivarren pultilla siten, että reikien alareunat olivat tasan. Raavin piikillä leikkuujäljet ja leikkelin. Sitten hitsuuttelin palat paikoilleen. Millin parin hetto siihen on voinut tulla, mutta ei kyllä mitään tuollaista. Täällä vielä kuvat toteutuksesta:



    Tässä on nyt herännyt epäilys, että uretaanipuslat, joilla korvattiin alkuperäiset, olisivat holkeiltaan lyhyemmät (strong flex). Kiristettynä apurunko pääsisi nousemaan ylemmäksi ja geometria muuttuisi. Paljonkohan esim 5mm ero korkeudessa vaikuttaisi pyöränkulmiin? Camber ainakin vähenisi, se on selvää, mutta kuinka paljon? Lähteekö ne apurungon pultit miten irti? Ajattelin, että laitan sinne väliin holkit, jos se on liian korkealla. Olisi helppo sujauttaa ne väliin jos ne pinnapultit saisi kopautettua kabiinin puolelle. Voisiko joku ystävällinen mitata compactistaan tuon apurungon korkeuden. Se helpottaisi kovasti tämän ongelman selvittelyä. toisaalta voihan tuon apurungon löysätä pyörien suuntauksen yhteydessä ja testata miten ne kulmat muuttuvat kun runkoa tiputtaa alaspäin. Tähän menee kyllä taas aikaa, että siitä mittauksesta olisi kyllä kovasti apua. Saisi tehtyä säätöosat valmiiksi.

    Pusla:


    Toi oli kaksiosainen. Itse pusla on yhtä puuta, mutta puslan ja korin väliin tulee semmoinen hattu. hatun reunat peittävät akselin putken, jonka sisälle pusla tulee. Alkuperäisestä puslastahan tulee ulos vielä se alumiininen keskiosa joka on selvästi korkeammalla kuin putki, johon pusla painetaan. Tuolla hatulla ilmeisesti koitetaan korjata tuon ulokkeen puuttumista, mutta luulenpa, että akseli menee siitä huolimatta liian syvälle. Nyt sitten korottamista ajatellen mietin, että laitanko isot prikat/holkit tuon hatun ja korin väliin vai pitäisikö holkki laittaa puslan sisällä olevan holkin jatkoksi.
    Last edited by Juppe; 27-09-2012, 00:05.
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16445
    • Asikkala

    #2
    Siis hitsasit cambersäädön lätkät sisempiin korvakkeisiin ja reikien alareunat tasan ?

    Comment

    • Juppe
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2002
      • 4541
      • TURKU

      #3
      Kyllä, niin, että apurungossa olevan reiän alareuna ja lätkän alareuna ovat samassa korossa. Näin säätövaraa negatiiviseen suuntaan ei jää, mutta kenollaan olevia renkaita saa korjattua sen 1,5 astetta plussalle. Harvassa madalletussa bemarissa sitä camberia tarvitaan lisää.

      Kävin äsken vielä tarkastamassa miten pakoputki istuu apurunkoon nähden ja perkele, siellä oli tilaa ihan liikaa. Ennen catback putken ja apurungon välissä oli milli pari tilaa. Nyt sinne menee vaikka etusormi väliin. On se varmaan sentin liian syvällä. V*ttu... No jos vaikka nylonista sorvais sinne spacerit.

      Comment

      • Jyrsis
        Newbiemmer
        • Mar 2011
        • 22
        • Pöljä

        #4
        Auttaako kuvan mitta? Kuskin puolella mitta auton "rungosta" apurungon holkin reunaan mitan olleessa suorassa 18-19mm ja apukuskin puolella 21-22mm. Keskiarvona 20mm. Puslan pitäisi olla alkuperäinen, auto on 316 vm. 95 ja ajettu 278tkm.

        Apurungon pinna pultti on kierteellä kiinni autossa ja se lähtee vain alaspäin eli mahdollisen korokeholkin väliin sujauttaminen hankaloituu.
        Attached Files

        Comment

        • Juppe
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 4541
          • TURKU

          #5
          Onhan tuo nimenomaan compactin akselin kuva? Näytti vähän tavalliselta e36 akselilta. Näissähän on samanlainen akseli kuin e30 malleissa. Jos on niin tuo mitta riittää mainiosti. Kiitoksia vaivannäöstä.

          Comment

          • Jyrsis
            Newbiemmer
            • Mar 2011
            • 22
            • Pöljä

            #6
            Kyllä se on compactista. Tosin pusla on nähnyt maailmaa, että onko enään alkuperäisessä ryhdissään. Mutta suuntaa-antava kuitenkin. Mitta on muuten maalatusta pellistä, eli huomioi mahdollinen alustamassa jos sitä on paksu kerros tuossa kohdassa.

            Comment

            • Freak
              BTCF Member
              • Apr 2003
              • 2549
              • .

              #7
              Kerrotko vielä tyhmälle, että miksi haluat siihen negatiivista camberia lisää? Oletko kokeillut autoa radalla ja renkaat lämpenevät liikaa ulkoreunasta? Vai onko kyseessä jokin ulkonäköön liittyvä juttu? Eiko sitten lisämadallus ole vaihtoehto? Silloinhan camberia tulisi lisää.

              Ilman parempaa tietoa voisi epäillä, että Compactin takapalkissa on pienempi sweep angle kuin E30:n palkissa. :think

              Tämä todella hassua, kun yleensä tapellaan liiallisen camberin kanssa...
              Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

              Vanha Uuden liiton mies...

              Comment

              • Juppe
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 4541
                • TURKU

                #8
                Olisihan se kivaa jos camberit saisi edes siihen, mihin tehdas on ne säätänyt M-sport alustalle. Nyt tosiaan maksimicamber taakse on -0,8. Lisämadallus ei nyt oikein kiinnosta, koska auto on tällä hetkellä mielestäni sopivassa asennossa.



                Ratahommia en ole päässyt vielä testaamaan. Perjanaina 28pv olis tarkoitus käydä ajelemassa Ahvenistolla. Sitten sen näkee miten lämpenevät. Saattaahan olla, että uusituilla puslilla ei olisi niin suurta tarvetta isommille negatiivisille cambereille. Paras nyt olisi että saisi sen säädön osumaan sopivasti tehtaan haarukkaan. Alkuperäisillä puslilla ja cambereilla renkaat olivat vähän kenossa jo M-sport alustallakin. Nythän tuota on tiputettu siitä vielä sentti pari ja tosiaan säädöt tapissa maksimi camber toi yllä mainittu.

                Comment

                • Juppe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 4541
                  • TURKU

                  #9
                  Tässä vähän kuvia:

                  Heti käy ainakin se selväksi, että noi compactien apurunkojen kiinnitykset ovat erilaiset. Mulla pultit eivät tule suoraan kiinni auton pohjaan. Pohjasta lähtee semmonen putki, jonka päässä on leveä korilaatta. Korilaatan alapuolelta lähtee sitten tuo pultti, mihin apurunko kiinnitetään. WTF? Compactin apurunkona tuo apurunko mulle myytiin, että eiköhän se ole ainakin compactista lähtöisin. Tuossa ylemmässä kuvassa apurungon pultti lähtee suoraan korin pohjasta. No paskaako tota sen enempää ihmettelemään, mulla on nyt camberia sen verran kuin on ja se saa riittää. Parempi noin kuin helvetisti miinuksella. Hyvä se on ainakin ajaa noin. Jos vetää kenttään, niin sittenhän sitä saa lisää. Vakion compactin alustalle noi olis ihan optimaaliset camberit.




                  Sitten vielä yks kyssäri takajousista.

                  Onkos toi nyt kovin järkevän näköinen takajousi auton seistessä paikoillaan? Mun mielestä on kasassa aika reippaasti ja siltä se tuntuu myös ajossa. Joustomatka on lyhyt ja helvetin jäykkä. Onko porukalla kokemuksia tavallisista kynäjousista takapäässä? Tarttis saada tuohon tukivarteen sopiva lätty, mihin istuisi perus kynäjousi, niin voisi alkaa testailemaan parempia jousivaihtoehtoja. Säädettävä yläpää varmaan ajaa ihan asiansa.

                  Edit:
                  On näköjään koiranluun pusla aika valmis Onneksi uretaaniset odottelevat jo hyllyssä.
                  Last edited by Juppe; 06-09-2012, 14:02.

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    #10
                    Täältä löytyy samanlainen apurungon kiinnitys vm 97 compactista, ehkä se sitten on muuttunut ajan saatossa.

                    Aika karulta näyttää toi sun takajousi, ei ihme jos tuntuu kuin makaisi pohjassa koko ajan
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • Juppe
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2002
                      • 4541
                      • TURKU

                      #11
                      No juu. Vogtlandin ukkojen mukaan ihan normaali juttu. Pakko keksiä tohon tukivarteen semmonen adapteri, millä saa 2.25 jousen tonne taakse. Ei tommosessa oo mitään järkeä. Piti olla valmis satsi ja varmaan vaihtoon menee kaikki jouset. Etupään 70N/mm jousi tuntuu aika jämäkältä. Taidan kokeilla 60N/mm jousia. Swift merkkisten jousien kokeilu kiinnostaisi kovasti, mutta en oikein tiedä, mistä niitä saisi. Ainakin niitä on kehuttu kovasti. Harvan kierteytyksen ansiosta tolpan liikerata pitäisi olla mahdollisimaan pitkä ja lineaarinen.
                      Last edited by Juppe; 06-09-2012, 16:09.

                      Comment

                      • Juppe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 4541
                        • TURKU

                        #12
                        Voi perseen perse. Takapässä mättään nyt joku juttu urakalla, kun kulmat menee metsään ja säädöt loppuu kesken. Tukivarsien pultit on tiukalla ja säädöt eivät liiku. Silti, esimerkiksi aurauksen säätö loppui keksekn, vaikka sitä säätövaraa pitäisi olla ihan hemmetisti. Takapäässä pyörät olivat eri korkeudella, vaikka säädöt samoissa kohdissa. Auto on levoton ajaa ja sen tuntee persuuksiin, että säädöt eivät pysy. Sen näkee myös ratista ja joka jo ollalla oli karvan vinossa nelipyöräsuuntauksen jälkeen. Niissä apurungon uretaanipuslissa on pakko olla jotain mätää.

                        Ihmetyttää noi eroavaisuudet e30 ja e36 heilurimallien välillä. Akseleissa väitetään olevan jotain eroa, mutta ihan samalta ne näyttää. Alkuperäiset puslat ovat samanlaiset, mutta eri numeroilla. Uretaanipuslat eroavat jonkin verran. Netissä myydään myös e30 puslia e36 malleihin sopivana. Mä oon aika varma, että se puslan holkki on nyt liian lyhyt ja apurunko pääsee vaihtamaan korkeutta omia aikojaan. Eienkin nosturilla jokaisen perän oston jälkeen kulmat muuttuivat. Silti, mitään varsinaista klamppia ei löydy mistään. Apurungon kiinnitykset ovat ehjät ja muutakaan visuaalista vikaa ei ole löytynyt. Kaikki tää paska alkoi ton takapään rempan jälkeen. Auto ei ole ollut kertaakaan hyvä ajaa vaan perä on tuntunut koko ajan levottomalta. Taidan nyt tilata ihan ensimmäisenä powerflexin puslat ja kokeilla niitä. Apurungon korkeuden muutos voisi helposti aiheuttaa kaikki nämä vaivat. Sen ei tartte muuttua montaa milliä, niin on kaikki säädöt metsässä. Varsinkin jos se liikkuu vain toiselta puolelta.

                        Comment

                        • turbobliz
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2003
                          • 1008
                          • e-suomi

                          #13
                          Miten isoista kulmamuutoksista oikein on kyse ? Omien mittailujeni perusteella ei muutama milli apurungon korkeudessa tekisi kovin radikaalia muutosta.

                          Sen sijaan jos tukivarren puslassa tai pultin kiinnityksessä on jotain väljää niin se näkyy heti.

                          Comment

                          • Juppe
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2002
                            • 4541
                            • TURKU

                            #14
                            Ei nyt mitään järisyttäviä. Parhaimmillaan on saatu säädettyä negatiivista camberia 0,8 astetta haulikkomiehen puolelle. Ensimmäisellä säätöyrityksellä aurauksen säätöön jäi varaa molemmille puolille vaikka kuinka. Nyt sitten eilen auraukset oli ihan päin v*ttua ja toinen camber lähes pystyssä. Tässä kohtaa camberia koitettiin säätää, mutta sitä ei saatu enää ollenkaan negatiiviseksi. Korjaus toimi vain plussan suuntaan. Myöskään aurausta ei saatu kuntoon. Eroa yli kaksi astetta. Kun ei muuta keksitty niin alettiin tutkia sitä, miten pyörät istuvat kaareen nähden. Todettiin, että toinen takakaari on 1cm korkeammalla kuin toinen (siis kaaren ja vanteen etäisyys) Säädettiin toista jousta niin, että saatiin korkeus samaan ja samalla camberkin meni tontille. Ennen säätöä jouset olivat samassa säädössä ja katsottiin vielä sekin, että jousien alla olevat kumit ovat samanlaiset. Lopputuloksena camberit saatiin molemmat 0,6 paikkeille ja aurausta jouduttiin pudottamaan 0.18 lukemaan, kun säätö toiselta puolelta loppui kesken. Haulikkomiehen puoli menee aina säätöihin nätisti ja säätövarat on kohdallaan. Kuskin puolella camberia ei meinaa saada pakkaselle ja tällä kertaa aurauskin meni metsään.

                            Kun lähdin korjaamolta kotiin, auto meni hienosti suoraan ja tuntui hyvältä. Vetäsin sitten pariin kuoppaan ja kas, ratti asettui vähän vinoon ja luikertelu alkoi. Joku juttu siellä antaa nyt periksi, mutta tutkimusten mukaan se ei ole tukivarsien pultteihin liittyvä juttu. Ne ovat kovaa kiinni ja testattiin vielä sekin, ettei niitä pysty säätämään, kun pultit ovat kireällä. Ei tossa jää jäljelle kovin montaa vaihtoehtoa. Perstuntumalta voisin veikata että 2mm pudotus apurungon korkeudessa vaikuttaa about 1-1,5 astetta cambereihin. Sehän on melkein sama,kuin vinguttaisi saman verran reikiä soikeaksi. Sen verran lähellä niiden linjat ovat toisiaan. Millin parin liikutus camberin säädössä ylös/alas vaikuttaa kyllä arvoihin enemmän kuin asteen kymmenyksiä.

                            Jotain hyvääkin saatiin kuitenkin aikaiseksi. Etupään camberit ovat vain muutaman asteen kymmenyksen päässä toisistaan. Laakerishimmit oli tosi kova juttu noiden säätämiseen. Alunperin kuskin puoli oli lähes pystyssä, mutta millin shimmauksella molemmat camberit ovat nyt 0,57-0,6 haarukassa. Casterit olivat 5,8 ja 6,0 välissä. Etupään osalta homma on siis bueno.

                            Seuraavaksi aion purkaa pois apurungon alta ne koriin kiinni tulevat lätkät ja koitan, meneekö holkki alareunaa syvemmälle puslan sisälle. Jos menee niin luulen, että siitä se ongelma löytyi. Mittaan samalla apurungon etäisyydet koriin nähden molemmilta puolilta. Mun mielestä se hattu jäi niin korkeaksi tuossa puslassa, että holkki ei ota kiinni pinnapultin pohjaan. Vähän oudon mallinen toi strong flexin ratkaisu muutenkin verrattuna kilpailevien tuotteiden suunnitteluun... Perän kannattimen puslakin on uusi ja powerflex merkkinen. Kaiken järjen mukaan toi ei voi tuolla liikkua mihinkään, mutta kova isku saa kyllä kulmat sekaisin. Lisäksi mitään näistä vaivoista ei ollut ennen akseliston remonttia. Camberit silmämääräisesti ok ja tuntui hyvältä ajaa pientä vetelyyttä lukuun ottamatta.
                            Last edited by Juppe; 11-09-2012, 15:04.

                            Comment

                            • turbobliz
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2003
                              • 1008
                              • e-suomi

                              #15
                              Cambermuutoksen pitäisi olla jotain tyyliin 20-40mm ja aste... siis suurinpiirtein kertaluokaltaan. Mulla ei ole tuo jigi enää lattialla niin ei pääse tutkimaan. Katson onko muistiinpanoissa jotain.

                              Edelleen tuo sinun kuvaus kuullostaa siltä niinkuin tukivarren pusla olisi aivan horo pultin ympärillä, tai tukivarsi itsessään nitkahtanut. Myös löysällä oleva vetarin pultti heittää häränpyllyä camberien ja aurauksien suhteen, koska napa pääse elämään.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎