Announcement

Collapse
No announcement yet.

Compactin takapään suuntausongelmia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juppe
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2002
    • 4541
    • TURKU

    #31
    Nyt v*tuttaa. Alustaa ihmeteltiin taas ja alkoihan siltä löytyä syitä ja seurauksia. Ilmeisesti tukivarsien puslien koneistukset on menneet käteen. Reunimmaisissa puslissa puslan reiän ja kauluksen väliin jää ison talttapäisen ruuvarin mentävä rako. Sisemmät puslat istuvat paremmin, mutteivät nekään 100% tiukasti koloissaan. Holkit ovat oikean mittaiset, koska ne menevät tiukalle, eivätkä liiku kiristyksen jäkeen. Nyt camberit olivat taas aivan metsässä ja auraus ihan päin honkia.

    Tänään testattiin hommaa vähän vääntelemällä ja autoa heiluttamalla. Kun rengasraudalla kampesi tukivartta sai camberin ja aurauksen heittämään 0,5 astetta. Sama tapahtui, kun heilutti autoa voimakkaasti sivusuunnassa. Vedin vielä liinan tukivarteen ja kaverin kanssa revittiin tukivartta liinalla ulospän ja saatiin rako menemään kiinni. No silloin on sitten rakoa toisessa laidassa. Jos noita pystyy tolla tavalla repimään pois säädöistä voi vaan kuvitella mitä tekee kuoppiin ajamiset ja ihan oikea rasitus.

    Taisi tällä kertaa tulla paskaa strong flexiltä. Vaihdan kaikki tukivarsien puslat joko alkuperäisiin tai powerflexeihin. Katotaan sitten mitä sen jälkeen tapahtuu. Apurunkoa tunkkailtiin kevittimellä molemmista laidoista ja vaikuttaisi siltä, että se on paikoillaan ihan niin kuin pitääkin. Millin tai pari se saattoi liikkua tunkatessa, muttei mitenkään merkittävästi. Eihän sen umpipuuta pidäkkään olla.

    Etupäässä sen sijaan on tapahtunut todella kummia. Viimeksi camberit olivat millilleen. about 0,5 molemmissa renkaissa. Castertikin olivat kohdallaan. Tänään sen puolen rengas, jota ei oltu korjattu shimmeillä, oli nollassa ja korjatulla puolella -0,7. Auraus ja caster ihan samoissa säädöissä kuin ennenkin. Miten helvetissä ne voi mennä noin? Eihän camber voi muuttua vaikuttamatta auraukseen?
    Last edited by Juppe; 26-09-2012, 23:47.

    Comment

    • jr66
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 16453
      • Asikkala

      #32
      Originally posted by Juppe View Post
      Nyt v*tuttaa. Alustaa ihmeteltiin taas ja alkoihan siltä löytyä syitä ja seurauksia. Ilmeisesti tukivarsien puslien koneistukset on menneet käteen. Reunimmaisissa puslissa puslan reiän ja kauluksen väliin jää ison talttapäisen ruuvarin mentävä rako. Sisemmät puslat istuvat paremmin, mutteivät nekään 100% tiukasti koloissaan. Holkit ovat oikean mittaiset, koska ne menevät tiukalle, eivätkä liiku kiristyksen jäkeen. Nyt camberit olivat taas aivan metsässä ja auraus ihan päin honkia.

      Tänään testattiin hommaa vähän vääntelemällä ja autoa heiluttamalla. Kun rengasraudalla kampesi tukivartta sai camberin ja aurauksen heittämään 0,5 astetta. Sama tapahtui, kun heilutti autoa voimakkaasti sivusuunnassa. Vedin vielä liinan tukivarteen ja kaverin kanssa revittiin tukivartta liinalla ulospän ja saatiin rako menemään kiinni. No silloin on sitten rakoa toisessa laidassa. Jos noita pystyy tolla tavalla repimään pois säädöistä voi vaan muvitella mitä tekee kuoppiin ajamiset ja ihan oikea rasitus.

      Taisi tällä kertaa tulla paskaa strong flexiltä. Vaihdan kaikki tukivarsien puslat joko alkuperäisiin tai powerflexeihin. Katotaan sitten mitä sen jälkeen tapahtuu. Apurunkoa tunkkailtiin kevittimellä molemmista laidoista ja vaikuttaisi siltä, että se on paikoillaan ihan niin kuin pitääkin. Millin tai pari se saattoi liikkua tunkatessa, muttei mitenkään merkittävästi. Eihän sen umpipuuta pidäkkään olla.

      Etupäässä sen sijaan on tapahtunut todella kummia. Viimeksi camberit olivat millilleen. about 0,5 molemmissa renkaissa. Castertikin olivat kohdallaan. Tänään sen puolen rengas, jota ei oltu korjattu shimmeillä, oli nollassa ja korjatulla puolella -0,7. Auraus ja caster ihan samoissa säädöissä kuin ennenkin. Miten helvetissä ne voi mennä noin? Eihän camber voi muuttua vaikuttamatta auraukseen?
      Laitas kuvia niistä puslista.

      :think

      Comment

      • Juppe
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 4541
        • TURKU

        #33
        Eipä oo nyt omasta autosta laittaa kuvia, mutta tässä kuva missä on nuolella merkitty kohta, johon rako jää. Itse asiassa muistin juuri, että noita asentaessa imettelin, miksei ne mene pohjaan asti. Silloin ajattelin, että kyllä ne sitten paikkansa hakee kun saa ne paikoilleen ja pultit tiukalle. No sitä ei sitten tainnut missään kohtaa tapahtua... kaiken lisäksi molemmilla puolilla ihan sama ongelma. Taitaa olla vaan niin, että pusla on sorvattu liian pitkälle (tai miten sitten ikinä onkaan koneistettu/valettu). Holkit meni kuitenkin päätyjen kanssa tasoihin. Sisemmissäkin puslissa samaa vaivaa, muttei yhtä pahasti. Eihän ne muuten olis menneet edes paikoilleen. Aika pehmeät noi puslat oli, ja voihan olla, ettei toi kovuus oikein toimi heiluriakselissa. E36 takapäässä pelasivat kyllä ihan hienosti.

        Comment

        • MiKqsu
          Bimmer Fanatic
          • May 2010
          • 404
          • Turku

          #34
          Taitaa aika usealla tuota "vikaa ollut" että jää väliä. Omassa e30 ei ole säätöjä tosin takapäässä ja muistaakseni asentaessa oli hankala saada strongflexit tiiviisti tonne. En tie onko tälläkään hetkellä "kunnolla" vai onko plumpsahtanut. Voin tarkastaa huomenna kun kummiskin auto pukkien päällä normaalia suurempaa vetelyä ei ainakaa huomattavissa 215&225 kumien leveyksillä, Tosin omaa ei ole suunnattukkaan koko strongflexi satsin asennuksen jälkeen.. (e36 hammastankoa odotellessa)
          sigpic

          Comment

          • jannmann
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 5856
            • Joccis City

            #35
            Vaihda suosiolla alkuperäiset.
            Noi tukivarsien puslat ei heilu juurikaan kovassakaan ajossa, vaikka vakiot olisikin.
            Aprilia RSV4

            Comment

            • Juppe
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2002
              • 4541
              • TURKU

              #36
              No se on käynyt kieltämättä mielessä. Tässä nyt puntaroin, laitanko alkuperäiset vai powerflexit. Strongflexejä en osta enää. Noita alkuperäisiä on näköjään kahta laatua. Sama puslamalli kaikissa e30m3 ->e36 compact Normaaleita ja epäkeskeisiä:



              Sinänäsä hassu juttu, että e36:ssa kaikki strong flexin puslat meni ihan hienosti paikoilleen ilman tämmöstä hässäkkää. Puslat rasvasin aten jarruvaseliinilla (tarkoitettu kumi ja muoviosien voiteluun). Voi olla että pysyisivät paremmin paikoillaan voitelematta, mutta sitten pääsisi nautiskelemaan puslien narinasta. Siitäkin on kokemuksia. Saattaa olla että tää ongelma on sivutettu monesti sillä, että todetaan vaan säätöjen puuttuminen ja jätetään homma siihen.

              Comment

              • naukkis
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2004
                • 1222
                • Jyväskylä

                #37
                Originally posted by Juppe View Post
                Eipä oo nyt omasta autosta laittaa kuvia, mutta tässä kuva missä on nuolella merkitty kohta, johon rako jää. Itse asiassa muistin juuri, että noita asentaessa imettelin, miksei ne mene pohjaan asti. Silloin ajattelin, että kyllä ne sitten paikkansa hakee kun saa ne paikoilleen ja pultit tiukalle. No sitä ei sitten tainnut missään kohtaa tapahtua... kaiken lisäksi molemmilla puolilla ihan sama ongelma. Taitaa olla vaan niin, että pusla on sorvattu liian pitkälle (tai miten sitten ikinä onkaan koneistettu/valettu). Holkit meni kuitenkin päätyjen kanssa tasoihin. Sisemmissäkin puslissa samaa vaivaa, muttei yhtä pahasti. Eihän ne muuten olis menneet edes paikoilleen. Aika pehmeät noi puslat oli, ja voihan olla, ettei toi kovuus oikein toimi heiluriakselissa. E36 takapäässä pelasivat kyllä ihan hienosti.

                Uretaanipuslathan voi pistää väärin, eli niiden pitää olla joko kuten kuvassa paksut päät ulospäin tai vaihtoetoisesti sisäänpäin riippuen kumminpäin puslat on tehty, ei niiden puslien pitää tukea sivusuunnassa se tukivarsi paikalleen. Jos pistät ne puslat kummankin samoinpäin jää rakoa juuri niin että tukivarsi pääsee liikkumaan sivusuunnassa.

                Ne puslathan voi olla koneistettu ihan miten vain eikä korvakkaiden hitsauskaan ole milleistä kiinni, prikkoja väliin jos ei saa sivusuuntaista välystä muuten pois ja itse puslasta voi vaikka sahata sitä ei sivusuunnassa tukevaa päätä pois jos haluaa puslasta pehmeämmän, vinoheiluriakselistossahan koko akselin toiminta on kiinni noista puslista, eli varsinaisesti kulmamuutokset tulevat puslien joustamisesta ja sitä yliohjaavampi ja kaasulla ohjattavampi mitä pehmeämmät puslat.

                Comment

                • naukkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1222
                  • Jyväskylä

                  #38
                  Originally posted by MiKqsu View Post
                  Taitaa aika usealla tuota "vikaa ollut" että jää väliä. Omassa e30 ei ole säätöjä tosin takapäässä ja muistaakseni asentaessa oli hankala saada strongflexit tiiviisti tonne. En tie onko tälläkään hetkellä "kunnolla" vai onko plumpsahtanut.
                  Siis jos se pusla on laitettu sinne oikein niin ei se voi mihinkään liikkua, uretaanipusla kun ei ole kiinteästi kiinni tukivarressa kuten kumipusla niin sen pitääkin liikkua tukivarteen nähden ja sivusuuntainen tuenta pitää tehdä noilla puslan reunoilla. Ja se pusla kuluisi heti paskaksi jos se olisi kiinteä kumpaankin laippaan eli toiselle puolelle kuuluukin jäädä pieni rako, ainoastaan se keskiakseli vedetään tiukaksi jotta se pusla ei liiku siihen ohueen akselitappiin nähden(ja kuluisi heti paskaksi)

                  Ja vaseliiniahan pitää laittaa tukivarren ja puslan liukupinnan väliin, niissähän on yleensä vaseliiniuratkin valmiina jotta se pusla kestäis nyt edes vähän aikaa. Tuppaa uretaanipuslat jokatapauksessa kulumaan paskaks vinoheiluriakseleissa nopeasti.

                  Comment

                  • Juppe
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2002
                    • 4541
                    • TURKU

                    #39
                    Ei oo väärin asennettu. Noi paskat lähtee heti mäkeen, kun marmorilta tulee soitto, että uudet on noudettavissa. Se paksumman puolen kaulus on liian ohut. Jää pelivaraa ja kuormien mukaan se rako menee välillä kiinni ja välillä auki. Molemmilta puolilta holkki ja pusla ovat tasan. Hokki on myös jämpti siihen tukivarren koloon. Mitään prikkavirityksiä en ala tekemään. Kun eivät kerran toimi niin kuin on suunniteltu, joutavat lähtemään.
                    Last edited by Juppe; 02-10-2012, 17:10.

                    Comment

                    • petrolhead
                      Moderator
                      • Feb 2004
                      • 13793
                      • Hyvinkää

                      #40
                      Originally posted by jannmann View Post
                      Vaihda suosiolla alkuperäiset.
                      Noi tukivarsien puslat ei heilu juurikaan kovassakaan ajossa, vaikka vakiot olisikin.
                      No ei heilu ei.
                      Sekin vähä jousto mikä orkkispuslassa on, poistuu kun/jos niitä kulmia säädellään epäkeskoruuveilla. Puslat joutuu pakotukseen/väännätykseen. En nyt keksi hienompaa teknistä termiä. Joka tapauksessa alkuperäiset on riittävät melkein mihin vaan käyttöön, sekä pitkäikäiset.

                      Originally posted by Juppe View Post
                      No se on käynyt kieltämättä mielessä. Tässä nyt puntaroin, laitanko alkuperäiset vai powerflexit. Strongflexejä en osta enää. Noita alkuperäisiä on näköjään kahta laatua. Sama puslamalli kaikissa e30m3 ->e36 compact Normaaleita ja epäkeskeisiä:



                      Sinänäsä hassu juttu, että e36:ssa kaikki strong flexin puslat meni ihan hienosti paikoilleen ilman tämmöstä hässäkkää. Puslat rasvasin aten jarruvaseliinilla (tarkoitettu kumi ja muoviosien voiteluun). Voi olla että pysyisivät paremmin paikoillaan voitelematta, mutta sitten pääsisi nautiskelemaan puslien narinasta. Siitäkin on kokemuksia. Saattaa olla että tää ongelma on sivutettu monesti sillä, että todetaan vaan säätöjen puuttuminen ja jätetään homma siihen.
                      Uskaltaisin väittää että alkuperäiset tai alkuperäisen tyyppiset kumihelat antaa vähemmän perään kuin Powerflexit. Tuningpusla on tukivarren reikään ja palkin korvakkoon nähden "uiva" (lisää hienoja termejä ). Orkkishela taas on kiinteä palkin korvakoihin nähden (keskiholkki EI liiku/pyöri) ja hela ei liiku tukivarressa. Jousto perustuu puslan elastisuuteen. Sitten kun se on yhteen suuntaan joustanut täydet niin toiseen suuntaan se ei enää veny.
                      Last edited by petrolhead; 02-10-2012, 17:22.
                      2015 VW Crafter
                      1984 BMW 316
                      2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                      petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                      "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎