Announcement

Collapse
No announcement yet.

Coilover alustan epätasapaino

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Playpig
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2006
    • 889
    • Iisalmi

    Coilover alustan epätasapaino

    Tästä "ongelmasta" olen jo aiemmin kirjoitellut tuonne kysymyksiä ja vastauksia threadiin, mutta toivon että tämä tavoittaisi näin enemmän osaavia arvailijoita.

    Alustana TA-Techniks, jossa takana BC Racing jouset. (140mm 14kg)
    Auto sigun cabrio. Rengastus edessä 205/40/17 @8,5 ET13. Takana 225/35/17 @ 10 ET30.

    Eli lyhykäisyydessään jos coilit on säädetty samalle korkeudelle kierteiden mukaan, niin auto on täysin epätasapainossa. Toisinsanoen kierteet pitää säätää eri tasoille, että auton saa jotakuinkin tasapainoon.

    Tällä hetkellä edessä kuskinpuolella kierrettä jäljellä 9 milliä ja apparinpuolella 41 milliä! Eroa siis 32 milliä.
    Takana apukuskin puolella ei ole kuin jousi sekä kumiläpyskät. Kuskinpuolella jousi, kumiläpyskät ja säätöpalat ja kierrettäkin noin 4 milliä. Eroa siis noin 21 milliä!

    Takana alkuperäisillä TA:n jousilla oli sama homma.

    Auto meni alustan osien puolesta katsastuksesta läpi. Pyysin katsuria tarkistamaan puslat kunnolla, että ei ole väljää. Ei ollut. Ajossa auto ei vetele, ratti on suorassa ja kulkee rengastukseen nähden kohtuu levollisesti. Mitkä asiat tuohon korkeusasiaan nyt noin paljon vaikuttaa? Alla muutamia mitä itselle tuli mieleen.

    - Joku pusla kuitenkin väljä?
    - Kallistuksen vakaajat väsyneet?
    - Pyöränkulmat?
    - Camber?
    - Joku ohjauksen tai alustan osa rikki/kiero?
    - Koko helapaska runko kiero?
    Nyt: E39 530DA Touring -98

    ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93
  • bemu2000
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 17799
    • Jämsä

    #2
    vaihda jouset päikseen puolelta toiselle, niin näkee onko jousi vaan väsähtänyt.
    TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
    Vanteet edullisesti
    Nostureita ja rengaskoneita

    Comment

    • Playpig
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2006
      • 889
      • Iisalmi

      #3
      Voihan tuota edessä kokeillakin. Mutta mites takana, kun siellä on "tuliterät" noin 1000km ajetut jouset jotka on vielä paljon jäykemmät kun alkuperäset? Toki voihan sitä niitäkin vaihtaa, mutta mutta...
      Last edited by Playpig; 25-10-2012, 16:47.
      Nyt: E39 530DA Touring -98

      ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

      Comment

      • Juppe
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 4541
        • TURKU

        #4
        Ihan sama homma mulla. Edessä haulikkomiehen puoli n.1cm korkeammalla. Säädin sen puolen jousta kierroksen aukipäin ja nyt ovat samoissa.

        Comment

        • Samu_93
          BTCF Member
          • Jun 2012
          • 155
          • Espoo

          #5
          Joku AVK:n ihme
          e36 328 Cabriolet -95
          e36 318iS Coupe -92
          e36 325 Coupe -92

          Comment

          • Juppe
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2002
            • 4541
            • TURKU

            #6
            Tuskin on. Ei ne nurkkapainot missään katuautossa oo millilleen samat. Sen kautta se vaikuttaa luonnollisesti myös korkeuteen. Periaatteessa tommonen rakenne, missä korkeus säädetään esijännitystä muuttamalla, on aika paska. Olisi paljon parempi, jos korkeuden säätö ei vaikuta esijännitykseen.

            Comment

            • Playpig
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2006
              • 889
              • Iisalmi

              #7
              Originally posted by Samu_93 View Post
              Joku AVK:n ihme
              Onhase varmaan. Viime kesänä vasta saksasta uitettu, toinen omistaja Suomessa.

              Originally posted by Juppe View Post
              Tuskin on. Ei ne nurkkapainot missään katuautossa oo millilleen samat. Sen kautta se vaikuttaa luonnollisesti myös korkeuteen. Periaatteessa tommonen rakenne, missä korkeus säädetään esijännitystä muuttamalla, on aika paska. Olisi paljon parempi, jos korkeuden säätö ei vaikuta esijännitykseen.
              Niinh, onha se. Mutta taitaa noissa seuraavan hintaluokan (~800€) coilisarjoissa olla tuo takapään säätö myös samanlainen kuin tässä pilipalihalpiksessa. Sitten jos takapää olisi totetuttu kuten etupää, että iskari on jousen sisällä, tilanne olisi varmaankin eri.
              Nyt: E39 530DA Touring -98

              ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

              Comment

              • Juppe
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2002
                • 4541
                • TURKU

                #8
                Itse asiassa tosi harvassa eurooppalaisessa sarjassa pääsee säätämään pelkästään tolpan korkeutta. KW, Vogtland, Bilstein, H&R, Eibach... Kaikissa säätö esijännitystä muuttamalla. Varmaan joillain noista merkeistä on muunlaisiakin ratkaisuja, mutta sitten hinta alkaa jo kakkosella. Teinin tolppia kun sais TÜV-lapuilla,niin hyvä olis.

                Edit:
                Oli mullakin tehtaan alustalla joka nurkka samassa korkeudessa. Siinä on jousissa sitä progressiivista osaa niin paljon enemmän kuin tommosissa kynätolpissa, että asettuu paljon nätimmin oikeaan korkeuteen, vaikkei nurkkapainot oliskaan ihan samat. Vakaajakin auttaa vielä sinä.

                Comment

                • Jonem
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2008
                  • 341
                  • Salo

                  #9
                  Väsähtänyt cabrion kori?

                  Yhdessä cabriossa ei mennyt ovet kiinni, kun oli etukulma tunkattu ylös...

                  Comment

                  • Playpig
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2006
                    • 889
                    • Iisalmi

                    #10
                    Nostetaanpa tätä vuoden jälkeen ylöspäin jos oisi uusia ajatuksia ja lukijoita ongelmalle.

                    Kävin koittamassa autoa leimalle, niin inssi huomas tälläkertaa nuo korkeussäädön erot ja kyseli, että miten tää näin on. Sanoin vaan, että auto on muuten iha kenollaan ja vielä ristikkäisistä kulmista. Päiviteltiin siinä sitten kahen inssin kanssa ja vanhempi totesi, että "runko varmaan niin kiero, mene korimittaukseen". Justjoo... Ei kuitenkaan laittanut mainintaa asiasta papereihin.

                    Jos tosiaan runko on muka noin kiero, niin kai se nyt näkyisi muuallakin kuin jousien korkeuksissa? Voiko tuota alkaa jotenkin itse mittailemaan? Nyt on edessä eroa 40 milliä ja takana noin 25mm. Aiemmin mainittua jousien puoleta toiselle vaihtoa en ole kokeillut vielä(kään).
                    Nyt: E39 530DA Touring -98

                    ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

                    Comment

                    • janke
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2010
                      • 3667
                      • seinäjoki

                      #11
                      Originally posted by Playpig View Post
                      Nostetaanpa tätä vuoden jälkeen ylöspäin jos oisi uusia ajatuksia ja lukijoita ongelmalle.

                      Kävin koittamassa autoa leimalle, niin inssi huomas tälläkertaa nuo korkeussäädön erot ja kyseli, että miten tää näin on. Sanoin vaan, että auto on muuten iha kenollaan ja vielä ristikkäisistä kulmista. Päiviteltiin siinä sitten kahen inssin kanssa ja vanhempi totesi, että "runko varmaan niin kiero, mene korimittaukseen". Justjoo... Ei kuitenkaan laittanut mainintaa asiasta papereihin.

                      Jos tosiaan runko on muka noin kiero, niin kai se nyt näkyisi muuallakin kuin jousien korkeuksissa? Voiko tuota alkaa jotenkin itse mittailemaan? Nyt on edessä eroa 40 milliä ja takana noin 25mm. Aiemmin mainittua jousien puoleta toiselle vaihtoa en ole kokeillut vielä(kään).
                      e39:ssä ainakin vaikuttaa ylätukilaakeri, kun tahtovat ne kuolla aika nopeesti madalluksessa "jäykillä" tolpilla. Eli, jos vaihtaa iskarit niin yläpäät täytyy vaihtaa samalla uusiin. En tunne tuota e36 rakennetta, mutta kannattaa kuiteskin tarkistaa yläpäät ja alapäiden kiinnitykset.
                      Bmw 316 E30 -88

                      Comment

                      • Mikkeri
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2011
                        • 805
                        • Suomi

                        #12
                        Koita puolelta toiselle ihan ensimmäisenä, halpis jousista kun ei aina tiedä, voihan toisesta puuttua pätkä joustakin.
                        TD/TDS pumppujen tiivistelyä.
                        TDS osaa.

                        Comment

                        • ässä lavaan
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 1717
                          • Savo

                          #13
                          Originally posted by Playpig View Post
                          Nostetaanpa tätä vuoden jälkeen ylöspäin jos oisi uusia ajatuksia ja lukijoita ongelmalle.

                          Kävin koittamassa autoa leimalle, niin inssi huomas tälläkertaa nuo korkeussäädön erot ja kyseli, että miten tää näin on. Sanoin vaan, että auto on muuten iha kenollaan ja vielä ristikkäisistä kulmista. Päiviteltiin siinä sitten kahen inssin kanssa ja vanhempi totesi, että "runko varmaan niin kiero, mene korimittaukseen". Justjoo... Ei kuitenkaan laittanut mainintaa asiasta papereihin.

                          Jos tosiaan runko on muka noin kiero, niin kai se nyt näkyisi muuallakin kuin jousien korkeuksissa? Voiko tuota alkaa jotenkin itse mittailemaan? Nyt on edessä eroa 40 milliä ja takana noin 25mm. Aiemmin mainittua jousien puoleta toiselle vaihtoa en ole kokeillut vielä(kään).
                          pari e36 cäpiä halppissarjoilla kärsii vastaavasta myös kalakukkocitissä
                          E91

                          Exät:
                          E36 325i -93 Cabriolet
                          E36 325i -93 Cabriolet "Kerscher"
                          E36 325i -91 Sedan
                          E30 325i -85

                          Comment

                          • Playpig
                            Bimmer Fanatic
                            • Nov 2006
                            • 889
                            • Iisalmi

                            #14
                            Originally posted by ässä lavaan View Post
                            pari e36 cäpiä halppissarjoilla kärsii vastaavasta myös kalakukkocitissä
                            Jaahas, vai niin. No eipä tuo sit niin kovin harvinaista ole. Tai sit täällä savossa painovoima vetää autoja alaspäin vähän eritavalla.
                            Nyt: E39 530DA Touring -98

                            ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

                            Comment

                            • janne1974
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2006
                              • 405
                              • Kuopio

                              #15
                              Jos ois runko kiero, niin näkyishän se kaikissa luukuissa. Mikään ei istuisi kohdalleen ja epätasaisella paikalla ovet ei aukeis, jos kori/runko olisi melto. Kyllä vika on melkein oltava jousissa. Auton paino ei varmaan ole grammalleen sama samalla akselilla, mutta olisihan se auto kallellaan orkkis jousillaankin.
                              -Janne-

                              F10 535iX sedan -11
                              ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                              ex. E39 528i touring -99
                              ex. E36 325ia coupe -93

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎