Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 320 coupe jäähdytinnesteen katoaminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sipe10
    Newbiemmer
    • Dec 2012
    • 15
    • Suomi

    E36 320 coupe jäähdytinnesteen katoaminen

    Tervehdys!

    Elikkäs olen uusi tällä foorumilla ja uusi bmw:n omistaja. Ostin hiljattain (1kk sitten) tuollaisen vm.-93 e36 320 coupe bimmerin.

    Auto toimi noin viikon ja sitten se keitti. Syyki epäilin kun aiemmin löysin vian, että syyläri oli rikki ja vuoti hieman. Noh uusi syyläri vaihdettiin ja ilmattiin järjestelmä(korjaamolla) kuulemma tarkkaa hommaa ku oon lueskellu, mutta luotan korjaajan tekemään ilmaukseen. Pari päivää ajoa ja huomasin, että nesteet oli kadonnut.

    Pajalle ja sitten vaihdettiin termostaatti ja sen kotelo (oli kuulemma halkeama kotelossa ja termostaatti ilman tiivistettä kötöstelty kiinni jollaki silikoonilla).
    Samalla vaihdettiin kun oli menossa rikki:
    -laturi
    -kaikki tulpat
    -moniurahihnan kiristin ja ohjausrulla
    -taas järjestelmän ilmaus ja baanalle
    Tässä yhteydessä korjaaja sanoi, että koneessa e iollut (mäntien päällä) vettä päässyt että hyvä homma. Oli edellinen omistaja vaihtanut kuulemma hiljattain vesipumpun korjaajan mukaan ja oli kunnossa.

    No yksi päivä ajoa ja taas oli nesteet kadonnut. Minä katselin pellin alla pitkään lampun kanssa että mistä sitä tulee. Ois kuvia joista näkyy mitkä kohdat on märkänä ja mihin se pirskottelee jäähdytinnestettä.

    Eiku pajalle ja nyt on tulossa kannen aukasu ja tiivisteen vaihto eteen. Mutta nyt tosiaan haluaisin tietää näitten kuvien perusteella, että onko ehdotuksia voiko vuoto olla jossakin muualla kuin kannentiivisteessä, että saisi kerralla kuntoon ettei joka toinen päivä tarvii viedä pajalle

    Eli kuvissa siis nesteen on roiskinut tuonen kaikkien näiden huoltojen jälkeen..(lukuunottamatta kannentiivisteen vaihtoa)

    Eli tuo syylärin alhaalta tuleva "iso" letku on aina pirkottunut märäksi, tuo alhaalla oleva moniurahihnan pyörityksessä oleva hammasratas on aina märkänä ja sen myötäsesti valuu nesteet maahan. Eli käynnissä olelssa vähä näytti että pirskottelis nesteitä tuohon isoon syylärin putkeen jostaki..(voi olla flektin pärskimää) ja paikallaan seistessään tuo hammasratas ja moniurahihna on mennyt märäksi

    Eli rahaa on nyt palanut pajalle sen verran että ois auton hinta jo kohta haukuttu hyvinki nuihin huoltoihin.. ei kehtais koko konetta alkaa vahitelee osa kerrallaan ku sais kerralla kuntoon..

    Eli ammattimiehet ja tietävät nyt apuja mistä vuoto voisi olla peräisin?
    Kiitoksia etukäteen..
    Attached Files
    E36 320 '93 coupe
  • janne1974
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2006
    • 405
    • Kuopio

    #2
    Veikkaisin että kuitenkin vuotaa termostaatin kopasta. Ei kannata kansipahvia mennä vaihtamaan ihan noin vain. Voi olla turhaa rahan haaskausta...
    Ei muuta kuin pienen peilin kanssa katsomaan termostaatin kopan juuresta, sieltä se vesi tulee...
    -Janne-

    F10 535iX sedan -11
    ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
    ex. E39 528i touring -99
    ex. E36 325ia coupe -93

    Comment

    • sipe10
      Newbiemmer
      • Dec 2012
      • 15
      • Suomi

      #3
      minä tosiaan käytin korjaamolla tuota ja siellä ne vaihto siihen uuden termostaatinkopan ja termostaatin. Sano että nyt se on hyvä. Minä tosiaan kyllä epäilen vähä tuota kantta siinä, mutta korjaaja sano ,että muuta vaihtoehtoa ei ole. Minusta kyllä pitemmällä tutkailulla selviäis vuoto jostaki muualta...

      Nonii nyt soittelin korjaamolle ja sanoin että ei tee autolle vielä mitään. (käyn lisää jäähdytinnestettä sinne ja ajan sen jonnekki seisomaan)Katselen joulunaikaan sitä jossaki kaverin pajalla että mistä se vuotaa..

      Ehdotuksia ja neuvoja siis kaipaillaan edelleen..kaikki mahdolliset ja mahdottomat..minusta tuo termostaatinkotelon vuoto on kyllä hyvinki mahdollinen ku on siinä kohtaa, mistä vois valuttaa hyvin tuonne alapyörälle. kiitoksia neuvoista jo nyt

      heti säästy sellanen noin 800 euroo ku ei aukasta ja vaihdella kannentiivisteitä (vielä ainakaa tässä vaiheessa)
      Last edited by sipe10; 06-12-2012, 14:01.
      E36 320 '93 coupe

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16460
        • Asikkala

        #4
        Originally posted by sipe10 View Post
        Samalla vaihdettiin kun oli menossa rikki:
        -laturi
        -kaikki tulpat
        Tämä kiinnitti huomiota. Oliko sama ammattimies asialla ?

        Comment

        • sipe10
          Newbiemmer
          • Dec 2012
          • 15
          • Suomi

          #5
          Joo kyllä siinä on sama mies ollu asialla kokoajan. Hyvin on asiat hoitanu aina ja on varmasti ihan osaava mies..mutta jotenki nyt jäi ihmetyttää että ei tarkemin tutkita, että onko vuoto jossaki selvästi havaittavissa vaan ollaan heti vaihtamassa jotain uuta osaa alle. Korjaantuuhan se jos kaikki osat vaihdetaan koneesta ja käytetään pajalla 20 kertaa ja joka kerta maksaa sellasen tonnin

          Ja on kyllä aina näyttäny rikkimenneet tai hajoamassa olleet osat minulle remontin jälkeen. Laturi piti pahaa ääntä pyöriessä...

          Ainiin ja auto tosiaan nykii välillä...kylmänä yleensä tai ku lähtee ajelee roikasta. Nyt remontin jälkeen tosissaan nyki. Oisko valuttanu nestettä siihen kampiakselin asennon tunnistin anturiin ja se sitte sekoilee ja aiheuttaa nykimisen?
          E36 320 '93 coupe

          Comment

          • veteraaniseppo
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2008
            • 1283
            • Hla-Sjk.

            #6
            Vähän hölmö kysymys, mutta oliko se uusi termostaatin kotelo uusi ja varmasti ehjä?
            Itsellä vuoti nestettä juurikin tuon kotelon alta kun oli halkeama siellä, jota ei voinut nähdä kuin niin, että aikansa sellaisella hammaslääkäri peilin näköisellä peilillä tutki kunnes halkeama paljastui.

            Tämän näköinen oli oma vanha kotelo, jonka takia hävitti paljon nestettä heti kun nesteet lämpeni riittävästi eikä puhaltanut hyttiin lämmintä sekä nosti koko ajan lämpöjä (kun ei ollut nestettä).





            Toivottavasti vika selviää. Lämpöongelmat on totaalisen pakarasta!

            Comment

            • Calypsocoupe
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 2932
              • EFNU

              #7
              Jäähdytinnesteen tasoanturin tiiviste kannataa katsoa, kuoleentuu ajan myötä, hihna voi ajossa roiskia sitä sinne ja tänne.
              - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

              Comment

              • janne1974
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2006
                • 405
                • Kuopio

                #8
                Originally posted by sipe10 View Post
                Joo kyllä siinä on sama mies ollu asialla kokoajan. Hyvin on asiat hoitanu aina ja on varmasti ihan osaava mies..mutta jotenki nyt jäi ihmetyttää että ei tarkemin tutkita, että onko vuoto jossaki selvästi havaittavissa vaan ollaan heti vaihtamassa jotain uuta osaa alle. Korjaantuuhan se jos kaikki osat vaihdetaan koneesta ja käytetään pajalla 20 kertaa ja joka kerta maksaa sellasen tonnin

                Ja on kyllä aina näyttäny rikkimenneet tai hajoamassa olleet osat minulle remontin jälkeen. Laturi piti pahaa ääntä pyöriessä...

                Ainiin ja auto tosiaan nykii välillä...kylmänä yleensä tai ku lähtee ajelee roikasta. Nyt remontin jälkeen tosissaan nyki. Oisko valuttanu nestettä siihen kampiakselin asennon tunnistin anturiin ja se sitte sekoilee ja aiheuttaa nykimisen?
                No itse en osaa luottaa enää yhteenkään nyrkkipaja ammattilaiseen... Ettei vaan ole halkassu sitä uutta termostaatin koppaa..??
                Nykimiset voi tulla väärän tyyppisistä tulpista, tulpan hatuista.. Ei vesi aiheuta häiriötä kammen anturiin..
                Kukin tehköön tavallaan,mutta itse en ole kyllä ensimmäisenä viemässä "korjaamolle".
                -Janne-

                F10 535iX sedan -11
                ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                ex. E39 528i touring -99
                ex. E36 325ia coupe -93

                Comment

                • sipe10
                  Newbiemmer
                  • Dec 2012
                  • 15
                  • Suomi

                  #9
                  Joo eilen ajettiin kaverin halliin auto ja alettiin purkaa niitä, mitä korjaamolla oli laitettu. Irrotettiin se vaihdettu termarinkotelo ja katsottiin, että eihän sitä koteloa saanut millään laitettua paikalleen niin, että se olisi ihan tiiviisti lohkoa vasten..taisi olla raollaan kotelo lohkosta noin 3mm...kävin wetteriltä hakee räjäytyskuvan jossa näkee miten päin termari tulee olla..oli se ihan oikein päin siellä sentään Se siis meidän yrittämällä jäi aina noin 3mm raolleen se kotelo lohkosta..

                  No sitä raspailtiin siinä aikamme ja huomattiin sitten että termarinkotelo oli halki.. en tiiä onko itellä halennut vai oliko halki jo ennen aukasua, mutta ei kyllä kiritty ku varovasti ja ei kireälle..ainiin ja ala vesiletku oli kylmä ja ylävesiletku kuuma ku ajoin kaverin halliin. Ja lisäksi syttyi ABS:n merkkivalo korjaamolta lähtiessä. ja ei ole sammunu. (voi varmaan johtua pakkasesta ja 4 päivän seisomisesta??)

                  Nyt on uusi kotelo tilattu ja uusi paisuntasäiliön korkki (joka hajosi korjaamolla korjaajan omasta toimesta)

                  Ilmauksen korjaaja oli tehny ihan vaan siitä ilmausruuvin kautta..nyt tehdään se oikeella tavalla sitte viimesen päälle kaverin hallissa ja nostellaan keulaa yms.

                  Eli kysymys:
                  -Mitä oireita pitäisi olla jos kannentiiviste tai kansi on menny halki?
                  -Termostaatinkotelon ja lohkon väliin ei tule kuin pieni tiiviste siihen neliskulmaiseen aukkoon tässä mallissa. Mitä väliin että tulee tiivis? tuntuu että jää vähä raolleen tai ei tiivisty kunnolla siitä termostaatin kohdasta jos ei oo ku O-rengas kotelon ja termostaatin välissä :think Mikä tiivistää termostaatin ja lohkon välin?

                  Autossa tosiaan ei oo nestettä öljyn seassa (katsottu öljytikusta ja öljyntäyttö korkin pohjasta)
                  Lämmöt on toiminu ihan hyvin..paitsi eilen ei puhaltanu ku kylmää enää ku ajoin kaverin talliin (lämmöt oli puolessa välissä niinku pitääki)

                  Ja nesteen hävikistä sen verran että kun hain sen korjaamolta niin paisuntasäiliössä oli nestettä yli puolenvälin. Yksi ilta ajoa ja aamulla töihin. Töistä illalla lähtiessä nestettä oli paisuntasäiliön ihan pohjalla vähän.. noin 1 cm pohjasta ...no sitten lämpimänä se nousi vähän mutta nyt se on taas ollu siellä ihan säiliön pohjassa nin että huomaat just että siellä jotain on.

                  Kauheita romaaneja kirjailen tänne..mutta kerron mahollisimman paljo tietoo kerralla ni voi jotai saada selville :P kiitoksia avusta etukäteen ja jälkikäteen..
                  Last edited by sipe10; 07-12-2012, 11:59.
                  E36 320 '93 coupe

                  Comment

                  • Lanttu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 1643

                    #10
                    Täytä kylmänä se neste siihen paisuntasäiliön puolivälissä olevaan merkkiin, jäähdyttimestä riippuen siinä voi olla viiva, pallukka tai "kallt"-teksti. Älä päästä paisaria aivan tyhjäksi.

                    Täysin kylmän moottorin käynnistyshetkellä, paisuntasäiliön korkki irrallaan laita korkeammat kierrokset jahka kone käy, noin 1500-2000 r/min ja käske jonkun katsella paisarin nestepintaa siitä täyttöaukosta. Jos nestepinta ei kupli selvästi, kannentiiviste ja sylinterikansi ovat ehjät miltei 100-prosenttisella varmuudella.

                    Comment

                    • sipe10
                      Newbiemmer
                      • Dec 2012
                      • 15
                      • Suomi

                      #11
                      Hei nyt tarviisin NOPEETA vastauksen siihen, että minkä moottorin termarin ja kopan tilaan..
                      Eli auto on -93 vm (otettu kylläkin käyttöön 26.12.1993 että voisko olla -94)
                      Autossa ON vanos...Eli tilaankos siihen M50 vai M52 moottorin termarin ja kotelon??

                      Jos on vanos, niin onko moottori silloin M52??
                      E36 320 '93 coupe

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16460
                        • Asikkala

                        #12
                        Originally posted by sipe10 View Post
                        Hei nyt tarviisin NOPEETA vastauksen siihen, että minkä moottorin termarin ja kopan tilaan..
                        Eli auto on -93 vm (otettu kylläkin käyttöön 26.12.1993 että voisko olla -94)
                        Autossa ON vanos...Eli tilaankos siihen M50 vai M52 moottorin termarin ja kotelon??

                        Jos on vanos, niin onko moottori silloin M52??
                        Vuosimalli on -94 ja kone m50, m52 on alumiinilohkoinen, vanos ei vaikuta asiaan.

                        Comment

                        • sipe10
                          Newbiemmer
                          • Dec 2012
                          • 15
                          • Suomi

                          #13
                          Kiire johtu siitä, että täyty saada tieto ennen liikkeen menoa kiinni, että saan osat huomiseksi.

                          Kiitoksia..minä nyt tilasin siihen M50 termostaatinkotelon, mutta sillä ei varaosaliikkeen mukaan ole eroa M52 termostaatinkoteloon.

                          Kävin tänään varaosaliikkeessä katsomassa termostaatteja niin M50 ja M52 mallisiiin moottoreihin termostaatit oli erilaiset.

                          Kävi vaan mielessä, että onko siinä M50 ja M52 erilaiset termostaatinkopan tiivisteet ja vaikuttaako se sitte jotenki ku laitan M50 moottorin termostaatin ja kotelon M52 moottoriin?? liikkeen mukaan ei ole kotelolla väliä kumman mallin on (samanlaisia molemmissa) ja M52 termostatin saan kyllä liikeestä hyllystä..

                          Eli onko sillä vaikutusta ja pitäskö ostaa huomenna vielä mieluummin se M52:n termostaatti?
                          Laitan kohta kuvat niistä...
                          E36 320 '93 coupe

                          Comment

                          • janne1974
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2006
                            • 405
                            • Kuopio

                            #14
                            http://realoem.com/bmw/select.do Tuolta löytyy tietoa osista.. ja osa numeroista. Laitat vaan runkonron 7 viimeistä merkkiä..
                            Last edited by janne1974; 07-12-2012, 16:20.
                            -Janne-

                            F10 535iX sedan -11
                            ex. ALPINA B3 3.0 "Edition 30" coupe -96 #317
                            ex. E39 528i touring -99
                            ex. E36 325ia coupe -93

                            Comment

                            • sipe10
                              Newbiemmer
                              • Dec 2012
                              • 15
                              • Suomi

                              #15
                              Elikkäs tässä kuvia mutuama.Eli tuossa on se irrotettu kotelo ja termostaatti, jotka oli kiinni nuin päin niinku kuvassa.

                              Ja lisäksi yksi kuva on tuosta termostaatista, mikä on varaosaliikkeen mukaan M52:seen.

                              Ja yksi kuva wetteriltä, jossa näkyy nuo koteloihin olevat kaksi eri tiivistettä??!?:think (mitä eroa niillä on)


                              Onko nuilla termareilla mitään eroavaisuuksia muuta kuin ulkonäkö?
                              Onko tuossa wetterin kuvassa mitään eroa nuilla 7 ja 8 tiivisteillä, että miten ne tiivistää tai miks niitä on ylipäätänsä kahta erilaista?(itellä oli tuo 8 tiiviste ja tulee uudessa varmaan samanlainen)
                              Vaikuttaako siinä mitään nuihin tiivisteisiin, että kumman kotelo on? (M50 tai M52)
                              Vaikuttaako mitenkään/onko pahasta jos lyön M52 koneeseen kiinni M50:n termostaatin ja kotelon?
                              Attached Files
                              Last edited by sipe10; 07-12-2012, 16:46.
                              E36 320 '93 coupe

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎