Announcement

Collapse
No announcement yet.

M3 S50B32 moottoriöljy

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Heguli 31
    BTCF Member
    • Oct 2004
    • 10023
    • KVLA

    #31
    Tuossa aiemmin kirjoitin noista 0W öljyistä.Hain kirjoituksellani juuri sitä,että tuo suojaava öljykalvo ei pysy kk-laakereilla ja seuraukset tiedetään.Tämähän on juuri ollut se akilleen kantapää S50 moottoreissa.Kylmäkäynnistyksissä toki tuolla ompelukone öljyllä voitelu on vastaavasti virtauksen takia nopeampaa.Onneksi ei enää tarvi omalla kohdalla öljyjä miettiä,kun molemmat ämmäläiset on vaihdettu rahaksi.

    Comment

    • naukkis
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2004
      • 1222
      • Jyväskylä

      #32
      Originally posted by Heguli 31 View Post
      Tuossa aiemmin kirjoitin noista 0W öljyistä.Hain kirjoituksellani juuri sitä,että tuo suojaava öljykalvo ei pysy kk-laakereilla ja seuraukset tiedetään.Tämähän on juuri ollut se akilleen kantapää S50 moottoreissa.Kylmäkäynnistyksissä toki tuolla ompelukone öljyllä voitelu on vastaavasti virtauksen takia nopeampaa.Onneksi ei enää tarvi omalla kohdalla öljyjä miettiä,kun molemmat ämmäläiset on vaihdettu rahaksi.
      Itseasiassa kiertokangenlaakerit tulevat hyvinkin toimeen ohuilla öljyillä, niillä vain pitää olla riittävästi virtausta. Eli 0W-30:kin on jo kuumasta päästä jatkettu ja 0W-öljyn pitäisi olla 0W-20 viskositeetilla toimiakseen kuten onkin esimerkiksi raskaan kaluston öljyissä ja kilpailukäyttöön tarkoitetuissa. 5W-30 on xx-30 öljyistä parempi vaihtoehto.

      Ainoastaan nokka-akseli vaatii jäykkää öljyä korkeiden pintapaineiden voiteluun, ja siinäkin jossain määrin voidaan kompensoida sinkkiyhdisteillä ohutta perusöljyä. Nokka-akseliongelmat tosin esiintyvät lähinnä todella korkeilla jousikuormilla ja jyrkillä profiileilla, S-koneiden osalta niissa ollaan ihan normaaleissa vakiomoottorimitoituksissa joten ongelmia ei pitäisi tulla oli öljy mitä vain kunhan sitä vaihdetaan edes jotenkin järkevin väliajoin.
      Last edited by naukkis; 06-09-2014, 14:34.

      Comment

      • Axe27
        BTCF Member
        • Jul 2009
        • 143
        • Fin

        #33
        Originally posted by naukkis View Post

        Jos ajaa vain kesällä niin hyvä öljyvinkki on raskaan kaluston 15W-40, kestää veivinlaakerit ja nokan voiteluun ei parempia öljyjä olekaan, toki on niin halpaa öljyä että eihän sellaista voi mihinkään M-koneeseen laittaa. On muuten juuri sitä öjylaatua mitä esimerkiksi S38-koneisiin alunperin suositeltiin.....
        Mitä ihmettä mainitsiko joku ääneen Mobil Delvacin

        Eihän tämä voi sopia normaali henkilöautoon sitten millään...
        Täällä pikkaisen vääntöä sopiiko edes prätkään !

        Comment

        • blueorange
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2010
          • 404
          • suomi

          #34
          Naukkis on tainnu väläytellä mp foorumillakin joskus vaikka minkälaisia juttuja,mutta eipä siinä.

          Omassa Yamaha Thunderacessa olen käyttänyt 15-40 mobil delvaccia 5 vuoden ajan ja kilometreja on tullut n.35tkm,Yhteensä moottorilla 65tkm.

          Litratehona mitattuna on kireämpi kuin mikään M vaparina.Kesällä ajoa pääasiassa mutta olen ajanut useampaan otteeseen pakkasessa ja paras kylmäkäynnistys oli -12 jonka jälkeen 320km ja pakkasta oli koko matkan ajan

          Täytyy alkaa 325 kilpurissakin kokeilemaan delvaccia kunhan saa noi 10-60 castrolit ajettua loppuun.Siinä öljyjä vaihdetaan melko usein,Kylmäkäynnistyksiä ei juurikaan tule.

          Moottoreita on nurkat täynnä ja pikkuhiljaa täytys alkaa rakentaan peruskunnostettua moottoria niin sama kokeilla tolla nykysellä koneella vaikka teräketjuöljyä Eihän siinä oikeestaan muutakun ainakin 5w40 synteettisellä alko nostajat kilkattaan ihan vitusti kun jäällä ajettiin puoli tuntia.10-60 valvolinella naputti uusilla nostajilla pitkän erikoiskokeen jälkeen mut jäähty siirtymällä niin ettei taas naputtanu.10-60 castrolilla naputtaa vain jos ajaa 50km testiä kuumissa olosuhteissa putkeen.Elikkä kierrokset on siellä 4-7500 rpm koko ajan 50 kilsaa ilman taukoja.Mitä nyt tien päässä käkkärillä käännytään

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            #35
            Originally posted by Axe27 View Post
            Mitä ihmettä mainitsiko joku ääneen Mobil Delvacin

            Eihän tämä voi sopia normaali henkilöautoon sitten millään...
            Varmasti sopii, Mobil sivuillakin lukee "Erittäin suorituskykyiset bensiinimoottorit ja sekakalusto. "

            15W- öljyä Bmw suosittaa useisiin moottoreihin -25C asti, omien kokemusten mukaan ei mitään ongelmia talvikäytössä.

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 10023
              • KVLA

              #36
              Originally posted by naukkis View Post
              Itseasiassa kiertokangenlaakerit tulevat hyvinkin toimeen ohuilla öljyillä, niillä vain pitää olla riittävästi virtausta.
              Lähinnä kyse on siitä,kun auto seisoo ajon jälkeen pidempään (yön yli),niin kuumana seisomaan jätetystä moottorista kk-laakereita suojaava öljykalvo noilla kuraöljyillä katoaa.Ja uudessa kylmäkäynnistyksessä aiheuttaa sitä laakereiden hiontaa,ennen kuin öljy lähtee kiertoon.Moottorin käydessä (normaalissa käytössä) laakerointi saa kyllä varmasti voitelua lähes millä öljyllä hyvänsä.Nollatilanteesta lähdettäessä sitä virtausta siellä lähes kuivilla laakereilla ei heti ole.

              Tässäkin keskustelussa kirjoitukset lipsuu paljolti yleiselle tasolle tai ihan täysiverisiin kuivasumppu kilpamoottoreihin,eikä aiheen S50 moottoriin.Eli se mikä toimii jossain muussa/muissa moottoreissa,ei aina toimi sitten tässä topiikin moottoriversiossa.
              Last edited by Heguli 31; 08-09-2014, 11:58.

              Comment

              • turbobliz
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2003
                • 1008
                • e-suomi

                #37
                Originally posted by naukkis View Post
                Itseasiassa kiertokangenlaakerit tulevat hyvinkin toimeen ohuilla öljyillä, niillä vain pitää olla riittävästi virtausta.
                Eikös Nascarissa vedetä nykyään jollain 0W-10 tai ohuella yksiasteöljyllä. Ottavat pumppaushäviöistä ja muista häviöistä viimeisetkin hepat. Venttiilikoneistot taitaa olla kuitenkin rullin varustettu.

                Mä ajan kilpurissa delvacilla toivoen, että siinä on sopiva lisäaineistus vanhanaikaiselle alimitoitetulle venttiilikoneistolle (M20).

                Comment

                • naukkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1222
                  • Jyväskylä

                  #38
                  Originally posted by Heguli 31 View Post
                  Lähinnä kyse on siitä,kun auto seisoo ajon jälkeen pidempään (yön yli),niin kuumana seisomaan jätetystä moottorista kk-laakereita suojaava öljykalvo noilla kuraöljyillä katoaa.Ja uudessa kylmäkäynnistyksessä aiheuttaa sitä laakereiden hiontaa,ennen kuin öljy lähtee kiertoon.Moottorin käydessä (normaalissa käytössä) laakerointi saa kyllä varmasti voitelua lähes millä öljyllä hyvänsä.Nollatilanteesta lähdettäessä sitä virtausta siellä lähes kuivilla laakereilla ei heti ole.
                  Näillä legendoillahan niitä lisäainelitkuja myytiin 80-luvullakin. Oli öljy mitä vain laakeria ei kuivaksi saa mitenkään ja kylmänä käyntiin laittaessa sitä pidempään laakeri on vailla öljynpainetta mitä jäykempää öljyä käytetään.

                  Comment

                  • Heguli 31
                    BTCF Member
                    • Oct 2004
                    • 10023
                    • KVLA

                    #39
                    Tuosta voisi jo äkkisiltään päätellä,että nämä mainostamasi "nykyaikaiset 0W motorsport-öljyt" ei ole ollenkaan lisäaineistettuja.Huuhtelevista aineista puhumattakaan.Vai vielä urbaanilegendaa...heh.
                    Mutta kuten tuli jo todettua,niin omat S-moottoriset autot on myyty,niin minun ei tarvi asiaa sen enempää pähkäillä.Ajelkaa te näillä hyväksi havaituilla ompelukone öljyillä,jos se kerran tuntuu oikealta vaihtoehdolta.

                    Ps.Onko kukaan mitannut kuuman S50 moottorin öljynpaineita tyhjäkäynnillä,kun koneessa on 0W-oljyt ja moottori vielä tehtaan kuosissa?Ihan vaan mielenkiinnosta.

                    Ps.II Enempää ei enää tästä jaksa...
                    Last edited by Heguli 31; 24-09-2014, 22:33.

                    Comment

                    • Pazi88
                      Moderator
                      • Jan 2007
                      • 11102
                      • Oulu

                      #40
                      Tuota 15w-40 delvaccia voinee käyttää myös m50/m52 koneissa? Itellä kun noita on useampi vain kesäkäytössä ja öljyjä tulee vaihdettua usein, niin tulis aika paljon halvemmaksi käyttää tuota "rekkaöljyä".

                      Instagram, YouTube kanava
                      ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                      Comment

                      • naukkis
                        Bimmer Enthusiast
                        • Nov 2004
                        • 1222
                        • Jyväskylä

                        #41
                        Originally posted by Pazi88 View Post
                        Tuota 15w-40 delvaccia voinee käyttää myös m50/m52 koneissa? Itellä kun noita on useampi vain kesäkäytössä ja öljyjä tulee vaihdettua usein, niin tulis aika paljon halvemmaksi käyttää tuota "rekkaöljyä".
                        Tottakai voi, 10W-30 on halvoista mineraaleista oikeampi vaihtoehto, 15W40 puolustaa paikkaansa lähinnä rata-ajossa yms. käytössä jossa öljynlämmöt nousee tarpeettoman korkeaksi.

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          #42
                          Originally posted by Pazi88 View Post
                          Tuota 15w-40 delvaccia voinee käyttää myös m50/m52 koneissa? Itellä kun noita on useampi vain kesäkäytössä ja öljyjä tulee vaihdettua usein, niin tulis aika paljon halvemmaksi käyttää tuota "rekkaöljyä".
                          Ei kokemusta Delvacista, mutta muista 15W-40 raskaankaluston öljyistä. Sopii erinomaisesti M50/52/54 koneisiin. Esim. M50 koneessa 170-400tkm väli Neste Turbo LXE 15w-40 öljyillä. Ei ääntänyt vanos eikä naputtanut nostajat kylmänä kuten yleensä.

                          "Raskaan kaluston ammattilaisille kehitetyn Neste Turbo LXE:n käyttökohteita ovat kuorma- ja linja-autojen dieselmoottorit, työkoneiden dieselmoottorit sekä henkilö- ja pakettiautojen bensiini- ja dieselmoottorit."

                          Comment

                          • Pazi88
                            Moderator
                            • Jan 2007
                            • 11102
                            • Oulu

                            #43
                            Originally posted by naukkis View Post
                            Tottakai voi, 10W-30 on halvoista mineraaleista oikeampi vaihtoehto, 15W40 puolustaa paikkaansa lähinnä rata-ajossa yms. käytössä jossa öljynlämmöt nousee tarpeettoman korkeaksi.
                            Nuo kesävehkeet on kyllä ajoittain rata-ajossa ja muussa rääkkäyksessä, että lienee ihan tarpeellista käyttää. Talvipaskoihin olen yleensä kaadellu perus 10w-30 kun sitä jää traktoreista aina yli. Ei ole kyllä ollu voitelun kanssa ongelmia niissäkään.

                            Instagram, YouTube kanava
                            ms41, ms42, ms43, ms45, mss50, mss52, mss54, edc15, edc17, me7.2 jne. ews poistot ja muut softailut-> priva

                            Comment

                            • deemu79
                              Bimmer Fanatic
                              • Aug 2011
                              • 453
                              • Helsinki

                              #44
                              Joskus nuo rekkaöljyt oli sellasia että laakerit kyllä kesti hyvin hlö.autossa mutta kone alkoi muuten kuluttaa / polttaa öljyä ja väljistyi. Syy tais olla männän nopeudessa tms. vrt. hidaskäyntinen iso diesel / bensa kinneri...
                              sigpic
                              328i Coupe M-Sport -95

                              Comment

                              • Bmw Master
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 13155
                                • Kokomo

                                #45
                                Originally posted by deemu79 View Post
                                Joskus nuo rekkaöljyt oli sellasia että laakerit kyllä kesti hyvin hlö.autossa mutta kone alkoi muuten kuluttaa / polttaa öljyä ja väljistyi. Syy tais olla männän nopeudessa tms. vrt. hidaskäyntinen iso diesel / bensa kinneri...
                                Löytyykö jotain faktaa asiasta? Mikä ero öljyssä on jos männän nopeus vaikuttaa?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎