Announcement

Collapse
No announcement yet.

M3 S50B32 moottoriöljy

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • naukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1222
    • Jyväskylä

    #46
    Originally posted by deemu79 View Post
    Joskus nuo rekkaöljyt oli sellasia että laakerit kyllä kesti hyvin hlö.autossa mutta kone alkoi muuten kuluttaa / polttaa öljyä ja väljistyi. Syy tais olla männän nopeudessa tms. vrt. hidaskäyntinen iso diesel / bensa kinneri...
    Silkkaa urbaanilegendaa, varsinkin kun männännopeus ei eroa kovinkaan paljoa, puolta vähemmän kierroksia kompensoituu tuplasti pidemmällä iskunpituudella.

    Comment

    • deemu79
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2011
      • 453
      • Helsinki

      #47
      Originally posted by Bmw Master View Post
      Löytyykö jotain faktaa asiasta? Mikä ero öljyssä on jos männän nopeus vaikuttaa?
      Originally posted by naukkis View Post
      Silkkaa urbaanilegendaa, varsinkin kun männännopeus ei eroa kovinkaan paljoa, puolta vähemmän kierroksia kompensoituu tuplasti pidemmällä iskunpituudella.
      Jep, tää tapahtui sitten -70-80 lukujen vaihteessa ja kyseessä oli VW/Audi bensakoneella, joka oli uudesta asti samalla henkilöllä. Ajatteli "säästää" öljynvaihdoissa ja joutui sitten tekemään koneen kokonaan kun kului olakkeelle.
      edit.
      Varmasti myös materiaalit/karkaisut vaikuttaneet asiaan.
      Itsellä huomasin joskus 15 vuotta sitten että aika suuri ero öljyn kulutuksessa (syytä ei selvitetty sen auton osalta silloin), rahtariöljyn ja Mobil 5-50 välillä jälkimmäisen hyödyksi. Nyt mennään kesät Castrolin 10-60 ja talvet tuolla Mobililla tms. mitä sattuu vastaan tulemaan.
      Last edited by deemu79; 21-09-2014, 22:35.
      sigpic
      328i Coupe M-Sport -95

      Comment

      • naukkis
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2004
        • 1222
        • Jyväskylä

        #48
        Originally posted by deemu79 View Post
        Varmasti myös materiaalit/karkaisut vaikuttaneet asiaan.
        Itsellä huomasin joskus 15 vuotta sitten että aika suuri ero öljyn kulutuksessa (syytä ei selvitetty sen auton osalta silloin), rahtariöljyn ja Mobil 5-50 välillä jälkimmäisen hyödyksi. Nyt mennään kesät Castrolin 10-60 ja talvet tuolla Mobililla tms. mitä sattuu vastaan tulemaan.

        No öljynkulutuksen väljässä koneessa pystyy hyvin arvioimaan suoraan öljyn kuumanpään viskositeetista, mitä jäykempi öljy sitä paremmin se pysyy harvassa koneessa sisällä, sitä varten ne kuumanpään saostukset on markettiöljyihin tehtykin. Ekat synteettiset öljyt olivat 5W-20 viskositeetilla ja kiitos synteettisen parempien ominaisuuksien toimivat kuumassa päässäkin aikalailla samoihin lämpötiloihin kuin 10W-50 mineraali mutta eihän ne väljissä koneissa sisällä pysyneet ja em. huippuöljyt jäivät aikalailla markkinoilta pois pitkäksi aikaa, vasta aivan viimeaikoina kiristyneet päästömääräykset on niitä tuonut takaisin.

        Öljyn voiteluominaisuudet eivät parane siitä että kuumaa päätä saostetaan polymeereillä jäykemmiksi(huononee tasan siinä suhteessa kuinka paljon jäykistetään) ja siksi kaikki kisakäyttöön, pitkille öljynvaihtoväleille tai muuten vain hyviksi eikä myyviksi tehdyt öljyt ovat kapealla viskositeetti-indeksillä, eli jos tarvitsee jäykempää öljyä niin sekä kuuma että kylmänpään viskositeetti nousee, ei vain kuuma. 5W-öljyistä 5W-30 synteettisillä suurinpiirtein kaikilla on long-life luokitukset, 5W-40:llä onko enää yhdelläkään puhumattakaan 5W-50:stä jota nyt ihan asiallisesti Mobilkin mainostaa nykyään peak-life öljynä eli väljiin koneisiin.

        Comment

        • deemu79
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2011
          • 453
          • Helsinki

          #49
          Originally posted by naukkis View Post
          No öljynkulutuksen väljässä koneessa pystyy hyvin arvioimaan suoraan öljyn kuumanpään viskositeetista, mitä jäykempi öljy sitä paremmin se pysyy harvassa koneessa sisällä, sitä varten ne kuumanpään saostukset on markettiöljyihin tehtykin. Ekat synteettiset öljyt olivat 5W-20 viskositeetilla ja kiitos synteettisen parempien ominaisuuksien toimivat kuumassa päässäkin aikalailla samoihin lämpötiloihin kuin 10W-50 mineraali mutta eihän ne väljissä koneissa sisällä pysyneet ja em. huippuöljyt jäivät aikalailla markkinoilta pois pitkäksi aikaa, vasta aivan viimeaikoina kiristyneet päästömääräykset on niitä tuonut takaisin.

          Öljyn voiteluominaisuudet eivät parane siitä että kuumaa päätä saostetaan polymeereillä jäykemmiksi(huononee tasan siinä suhteessa kuinka paljon jäykistetään) ja siksi kaikki kisakäyttöön, pitkille öljynvaihtoväleille tai muuten vain hyviksi eikä myyviksi tehdyt öljyt ovat kapealla viskositeetti-indeksillä, eli jos tarvitsee jäykempää öljyä niin sekä kuuma että kylmänpään viskositeetti nousee, ei vain kuuma. 5W-öljyistä 5W-30 synteettisillä suurinpiirtein kaikilla on long-life luokitukset, 5W-40:llä onko enää yhdelläkään puhumattakaan 5W-50:stä jota nyt ihan asiallisesti Mobilkin mainostaa nykyään peak-life öljynä eli väljiin koneisiin.
          Jep, nuo voiteluominaisuudet & kapea viskositeetti olikin jo tiedossa, mutta kiitos selkeästä tekstistä, varmasti hyödyllinen monille. Oliko noilla 0-30 edgeillä havaittu koneen öljytilan karstoittumista, vai pitävätkö kivasti puhtaana?

          Last edited by deemu79; 22-09-2014, 19:32. Reason: linkki
          sigpic
          328i Coupe M-Sport -95

          Comment

          • naukkis
            Bimmer Enthusiast
            • Nov 2004
            • 1222
            • Jyväskylä

            #50
            Originally posted by deemu79 View Post
            Oliko noilla 0-30 edgeillä havaittu koneen öljytilan karstoittumista, vai pitävätkö kivasti puhtaana?
            Tietystä öljystä osaa mitään sanoa, mutta yleisesti jos öljyllä on edes jonkun valmistajan long-life luokitukset niin kyllä sen täytyy olla sangen hyvä tuolla osa-alueella.....

            Comment

            • scheisse
              BTCF Honorary Member
              • Apr 2007
              • 2798
              • Kauhajoki

              #51
              Olisi taas se aika vuodesta kun pitäisi ///M vaihtaa öljyt. TWS olen käyttänyt tähän asti, mutta nyt kun sitä ei enää ollu valikoimissa niin mitä perkelettä tuonne kaataisi? Edge TWS 10-60?

              Autolla ajetaan vain kesällä ja öljyt vahdan n5tkm välein eli joka kevät.

              On tämä öljynvaihto keskustelu kyllä sellainen show tähän autoon ettei mitään järkeä. Etenkin kun nyt alkoi lukemaan näitä kaikkia keskusteluja..
              Last edited by scheisse; 15-06-2015, 15:19.
              - f30 330e M-Sport , -16
              - e36 3.2 M3 cabrio individual

              Comment

              • KondomDuck
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2008
                • 1007
                • Kirkkonummi

                #52
                Saahan tuota edelleen. Ei vaan kulje enään samalla nimellä.

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  #53
                  Eikä ole samaa öljyä enää...

                  Comment

                  • scheisse
                    BTCF Honorary Member
                    • Apr 2007
                    • 2798
                    • Kauhajoki

                    #54
                    Päätin, että haen huomenna tätä

                    Eikait tuon kanssa voi pahasti menna metsään.. :think:

                    Outoa oli kun kokeilin tuota Castrollin sivujen öljyhakua rek numerolla ja kun käytti merkkikorjaamolle tarkoitettua hakua tuli eri vastaus kuin yksityishenkilöille tarkoitetulla haulla.
                    Last edited by scheisse; 15-06-2015, 19:52.
                    - f30 330e M-Sport , -16
                    - e36 3.2 M3 cabrio individual

                    Comment

                    • Ozzy #69#
                      Bimmer Enthusiast
                      • Nov 2006
                      • 1642
                      • Pirkanmaa

                      #55
                      Originally posted by scheisse View Post
                      Päätin, että haen huomenna tätä

                      Eikait tuon kanssa voi pahasti menna metsään.. :think:

                      Outoa oli kun kokeilin tuota Castrollin sivujen öljyhakua rek numerolla ja kun käytti merkkikorjaamolle tarkoitettua hakua tuli eri vastaus kuin yksityishenkilöille tarkoitetulla haulla.


                      Ota se Valvoline Vr1 racing 10w-60.
                      Ajanut sillä nyt muutamat öljynvaihdot ja voin suositella.
                      G20 330e M-Sport sunset orange

                      Comment

                      • QUASIMODO
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2005
                        • 2542
                        • Pirkkala

                        #56
                        Nostetaan tämä topic jälleen, kun öljyn vaihto alkaa lähestymään...

                        Mitä tuohon S50B32-koneeseen nyt sitten laittaisi?:think

                        Aiemmin käytetty Castrollin TWS 10W60:stä, mutta sitä ei enään valmisteta..
                        Tilalle on tullut Edge FST-Ti 10W-60. Castrolin sivut näyttävät tarjoavan ämmäläisiin Castrol EDGE (Ti) 5W-30

                        Mitähän tuonne nyt sitten laittaisi?

                        Mobil 5W50 ?
                        Last edited by QUASIMODO; 29-07-2015, 23:20.
                        sigpic

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          #57
                          Teboil 10w60.

                          Comment

                          • Dalglish
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2009
                            • 468
                            • Ylöjärvi

                            #58
                            Joo DIAMOND EXTREME 10W-60 vaan koneeseen.

                            Itse otin nyt tuolta.http://www.villenrengasjakone.fi/ver...-10w-60-detail
                            Tulee suoraan kiitolinjalla kotiin.
                            Kun ei täälläpäin ole missään liikkeissä myynnissä tuota.
                            Entäs ulkomaat?Onko BMW Master ostanut mistä?

                            Comment

                            • Bmw Master
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 13155
                              • Kokomo

                              #59
                              Motonetistä 35e kannu.

                              Comment

                              • icecold
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2009
                                • 2341
                                • 🌍

                                #60
                                Originally posted by Bmw Master View Post
                                Motonetistä 35e kannu.
                                Joo, varastossa Jyväskylässä ja Oulussa. Verkkokaupan toimitusaika 2-3vko.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎