Originally posted by deemu79
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
M3 S50B32 moottoriöljy
Collapse
X
-
Originally posted by Bmw Master View PostLöytyykö jotain faktaa asiasta? Mikä ero öljyssä on jos männän nopeus vaikuttaa?Originally posted by naukkis View PostSilkkaa urbaanilegendaa, varsinkin kun männännopeus ei eroa kovinkaan paljoa, puolta vähemmän kierroksia kompensoituu tuplasti pidemmällä iskunpituudella.
edit.
Varmasti myös materiaalit/karkaisut vaikuttaneet asiaan.
Itsellä huomasin joskus 15 vuotta sitten että aika suuri ero öljyn kulutuksessa (syytä ei selvitetty sen auton osalta silloin), rahtariöljyn ja Mobil 5-50 välillä jälkimmäisen hyödyksi. Nyt mennään kesät Castrolin 10-60 ja talvet tuolla Mobililla tms. mitä sattuu vastaan tulemaan.Last edited by deemu79; 21-09-2014, 22:35.sigpic
328i Coupe M-Sport -95
Comment
-
-
Originally posted by deemu79 View PostVarmasti myös materiaalit/karkaisut vaikuttaneet asiaan.
Itsellä huomasin joskus 15 vuotta sitten että aika suuri ero öljyn kulutuksessa (syytä ei selvitetty sen auton osalta silloin), rahtariöljyn ja Mobil 5-50 välillä jälkimmäisen hyödyksi. Nyt mennään kesät Castrolin 10-60 ja talvet tuolla Mobililla tms. mitä sattuu vastaan tulemaan.
No öljynkulutuksen väljässä koneessa pystyy hyvin arvioimaan suoraan öljyn kuumanpään viskositeetista, mitä jäykempi öljy sitä paremmin se pysyy harvassa koneessa sisällä, sitä varten ne kuumanpään saostukset on markettiöljyihin tehtykin. Ekat synteettiset öljyt olivat 5W-20 viskositeetilla ja kiitos synteettisen parempien ominaisuuksien toimivat kuumassa päässäkin aikalailla samoihin lämpötiloihin kuin 10W-50 mineraali mutta eihän ne väljissä koneissa sisällä pysyneet ja em. huippuöljyt jäivät aikalailla markkinoilta pois pitkäksi aikaa, vasta aivan viimeaikoina kiristyneet päästömääräykset on niitä tuonut takaisin.
Öljyn voiteluominaisuudet eivät parane siitä että kuumaa päätä saostetaan polymeereillä jäykemmiksi(huononee tasan siinä suhteessa kuinka paljon jäykistetään) ja siksi kaikki kisakäyttöön, pitkille öljynvaihtoväleille tai muuten vain hyviksi eikä myyviksi tehdyt öljyt ovat kapealla viskositeetti-indeksillä, eli jos tarvitsee jäykempää öljyä niin sekä kuuma että kylmänpään viskositeetti nousee, ei vain kuuma. 5W-öljyistä 5W-30 synteettisillä suurinpiirtein kaikilla on long-life luokitukset, 5W-40:llä onko enää yhdelläkään puhumattakaan 5W-50:stä jota nyt ihan asiallisesti Mobilkin mainostaa nykyään peak-life öljynä eli väljiin koneisiin.
Comment
-
-
Originally posted by naukkis View PostNo öljynkulutuksen väljässä koneessa pystyy hyvin arvioimaan suoraan öljyn kuumanpään viskositeetista, mitä jäykempi öljy sitä paremmin se pysyy harvassa koneessa sisällä, sitä varten ne kuumanpään saostukset on markettiöljyihin tehtykin. Ekat synteettiset öljyt olivat 5W-20 viskositeetilla ja kiitos synteettisen parempien ominaisuuksien toimivat kuumassa päässäkin aikalailla samoihin lämpötiloihin kuin 10W-50 mineraali mutta eihän ne väljissä koneissa sisällä pysyneet ja em. huippuöljyt jäivät aikalailla markkinoilta pois pitkäksi aikaa, vasta aivan viimeaikoina kiristyneet päästömääräykset on niitä tuonut takaisin.
Öljyn voiteluominaisuudet eivät parane siitä että kuumaa päätä saostetaan polymeereillä jäykemmiksi(huononee tasan siinä suhteessa kuinka paljon jäykistetään) ja siksi kaikki kisakäyttöön, pitkille öljynvaihtoväleille tai muuten vain hyviksi eikä myyviksi tehdyt öljyt ovat kapealla viskositeetti-indeksillä, eli jos tarvitsee jäykempää öljyä niin sekä kuuma että kylmänpään viskositeetti nousee, ei vain kuuma. 5W-öljyistä 5W-30 synteettisillä suurinpiirtein kaikilla on long-life luokitukset, 5W-40:llä onko enää yhdelläkään puhumattakaan 5W-50:stä jota nyt ihan asiallisesti Mobilkin mainostaa nykyään peak-life öljynä eli väljiin koneisiin.
sigpic
328i Coupe M-Sport -95
Comment
-
-
Originally posted by deemu79 View PostOliko noilla 0-30 edgeillä havaittu koneen öljytilan karstoittumista, vai pitävätkö kivasti puhtaana?
Comment
-
-
Olisi taas se aika vuodesta kun pitäisi ///M vaihtaa öljyt. TWS olen käyttänyt tähän asti, mutta nyt kun sitä ei enää ollu valikoimissa niin mitä perkelettä tuonne kaataisi? Edge TWS 10-60?
Autolla ajetaan vain kesällä ja öljyt vahdan n5tkm välein eli joka kevät.
On tämä öljynvaihto keskustelu kyllä sellainen show tähän autoon ettei mitään järkeä. Etenkin kun nyt alkoi lukemaan näitä kaikkia keskusteluja..Last edited by scheisse; 15-06-2015, 15:19.- f30 330e M-Sport , -16
- e36 3.2 M3 cabrio individual
Comment
-
-
Päätin, että haen huomenna tätä
Eikait tuon kanssa voi pahasti menna metsään.. :think:
Outoa oli kun kokeilin tuota Castrollin sivujen öljyhakua rek numerolla ja kun käytti merkkikorjaamolle tarkoitettua hakua tuli eri vastaus kuin yksityishenkilöille tarkoitetulla haulla.Last edited by scheisse; 15-06-2015, 19:52.- f30 330e M-Sport , -16
- e36 3.2 M3 cabrio individual
Comment
-
-
Originally posted by scheisse View PostPäätin, että haen huomenna tätä
Eikait tuon kanssa voi pahasti menna metsään.. :think:
Outoa oli kun kokeilin tuota Castrollin sivujen öljyhakua rek numerolla ja kun käytti merkkikorjaamolle tarkoitettua hakua tuli eri vastaus kuin yksityishenkilöille tarkoitetulla haulla.
Ota se Valvoline Vr1 racing 10w-60.
Ajanut sillä nyt muutamat öljynvaihdot ja voin suositella.G20 330e M-Sport sunset orange
Comment
-
-
Nostetaan tämä topic jälleen, kun öljyn vaihto alkaa lähestymään...
Mitä tuohon S50B32-koneeseen nyt sitten laittaisi?:think
Aiemmin käytetty Castrollin TWS 10W60:stä, mutta sitä ei enään valmisteta..
Tilalle on tullut Edge FST-Ti 10W-60. Castrolin sivut näyttävät tarjoavan ämmäläisiin Castrol EDGE (Ti) 5W-30
Mitähän tuonne nyt sitten laittaisi?
Mobil 5W50 ?Last edited by QUASIMODO; 29-07-2015, 23:20.sigpic
Comment
-
-
Joo DIAMOND EXTREME 10W-60 vaan koneeseen.
Itse otin nyt tuolta.http://www.villenrengasjakone.fi/ver...-10w-60-detail
Tulee suoraan kiitolinjalla kotiin.
Kun ei täälläpäin ole missään liikkeissä myynnissä tuota.
Entäs ulkomaat?Onko BMW Master ostanut mistä?
Comment
-
Comment