Announcement

Collapse
No announcement yet.

E36 320iA -92 tärisyttää tyhjäkäynnillä? 500rpm? Mikä vikana?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • roadster
    Bimmer Rookie
    • Jul 2004
    • 133

    E36 320iA -92 tärisyttää tyhjäkäynnillä? 500rpm? Mikä vikana?

    VIKA KORJATTU.. RATKAISU LOPUSSA!

    Nyt on sitten ilmennyt melkonen ongelma. Koitin searchillä jo jotain hakee, mut en osannut välttämättä yhdistää tiettyyn ongelmaan.

    Eli auto on vuoden -92 E36 320iA Coupe. Tuotu saksasta maaliskuussa. Tähän asti toiminut moitteetta. Nyt on ilmaantunut sellanen ongelma, että kun on käynnistänyt niin hetken päästä kierrokset asettuvat tyhjäkäynnillä P tai N 500rpm tuntumaan ja tuntuu, että koko auto heiluu ja pakoputkrn ääni on sellasta tasaisen röpsähtelevää, käynti vajaavaista. Kun autossa istuu ja vähän painaa kaasua, että tyhjäkäynti nousee tuonne 800 rpm, ongelma poistuu. Sit kun lähtee ajaan, niin toimii ihan moitteetta niin kauan kun pysähtyy esim. valoihin ja on D päällä. Kierrokset on taas sen 500rpm ja koko auto tuntuu taas heiluva. Ja sen oikeen huomaa kun auto "heiluu".

    (En tiedä, onko vaikutusta, mutta ongelma jotenkin paheni, kun vaihdoin huonohkon "saksan akun" uuteen Varta Blue Dynamic 74 ampeeriseen. Samalla radion asetukset häipyivät ja trippimittari nollaantui, muista en tiedä mitä nollaantui..??)

    Onkohan nyt ilmamassamittari mennyt, tai lambda vai mikä. Nokka-akselin asentotunnistin vai joku muu..? Autossa on kartiosuodatin ja siihen on tökätty sisään joku anturi. Auto huollettu elokuussa: öljyt, suodatin, jäähd.nesteet, tulpat, bensansuodatin, ilmansuodatin putsattu..

    Heinäkuussa tehdyssä katsastusaseman kuntotarkastuksessa tarkastettiin pakokaasupäästöt. Arvot merkattiin olevan kunnossa ja ne oli:

    Joutokäynti: CO 0,007%, HC 7 ppm, O2 1,04%
    2500 1/min: CO 0,005%, HC 5 ppm, O2 0,09% Lambda 1,004

    Kertokaa viisaammat mikä vikana..? Ei huvittais viedä lielahteen merkkikorjaamolle.. Ei ainakaan mielellään siihen laitokseen..

    -----RATKAISU LOPUSSA----->
    Last edited by roadster; 25-01-2005, 12:17. Reason: Vika korjattu!
    E36 320iA Coupe, vm.-92
  • kotkavaara arttu
    Bimmer Rookie
    • Mar 2004
    • 142
    • Rauma

    #2
    Itse en osaa sanoa, mutta 500rpm on liian vähän tyhjäkäyntiin. n.800-1000rpm.
    Fuck the fuel economy! Sulzer & Sumitomo

    Comment

    • pete81
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 2056
      • .........

      #3
      kyllä sen tyhjäkäynnin pitäis olla vähintään 700 rpm, mutta vian selvittämisessä en osaa äkkiseltään auttaa.

      Comment

      • roadster
        Bimmer Rookie
        • Jul 2004
        • 133

        #4
        Tyhjäkäynti olikin ennen kun toimi hyvin noin 700-800rpm.

        Nyt kun kaasulla painaa sen siihen, toimii hyvin. Heti kun ottaa kaasulta jalan pois, tippuu 500rpm:ään. Hankalaa, ku joutuu esim. liikennevaloissa aina kaasulla pelaamaan nykyään..

        Auto testattiin testerillä (vikadiagnostiikka) Treen laakkosella bmw:n plugilla, eikä mitään vikaa ainakaan siinä ilmaantunut tai näytössä näkynyt..
        Last edited by roadster; 02-01-2005, 19:30.
        E36 320iA Coupe, vm.-92

        Comment

        • pete81
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 2056
          • .........

          #5
          kannattaa melkein käyttää se testerissä! no ei sinne lielahden metroon mielellään mene mut kun saa vikadiaknoosin niin voihan sen muuallakin korjauttaa tai korjata itse jos pystyy!

          Comment

          • Sami
            BTCF Member
            • Oct 2002
            • 1332
            • Kajaani

            #6
            Originally posted by roadster
            Tyhjäkäynti olikin ennen kun toimi hyvin noin 700-800rpm.

            Nyt kun kaasulla painaa sen siihen, toimii hyvin. Heti kun ottaa kaasulta jalan pois, tippuu 500rpm:ään. Hankalaa, ku joutuu esim. liikennevaloissa aina kaasulla pelaamaan nykyään..

            Auto testattiin testerillä (vikadiagnostiikka) Treen laakkosella bmw:n plugilla, eikä mitään vikaa ainakaan siinä ilmaantunut tai näytössä näkynyt..
            Veikkaisin lambda-anturia viaksi ainakin näin aluksi...testerissä pitäis näkyä nokka-akselin tunnistin vika ja se kuuluu moottorista kovenneena ruiskusuutin äänenä yms...Moottorin lämpötila tunnistin (ohjainlaitteen tunnistin) kannattaa tarkastaa, tästä ei tule vika koodia jos rikki...rikastaa seosta kun luulee että moottori kylmä ja kulutus ainakin nousee...Lambdastakaan ei välttämättä tule vikakoodia jos se näyttää jotain...täytyy olla totaali tuhon kärsinyt ennenkuin älyää tehdä siitä vian....

            Myös kannattaa seurata kulutusmittaria liikkuuko neula edestakaisin tasakaasulla ajettaessa, jos heiluu on lambda 99% varmasti rikki...Myös kulutus on korkeammalla esim. manuaali 325:ssa 120 km/h kulutusmittarin neula osoittaa tasan 8 litraa ja meno ei ala hyytyä...hajonneella anturilla voi osoittaa vaikka 12 litraa ja neula heiluu edestakaisin pientä liikettä koko ajan... Ehjä on tasaisesti paikoillaan ja reagoi vain mäkiin tai kaasun liikkeisiin...

            Comment

            • roadster
              Bimmer Rookie
              • Jul 2004
              • 133

              #7
              Originally posted by Sami
              Myös kannattaa seurata kulutusmittaria... ...Ehjä on tasaisesti paikoillaan ja reagoi vain mäkiin tai kaasun liikkeisiin...
              Kyllä kulutusmittari tuntuisi toimivan. Ei heilu ja vastaa aika hyvin kaasun liikkeisiin..
              Last edited by roadster; 02-01-2005, 20:47.
              E36 320iA Coupe, vm.-92

              Comment

              • jam75
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2003
                • 654
                • Tornio

                #8
                Originally posted by roadster
                Kyllä kulutusmittari tuntuisi toimivan. Ei heilu ja vastaa aika hyvin kaasun liikkeisiin..
                Testeriä suosittelen minäkin. Korjautuksen voi sit tehdä muualla jos paikalliseen korjaamoon ei luota, mutta tuolla vikakoodinluvulla saa melko selväksi mitä voi olla vikana.

                Comment

                • Rahu
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2002
                  • 6464
                  • Tuusula

                  #9
                  Mitäs se tekee kun kylmäkäynnistää auton, käykö hyvin kunnes "ryyppy" menee pois päältä?

                  näillä tiedoilla veikkaisin tyhjäkäynnin säädintä tai ehkä ilmamäärämittaria mutta en lambdaa.

                  Kerrohan kun saat viat selville.
                  BMW Service
                  P.o4oo925441
                  [email protected]
                  Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                  Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                  Comment

                  • roadster
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2004
                    • 133

                    #10
                    Originally posted by Rahu
                    Mitäs se tekee kun kylmäkäynnistää auton, käykö hyvin kunnes "ryyppy" menee pois päältä?

                    näillä tiedoilla veikkaisin tyhjäkäynnin säädintä tai ehkä ilmamäärämittaria mutta en lambdaa.
                    Nätisti lähtee käyntiin kylmäkäynnistettäessä ja toimii tosi hyvin just niin kauan kun "ryyppy" menee pois, sit rupee venksuttaan kun kierrokset on niin matalat. Ikävää esim kun joutuu raapii laseja jonkun aikaa...

                    Tietääkö kukaan, onko lambda ehjä, kun laitoin noi arvot tuohon ekaan viestiin..? Kiitoksia tähän asti vastanneille..!
                    E36 320iA Coupe, vm.-92

                    Comment

                    • kuukankorpi
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2004
                      • 634

                      #11
                      Originally posted by pete1981
                      kannattaa melkein käyttää se testerissä! no ei sinne lielahden metroon mielellään mene mut kun saa vikadiaknoosin niin voihan sen muuallakin korjauttaa tai korjata itse jos pystyy!
                      Eikös se hatanpään metrokin nykyään tee bemarihuoltoja?Ainakin olin jossain näkeväni jonkun ilmoituksen,tiedä sitten onko yhtään asiallisempaa toimintaa siellä?

                      Comment

                      • Sami
                        BTCF Member
                        • Oct 2002
                        • 1332
                        • Kajaani

                        #12
                        Originally posted by roadster
                        Nätisti lähtee käyntiin kylmäkäynnistettäessä ja toimii tosi hyvin just niin kauan kun "ryyppy" menee pois, sit rupee venksuttaan kun kierrokset on niin matalat. Ikävää esim kun joutuu raapii laseja jonkun aikaa...

                        Tietääkö kukaan, onko lambda ehjä, kun laitoin noi arvot tuohon ekaan viestiin..? Kiitoksia tähän asti vastanneille..!

                        No minä taas noilla tiedoilla epäilen lambdaa koska lambda-anturi ei toimi kun moottorin käynnistää kylmänä eli pitää "ryyppy" vaihetta päällä ja kun se vaihe ohittuu niin lambda alkaa säätää arvot pieleen...Yleensä jos lambda ihan finaalissa alkaa humpata kierroksia kun lämpömittari ensimmäisen valkean viivan kohdalla...

                        Tossa tosin hyvät pakokaasu arvot jotka hieman on ristiriidassa omaan teoriaan, mutta jos lambda alkuperäinen niin kannattaa vaihtaa kun hajoaa kuitenkin jos ei vielä ole....

                        Comment

                        • jannmann
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 5857
                          • Joccis City

                          #13
                          imusarja

                          oma 328iA teki samaa ja vitutti kun se meinasi sammua valoissa ja piti siirtää D asennosta N ettei sammunut. testerit ei myöskään näyttänyt mitään, vikana oli vuotavaa imusarjan tiiviste...
                          Aprilia RSV4

                          Comment

                          • BMW
                            Bimmer Enthusiast
                            • Sep 2004
                            • 3822
                            • California

                            #14
                            Originally posted by jannmann
                            oma 328iA teki samaa ja vitutti kun se meinasi sammua valoissa ja piti siirtää D asennosta N ettei sammunut. testerit ei myöskään näyttänyt mitään, vikana oli vuotavaa imusarjan tiiviste...
                            Offtopic: Lyökö teiän tomaatti autot suttua jos tallaatte pedaalin pohjaan märällä (ei siis lumisella tai jäisellä) asfaltilla?

                            Oon tottunu etuvetoisiin manuaali autoihin, ja kanssa on tottunu että heittää ihan tahattomastikin tyhjää. Nyt alla on 325 24v tomaatti ja se ei sudi märälläkään asfaltilla jos renkaat on suorassa. Ihmetyttää vaaa
                            P
                            R
                            N
                            D

                            Comment

                            • roadster
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2004
                              • 133

                              #15
                              Tänään vietiin autoo sitten näytille lielahden metroautoon. Sielä paikallinen työnjohtaja tuli sitten autoa loppujen lopuksi vilkaisemaan ja sano, että on varmaan ilmamassamittari mennyt. Sano, et tuo tonne pikahuoltoon mitattavaks, 50 euroo.. pojat kattoo. U En vienyt, ainakaan vielä. Jäin vielä tuumaamaan. Ite veikkaisin, että se imusarjan huohotinletku vuotaa ja päästää ilmaa tai jotain, oli vähän öljyssäkin. Käynti meinaan vaihtelee, kun siihen koskee. Sellanen L:n muotonen putki jossa O-rengas. Putki on alassuin "muoviputkien" alla.

                              Toinen äijä epäili myös tyhjäkäyntiventtiiliä, että voisko vika olla siinä. Jos sen vaiks irrottais ja putsais. Uus maksaa meinaan 295 euroo.

                              Huomenna vissiin vähän purettas imusarjan osia kaverin kans ja katottas onko letkussa murtumaa tai tiiviste mennyt. Miltäs kuulostaa.. kommentteja..
                              E36 320iA Coupe, vm.-92

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎