Auto seissyt 1.5 vuotta ja seisonnan aikana ilmestynyt tuo ongelma. En siis ole mittaillut kulutusta, mutta ennen kuin auto laitettiin seisontaan, oli kulutus suhtkoht normaalia alle 10l/100km.
Aloin miettimään tuota lambdaa. Epäilen, että autosta on kansipahvi palanut, koska puskee valkoisa savua putkesta jonkinverran. Voisiko palotilaan päässyt vesi höyrystyessään sekoittaa lambdaa? Lisäksi autosta oli 4. sylinterin tulppa pimeänä. Ennen kuin tulppa meni pimeäksi, auto kävi satunnaisesti kolmella ja toisaalta sillointällöin normaalisti. Tämä osaltaan vahvistaa epäilystä että 4. sylinteriin pääsisi vettä joka aiheuttaisi tyhjäkäynnin sekoamisen lambda-arvon heittelyn vuoksi ja lopulta tulpan karstoittumisen ja hajoamisen.
Eilen autoa tyhjäkäynnillä pitäessä se myös alkoi valuttaa jäähdytysnestettä paisarin alapuolelta. Paisarin korkin pienestä tarkistusreiästä kuitenkin tuli nestettä. Aluksi hitaasti ja lopuksi auton käydessä kovemmalla paineella, jolloin paisarin nestepinta nousi ja lopulta jäähdytysnestettä tuli maahan asti.
Miten tämä sitten olisi seisonnan aikana mahdollista, kun auto kuitenkin aikaisemmin toimi, sitä en tiedä. Kerran toissa talvena kun auto vielä oli ajossa, lämmöt kävivät reilusti yli 90 asteen auton käytyä 20min tyhjäkäyntiä. Tämä olisi voinut toki polttaa kannentiivisteen ja sitä kautta ongelma olisi nyt juuri palanut kannentiiviste. Kyseisen tapahtuman jälkeen autolla ei juurikaan ajettu, joten en tiedä voisiko se olla vian aiheuttaja.
Eli yksi vaihtoehto voisi olla päin perseellään oleva lambda-arvo, jonka tietysti aiheuttaa joko itse rikkinäinen lambda-anturi TAI mahdollisesti vuotava kannentiiviste ja veden/vesihöyryn pääsy lambdalle.
Lisäksi. Viime syksynä n. vuosi sitten, kun auto oli jo seissyt koko kesän, nousi sulakerasiasta/sen alta kova savu kun käynnistin auton muutaman kuukauden seisonnan jälkeen. Auto seisoi ulkona. Savutusta jatkui starttauksen jälkeen n. 20sek jonka jälkeen se loppui, eikä sitä ole sen jälkeen ilmaantunut. Tarkistin sulakkeet, ja kaikki ovat kunnossa. En myöskään muistaakseni silloin huomannut auton käynnissä/sähkölaitteissa mitään omituista. Mietin kuitenkin josko tämä voisi olla millään tapaa osasyyllinen tuohon tyhjäkäyntiongelmaan.
Tarkistuslistalle:
Lambda
Kannentiiviste
Mulla on uusi kansi autoon, joka oli koneistamolla. Käyn sen hakemassa tänään. Voi olla, että aloitan kannen vaihdon jo tänään ja saan sylvyyden kansipahvin kunnosta. Mikäli pahvi on todella huonossa kunnossa niin se voisi hyvinkin olla vaihtoehto. Käyn myös samalla läpi antureita ja niiden liitoksia.
Osaisiko joku ulkomuistista listata, mitä kaikkia moottorin käyntiin liittyviä antureita autosta löytyy ja suunnilleen niiden sijaintia?
Kiitoksia etukäteen avusta!
Aloin miettimään tuota lambdaa. Epäilen, että autosta on kansipahvi palanut, koska puskee valkoisa savua putkesta jonkinverran. Voisiko palotilaan päässyt vesi höyrystyessään sekoittaa lambdaa? Lisäksi autosta oli 4. sylinterin tulppa pimeänä. Ennen kuin tulppa meni pimeäksi, auto kävi satunnaisesti kolmella ja toisaalta sillointällöin normaalisti. Tämä osaltaan vahvistaa epäilystä että 4. sylinteriin pääsisi vettä joka aiheuttaisi tyhjäkäynnin sekoamisen lambda-arvon heittelyn vuoksi ja lopulta tulpan karstoittumisen ja hajoamisen.
Eilen autoa tyhjäkäynnillä pitäessä se myös alkoi valuttaa jäähdytysnestettä paisarin alapuolelta. Paisarin korkin pienestä tarkistusreiästä kuitenkin tuli nestettä. Aluksi hitaasti ja lopuksi auton käydessä kovemmalla paineella, jolloin paisarin nestepinta nousi ja lopulta jäähdytysnestettä tuli maahan asti.
Miten tämä sitten olisi seisonnan aikana mahdollista, kun auto kuitenkin aikaisemmin toimi, sitä en tiedä. Kerran toissa talvena kun auto vielä oli ajossa, lämmöt kävivät reilusti yli 90 asteen auton käytyä 20min tyhjäkäyntiä. Tämä olisi voinut toki polttaa kannentiivisteen ja sitä kautta ongelma olisi nyt juuri palanut kannentiiviste. Kyseisen tapahtuman jälkeen autolla ei juurikaan ajettu, joten en tiedä voisiko se olla vian aiheuttaja.
Eli yksi vaihtoehto voisi olla päin perseellään oleva lambda-arvo, jonka tietysti aiheuttaa joko itse rikkinäinen lambda-anturi TAI mahdollisesti vuotava kannentiiviste ja veden/vesihöyryn pääsy lambdalle.
Lisäksi. Viime syksynä n. vuosi sitten, kun auto oli jo seissyt koko kesän, nousi sulakerasiasta/sen alta kova savu kun käynnistin auton muutaman kuukauden seisonnan jälkeen. Auto seisoi ulkona. Savutusta jatkui starttauksen jälkeen n. 20sek jonka jälkeen se loppui, eikä sitä ole sen jälkeen ilmaantunut. Tarkistin sulakkeet, ja kaikki ovat kunnossa. En myöskään muistaakseni silloin huomannut auton käynnissä/sähkölaitteissa mitään omituista. Mietin kuitenkin josko tämä voisi olla millään tapaa osasyyllinen tuohon tyhjäkäyntiongelmaan.
Tarkistuslistalle:
Lambda
Kannentiiviste
Mulla on uusi kansi autoon, joka oli koneistamolla. Käyn sen hakemassa tänään. Voi olla, että aloitan kannen vaihdon jo tänään ja saan sylvyyden kansipahvin kunnosta. Mikäli pahvi on todella huonossa kunnossa niin se voisi hyvinkin olla vaihtoehto. Käyn myös samalla läpi antureita ja niiden liitoksia.
Osaisiko joku ulkomuistista listata, mitä kaikkia moottorin käyntiin liittyviä antureita autosta löytyy ja suunnilleen niiden sijaintia?
Kiitoksia etukäteen avusta!
Comment