memebuy23buy

E46 Cabriolet, katto ongelmat: Katto ei avaudu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • touring39
    BTCF Member
    • May 2005
    • 3901
    • Kaarina

    #16
    Tuota tosiaan käytiin puhelimessa läpi.

    Ensimmäinen ajatukseni kyllä on, että vaijerit on liian piukassa, ja "tonneau cover" ei pysty aukemaan, kun ne hakaset "Latch" eivät aukea.

    Omistaja yritti painaa vapautusnappulaa, mutta sekin oli niin piukassa, että piti kuusiokoloavaimella auttaa moottorista, että vapautus onnistui. Seuraavaksi veikkaisin tuota luukun tunnistinta, joka meilläkin temppuili, eli johdot oli vähän rikki ja otti maihin. Tuon näkee kyllä testerillä.

    Ilmainen testaus mielestäni on:

    - moottorin vapautus napista
    - kuusiokololla tuulilasin yläreunasta hakaset auki (tämä taitaa mennä vielä moottorin voimalla tässä tapauksessa, ennen kohtaa 1)
    - rättikaton etuosa käsin hiukan pystympään
    - sormet takalasin alle ja katon takaosa ilmaan (tässä vaiheessa voi joku vaikka pitää sitä ylhäällä
    - rätin säilytyslootan kansi ylös -> jos aukeaa, vaijerit on ok ja vika on sähköinen/hydraulinen. Jos ei aukea, vaijerit pitää saada kulkemaan OK
    Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

    Ex:
    e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

    Comment

    • PJS69
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2011
      • 255
      • Porvoo

      #17
      Originally posted by touring39 View Post
      Tuota tosiaan käytiin puhelimessa läpi.

      Ensimmäinen ajatukseni kyllä on, että vaijerit on liian piukassa, ja "tonneau cover" ei pysty aukemaan, kun ne hakaset "Latch" eivät aukea.

      Omistaja yritti painaa vapautusnappulaa, mutta sekin oli niin piukassa, että piti kuusiokoloavaimella auttaa moottorista, että vapautus onnistui. Seuraavaksi veikkaisin tuota luukun tunnistinta, joka meilläkin temppuili, eli johdot oli vähän rikki ja otti maihin. Tuon näkee kyllä testerillä.

      Ilmainen testaus mielestäni on:

      - moottorin vapautus napista
      - kuusiokololla tuulilasin yläreunasta hakaset auki (tämä taitaa mennä vielä moottorin voimalla tässä tapauksessa, ennen kohtaa 1)
      - rättikaton etuosa käsin hiukan pystympään
      - sormet takalasin alle ja katon takaosa ilmaan (tässä vaiheessa voi joku vaikka pitää sitä ylhäällä
      - rätin säilytyslootan kansi ylös -> jos aukeaa, vaijerit on ok ja vika on sähköinen/hydraulinen. Jos ei aukea, vaijerit pitää saada kulkemaan OK

      Moro moro ja kiitosta taas, mutta haluaisin silti tietää hiukan "ennakkoon" muutamia asioita, koska ongelmia saattaa ilmetä lisää jo nyt tai ainakin tulevaisuudessa...

      Siis, onko jollain noihin pariin esittämääni kysymyksiin (öljy + takaluukun tunnistin anturi vm.2005 värkkiin) antaa vielä täsmentäviä vastauksia, kiitos?

      Comment

      • PJS69
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2011
        • 255
        • Porvoo

        #18
        Vastailen tässä hiukan nyt itsekseni, eli OEM numerot osille joista tuossa tänään olen kysellyt, taitavat olla seuraavanlaiset jos oikein "räjäytyskuvia" olen tulkinnut...:think

        - 53447043558, Hall sensor
        - 54340394395, Hydraulic Fluid

        Comment

        • PJS69
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2011
          • 255
          • Porvoo

          #19
          No niin, ensinnäkin kiitos taas Kaarinan suuntaan ystävällisestä avusta...

          Carly:lla eilen luettu vikakoodiluku antoi seuraavanlaisen vika infon: VSW 4.0 Short circuit to GND / VSW 4.1, short circuit to GND / VSW 4.1, niput to ground Code: 00001F

          Pääsen ehkä ensi viikolla luetuttamaan BMW huoltajalle paremmalla laitteella vikakoodin, mutta olisiko jollain aikaisempaa kokemusta tai tietämystä tuollaisen Carly koodin perusteella, mikä sensori nyt tarkalleen ottaen ja mistä päin on autostani pettänyt?

          Itselläni on epäilys S145 ”Hall sensorista”, locking hook open. Ja käsittääkseni S142 (locking hook closed) ja S145 ”hall sensorit” sijaitsevat rättikaton ns.etureunan sisällä lukitussalpa moottoreiden yhteydessä. Mutta tämä on vain oma täysi arvaukseni vielä tällä hetkellä (OEM 54348263825, Microswitch)

          Onko olemassa muuten jotain ilmais ohjelmaa netissä, jossa saa ”käännettyä” Carly koodit tarkemmiksi ns.BMW vikakoodeiksi?

          Ja siis eilen vasta itselleni selvisi, että kun ensin manuaalisesti katon laskee alas -> lukitsee napista lopuksi taka kannen -> SULKEUTUU KATTONI NAPISTA PAINAEN AIVAN TÄYSIN NORMAALISTI...

          Mutta jopa joo, selvittelyt jatkuvat, miksi avaus pysähtyy katon laskun suhteen ns.kolmos vaiheeseen eli kun katon takaosa pitäisi nousta ylöspäin, ei tapahdu moista toimenpidettä...
          Last edited by PJS69; 28-07-2018, 23:32.

          Comment

          • santtuzz
            BTCF Member
            • Jun 2006
            • 134
            • Riihimäki

            #20
            Samanlaista ongelmaa esiintyi yhdessä e46 cabriossa. Vika löytyi katossa kulkevasta johtosarjasta, yksi piuha nirhautunut poikki.
            Domain uppaa.fi is for sale. Check the price from our site! Catcha.fi is a service where you can buy .fi domains.

            Tuo nyt ainakin helppo tarkistaa, suojasukkaa vaan auki ja katsoo johdot läpi(erityisesti vihreä/valkoinen piuha).

            Santtu
            Last edited by santtuzz; 29-07-2018, 09:37.
            E39 525i M-Sport -00 & E30 325i Cabrio
            E30 316i -89 M50
            E60 530ia M-Sport -04
            E36 316i -94
            E39 540ia -97
            E39 528i touring -97
            E36 328i touring -95
            E34 525i -92
            E30 316i -89

            Comment

            • PJS69
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2011
              • 255
              • Porvoo

              #21
              Originally posted by santtuzz View Post
              Samanlaista ongelmaa esiintyi yhdessä e46 cabriossa. Vika löytyi katossa kulkevasta johtosarjasta, yksi piuha nirhautunut poikki.
              Domain uppaa.fi is for sale. Check the price from our site! Catcha.fi is a service where you can buy .fi domains.

              Tuo nyt ainakin helppo tarkistaa, suojasukkaa vaan auki ja katsoo johdot läpi(erityisesti vihreä/valkoinen piuha).

              Santtu
              Kiitos tästä vinkistä!
              Ja siis katto voi nousta ns.ensinmäisen taitoksen ylöspäin, vaikka tuo mainitsemasi vihreä/valkonen piuha olisi rikkoutunut?

              Comment

              • pomo
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2013
                • 429
                • Oulu

                #22


                Tuossa on se mitä minä vaihdoin.

                Onhan takakontin johtosarjan läpivienti ehjä? Helppo tarkistaa ja shieldelmannilta saa edullisesti paremman jos johdot rispaantunut
                --Sääliä saa kuka vaan, kateus pitää ansaita--

                E46 320 Cab

                Comment

                • PJS69
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2011
                  • 255
                  • Porvoo

                  #23
                  Originally posted by santtuzz View Post
                  Samanlaista ongelmaa esiintyi yhdessä e46 cabriossa. Vika löytyi katossa kulkevasta johtosarjasta, yksi piuha nirhautunut poikki.
                  Domain uppaa.fi is for sale. Check the price from our site! Catcha.fi is a service where you can buy .fi domains.

                  Tuo nyt ainakin helppo tarkistaa, suojasukkaa vaan auki ja katsoo johdot läpi(erityisesti vihreä/valkoinen piuha).

                  Santtu
                  VIHDOINKIN...siis katto kunnossa, kuten varmaan arvaattekin. Siis joo-o, kesä jatkukoon minun puolestani vaikka jouluun asti...😄

                  Mutta vikaa oli käytännössä kahdessa kohteessa, mutta alas laskeutumisen keskeytti nimen omaan tuo Santun antama hieno vihje, eli yksi piuha oli kuin olikin suojasukan sisällä täysin poikki...😲

                  Piuha kun vasta tänään on kunnolla kunnostettu sekä lisäksi takapenkin alle vaihdettu vielä täysin uusi moottoriyksikkökin, alkoi katto toimia todella hienosti ja ennen kaikkea jotenkin huomattavasti ”pehmeämmin” kuin ennen, eli ei enää laisinkaan ajoittaisia nykäyksiä kuten ennen remonttia ajoittain oli kattoa laskiessa tai nostaessa

                  Koska luulin myöskin, että etulukitusten mikrokytkin/tunnistin olisi syypää katon alaslaskemisen keskeytymiseen, tuli sellainenkin OEM osa ostettua. Siihenhän vikakoodin luku ns.osoitti. Ja se myös tänään vaihdettiin autooni sekä vanhan säästän kotona varaosana jollekin.

                  Mutta summa summarum, tällä hetkellä kattoa huollettu aikas paljon, ja nyt taas toimii. Se on nyt pääasia eli ei muuta kuin kohden ensi kesän helteitä...☀️😎

                  Comment

                  • >bemari<
                    Bimmer Fanatic
                    • May 2011
                    • 239
                    • P-karjala

                    #24
                    Laitetaas tännekkin jos asiantuntioita löytyis, eli katto vikatilassa ja vilkuttaa punaista, ei aukea manuaalisesti kattovalon luota eikä myöskään ikkunalistan alta pitkällä torxilla kääntäessä, kun kierittäää ääripäähän vastus lisääntyy tuntuu "kuminauha"maiselta yrittää kääntää lisää eli vähänkuin vänkäisi vastaan? Voiko näissä nämä latchin koukut jotenkin ruostua kiinni tuohon tuulilasin yläkarmiin tai jotain, vai kuinka jäykkä tuon manuaali avaisun pitää olla et käännänkö vaan vaikka vastaan laittaakin??

                    Comment

                    • PJS69
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2011
                      • 255
                      • Porvoo

                      #25
                      Originally posted by >bemari< View Post
                      Laitetaas tännekkin jos asiantuntioita löytyis, eli katto vikatilassa ja vilkuttaa punaista, ei aukea manuaalisesti kattovalon luota eikä myöskään ikkunalistan alta pitkällä torxilla kääntäessä, kun kierittäää ääripäähän vastus lisääntyy tuntuu "kuminauha"maiselta yrittää kääntää lisää eli vähänkuin vänkäisi vastaan? Voiko näissä nämä latchin koukut jotenkin ruostua kiinni tuohon tuulilasin yläkarmiin tai jotain, vai kuinka jäykkä tuon manuaali avaisun pitää olla et käännänkö vaan vaikka vastaan laittaakin??
                      Oletko siis nyt ennen manuaalista käsi käyttö "veivaamista" vapauttanut vaijerit ns."löysälle" takapenkin alla sijaitsevasta moottorista, eli painanut sen moottorin päällä olevaa nappia?

                      Comment

                      • >bemari<
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2011
                        • 239
                        • P-karjala

                        #26
                        Originally posted by PJS69 View Post
                        Oletko siis nyt ennen manuaalista käsi käyttö "veivaamista" vapauttanut vaijerit ns."löysälle" takapenkin alla sijaitsevasta moottorista, eli painanut sen moottorin päällä olevaa nappia?
                        Siis joo unohtu mainita. Ihan ohjeen mukaan koittanut mutta tukoksetta. Onko kellään muulla käynyt että latchien muovit on rikkoutunut katon ollessa kiinni?

                        Comment

                        Working...
                        X