autoni 330d -01 touring . onko kellään kokemuksia tt thermo letkulämmittimestä ?
e46 tt thermo lämmitin
Collapse
X
-
Viikonloppuna tuli asennettua tällainen 2kW lämmitin N53 -moottorin kylkeen.Originally posted by vilkku67 View Posteikö kukaan ole moista laitetta asentanut ?
Vielä ei vaan ole ollut kunnon "testipakkasia", mutta ainakin nollakeleillä lohkon kylki on kädenlämpöinen puolen tunnin lämmityksellä. Eli hyvin näyttäisi toimivan..e90 330i lci -09
Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04
Comment
-
Noinhan se periaatteessa menee, mutta käytännössä yleensä joutuu laittamaan väliin pätkät muotoletkua (90 asteen kulmat), että saa asennettua lämmittimen pystyasentoon. Toki jos lämmittimen saa asennettua nousevaan letkuun, niin mitään lisäletkuja ei tarvita. Mut lämmittimen lähtöliitännän on ehdottomasti oltava suoraan ylöspäin. Jonkinlainen tukirautahan tuohon kannattaa myös rakennella, ettei jää pelkästään letkujen varaan roikkumaan.Originally posted by kupee635 View PostOnko tarvinnut mitään muuta toimenpidettä asennuksessa kuin letkun väliin ja töpseli kiinni?
Omaan 330ci olis pöydällä odottamassa.
Ja lopuksi tietenkin järjestelmän kunnollinen ilmaus, muuten lämmitin saattaa kärähtää jo ensimmäisellä käyttökerralla..e90 330i lci -09
Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04
Comment
-
Helpompi tarkistaa lämpötilat lasermittarilla, kuin mitään Inpan piuhoja ruveta virittelemään..Originally posted by MNi View PostINPAlla vois kattoa jäähdytysveden lämpötilaa tietty....
Tänä aamuna puolen tunnin lämmityksen jälkeen moottorilohko joka puolelta tasaisesti +26 - 27 asteinen. Ulkolämpötila -2 astetta.e90 330i lci -09
Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04
Comment
-
Tänään pääsin testaamaan tuon lämmittimen tehon oikeassa talvikelissä, ulkolämpötilan ollessa -22 astetta. Puolen tunnin lämmityksen jälkeen moottorilohkon lämpötila oli jo 5 astetta plussan puolella, ja 1,5h lämmityksen jälkeen lohko oli joka puolelta +27 - 28 asteinen. Eli niinku palmun alta olis pistänyt moottorin käyntiin..
e90 330i lci -09
Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04
Comment
-
Jäikös tuossa sigun härvelissä vesiventtiili auki kun virrat kääntää pois?
Olisiko tälläiseen mahdollista viritellä auton oma lämmityslaite puhaltamaan sisälle lämmintä ilmaa, vähän vastaavasti kuin polttoaine käyttöisessä lämmittimessä. :thinkF25 30d vm:11
Ex:e46 320dA toukka 110kw vm:03
Comment
-
Kyllä tuossa minun härvelissä ainakin jää, sillä nesteet tuntuu hyvin kiertävän. Asensin tuon lämmittimen juuri samaan lämmityslaitteelle menevään letkuun, johon myös polttoainekäyttöiset lämmittimet asennetaan. Lämmennyt neste siis käy ensin mutkan lämmityslaitteen kennolla, ja palaa sieltä moottorin kautta takaisin lämmittimelle.Originally posted by Jussi83 View PostJäikös tuossa sigun härvelissä vesiventtiili auki kun virrat kääntää pois?
Olisiko tälläiseen mahdollista viritellä auton oma lämmityslaite puhaltamaan sisälle lämmintä ilmaa, vähän vastaavasti kuin polttoaine käyttöisessä lämmittimessä. :think
Mulla oli edellisessä e46:ssa Eberi samalla tavalla asennettuna, joten pitäisi tuon lämmittimen toimia samalla tavalla myös sinun autossa..e90 330i lci -09
Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04
Comment
-
Mikä teholuokka olisi ko.lämmittimessä sopiva/järkevin 330d koneeseen? Onko kukaan asentanut kyseistä lämmitintä tuohon moottoriin eli onko siellä tilaa isommallekin elementille? Ja tarviiko varata 90° kulmia asennukseen..?Ex. E46 330d -05
Ex. e61 530da -05
Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
Member of Team EastAudio
Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net
Comment
-
Järkevin teholuokka lienee tuo n.2kW, jolloin se toimii 10A sulakkeellakin.Originally posted by LasseE View PostMikä teholuokka olisi ko.lämmittimessä sopiva/järkevin 330d koneeseen? Onko kukaan asentanut kyseistä lämmitintä tuohon moottoriin eli onko siellä tilaa isommallekin elementille? Ja tarviiko varata 90° kulmia asennukseen..?
3kW:n lämmitin vaatii jo 16A sulakkeen. Asennuksen kannalta mielestäni on paras tämä malli http://www.autoteileost.de/catalog/p...1b823979e4b321, sillä alapäässä on jo kulma valmiina, ja myös kiinnityskaulus näyttäisi olevan valmiina lämmittimessä.
M57N -moottorissa tuo lämmitin kannattaa asentaa moottorilohkosta sähköiselle lisälämmittimelle menevään letkuun.e90 330i lci -09
Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04
Comment
-
Itse toteutin kytkennän sillä tavalla, että nappasin Defan panssarikaapelista toisesta päästä pistokkeen irti, ja kytkin tuon panssarikaapelin suoraan lämmittimeen. Toinen vaihtoehto olisi ollut hakea sähköliikkeestä panssariletkua, ja suojata sillä tuo lämmittimen oma liitäntäkaapeli.Originally posted by markok View PostJossain muussakin topicissa taisin kysellä, että miten olette sähkökytkennän näihin tehneet? Kiinnostaisi myös tuollainen lämmitin, mutta ei taida saada mitenkään kytkettyä vakuutusyhtiön hyväksymällä tavalla.
Ja näin sanoo määräykset noista lämmitinasennuksista:
SFS-5724. Erityisvaatimukset ajoneuvojen moottorinlämmittimille, linja-autonlämmittimille ja matkailuperävaunulämmittimille (kertoo kuinka SFS-60335-1:tä sovelletaan ajoneuvoihin)
23.2:
Käytetty kaapeli ei saa olla kevytrakenteisempaa kuin kevyt taipuisa kumikaapeli (tyyppi H05 RN-F) tai kevyt taipuisa muovikaapeli (tyyppi H05 VV-F tai H05 VVH2-F) vedettynä taipuisaan panssariletkuun tai vastaavaan, joka antaa mekaanisen suojan kaapelille. Panssariletkun on oltava molemmista päistä luotettavasti kiinnitetty. Kaapelin on oltava kiinnitetty vedonpoistimiin. Sama vaatimus koskee myös muita sisäisiä yhdysjohtoja, kuten esim. lämmittimien ja mahdollisen muuntajan, akunvaraajan, kytkinkellon tai ajoneuvoon asetetun sisätilanlämmittimen välillä olevaa kaapelia.e90 330i lci -09
Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04
Comment
Comment