Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46-moottorin varoitusvalo palaa - Ilmamassamittari vaihdettu, valo sammui itsestään

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri
    BTCF Member
    • Jun 2004
    • 3156
    • Nummela

    E46-moottorin varoitusvalo palaa - Ilmamassamittari vaihdettu, valo sammui itsestään

    Auto on vm. 2000 316 1.9 -litraisella nuhapumpulla, tilanne tämä:

    2 viikkoa sitten tuo keltainen valo syttyi kesken ajon. Mitään normaalista poikkeavaa toimintaa ei ole autossa sen jälkeen havaittu. 3 päivää sen jälkeen valo sammui, mutta syttyi taas seuraavana päivänä ja on siitä asti palanut.

    Kävin toissapäivänä Autoarolassa Hyvinkäällä lukemassa vikakoodit ja nollaamassa varoitusvalon(30€). Huoltomiehet sanoivat moottorin valittaneen alijännitteestä, penkinlämmittimistä(?) ja jotain bensapumpusta (kuulemma käynyt laihalla jne, nyt nollattiin asetukset). Heidän sanojenta mukaan ei mitään vakavaa ja ajoa voisi jatkaa normaaliin tapaan?

    Nyt tänään valo syttyi taas yhtäkkiä kesken parkkihallissa matelemisen. Huomenna takaisin Hyvinkäälle katsomaan, josko sieltä saataisi todellista vikaa esiin ja korjaustoimenpiteitä aloitettua.

    Vinkkejä asian suhteen??
    Last edited by Petri; 14-06-2005, 15:10.
    E36 323Ti Compact Sport Limited Edition -00
    E36 320i Cabriolet "M-Sport" -96


    Ex: E90 320dA LCI M-Sport -10 | E46 330xdA M-Sport II -03 | E46 320Ci M-Sport II -01 | E46 316i "Sport 2000" -00 | E39 523i Sedan M-Sport -99 | E36 320i Coupe M-Sport -95
  • pmv
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 2032
    • tornio

    #2
    Ai että alijännitteestä on valittanut? Voisiko akku olla finaalissa? Siitähän ei sinänsä vaaraa ole, mutta tietokone huomioi sen.

    Comment

    • Petri
      BTCF Member
      • Jun 2004
      • 3156
      • Nummela

      #3
      Originally posted by pmv
      Ai että alijännitteestä on valittanut? Voisiko akku olla finaalissa? Siitähän ei sinänsä vaaraa ole, mutta tietokone huomioi sen.
      Näin sanoi huoltomies, muttei puhunut mitään akun vaihdon tarpeesta / sen tehottomuudesta? Tosin ehdotti akun latausta yhden yön yli...?
      E36 323Ti Compact Sport Limited Edition -00
      E36 320i Cabriolet "M-Sport" -96


      Ex: E90 320dA LCI M-Sport -10 | E46 330xdA M-Sport II -03 | E46 320Ci M-Sport II -01 | E46 316i "Sport 2000" -00 | E39 523i Sedan M-Sport -99 | E36 320i Coupe M-Sport -95

      Comment

      • Keimo
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2032
        • Kekkoslovakia

        #4
        Originally posted by petri.k
        Auto on vm. 2000 316 1.9 -litraisella nuhapumpulla, tilanne tämä:

        2 viikkoa sitten tuo keltainen valo syttyi kesken ajon. Mitään normaalista poikkeavaa toimintaa ei ole autossa sen jälkeen havaittu. 3 päivää sen jälkeen valo sammui, mutta syttyi taas seuraavana päivänä ja on siitä asti palanut.

        Kävin toissapäivänä Autoarolassa Hyvinkäällä lukemassa vikakoodit ja nollaamassa varoitusvalon(30€). Huoltomiehet sanoivat moottorin valittaneen alijännitteestä, penkinlämmittimistä(?) ja jotain bensapumpusta (kuulemma käynyt laihalla jne, nyt nollattiin asetukset). Heidän sanojenta mukaan ei mitään vakavaa ja ajoa voisi jatkaa normaaliin tapaan?

        Nyt tänään valo syttyi taas yhtäkkiä kesken parkkihallissa matelemisen. Huomenna takaisin Hyvinkäälle katsomaan, josko sieltä saataisi todellista vikaa esiin ja korjaustoimenpiteitä aloitettua.

        Vinkkejä asian suhteen??
        Itselläni herjasi samaa alijännitettä ja penkinlämmittimiä. Vaihdoin akun, eikä ole palannut.

        Comment

        • Petri
          BTCF Member
          • Jun 2004
          • 3156
          • Nummela

          #5
          Originally posted by Keimo
          Itselläni herjasi samaa alijännitettä ja penkinlämmittimiä. Vaihdoin akun, eikä ole palannut.
          Kivi putosi sydämeltä, ei siis välttämättä kallis operaatio...
          Odotetaan, että pääsee huomenna ostamaan uuden akun..
          E36 323Ti Compact Sport Limited Edition -00
          E36 320i Cabriolet "M-Sport" -96


          Ex: E90 320dA LCI M-Sport -10 | E46 330xdA M-Sport II -03 | E46 320Ci M-Sport II -01 | E46 316i "Sport 2000" -00 | E39 523i Sedan M-Sport -99 | E36 320i Coupe M-Sport -95

          Comment

          • Petri
            BTCF Member
            • Jun 2004
            • 3156
            • Nummela

            #6
            Originally posted by petri.k
            Kivi putosi sydämeltä, ei siis välttämättä kallis operaatio...
            Odotetaan, että pääsee huomenna ostamaan uuden akun..
            Uusi akku Laakkosella yli 120€, HUH!
            Vinkkejä, mistä saisi vastaavan akun halvemmalla?

            Edit: Lauttasaaren autotarvikkeessa Vartan 74 amp. akku 84€, ei paha. Täytyy hakea yksi semmoinen ennen Autoarolaan menoa, siellä sitten taas valon nollaus...
            Last edited by Petri; 06-04-2005, 16:25.
            E36 323Ti Compact Sport Limited Edition -00
            E36 320i Cabriolet "M-Sport" -96


            Ex: E90 320dA LCI M-Sport -10 | E46 330xdA M-Sport II -03 | E46 320Ci M-Sport II -01 | E46 316i "Sport 2000" -00 | E39 523i Sedan M-Sport -99 | E36 320i Coupe M-Sport -95

            Comment

            • Sami
              BTCF Member
              • Oct 2002
              • 1332
              • Kajaani

              #7
              Originally posted by petri.k

              ja jotain bensapumpusta (kuulemma käynyt laihalla jne, nyt nollattiin asetukset).

              Nyt tänään valo syttyi taas yhtäkkiä kesken parkkihallissa matelemisen. Huomenna takaisin Hyvinkäälle katsomaan, josko sieltä saataisi todellista vikaa esiin ja korjaustoimenpiteitä aloitettua.

              Vinkkejä asian suhteen??

              Yleensä jos valittaa että seos laihalla niin ilmamassa mittari vaihtoon....mutta tietysti pitäs päästä tutkimaan ettei ole muuta....eli takasin pajalle vaan...

              Comment

              • Petri
                BTCF Member
                • Jun 2004
                • 3156
                • Nummela

                #8
                Originally posted by Sami
                Yleensä jos valittaa että seos laihalla niin ilmamassa mittari vaihtoon....mutta tietysti pitäs päästä tutkimaan ettei ole muuta....eli takasin pajalle vaan...

                Huomenna pajalle katsomaan, mitkä ovat tämänkertaiset vikakoodit. Varmuudenvuoksi ostan uuden akun, jos alijännite on taas aiheuttanut valon syttymisen.

                Perkele jos tässä nyt pitää vielä ilmamassamittaria alkaa vaihtamaan, kallista. Noh, elämä on... :/
                E36 323Ti Compact Sport Limited Edition -00
                E36 320i Cabriolet "M-Sport" -96


                Ex: E90 320dA LCI M-Sport -10 | E46 330xdA M-Sport II -03 | E46 320Ci M-Sport II -01 | E46 316i "Sport 2000" -00 | E39 523i Sedan M-Sport -99 | E36 320i Coupe M-Sport -95

                Comment

                • kyf
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2004
                  • 204
                  • Kangasala

                  #9
                  mittaa yleismittarilla akun lepojännite yön jälkeen aamulla,antaa suuntaa akun kunnosta........

                  Comment

                  • marsupilami
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2004
                    • 263
                    • savo

                    #10
                    Itsellä talvel vilkutteli häiriövalo silloin tällöin.Käytin autoa pikahuollossa ja sanoivat,että vikakoodi liian laihasta seoksesta.Noh kokeiltiin lambda-anturin vaihtoa ja ei sen koommin ole nyt syttynyt.Pakko koputtaa puuta kyllä :/

                    Comment

                    • Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Motonetista löytyy sopiva ja ennen kaikkea halvempi sekä pitkäikäisempi ZAP:n huoltovapaa akku bemuun, orggkiksen tilalle.
                      Tosin...onko sellaista e46 tai e39:iä missä vikakoodiksi EI OLISI tallentunut alhainen akkujännite??? Minä en ainakaan kovin montaa yksilöä ole nähnyt.
                      No, valon syttyminen viittaa pikkuisen joko lämpötila-anturiin, Lambdaan tai ilmamäärämittariin. Onko ilmansuodatin orggis?

                      Comment

                      • Petri
                        BTCF Member
                        • Jun 2004
                        • 3156
                        • Nummela

                        #12
                        Originally posted by Hemi
                        Motonetista löytyy sopiva ja ennen kaikkea halvempi sekä pitkäikäisempi ZAP:n huoltovapaa akku bemuun, orggkiksen tilalle.
                        Tosin...onko sellaista e46 tai e39:iä missä vikakoodiksi EI OLISI tallentunut alhainen akkujännite??? Minä en ainakaan kovin montaa yksilöä ole nähnyt.
                        No, valon syttyminen viittaa pikkuisen joko lämpötila-anturiin, Lambdaan tai ilmamäärämittariin. Onko ilmansuodatin orggis?
                        Kyllä, alkuperäinen on. Ilmamäärämittarissa varmasti on vikaa, kierrokset kun välillä seilaa reilustikin täristäen autoa.

                        Eikö tuo valon syttymisen aiheuttaja pitäisi kuitenkin nähdä selkeästi noilla ohjelmilla? Täten olisi helppoa vaihtaa kyseinen palikka, ettei tarvitsisi joka toista osaa vaihtaa ja kokeilla, että milloinkas se vika korjaantuisi. Nytkin se valo syttyi vasta 2 päivää nollauksen jälkeen...
                        Last edited by Petri; 06-04-2005, 23:52.
                        E36 323Ti Compact Sport Limited Edition -00
                        E36 320i Cabriolet "M-Sport" -96


                        Ex: E90 320dA LCI M-Sport -10 | E46 330xdA M-Sport II -03 | E46 320Ci M-Sport II -01 | E46 316i "Sport 2000" -00 | E39 523i Sedan M-Sport -99 | E36 320i Coupe M-Sport -95

                        Comment

                        • Petri
                          BTCF Member
                          • Jun 2004
                          • 3156
                          • Nummela

                          #13
                          Originally posted by petri.k
                          Kyllä, alkuperäinen on. Ilmamäärämittarissa varmasti on vikaa, kierrokset kun välillä seilaa reilustikin täristäen autoa.

                          Eikö tuo valon syttymisen aiheuttaja pitäisi kuitenkin nähdä selkeästi noilla ohjelmilla? Täten olisi helppoa vaihtaa kyseinen palikka, ettei tarvitsisi joka toista osaa vaihtaa ja kokeilla, että milloinkas se vika korjaantuisi. Nytkin se valo syttyi vasta 2 päivää nollauksen jälkeen...

                          Noniin, uusi vikadiagnostiikan luku tehty ja kolme "vikaa" löytyi:

                          Jälkiasennettu hälytin/vilkkujen välähdys, jälkiasennettu cd-soitin ja laiha seos, joka viittaa lambdaan?

                          Joku Multiplicative -arvo oli 1,2, vaikka sen maksimiarvo saisi olla 1,06. Ei muuta kuin lambdaostoksille ja kokeilemaan, josko se auttaisi...

                          EDIT: Googlella löytyi lisää informaatiota:

                          "Multiplicative mixture adaptation (Part Load) Vehicle under load

                          If the value is greater than 6% there may be an unmeterd air leak and not enough fuel is reaching the system, or an erroneous signal from the air mass meter. Then the oxygen sensor will measure a lean signal, which will cause the DME to compensate for the problem by trying to make the mixture rich.
                          If the value is less than -7% there could be an air restriction, erroneous signal from the air mass meter, or too much fuel in the system. The oxygen sensor signal will then measure a rich signal which causes the DME to compensate for the problem by making the mixture lean. "

                          Kannattaako tässä siis vaihdattaa lambda, onko muita ehdotuksia??
                          Last edited by Petri; 07-04-2005, 15:03.
                          E36 323Ti Compact Sport Limited Edition -00
                          E36 320i Cabriolet "M-Sport" -96


                          Ex: E90 320dA LCI M-Sport -10 | E46 330xdA M-Sport II -03 | E46 320Ci M-Sport II -01 | E46 316i "Sport 2000" -00 | E39 523i Sedan M-Sport -99 | E36 320i Coupe M-Sport -95

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Edelleenkin jokin noista kolmesta mainitsemastani "anturista" on syypää seoksen laihuuteen. Eli lämpötila-anturi, Lambda tai ilmamäärämittari.
                            Eli nyt on arvuuteltava.... Itse veikkaan Lambdaa mikäli suodatin tosiaan on ja on ollut orggis.

                            Comment

                            • Petri
                              BTCF Member
                              • Jun 2004
                              • 3156
                              • Nummela

                              #15
                              Originally posted by Hemi
                              Edelleenkin jokin noista kolmesta mainitsemastani "anturista" on syypää seoksen laihuuteen. Eli lämpötila-anturi, Lambda tai ilmamäärämittari.
                              Eli nyt on arvuuteltava.... Itse veikkaan Lambdaa mikäli suodatin tosiaan on ja on ollut orggis.
                              Sano mun sanoneen, että osa kerrallaan vaihdettaessa ja kokeiltaessa viimeinen on syyllinen tuon valon syttymiseen..
                              E36 323Ti Compact Sport Limited Edition -00
                              E36 320i Cabriolet "M-Sport" -96


                              Ex: E90 320dA LCI M-Sport -10 | E46 330xdA M-Sport II -03 | E46 320Ci M-Sport II -01 | E46 316i "Sport 2000" -00 | E39 523i Sedan M-Sport -99 | E36 320i Coupe M-Sport -95

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎