Airbägi laukes ratista

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • tsero1
    replied
    Kiitoksia kaikille!

    Auto on nyt ajokunnossa vaan puskuria vielä odottelen tuningdesign.netistä (2vk jo odottanut). Sorvasin lopulta itse messingistä akun päävirtakaapelille jatkoholkin ja tein 4kpl m5 kierteitä jolla puristin kaapelin kiinni. Laitoin hieman(liian vähän) tinaa paljaille kaapelipinnoille joten jos joku on tekemässä samaa operaatiota niin suosittelen joko tinaamaan kaapelit kunnolla tai laittamaan toppiruuvien alle pienen levyn tms. jolla painaa kaapelin. Sain nytkin tehtyä täysin hyvän ja pitävän liitoksen mutta omaan makuun toppiruuvit pureutuivat hieman liikaa kaapeliin.

    Kaikkenensta kaikkien turvalaitteiden vaihtaminen oli helppo homma ja onnistui tämmöseltä noviisiltakin. Inpalla sitten vikakoodit pois, hieman akun latausta ja auto käyntiin. Ilmeisesti huohotinputki imusarjan takana hieman falskaa kun käynnistyksen jälkeen sai öljysijä savumerkkejä hieman aikaseksi

    Leave a comment:


  • MNi
    replied
    Tässä olis varmaan Molykoten HSC+ -rasvan paikka suojaamaan oksidaatiolta jatkosholkin sisään?

    MKEM 95:n halkaisija 17 mm (KLIK), jos siitä arvioisi 3:1 kutistesukan mittaa niin HellermannTytonin doku antaisi 24/8 sopivaksi, mutta kun ruuvijatkoksenkin pitää mahtua sisään, päädytään vissiin 40/13 kutistesukkaan. Hellermanin valikoimasta ehkä TREDUX-MA47-40/12: KLIK. Nestetiivis. Käyttölämpötila -55....+120. Metrin pätkä 18,50€ taloon.com:sta: KLIK. Muistilappu ainakin itselleni.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by peto2 View Post


    Ei ilmeisesti käsitystäkään mitä momenttiruuvit ovat
    Oikeassa olet, olin siinä käsityksessä että nyt puhuttiin ihan puhtaasti ruuvattavista holkeista(ruuviholkeista).
    Eli pointti oli kuitenkin se että nämä pitää saada asennettua niin että ilmaton liitos onnistuu ja niin että mitään terävää/kulmaa ei
    törrötä niin että on pelkoa eristeen kulumisesta puhki.
    Momenttiruuvienkin mahdolliset ulos jäävät kannat siis pitää hioa alas.
    Last edited by Hemi; 21-03-2016, 16:16.

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Käytetty ON ainoa vaihtoehto, liittäminen makuasia.
    Jos haluaa kuitenkin mennä siitä mistä aita on matalin, eli käyttää tuota ruuvijatkosholkkia puristettavan asemasta, ne törröttävät ruuvit kannattaa katkaista ja jopa hioa holkin pintaan asti.
    Nimittäin vaikka näitä törröttäviä/ulkonevia ruuveja yrittäisi suojata kuinka hyvin tahansa, on aina se vaara että ne aikain saatossa hieraantuvat esiin jotain pellin reunaa vasten ja auto on sitten valkeassa samantien.
    Vakuutusyhtiö tässä kohtaa voi kohteliaasti kieltäytyä maksumiehen roolistaan (tämä tapahtunut ihan oikeassa elämässä).
    Liitos on kuitenkin olisi saatava hapettomaksi, tai muuten vuosien kuluessa tällainen ruuviliitos voi alkaa hapettumaan.
    Ok, voi ne suojata jonkin teipatun muoviputken sisälle, mutta on se pirun ruma liitos tuollaiseen siistiin ja pitälläkin aikavälillä 100% varmuudella toimivaan kutistesukalla suojattuun puristeholkkiin verrattuna.

    Oikeasti tämä ruuviholkki on siinä käyttökelpoinen, että sillä saa auton liikkeelle ja näin pääsee ajamaan lähimpään sähkötarvike/asennusliikkeeseen jossa muutamalla kympillä voidaan jatkos rakentaa laadukkaalla kutistesukalla ja puristeholkilla.


    Ei ilmeisesti käsitystäkään mitä momenttiruuvit ovat

    Havainnollistava kuva asennusohjeineen:
    Last edited by peto2; 21-03-2016, 15:21.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by MNi View Post
    Se on totta että duunia siitä tulee. BMW:n orkkiskorjaussarja on niin kipeän hintainen (389€ GP:lläkin) ettei siinä ole mitään mieltä. Kyllä se käytetty on ainoo järkevä vaihtoehto tuolla ruuvijatkosholkilla.

    Haa, RealOEM kertookin että poikkipinta-ala on 95 mm²: KLIK. Ei voi käsittää ettei ole tuota aiemmin huomannut.
    Käytetty ON ainoa vaihtoehto, liittäminen makuasia.
    Jos haluaa kuitenkin mennä siitä mistä aita on matalin, eli käyttää tuota ruuvijatkosholkkia puristettavan asemasta, ne törröttävät ruuvit kannattaa katkaista ja jopa hioa holkin pintaan asti.
    Nimittäin vaikka näitä törröttäviä/ulkonevia ruuveja yrittäisi suojata kuinka hyvin tahansa, on aina se vaara että ne aikain saatossa hieraantuvat esiin jotain pellin reunaa vasten ja auto on sitten valkeassa samantien.
    Vakuutusyhtiö tässä kohtaa voi kohteliaasti kieltäytyä maksumiehen roolistaan (tämä tapahtunut ihan oikeassa elämässä).
    Liitos on kuitenkin olisi saatava hapettomaksi, tai muuten vuosien kuluessa tällainen ruuviliitos voi alkaa hapettumaan.
    Ok, voi ne suojata jonkin teipatun muoviputken sisälle, mutta on se pirun ruma liitos tuollaiseen siistiin ja pitälläkin aikavälillä 100% varmuudella toimivaan kutistesukalla suojattuun puristeholkkiin verrattuna.

    Oikeasti tämä ruuviholkki on siinä käyttökelpoinen, että sillä saa auton liikkeelle ja näin pääsee ajamaan lähimpään sähkötarvike/asennusliikkeeseen jossa muutamalla kympillä voidaan jatkos rakentaa laadukkaalla kutistesukalla ja puristeholkilla.

    Leave a comment:


  • MNi
    replied
    Se on totta että duunia siitä tulee. BMW:n orkkiskorjaussarja on niin kipeän hintainen (389€ GP:lläkin) ettei siinä ole mitään mieltä. Kyllä se käytetty on ainoo järkevä vaihtoehto tuolla ruuvijatkosholkilla.

    Haa, RealOEM kertookin että poikkipinta-ala on 95 mm²: KLIK. Ei voi käsittää ettei ole tuota aiemmin huomannut.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by MNi View Post

    Miksei koko plussakaapelia saisi vaihtaa?
    Tottakai se ”saa" vaihtaa jos omaa kovin masokistisen luonteenlaadun, mutta ei siinä mitään järkeä ole.

    Leave a comment:


  • MNi
    replied
    Originally posted by peto2 View Post
    Eikai tänäpäivänä mitään puristettavia noissa isoissa johdoissa käytetä..

    tommonen ja liimallinen sukka päälle..
    Momenttipultit näemmä. Ei tarvita siis kuin sopiva hylsy. Ei monesta paikasta verkkokaupastakaan löydy, mutta SLO antoi hinnaksi 11€ ALV0%: KLIK. Juuri tällaista olen etsinyt jos joskus tarvitsee. Hienoa, kiitos.

    Originally posted by Hemi View Post
    Ei, ei näin.
    Miksei koko plussakaapelia saisi vaihtaa?

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by schwarze View Post
    BMW:n mielestä tuo ei ole validi turvavarusteen korjaustapa, enkä sitä suosittelisi avoimesti kenellekään. Ainakin minua kiinnostaa, mistä työvaiheesta/osasta tulee se merkittävä säästö verattuna viralliseen korjaustapaan?
    Ei tarvi orkkis kaapelia katkoa ja jatkaa. En ole itsekään tuota kaapelin päätä istuttanut paukkuun, mutta jos onnistuu, niin itse valitsisin tämän tien.

    Leave a comment:


  • schwarze
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Mikä estää vaihtamasta kaapeliin pelkkää paukkuosaa? KLIK
    BMW:n mielestä tuo ei ole validi turvavarusteen korjaustapa, enkä sitä suosittelisi avoimesti kenellekään. Ainakin minua kiinnostaa, mistä työvaiheesta/osasta tulee se merkittävä säästö verattuna viralliseen korjaustapaan?

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Mikä estää vaihtamasta kaapeliin pelkkää paukkuosaa? KLIK

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by MNi View Post
    Ei kai tuo kauhea homma ole vaihtaa vaikka akku olisi kontissakin, sisustan purkamisessa ei juuri mitään ihmeellistä kyllä ole. Aikaa tietty palaa. B-pilarin alaosan suojamuovista ei taida kiinnikeniitit tulla ehjänä pihalle, niitä kannattaa varata pari kappaletta, maksanevat varmaan ehkä 50 senttiä kappale.
    Ei, ei näin.

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    Eikai tänäpäivänä mitään puristettavia noissa isoissa johdoissa käytetä..

    tommonen ja liimallinen sukka päälle..

    Leave a comment:


  • MNi
    replied
    Näin arvelinkin. Hakukoneeseen en saanut taiottua sopivia hakusanoja. Eikös tuossa E46:n BST repair kitissä ole mutterikiristys: KLIK.

    Näin se on näemmä TIS:kin: KLIK.

    Ei kai tuo kauhea homma ole vaihtaa vaikka akku olisi kontissakin, sisustan purkamisessa ei juuri mitään ihmeellistä kyllä ole. Aikaa tietty palaa. B-pilarin alaosan suojamuovista ei taida kiinnikeniitit tulla ehjänä pihalle, niitä kannattaa varata pari kappaletta, maksanevat varmaan ehkä 50 senttiä kappale.

    Onkos kellään tietoa mikä tuon plussakaapelin poikkipinta-ala on? Silmämääräisesti veikkaisin että jossain MKEM 25 tai 35 huippeilla varmaan mennnään (vastaavat halkaisijat 9,2 ja 11 mm).

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by schwarze View Post
    Sähkötarvikeliikkeestä saa kaapelin jatkoholkkeja monellekin kaapelitilavuudelle ja kyseiselle holkille tarkoitetulla puristuspihdillä sitten vaan kiinni. Kutistesukkaa sitten tietysti holkkiliitoksen päälle. Joissakin E46 korisissa akku on moottoritilassa, joten sellaiseen vaihtaisin päävirtakaapelin kokonaisena.
    Juuri näin.
    Eli lähimpään sähkötarvikeliikkeeseen ja sieltä teräksinen liitosholkki , kutistesukkaa ja asennus/puristuspihdit lainaan.
    Tämä on ihan virallinenkin korjausohje.

    Leave a comment:

Working...
X