Announcement

Collapse
No announcement yet.

Heikko ja epätasainen tyhjäkäynti kylmänä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Dualfun
    Moderator
    • Jan 2003
    • 17844
    • PKS

    #31
    Originally posted by oispakunnonauto View Post
    Tuli testattua toi piuhan nyppäsy - limp modeenhan se auto meni, mutta kone ei oo hyrränny yhtä nätisti miesmuistiin.

    A) Korjaus: Missä järjestyksessä osia vaihtoon? Kannattaako vaan viedä pajalle ja kertoa et Valvetronic ei pelitä, vai voiko tässä vielä pidemmälle itse diagnosoida?
    Joskus vika on yksinkertaisesti siinä liittimessä, eli Valvetronic nokan asentotunnistimessa. Tiiviste siinä ympärillä falskaa ja liitin ui öljyssä. Kokeile ekana putsata jarrukliinerillä liitin ja anturin napa. Antureissakin on ollut vikaa, mutta sitähän ei vaihda ilman venakopan kannen irroitusta. Mutta samallahan pääset katsomaan missä kunnossa on itse Valvetronic nokka (nämä kuluu pyöreäksi) ja onko säätörattaassa hampaat tallessa ym. Toki itse aktuaattori, eli säätömoottori saattaa olla jumissa. Mahdollisia tilanteita on paljon, mutta itse aika pian avaisin hatun kannen ja kurkkaisin missä kunnossa se nokka on.

    Originally posted by oispakunnonauto View Post
    Mikä teidän näkemys on siitä, kuinka paljon vahinkoa autolle tuottaa tämmönen kierrosten seilaus ja tärinä?
    Tuskin mitään, mutta ei noilla tuossa kunnossa ole tarkoitettu ajavan. Jos se toimii liitin irti niin anna palaa vaan. En anna toki uskalla luvata puolestasi toimiiko se Suomeen asti.
    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
    E28 ///M535i '87 zinnoberrot
    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
    ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
    ½
    G20 320d xDrive mineralweiss metallic
    Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
    Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

    Comment

    • oispakunnonauto
      Newbiemmer
      • Mar 2017
      • 13
      • Ranska

      #32
      Originally posted by Dualfun View Post
      Tuskin mitään, mutta ei noilla tuossa kunnossa ole tarkoitettu ajavan. Jos se toimii liitin irti niin anna palaa vaan. En anna toki uskalla luvata puolestasi toimiiko se Suomeen asti.
      En tiedä kävikö aiemmin ilmi, mutta auto on siis automaatti. Ei huvittais tuo liitin irti paljoo ajella kun vaihtaa vaihteita sen verta rajusti...

      Comment

      • Bemmipoju98
        Newbiemmer
        • Mar 2017
        • 25
        • Mynämäki

        #33
        Noniin nyt alkaa hommat selventyä ja viikonloppuna ois tarkotus olla auton kimpussa! Edellisessä postauksessa sivulla 3 olen kertonut mitä seuraavaksi, mikäli jotakuta kiinnostaa.

        Suurkiitos kaikille vinkeistä, erityisesti Dualfunille!!

        Vielä kysyn, että mistä tietää että valvetronicin säätömoottori on jumissa ja mitä sille pitäisi sitten tehdä?

        Comment

        • Bemmipoju98
          Newbiemmer
          • Mar 2017
          • 25
          • Mynämäki

          #34
          Käyntiääni tasoittui ainakin ellei muuta, kun tulpat menivät vaihtoon. Venakopan kansi auki -> ei mitään erikoista silmällä havaittavaa vikaa/kulumaa, samoin myös valvetronicin anturi ja liitin putsattiin jarrukliinerillä mutta tämä "toivotaan toivotaan" konsti ei myöskään tuonut onnea.

          Seuraava osoite taitaa olla autokorjaamo mikäli ratkaisua ei löydy, eikä tyhjäkäynti oikeen kotikonsteida taida saada säädettyä? Puolien vaihto myös yksi vaihtoehdoista, ellei muita ehdotuksia tule. Toisaalt varsinais-suomen ja miksei satakunnankin alueelta olevat bemarimiehet saavat tulla taitonsa näyttämään, jos samantapaisesta ongelma on kokemusta, rahaa vastaan tietysti 😁

          Comment

          • Patriot
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2007
            • 274

            #35
            Originally posted by Bemmipoju98 View Post
            Käyntiääni tasoittui ainakin ellei muuta, kun tulpat menivät vaihtoon. Venakopan kansi auki -> ei mitään erikoista silmällä havaittavaa vikaa/kulumaa, samoin myös valvetronicin anturi ja liitin putsattiin jarrukliinerillä mutta tämä "toivotaan toivotaan" konsti ei myöskään tuonut onnea.

            Seuraava osoite taitaa olla autokorjaamo mikäli ratkaisua ei löydy, eikä tyhjäkäynti oikeen kotikonsteida taida saada säädettyä? Puolien vaihto myös yksi vaihtoehdoista, ellei muita ehdotuksia tule. Toisaalt varsinais-suomen ja miksei satakunnankin alueelta olevat bemarimiehet saavat tulla taitonsa näyttämään, jos samantapaisesta ongelma on kokemusta, rahaa vastaan tietysti ��
            Nyt on siis vaihdettu 2 tulppaa, jolloin koneessa on 4 lähes uutta tulppaa? Tämän seurauksen käyntiääni tasoittui?

            Käytitkö Valvetronicin anturin liittimen irti? Jos kyllä niin mitä tapahtui? Oliko liittimessä öljyä?
            Otitko kuvaa tuosta valvetronicin nokka-akselista?

            Puolien viallisuus olisi "helposti" rajattavissa pois noin 190 euron hinnalla jos sinne vaihtaisi kaikki uudet. Käsittääkseni niitä on vaihdettu takuuaikanakin uusiin.

            Onko huohotusjärjestelmän uusinnasta mitään merkintää huoltohistoriassa? Mitä tapahtuu jos tyhjäkäynnillä avaa öljykorkin?

            Kuva: http://bmwfans.info/parts-catalog/E4...oil_separator/
            Miltä osa 2 sisäpuoli näyttää? Entä öljytikku?
            Last edited by Patriot; 14-05-2017, 09:37.
            E39 540iA M62TUB44

            Comment

            • Bemmipoju98
              Newbiemmer
              • Mar 2017
              • 25
              • Mynämäki

              #36
              Joo, kyllä. Tulpat olivat melko nokiset, lieneeköhän ajotavalla ollut osuutta asiaan kun kaupungissa melko paljon olen ajellut. Vikakoodit 1&2 sylintereistä tosin voivat kertoa myös puolaviasta. Tuntuu, että tyhjäkäynnillä joku pytty on pois pelistä

              Kuvia en tajunnut ottaa mutta valvetronic piuhan nyppäsy nosti käyntiä vain hetkellisesti kunnes palasi takaisin 800 rpm:mään. On siis vaikea sanoa oliko mitään vaikutusta, sillä kun kone taas lämpesi niin tyhjäkäynti oli siinä 800 tienoilla, missä ennenkin. Hytkytys on melkoista ku näin alhaisilla liikutaan

              Liittimet olivat kuin uudet sisältä, ei mitään paskaa missään. Lisään vielä, että käyntiäänen selkeyden kuulemista vaikeuttaa raju vuoto pakoputken päässä, auto pitää tuhisevaa ääntä, mutta joo, parempi on.
              Last edited by Bemmipoju98; 14-05-2017, 12:50.

              Comment

              • oispakunnonauto
                Newbiemmer
                • Mar 2017
                • 13
                • Ranska

                #37
                Originally posted by Bemmipoju98 View Post
                Kuvia en tajunnut ottaa mutta valvetronic piuhan nyppäsy nosti käyntiä vain hetkellisesti kunnes palasi takaisin 800 rpm:mään. On siis vaikea sanoa oliko mitään vaikutusta, sillä kun kone taas lämpesi niin tyhjäkäynti oli siinä 800 tienoilla, missä ennenkin. Hytkytys on melkoista ku näin alhaisilla liikutaan
                Pakko todeta tähän, että tyhjäkäynti on omassa autossa aina ollu ~700 rpm luokkaa, eikä se itsessään tärinää ole aiheuttanut. Nytkin siis jos ottaa eccentric shaftin sensorin liittimen irti, niin kone käy ihan nätisti tyhjäkäynnillä siinä seittemässä sadassa. Jossain sulla varmasti on vikaa autossa kerta hytkytystä on, mutta en usko, että se johtuu "liian alhasista" kierroksista.

                Comment

                • Lundersson
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2009
                  • 246
                  • Kerava

                  #38
                  Pakoputken vuoto voi myös olla osasyynä ongelmiin. Omassa säätävä laajakaistalambda on auton alla ennen katalysaattoria - eli jos vuoto on ennen sitä niin silloin se säätä seoksia päin Helsinkiä.

                  PS: Motonet myy Bosch/Beru puolia (laatuosia) 40€/kpl
                  Menopelit - 116 F20, Yamaha YZF-R6, Suzuki VZ800 Marauder
                  ex 325 e30, 316ti e46

                  Comment

                  • Bemmipoju98
                    Newbiemmer
                    • Mar 2017
                    • 25
                    • Mynämäki

                    #39
                    Vuoto on melko suuri, putki melkein revennyt aivan äänenvaimentaja "pöntön" juuresta. Tämä lienee hitsaamalla ainakin selvä tai ainakin paremmassa kunnossa, mutta selittänee ainakin vikavaloa, joka vilkkuu aika ajoin ja joskus myös kun auto käy pitkään tyhjäkäynnillä.

                    Mites tuo puolien toiminta? pystyykö testaamaan nyppäsemällä johto kerrallaan pois tyhjäkäynnillä :think

                    Comment

                    • Lundersson
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2009
                      • 246
                      • Kerava

                      #40
                      Puolien toiminta ei oikein muulla kuin kokeilemalla selviä. Eli jos ongelmana on vielä post #9 tilanne (sytytyskatkoksia 1 & 2 sylinterissä) niin vaihda puola nro 1 ja 3 keskenään ja samoiten 2 & 4. Tässä vaiheessa nollaat vikakoodit. Sitten käyt ajamassa ellei kone ala heti yskimään. Kun olet saanut koneen vilkuttamaan moottorivaloa niin lukaiset koodit. Jos sytytyskatkoksia on nyt 3 & 4 sylinterissä niin ne puolat ovat vaihtokunnossa. Jos vika on kuitenkin vielä 1 & 2 niin silloin vika ei ole puolissa.
                      Menopelit - 116 F20, Yamaha YZF-R6, Suzuki VZ800 Marauder
                      ex 325 e30, 316ti e46

                      Comment

                      • Bemmipoju98
                        Newbiemmer
                        • Mar 2017
                        • 25
                        • Mynämäki

                        #41
                        Mikä olisi selvimpiä merkkejä puolien toimimattomuudesta (misfire vikakoodien lisäksi) sun mielestä? Taidanpa laittaa puolat tilaukseen tai käyn motonetistä hakemassa viikon aikana :think

                        Comment

                        • Wespa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2016
                          • 1840
                          • Karjaa

                          #42
                          Originally posted by Bemmipoju98 View Post
                          Mikä olisi selvimpiä merkkejä puolien toimimattomuudesta (misfire vikakoodien lisäksi) sun mielestä?
                          No kaikkein varmin merkki ja helpoin testattava on se jos vaihdat puolan paikkaa ja vikakoodi seuraa mukana. Melko simppeliä. :think
                          E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                          Porsche 944 -86 (DE)
                          Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                          Comment

                          • Bemmipoju98
                            Newbiemmer
                            • Mar 2017
                            • 25
                            • Mynämäki

                            #43
                            Jees, tämä seuraavaksi testiin. Juuri tällä hetkellä ainakaan mittaristoon ei tule mitään valoja, mutta jospa testeri kertoisi jotakin. Pitää tosin vaihtaa puolien paikkaa ja sitten ajaa 20km korjaamolle kun ei sitä omaa vikakoodinlukijaa löydy

                            Comment

                            • oispakunnonauto
                              Newbiemmer
                              • Mar 2017
                              • 13
                              • Ranska

                              #44
                              Halvemmaks tulis ostaa lukija, tai vaihtoehtosesti kaapeli jolla kiinni läppäriin. Suosittelen.

                              Comment

                              • Bemmipoju98
                                Newbiemmer
                                • Mar 2017
                                • 25
                                • Mynämäki

                                #45
                                Joo, toi on niin totta. Joka kerta ei viitsisi 10-15e pulittaa vikakoodista..

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎