Announcement

Collapse
No announcement yet.

ilmastointi ei toimi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bnito
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 334

    ilmastointi ei toimi

    Kyseessä vm 2000 330d pre facelift.

    3 viikkoa sitten viikonloppuna loppui kylmän tuleminen ilmastoinnista.

    Nyt käytin ilmastointi huollossa. Järjestelmään suoriteltiin paine testi ja näytti pitävän paineet. Ainetta oli järjestelmässä noin 300grammaa, täytettiin ja aluksi ei jostain syystä mennyt kuin 400g, tyhjennettiin uudelleen ja täytettiin niin meni vaaditut 680grammaa.

    Tästä huolimatta kylmää ei tule. Kompressori ei kytkeydy päälle eikä jäähdyttimen flekti lähde pyörimään. Paneelista lumihiutaleessa syttyy kyllä valo sitä painaessa ja ilman tulossa joku muutos tapahtuu mutta kylmää ei tosiaan tule.

    Pystykö inpalla jollain komennolla pakottamaan kompressoria päälle? Näkee inpalla vikakooodia esim kompressorin paine kytkimeltä ?

    Käytännössä mitä itse nyt voi tehdä on käydy tyhjentämässä järjestelmä ja vaihtaa paine kytkin uuteen kompressorista, mutta tuleeko jotain muuta mieleen? Jossain luin että tuo ihka paneeli voisi hajota?
    F11 525 3.0 -10

    Ex E46 330d Touring -00
    Ex 316/325 '85
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    #2
    Siinä flektipaketissa (ainakin bensamallissa) on kaikki äly, jos se on mykkä ei kompura käynnisty.
    Vikakoodit näkee impolla, istalla ja vaikka carsoftalla tämän ikäisestä.

    Ensimmäisenä kannatta ottaa akunkaapeli tai flektin virtapiuhat irti ja kokeilla sormin heiluuko ropeli laakerillaan, aika yleinen vika että laakeri on täysin loppu ja ropelin siipi ottaa kiinni suojuksiiin eikä pääse pyörimään.
    Last edited by BMW525Xda; 15-05-2019, 14:25.

    Comment

    • Scitso
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2002
      • 2816
      • Kuusankoski

      #3
      Magneettikytkin tai painekytkin vika tai sulake palanut. Magneettikytkimen ohjaus menee painekytkimellä. Tarkasta myös ettei kompuralle menevä johto ole poikki.
      Flekti pyörii vain tarvittaessa eikä vaikuta kylmän tuloon käyyännössä muutakuin paikallaan ollessa
      E34 525i Touring -96 "Iris"
      E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
      E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
      E46 328ia Sedan -98 "HOI"
      E61 530d Touring -04

      ex. E39 520ia Touring -98
      ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
      ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
      ex. E28 520i -82

      Comment

      • Bnito
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2005
        • 334

        #4
        Originally posted by Scitso View Post
        Magneettikytkin tai painekytkin vika tai sulake palanut. Magneettikytkimen ohjaus menee painekytkimellä. Tarkasta myös ettei kompuralle menevä johto ole poikki.
        Flekti pyörii vain tarvittaessa eikä vaikuta kylmän tuloon käyyännössä muutakuin paikallaan ollessa
        Oma arvio nyt olisi tuossa magneeti kytkimessä.

        Inpalla osaan katsoa tuon painekytkimen paine arvon, siellä näyttää n. 4.6-5, kun ilmastointi täytettiin oli paineet 4.6 bar koneen mukaan joten aika lähelle osuu.

        Inpalla löydän myös F6 activate puolelta Cancel Compressor Deactivation käskyn, mutta tuo ei kyllä tee mitään. En tiedä onko tämä se pakko ohjaus kompressorille?

        Tarvii sulakkeet vielä katsoa sekä ajaa montulle ja katsoa noi kompressorille menevät piuhat.
        F11 525 3.0 -10

        Ex E46 330d Touring -00
        Ex 316/325 '85

        Comment

        • Scitso
          Bimmer Enthusiast
          • Jul 2002
          • 2816
          • Kuusankoski

          #5
          Yleismittarilla mittaat tuleeko 12v magneettikytkimelle kun ilmastoinnin laittaa päälle. Jos ei niin vika sulakkeessa tai painekytkimessä, jos tulee 12v tai yli niin sitten vika magneettikytkimessä.
          E34 525i Touring -96 "Iris"
          E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
          E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
          E46 328ia Sedan -98 "HOI"
          E61 530d Touring -04

          ex. E39 520ia Touring -98
          ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
          ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
          ex. E28 520i -82

          Comment

          • BMW525Xda
            BTCF Member
            • Feb 2014
            • 8681
            • Xxxxxx

            #6
            Originally posted by Scitso View Post
            Yleismittarilla mittaat tuleeko 12v magneettikytkimelle kun ilmastoinnin laittaa päälle. Jos ei niin vika sulakkeessa tai painekytkimessä, jos tulee 12v tai yli niin sitten vika magneettikytkimessä.
            Toimivatko nämä itsenäisesti ilman flektipaketin piirikortin antamaa signaalia ?

            Comment

            • Bnito
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2005
              • 334

              #7
              Originally posted by Scitso View Post
              Yleismittarilla mittaat tuleeko 12v magneettikytkimelle kun ilmastoinnin laittaa päälle. Jos ei niin vika sulakkeessa tai painekytkimessä, jos tulee 12v tai yli niin sitten vika magneettikytkimessä.
              Kiitoksia, tarkastetaan.
              F11 525 3.0 -10

              Ex E46 330d Touring -00
              Ex 316/325 '85

              Comment

              • Esal
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2009
                • 1344
                • Lempäälä

                #8
                Originally posted by BMW525Xda View Post
                Toimivatko nämä itsenäisesti ilman flektipaketin piirikortin antamaa signaalia ?

                ex. e46 330xd ilmastointi toimi flektin johto irti, hieman heikommin tietenkin jos auto ei liiku, ajossa ei eroa. Samoin tässä x5...
                *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                Comment

                • BMW525Xda
                  BTCF Member
                  • Feb 2014
                  • 8681
                  • Xxxxxx

                  #9
                  Originally posted by Esal View Post
                  ex. e46 330xd ilmastointi toimi flektin johto irti, hieman heikommin tietenkin jos auto ei liiku, ajossa ei eroa. Samoin tässä x5...
                  Ok. 330i bensassa ei sanonut johdon irroituksen jälkeen mitään. Ei käynnisty kompura. Minulla hajosi siis flektin laakeri. Ilmastointi toimi siinäkin ajossa hyvin mutta paikallaan ei. Ajattelin että laitan tarvikeflektin mutta kaikki äly onkin oem flektipaketin sisällä jolta ilmeisesti pitää olla käyntitietoja yms.

                  Comment

                  • Scitso
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2002
                    • 2816
                    • Kuusankoski

                    #10
                    Ei siinä flektissä ole älyä vaan pwm ohjaus puhaltimelle.
                    E34 525i Touring -96 "Iris"
                    E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                    E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                    E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                    E61 530d Touring -04

                    ex. E39 520ia Touring -98
                    ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                    ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                    ex. E28 520i -82

                    Comment

                    • Esal
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2009
                      • 1344
                      • Lempäälä

                      #11
                      Tässä voi olla kyllä ero bensan ja dieselin välillä, on kyllä aiemminkin joku maininnut että ei lähde ilmastointi pyörimään jos flekti rikki. :think
                      *** E53 X5 3.0d 2005 ***

                      Comment

                      • Bnito
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2005
                        • 334

                        #12
                        Originally posted by Scitso View Post
                        Yleismittarilla mittaat tuleeko 12v magneettikytkimelle kun ilmastoinnin laittaa päälle. Jos ei niin vika sulakkeessa tai painekytkimessä, jos tulee 12v tai yli niin sitten vika magneettikytkimessä.
                        Itse kompressorille ei mene kuin 1 piuha ja kompura on perseestään maadoitettu auton runkoon.

                        En tota 1 piuhaa irroittanut kompurasta koska vaikuttaa suht työläältä päästä tuonne väliin. Tein pienen viillon johtoon ja koitin mittailla mutta ei tuo ainakaan maata vasten mitään näytä. Plussaa vasten kun mittaa näyttää 12v ja käydessä 14.2 eli vaikuttais että piuha on maita vasten.. ja ohmisesti ku auton runkoon mittaa näyttää 4 ohmia eli maissa on..

                        Meneekö tonne kompuralle muita naruja kun ei tuonne nää ja käsinkää ei oikee mitään tunnu...

                        Edit :

                        äh olis pitäny vetää piuha poikki ja antaa suoraan 12v tuohon piuhaan niin ois nähnyt toimiiko tuo magneettikytkin. Huomenna uutta yritystä...
                        Last edited by Bnito; 21-05-2019, 18:49.
                        F11 525 3.0 -10

                        Ex E46 330d Touring -00
                        Ex 316/325 '85

                        Comment

                        • Scitso
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2002
                          • 2816
                          • Kuusankoski

                          #13
                          Juu eli se maadottautuu kompuran kautta. Siinä on ihan liitin joks lähtee vetämällä. Jos ei tule 12v niin seuraavaks mittaa tuleeko painekytkimelle 12v
                          E34 525i Touring -96 "Iris"
                          E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                          E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                          E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                          E61 530d Touring -04

                          ex. E39 520ia Touring -98
                          ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                          ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                          ex. E28 520i -82

                          Comment

                          • Bnito
                            Bimmer Fanatic
                            • Apr 2005
                            • 334

                            #14
                            Originally posted by Scitso View Post
                            Juu eli se maadottautuu kompuran kautta. Siinä on ihan liitin joks lähtee vetämällä. Jos ei tule 12v niin seuraavaks mittaa tuleeko painekytkimelle 12v
                            Magneettikytkin on nyt testattu, vedin sille menevän piuhan poikki ja syötin suoraan 12v. Magneettikytkin naksuu ja liikkuu joten uskon sen olevan kunnossa.

                            Otin myös etuvalon irti jonka alla tuo painekytkin majailee, siellä on 3 napainen liitin, irrotin sen ja mittasin mitä auton suunnasta tulee paine kytkimelle. 1 on luonnollisesti gnd ja 2 muussa johtimessa oli karvan päältä 5 volttia.

                            Sellainen outous huomattiin että kun painekytkin oli irti lähti lauhduttimen flekti pyörimään, samalla toki oli edelleen poikki tuo magneettikytkimelle menevä johto poikki, nämä molemmat kun kytkin takaisin kiinni ei flekti enää lähde pyörimään.

                            Käsittääkseni tuolle ac kompuralle on myös rele välissä, onko tietoa missä majailee?

                            Entä onko muita sulakkeita järjestelmään liittyen kuin 26,62 ja 63? nämä katsottu ja kaikki kunnossa.

                            Ajattelin nyt tilata uuden paine anturin, josko vika olisi siinä ?
                            F11 525 3.0 -10

                            Ex E46 330d Touring -00
                            Ex 316/325 '85

                            Comment

                            • Scitso
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2002
                              • 2816
                              • Kuusankoski

                              #15
                              Tuosta varmaan vähän apua miten johdotukset menee, mikäli otin valinnat oikein.



                              Originally posted by Bnito View Post
                              Magneettikytkin on nyt testattu, vedin sille menevän piuhan poikki ja syötin suoraan 12v. Magneettikytkin naksuu ja liikkuu joten uskon sen olevan kunnossa.

                              Otin myös etuvalon irti jonka alla tuo painekytkin majailee, siellä on 3 napainen liitin, irrotin sen ja mittasin mitä auton suunnasta tulee paine kytkimelle. 1 on luonnollisesti gnd ja 2 muussa johtimessa oli karvan päältä 5 volttia.

                              Sellainen outous huomattiin että kun painekytkin oli irti lähti lauhduttimen flekti pyörimään, samalla toki oli edelleen poikki tuo magneettikytkimelle menevä johto poikki, nämä molemmat kun kytkin takaisin kiinni ei flekti enää lähde pyörimään.

                              Käsittääkseni tuolle ac kompuralle on myös rele välissä, onko tietoa missä majailee?

                              Entä onko muita sulakkeita järjestelmään liittyen kuin 26,62 ja 63? nämä katsottu ja kaikki kunnossa.

                              Ajattelin nyt tilata uuden paine anturin, josko vika olisi siinä ?
                              E34 525i Touring -96 "Iris"
                              E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                              E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                              E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                              E61 530d Touring -04

                              ex. E39 520ia Touring -98
                              ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                              ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                              ex. E28 520i -82

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎