Announcement

Collapse
No announcement yet.

ilmastointi ei toimi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bnito
    Bimmer Fanatic
    • Apr 2005
    • 334

    #16
    Vähän päivitystä.

    Eli paine-anturi on tilattu ja saapunut, en ole vielä saanut aikaiseksi sitä käydä vaihtamaan.

    Löysin nyt vihdoin inpasta mistä saa aktivoitua tuon ilmastoinnin releen, olikin tuolla moottorin dde puolella ja sieltä activaten alta activate ac compressor relay.

    Hyvin naksuu päälle ja kylmää puskee.

    Nyt vaan mietityttää että ohittaako tuo komento inpalla paine anturin arvon..? Jos näin niin anturi saattaa siis edelleen olla viallinen. Jos taas ei niin ihkan paneelin ilmastointi nappi tietty voi myös olla viallinen, valo siihen toki syttyy mutta eihän sekään välttämättä mitään todista.

    Noh päivitellään jahka selviää.

    edit :

    Ihkan ilmastointi painike kyllä varmaan toimii kun sitä painamalla kuitenkin aina tuo ilman puhallustapa jotenkin muuttuu.

    Mittasin myös paikalla olevan paine anturin voltit, 1.1volttia näyttänee anturi taso ja referenssi on 5volttia. tuo on kuitenkin nyt täynnä ainetta, mutta näyttääkö anturi silti liian alhasta arvoa..., tutkitaan.
    Last edited by Bnito; 04-06-2019, 16:46.
    F11 525 3.0 -10

    Ex E46 330d Touring -00
    Ex 316/325 '85

    Comment

    • Bnito
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2005
      • 334

      #17
      Paine anturi vaihdettu, ei toimi siltikään :think

      Inpalla saan ilmastoinnin puhaltamaan aktivoimalla AC releen. Myös sähköflektin saa inpasta puhaltamaan.

      Ihka moduli antaa kahta vikakoodia, AUC sensor Olisko ollut AUC heating, täytyy nyt koittaa nämä seuraavaksi selvitellä.

      Jännä sinällään, kaikki loogisesti ajateltuna olevat anturit lämpötilan seurantaan liittyen näyttävät ihan järkeviä lukemia (sisä,ulko ilma sekä evaporator sensor)

      Kyllä nyt vastustaa
      F11 525 3.0 -10

      Ex E46 330d Touring -00
      Ex 316/325 '85

      Comment

      • Scitso
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2002
        • 2816
        • Kuusankoski

        #18
        Originally posted by Bnito View Post
        Paine anturi vaihdettu, ei toimi siltikään :think

        Inpalla saan ilmastoinnin puhaltamaan aktivoimalla AC releen. Myös sähköflektin saa inpasta puhaltamaan.

        Ihka moduli antaa kahta vikakoodia, AUC sensor Olisko ollut AUC heating, täytyy nyt koittaa nämä seuraavaksi selvitellä.

        Jännä sinällään, kaikki loogisesti ajateltuna olevat anturit lämpötilan seurantaan liittyen näyttävät ihan järkeviä lukemia (sisä,ulko ilma sekä evaporator sensor)

        Kyllä nyt vastustaa
        AUC anturi on syylärin luona, haistelee ilmanlaatua ja kytkee sisäkierron automaattisesti jos ruuhkassa esim seisoo

        Melkeen sit vika kohdistuu käyttöpaneeliin
        E34 525i Touring -96 "Iris"
        E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
        E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
        E46 328ia Sedan -98 "HOI"
        E61 530d Touring -04

        ex. E39 520ia Touring -98
        ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
        ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
        ex. E28 520i -82

        Comment

        • Bnito
          Bimmer Fanatic
          • Apr 2005
          • 334

          #19
          Originally posted by Scitso View Post
          AUC anturi on syylärin luona, haistelee ilmanlaatua ja kytkee sisäkierron automaattisesti jos ruuhkassa esim seisoo

          Melkeen sit vika kohdistuu käyttöpaneeliin
          Itsekin nyt tuohon paneelin alan kallistua, täytyy käytetty hommata jostain.

          Onkohan tuo paneelin ilmastoinnin paino nappi ja sen ohjaus mitattavissa vai onko väyläpohjanen komento ac releelle?

          tuota yllä linkattua kytkistä kun katsoo niin jos oikein tulkitsen on tuo ac releen ohjaus X610 liittimestä pinni 9 ja siit K19 ac releelle, liitin x51 pinni 5.

          Inpalla toki pystyy paneelin nappien asentoja vertaamaan itse paneeliin ja siellä kyllä näkyy kun ac nappi on painettuna, mutta eipä se toki sitä näytä että meneekö ohjaus jännite oikeasti ac releelle..
          F11 525 3.0 -10

          Ex E46 330d Touring -00
          Ex 316/325 '85

          Comment

          • Scitso
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2002
            • 2816
            • Kuusankoski

            #20
            Inpalls pitäs nähä onko ac nappi painettuna
            E34 525i Touring -96 "Iris"
            E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
            E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
            E46 328ia Sedan -98 "HOI"
            E61 530d Touring -04

            ex. E39 520ia Touring -98
            ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
            ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
            ex. E28 520i -82

            Comment

            • Bnito
              Bimmer Fanatic
              • Apr 2005
              • 334

              #21
              Originally posted by Scitso View Post
              Inpalls pitäs nähä onko ac nappi painettuna
              Näkee joo, ja reagoi ihan painallukseen. Eli painettuna palaa myös inpassa "valo".

              Tuohan nyt ei silti todista että ohjaus oikeasti lähtee paneelilta eteenpäin?

              No jokatapauksessa panin ostaen jo yhden paneelin, koitetaan auttaako sen vaihto yhtään mitään.
              F11 525 3.0 -10

              Ex E46 330d Touring -00
              Ex 316/325 '85

              Comment

              • Bnito
                Bimmer Fanatic
                • Apr 2005
                • 334

                #22
                Uus ihka paneeli, ei vaikutusta.

                Alkaa keinot loppuun.

                Yhden dokumentin näin jossa oli myös DDE päättämässä meneekö kompura päälle vai ei, siinä oli ehtona myös auton nopeus tieto sekä moottorin kierrokset ja lämpötila yms jotain ehtoja jotka voi estää tuon kompuran kytkennän.

                Eli tässä :


                The A/C compressor is switched on and off by the DDE control unit. The DDE control unit receives a message from the heating and A/C control unit as to whether the air conditioning system button is pressed and whether the heating and A/C control unit is requesting that the compressor be switched on. If a request is received to switch on the A/C compressor, the DDE control unit checks whether conditions that do not permit the compressor to be switched on apply and sends a corresponding message back to the heating and air conditioning control unit. Switch-on of the A/C compressor is inhibited by the DDE control unit under following conditions:
                -

                Start-off status:

                Road speed < 10 km/h AND

                Accelerator pedal > 60 % AND

                Engine speed < 1800 rpm
                -

                Acceleration:

                Accelerator pedal change > 400%/second AND

                Engine speed < 3000 rpm
                - Coolant temperature > 117°C
                -

                Throttle dip:

                Engine speed < 650 rpm
                - while starting
                -

                Fault code stored in DDE:

                Fault code 500 ”Road speed signal” OR

                Fault code 120, 220 ”Pedal position sensor”


                Mullahan on autosta abs molemmat etummaiset abs anturit risat (keväällä oli vaan kuskin puolen, nyt näytti repsikan puolikin 0kmh kokoajan)

                Vikakoodeihin on myös tullut lisää vehicle speed sensor ja dde luulee kokoajan että auto liikkuu 2.5kmh eteenpäin kun inpalla katsoo.

                Joku kutina että näissä saattasi jotain ongelmaa olla. Kabiinissa palaa siis abs, dsc ja jarruvalot...

                Noh ihmetellään lisää jahka jaksaa.
                Last edited by Bnito; 12-06-2019, 22:17. Reason: lisäys
                F11 525 3.0 -10

                Ex E46 330d Touring -00
                Ex 316/325 '85

                Comment

                • Bnito
                  Bimmer Fanatic
                  • Apr 2005
                  • 334

                  #23
                  Nyt puhaltaa kylmää.

                  Eli vähän niinkuin veikkasinkin, homma liittyi tuohon abs antureiden toimimattomuuteen.

                  Eli inpa näytti kun molemmat etupään anturit ovat rikki vehicle speed (ajoneuvon nopeus) 2.5. Kun toisen etupään anturin vaihdoin alkoi näyttämään oikeaa ajonopeutta ja napista painamalla ilmastointi kytkeytyi päälle.

                  Vielä pitäis toinen anturi repsikan puolelle vaihtaa. Oli toi kuskin puoleinenkin sen verran vittumainen kun saa käytännössä porata koko anturin pois. Noh onneks repsikan puoli on jo hyvällä alulla kun anturin pultti pamahti samantien poikki

                  Mut enivei oli vähän työläämpi vika enkä olis uskonut että auton kulkunopeus vaikuttaa ilmastoinnin kompuran aktivointiin
                  F11 525 3.0 -10

                  Ex E46 330d Touring -00
                  Ex 316/325 '85

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16419
                    • Asikkala

                    #24
                    Originally posted by Bnito View Post
                    enkä olis uskonut että auton kulkunopeus vaikuttaa ilmastoinnin kompuran aktivointiin
                    Eli parkissa ilmastointi ei toimi ?

                    Comment

                    • Bnito
                      Bimmer Fanatic
                      • Apr 2005
                      • 334

                      #25
                      Originally posted by jr66 View Post
                      Eli parkissa ilmastointi ei toimi ?
                      Kyllä se toimii nyt sekä parkissa että ajossa.
                      F11 525 3.0 -10

                      Ex E46 330d Touring -00
                      Ex 316/325 '85

                      Comment

                      • Bnito
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2005
                        • 334

                        #26
                        Toimihan se peräti 5 päivää lakkas kylmän tulo kun seinään, eipä näytä kompuran magneetti enää aktivoituvan kun siihen antaa suoraan 12v.

                        On nää niin ihania laitoksia välillä..
                        F11 525 3.0 -10

                        Ex E46 330d Touring -00
                        Ex 316/325 '85

                        Comment

                        • Bnito
                          Bimmer Fanatic
                          • Apr 2005
                          • 334

                          #27
                          Auto kun montulla oli, nappasin foton kompurasta, mustaa möhnää tuossa keskikehällä, näyttää kun jotain olisi sulanut kompuran magneetti kytkimen tienoilta.

                          Tarvii paremmalla ajalla ottaa auki, veikkaan että tuo magneettikytkin on viallinen, koska tosiaan 12v antamalla ei enää reagoi mitenkään.

                          Itse magneetti kytkin ei kovin kallis näytä olevan, tilailen moisen ja koitan vaihdella josko kylmää sais taas kabiiniin.
                          Attached Files
                          F11 525 3.0 -10

                          Ex E46 330d Touring -00
                          Ex 316/325 '85

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎