Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 316i 1.8 Compact kysymyksiä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • irual
    Newbiemmer
    • Feb 2021
    • 7
    • JKL

    E46 316i 1.8 Compact kysymyksiä

    Moi,


    Ostin vm. 2004 316:n jolla on ajettu noin 200 tkm.



    Tämä on hyväkuntoinen ja kuitteja tallella huolloista 15 vuoden ajalta. Kysyisin kuitenkin vesipumpusta, jota ei ilmeisesti ole vaihdettu. Osaako joku sanoa onko vuonna 2004 tehtaalla laitettu muoviosilla vesipumppu? Mulla ei ole työkaluja eikä tallia, joten en ala itse huvin vuoksi avaamaan ja tutkimaan asiaa.

    Onko se niin että kannattaa varmuuden vuoksi vaihtaa uusi metallinen pumppu tilalle? Suosituksia minkälainen tarkalleen?


    Autossa on joku Defan lämmitin, ilmeisesti säteilylämmitin. Epäilin nimittäin toimiiko koko lämmitin, mutta nuo säteilylämmittimet taitaa olla aika vähätehoisia.


    Ilmamäärämittari oli hajonnut edellisellä omistajalla, ja se on hiljan vaihdettu. Samassa oli epäilty isompaa konehässäkkää joten varmuuden vuoksi valvetronic nokka-akselit oli vaihdettu.


    Leimaa on vuosi jäljellä, ilman huomautuksia oli mennyt läpi. Onko jotain muuta mitä uuden omistajan pitäisi ennakoida?


    Kiitos jos joku jaksaa vastata, ja saa ehdottaa Jyväskylän alueelta hyvää huoltamoa bmw:lle.
  • Wespa
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2016
    • 1831
    • Karjaa

    #2
    Ei se muovisiipinen vesipumppu nyt niin pommi ole, toki jos vielä alkuperäinen on paikallaan niin muutenkin kannattaa jo vaihtaa, mutta ihan hyvällä omallatunnolla sinne voi uuden oem muovisen laittaa tilalle.


    Joo semmoinen lohkon kylkeen tuleva säteilijähän se on, aika tehoton mutta kuitenkin vähän sentään öljypohjaan tulevaa säteilijää parempi. Salavalikosta (Youtubeen E46 coolant temp check tms) kurkkimalla voit katsoa lämmittääkö vai ei, voi hyvinkin olla että vastus on antautunut, uuden asennus ei ole paha homma, on tullut tehtyä parkkiksella talvipakkasella pariinkin kertaan.


    Älä sitten ajele varsinkaan näillä pakkasilla pätkäajoa tai kone on äkkiä entinen, auto aina kunnolla lämpöiseksi.
    E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
    Porsche 944 -86 (DE)
    Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

    Comment

    • Vibex
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2014
      • 1996
      • Lohja

      #3
      Hyvä BMW- huoltamo/korjaamo jyväskylässä : Mika Orbinskin autopaja
      Husqvarna Svartpilen
      BMW e36 318iA

      Ex:

      BMW e85 Z4 3,0
      BMW e36 316ti
      MINI Cooper S
      BMW Z3 Coupé
      BMW e46 325iA
      BMW Z3 Roadster
      BMW e46 328ci
      BMW e36 316ti

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16418
        • Asikkala

        #4
        Originally posted by Wespa View Post


        Älä sitten ajele varsinkaan näillä pakkasilla pätkäajoa tai kone on äkkiä entinen, auto aina kunnolla lämpöiseksi.
        No ei kai nyt sentään ? Vaikka susi kone onkin.

        Comment

        • Wespa
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2016
          • 1831
          • Karjaa

          #5
          No ehkä vähän ronskisti sanottu, mutta jos itselläni olisi N42 niin en kyllä kokeilisi onneani.
          E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
          Porsche 944 -86 (DE)
          Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16418
            • Asikkala

            #6
            3 km kauppamatkalla hankala saada konetta lämpimäksi :think Eihän kukaan tosin aja varsinkaan talvella noin lyhyitä matkoja, saastuttaa kauheasti tuollainen.

            Comment

            • aae30
              BTCF Member
              • May 2010
              • 2690
              • .fi

              #7
              Originally posted by jr66 View Post
              3 km kauppamatkalla hankala saada konetta lämpimäksi :think
              Täh? Jätä hyvä mies auto käymään puolittaa nyt 6km hyvä kauppamatka
              Sorry I'm Not Sorry
              E34 540iA 93 sedan
              E34 540iA 93 sedan
              E39 530iA 00 touring

              Comment

              • irual
                Newbiemmer
                • Feb 2021
                • 7
                • JKL

                #8
                Kiitos vastauksista. Mukavaa, jos moottorivalinta herättää teissä hilpeyttä. Voin vähän avata omaa tilannetta.
                Olen ollut 10 vuotta ilman omaa autoa fysiologis-ideologisista syistä. Mun mielestä ihmiskeho ja ympäristö voivat paremmin jos homo sapiens liikkuu lihasvoimin. Päätettiin kuitenkin hankkia perheelle kesäasunto, ja sitä varten pitäisi olla auto, joten joustin ideologiasta. Auton valintaan vaikutti päästöjen määrä, koska se myös suoraan vaikuttaa autoveron määrään.



                Kun kyse on mökkiautosta, jolla ei tosiaan ole tarkoitus juuri muualla ajella, ja pyrin minimoimaan käytöstä aiheutuvat kustannukset kuten veron määrän. Sen vuoksi valinta suosi tuollaista nuhapumppua.

                Comment

                • Wespa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2016
                  • 1831
                  • Karjaa

                  #9
                  Ei ainakaan omalta osalta ollut mitään kuittailua sylinterimäärästä, pahoittelut jos sellainen vaikutelma jäi. N42/46 on vain valitettavan ongelmallinen moottorityyppi ollut kuten tältäkin foorumilta voi lukea, jos siis verrataan sitä edeltäneeseen M43:seen tai kutoskoneisiin. Toivottavasti kuitenkin sinulla toimii ilman suurempia murheita.
                  E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                  Porsche 944 -86 (DE)
                  Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                  Comment

                  • irual
                    Newbiemmer
                    • Feb 2021
                    • 7
                    • JKL

                    #10
                    Kiitos viestistäsi. Pahoittelut, ymmärsin että nimenomaan tehottomuus oli kritiikin kohteena!
                    Lainaan tähän käsitykseeni tukea toisesta langasta: (toki voi olla tiedät asian paremmin)

                    Originally posted by Spedemasta View Post
                    Täältä foorumilta löytyy monia osaajia tuollaisten vikojen selvittämiseen/korjaamiseen. Ei kannata "maalata vielä piruja seinille" tuhansien eurojen remonteista. Eikä se N42/N46 niin huono moottori ole mitä täällä kirjoitetaan. Itse ostin tietoisesti N46 koneella olevan, mutta kuitenkin sellaisen jolle oli jo tehty (kylläkin ilman syytä valvetronic remppa) ja ääntä pitävät Vanoksenpyörät olivat oireilun syynä. Reilussa 200tkm vaihdatin jakopään vaikka ei se millään tavalla oireillut ns ketjukireällä. Hinnoista sen verran, että Saksasta jakopäähilut noin 95€. Autot joissa nämä moottorit ovat kuitenkin hinnoiltaan halpoja, viat korjattavissa, joten käyttöarvoa on mielestäni huimasti. Eikä "viatonta" käytettyä autoa ole.
                    Se mikä minua enemmän huoletti, oli sähkölaitteiden toimivuus. Mutta kun kaikki näytti toimivan ja leimaa on 2500 € autolla vuodeksi, niin näen että toimiva ja vähänajettu yksilö on kuitenkin parempi käyttöauto. Jos siis verrataan joko uudempaan ja kalliimpaan tai vanhempiin 90-luvun bemareihin, jotka saattavat olla aika pommeja. Kuitenkin ajan hammas Suomen olosuhteissa on mielestäni pahin juttu alustalle ja sähkötyksille, kun käytetyn auton historiaa ei koskaan voi täysin tietää.
                    Käsitin että jos e46:sta huoltaa ennakoivasti, niin silloin voisi välttyä kalliilta yllätyksiltä. Olisi kiva kuulla teidän asiantuntijoiden mielipide, onko se mahdollista, ja kuinka pitkä lista tulisi ylläpitävistä ennakkotoimenpiteistä? :think
                    Last edited by *Kaide; 18-03-2021, 15:03. Reason: Lainauksen korjaus

                    Comment

                    • biemer
                      Newbiemmer
                      • Mar 2018
                      • 22
                      • suomi

                      #11
                      Huolto-ohjelma

                      Käytetyn N46 jäähdytysjärjestelmästä hajoaa tod näk ekana paisuntasäiliö ja termari ei varmaankaan toimi samoin kuin uutena. Seuraavana on tiiviste o-renkaiden vuodot.


                      Yksi mikä kannattaa tarkastaa on öljynerotin ja öljynsuodatinjalan ja öljynlauhduttimen tiivisteet.


                      Hyvä varotoimi on myös pitää puolaa mukana hajoamisen varalle.

                      Comment

                      • Juzaari
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2014
                        • 31
                        • Kouvola

                        #12
                        316Ti

                        Tyttärelle kyseinen kulkine harkinassa. Vm.2004 ja 210 000 mittarissa. Viimeksi tullu joulukuussa korjauskehoite katsastuksessa öljyvuodoista. Kone tosin näytti nyt puhtaalta, mutta helppohan se on pestä. Auton ohjaus oli minusta tosi jäykkä, kokemuksia? Hyvä huoltohistoria autolla muuten. Mitä kannatta huomioida teidän mielestä? Inpa löytyy joten jotakin saan selville, pitää vaan saada sovittua takuu autolle jos vaikka kuukauden sisällä rupee pukkamaan vikakoodia.

                        Comment

                        • alpine3
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2010
                          • 1264
                          • Kajjjaani

                          #13
                          Originally posted by Juzaari View Post
                          Mitä kannatta huomioida teidän mielestä? Inpa löytyy joten jotakin saan selville, pitää vaan saada sovittua takuu autolle jos vaikka kuukauden sisällä rupee pukkamaan vikakoodia.
                          En sano tätä millään pahalla, mutta se on 16 vuotta vanha ja 210000 km ajettu auto niin voi olla aika nihkeää minkään takuun suhteen, kun tuossa iässä ja noilla kilometreillä siitä voi mennä mitä vaan ja milloin vaan. Hyvä tietysti jos jonkin takuun saat, ja kuten sanoin ei herneitä.
                          BMW F10 520d '10 Alpinweiss III
                          BMW F11 530dxa '12 Sophisto Grey

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16418
                            • Asikkala

                            #14
                            Originally posted by alpine3 View Post
                            En sano tätä millään pahalla, mutta se on 16 vuotta vanha ja 210000 km ajettu auto niin voi olla aika nihkeää minkään takuun suhteen, kun tuossa iässä ja noilla kilometreillä siitä voi mennä mitä vaan ja milloin vaan. Hyvä tietysti jos jonkin takuun saat, ja kuten sanoin ei herneitä.
                            Juu en minäkään mutta takuu ? Herää, ei tule tapahtumaan ja huollot voi olla mitä vaan. Jos auto on n42-koneella jätä ostamatta, jos ostat niin sinua on varoitettu.

                            Comment

                            • Wespa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2016
                              • 1831
                              • Karjaa

                              #15
                              Originally posted by Juzaari View Post
                              Auton ohjaus oli minusta tosi jäykkä, kokemuksia?
                              Näissä on pääsääntöisesti oikein mukavan jämäkkä ohjaus oikeastaan mihin tahansa uudempaan pikkurillillä pyöriteltävään verrattuna, mutta jos ohjaus tosiaan on häiritsevän jäykkä niin sitten on tehostimessa jotain vikaa tai pyöränkulmat edessä pahasti poskellaan.
                              E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                              Porsche 944 -86 (DE)
                              Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎