Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 330ci drifting-projektiin apuja

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • AceTeam
    Newbiemmer
    • May 2017
    • 21
    • Espoo

Originally posted by sairastikkinen View Post
    Upee juttu, vilkaisin tässä kahvitauolla nopeesti videosta pienen pätkän. Laitoin sun yt kanavan seurantaan.

Taidan itekkin vielä harkita budjetin puitteissa tota vakiokoneella harjoittelua..

Ostitko kaarisetin valmiina jostain vai taittelitko putket itse? Mulla oli tarkoituksena ens kesä vielä ajella tieliikenteessä tuolla niin en varmaan ala siitä sisustoja nyt purkamaan, mutta kaaret on kyllä tulossa tietenkin. Ajattelitko pitää turvatyynyt autossa vaikka teet ratakampetta siitä?:think

Viikonloppuna katkoin vanoksen sisään ne pienet torxit, eilen pääsin laittamaan koneen nippuun, selvisi samalla syykin miksi pultit katkesi. Mun momenttiavain naksahtaa vain myötäseen

Tulppia vaihtelin myös eilen illalla, nelosen tulppa on niin jumissa et ei uskaltanu vääntää enää. Aukesi noin puoli kierrosta mut sit jäykistyy niin pahasti et sielt tulee seuraavaks kierteet tai tulppa osina. Jos tähän on hyviä vinkkejä jollain niin kiinnostais kuulla. WD40:llä liotin sitä illan mut täytyy tänään vielä ruikata löpöä sinne jos se lämpösenä aukeis vähän enemmän..

BMW525xda ketjun luin jo aiemmin lähes kokonaan läpi ja kiinnostuin siitä g-powerin setistä. Sitä settiä tosin ei taida löytyä enää kotimaasta. Schmiedmann tai race.fi sitä myi aiemmin ja vielä ihan kohtuuhintaan.
    Hankin oman putkentaivuttimen ja tilasin Onniselta vaan metritavarana putkea.
    Luultavasti olisi vaikea saada kaikkia bägejä pidettyä toiminnassa, esim ne sivuverhot jos tehdään täysi häkki. Eli ei ole tätä autoa tarkoitus enää katsastaa tieliikenteeseen.
    Garagster - Autovaraosien Tripadvisor
    Facebook: Hyvät & Huonot Varaosamerkit ja Myyjät

Comment

• samulis
      BTCF Member
      • Nov 2004
      • 441
      • Helsinki

Mitäs tälle projektille kuuluu?

Mulla on tarkoitus tehdä omasta 328ci:stä herrasmies höntsä driftinki peli eli sisustaan en ainakaan alkuun kummemmin kajoa, jos tilanne sen vaatii niin saatan luopua sportti jakkarasta ja vaihtaa kuppipenkin.
      Ensin lukko --> hydraulinen käsijarru --> SLR Angle kit. Joskus myöhemmin sitten kun osaa ajaa niin hyvin että voimasta on iloa niin tarkoituksena olis ahtaa.

Torsen/Quaife on kiva lukko etu ja nelivedossa ja takavetoonkin sopii talvisiin siviiliajeluihin, rata ja etenkään driftingiin en sitä valitsis.
      Pazi88 linkkaamaa perää en Racing Diffs:in sivuilta löytänyt (linkki ei toiminu), normaalin 188 murikan kylläkin, joka ei istu 188k perän sisälle muokkaamatta ja lautaspyörän ja rattaan väliin tarvii 4-5mm paksuisen speiserin.
      Löytyhän se

Mä oon ettinyt eri lähteistä lukkoa joka sopis 188K perään. Tähän mennessä parhaalta on vaikuttanut Portugalista löytyvä paja joka istuttaa 188 lukkoperän 188K:n sisään. limitedslip.de tekee lukkoyksikköä joka sopii 188K sisälle.

Ai niin, älä pihistele moottorinohjauksen kohdalla, se on viimeisin paikka säästää. Asia on eri jos päätät harrastaa myös ECUja.
      Last edited by samulis; 17-12-2021, 15:30.
      ex:R1150GSA, e46 328Ci, e36 318Ti

Comment

• sairastikkinen
        Newbiemmer
        • Aug 2021
        • 19
        • Hollola

Originally posted by samulis View Post
        Mitäs tälle projektille kuuluu?

Mulla on tarkoitus tehdä omasta 328ci:stä herrasmies höntsä driftinki peli eli sisustaan en ainakaan alkuun kummemmin kajoa, jos tilanne sen vaatii niin saatan luopua sportti jakkarasta ja vaihtaa kuppipenkin.
        Ensin lukko --> hydraulinen käsijarru --> SLR Angle kit. Joskus myöhemmin sitten kun osaa ajaa niin hyvin että voimasta on iloa niin tarkoituksena olis ahtaa.

Torsen/Quaife on kiva lukko etu ja nelivedossa ja takavetoonkin sopii talvisiin siviiliajeluihin, rata ja etenkään driftingiin en sitä valitsis.
        Pazi88 linkkaamaa perää en Racing Diffs:in sivuilta löytänyt (linkki ei toiminu), normaalin 188 murikan kylläkin, joka ei istu 188k perän sisälle muokkaamatta ja lautaspyörän ja rattaan väliin tarvii 4-5mm paksuisen speiserin.
        Löytyhän se

Mä oon ettinyt eri lähteistä lukkoa joka sopis 188K perään. Tähän mennessä parhaalta on vaikuttanut Portugalista löytyvä paja joka istuttaa 188 lukkoperän 188K:n sisään. limitedslip.de tekee lukkoyksikköä joka sopii 188K sisälle.

Ai niin, älä pihistele moottorinohjauksen kohdalla, se on viimeisin paikka säästää. Asia on eri jos päätät harrastaa myös ECUja.
        Mulla on projekti ollut toista kuukautta jäissä kun ei olla löydetty sopivia tiloja. Nyt meillä on jonkinlainen ratkaisu ja viikonloppuna pääsee viimeinkin ottamaan auton työn alle.

Pakosarjaa on mietitty kovasti, kaverilla on tig ja Onniselta sais putkea, vähän kiinnostelis kokeilla sarjan rakentelua itse. Toisaalta haluaisin ottaa jonkinlaisen harppauksen eteenpäin ja valmiilla pakosarjalla olis siinä kohtaa puolensa.

Oon mietiskellyt miten mahtais onnistua ton Maxpeedinrodsin valurautasarjan asentaminen väärinpäin. Onko pakosarjan laipassa pulttikuvio niin suoraviivainen kuin miltä se näyttää? Ainakin tiivistettä tutkaillessa näyttäis siltä että mahdollisesti sen voisi asentaa myös ylösalaisin.
        Suomalaisista verkkokaupoista saa tolle valurautasatsille 30 pv:n palautusoikeuden, niin sitä vois mallailla paikoilleen ja palauttaa sitten jos vaikuttaa mahdottomalta.

Pazin vinkkaama perä oli kunnollinen levylukko, ne jää multa tässä kohtaa vielä hyllyyn. Irroitan ton palalukko lelun tuolta ja laitan Kempillä sen jumiin ens kesäksi.

Moottorinohjaukseen oon ajatellut Ecumasteria... ei ole tässä kohtaa valmiuksia alkaa harrastaa ECUja, menee noi sähköhommat sen verran yli hilseen.

Comment

• BMW525Xda
          BTCF Member
          • Feb 2014
          • 8681
          • Xxxxxx

Originally posted by sairastikkinen View Post
          Pakosarjaa on mietitty kovasti, kaverilla on tig ja Onniselta sais putkea, vähän kiinnostelis kokeilla sarjan rakentelua itse. Toisaalta haluaisin ottaa jonkinlaisen harppauksen eteenpäin ja valmiilla pakosarjalla olis siinä kohtaa puolensa.
          .
          Jos ei ole mikään hipostelu ja viimeisten hevosten haku menossa niin mustista osista ja 10/12mm latasta saa päivässä tehtyä toimivan pakosarjan. Itse en käyttäisi kaameasti aikaa mittaillessa pytyiltä ahtimelle jokaista saman mittaiseksi, saattaisin jopa tehdä tukkimallisen jossa ahdin on päässä. Tämä siis siksi että nyt on kahdesta eri variaatiosta kokemusta, samassa penkissä koeajettu ja samat tehot/väännöt samoilla käyttöalueilla, toisessa ahdin on keskellä pakosarjaa ja toisessa päädyssä. Pakosarjan hinta itse tehtynä kymppejä ja noin 8-10h työtä.

Tuntuu että ahdetussa tuolla pakosarjalla ei niin kauheasti ole merkitystä kunhan ei vaan vuoda

Comment

• Georgios Terziakis
            BTCF Member
            • Sep 2010
            • 376
            • Imatra

Ja pakosarjan laippoja löytyy ulkomailta suht edukkaasti (ehkä Suomestakin, en tiä), niin ei niitäkään kannata alkaa itse turailemaan. Onniselta vaan mutkia, tietyst ne laipasta lähdöt pitää muotoilla, mut josko niihinkin löytyy valmiita palasia.
            Ja tietyst sama turbon laippa, valmiita löytyy kollektorilla tai ilman, riippuen minkä moista sarjaa alat tekemään.
            BMW 335i coupe -06
            BMW 330i coupe -00
            Ja pari vanhempaa menOpeliä

Comment

• sairastikkinen
              Newbiemmer
              • Aug 2021
              • 19
              • Hollola

Originally posted by BMW525Xda View Post
              Jos ei ole mikään hipostelu ja viimeisten hevosten haku menossa niin mustista osista ja 10/12mm latasta saa päivässä tehtyä toimivan pakosarjan. Itse en käyttäisi kaameasti aikaa mittaillessa pytyiltä ahtimelle jokaista saman mittaiseksi, saattaisin jopa tehdä tukkimallisen jossa ahdin on päässä. Tämä siis siksi että nyt on kahdesta eri variaatiosta kokemusta, samassa penkissä koeajettu ja samat tehot/väännöt samoilla käyttöalueilla, toisessa ahdin on keskellä pakosarjaa ja toisessa päädyssä. Pakosarjan hinta itse tehtynä kymppejä ja noin 8-10h työtä.

Tuntuu että ahdetussa tuolla pakosarjalla ei niin kauheasti ole merkitystä kunhan ei vaan vuoda
              Tämä! Kiitti viestistä, hälvensi kummasti huolia ton putkituksen osalta. Viime yö meni miettiessä pulssituksia kun törmäsin jollain jenkkisivustolla kyseisiin pohdintoihin.

Löysin Suomesta yhden tukkimallisen, tosin ilman hukkaportin lähtöä, hinta 199. Eli sitä joutuisi modaamaan jokatapauksessa. Vaikutti myös vähän siltä et iskaritornia pitäis muokata että sarja mahtuu. Tähän hintaan saisi aikaiseksi kaksikin sarjaa itse turailemalla.

Valurautasarjan kanssa omat modailut jää ja sillä on hintakin yli 200 Suomessa.

1-1/4" putkestako suosittelisit tekemään sarjan? Finfab-sivustolla myyvät 3d-printattua sapluunaa millä sais 6-1 kollektoriputket leikattua ko. putkesta. Hinta on suolainen 69e ja tuote on (onneksi) loppu

sapluunan sais väsättyä vaikka paperista itekkin ku osais syöttää oikeat arvot oikeaan ohjelmaan. Valmiitakin kollektoreita saa, mutta jälleen kerran säästösyistä mieluummin itse näpräillen. Ootko tehnyt 10/12 latasta yhtenäisen laipan vai 6 erillistä?

Comment

• aae30
                BTCF Member
                • May 2010
                • 2727
                • .fi

https://dogfeatherdesign.com/ttn_js/

jos paperil jaksaa, ni ^tol sais kollektorinkin aikaseks(yllättäen, oikean tabin nimi on "Collector").
                ei siinä montaa arvoa ihmetellä tarvi.

+ ekana ku kattoo viel [HELP / INFO]-nappulan sisällön, ni pääsee vähä kärryil.
                Sorry I'm Not Sorry
                E34 540iA 93 sedan
                E34 540iA 93 sedan
                E39 530iA 00 touring

Comment

• BMW525Xda
                  BTCF Member
                  • Feb 2014
                  • 8681
                  • Xxxxxx

Ei jakotukki mallisessa turbo pakosarjassa ole kollektoria, se on putki johon sylinterit yhdistyvät ja turbon laippa sijaitsee tekijänsä näköisessä kohdassa, vaikka koko tukin toisessa päässä

Nopeasti piirretty kuva havainnolistanee kytkennän ?
                  Last edited by BMW525Xda; 23-01-2022, 22:04.

Comment

• samulis
                    BTCF Member
                    • Nov 2004
                    • 441
                    • Helsinki

Laippoja saa Suomestakin, eikä maksa hirmuisia.

Oliko tästä 139€ valupakosarjasta puhe?
                    Last edited by samulis; 07-01-2022, 21:32. Reason: Äh, ei se siitä

Comment

• sairastikkinen
                      Newbiemmer
                      • Aug 2021
                      • 19
                      • Hollola

Laippoja saa Suomestakin, eikä maksa hirmuisia.

Oliko tästä 139€ valupakosarjasta puhe?
                      Yritin tutkia tuota Björkin myymää valusarjaa ja siinä ei mun mielestä ole hukkaportin paikkaa. Siinä reilu 200 sarjassa oli hukkikselle paikka.

Comment

• sairastikkinen
                        Newbiemmer
                        • Aug 2021
                        • 19
                        • Hollola

Originally posted by BMW525Xda View Post
                        Ei jakotukki mallisessa turbo pakosarjassa ole kollektoria, se on putki johon sylinterit yhdistyvät ja turbon laippa sijaitsee tekijänsä näköisessä kohdassa, vaikka koko tukin toisessa päässä

Nopeasti piirretty kuva havainnolistanee kytkennän ?
                        Aivan totta joo, mulla oli jäänyt tuosta käärmeenpesä-mallisesta sarjasta joku fiksaatio siihen kollektorin rakenteluun. aae30 laittaman linkin kautta sain sapluunan pikaisesti toimimaan ja rakenneltiin viime perjantaina yks mallikappale kollektorista. Siitä tuli...noh.. huono laitan kuvia joskus..

Harjottelin siinä samalla muutaman kaljan kera tigillä hitsailua ja täytyy sanoa et se homma vaatii kyllä tunteja ihan selvinpäin ennenku saan ite hitsattua tiiviin pakosarjan. Tukkimallisessa lähinnä mietityttää se tukin "rungon", eli 6 sylinteriltä tulevan putken halkaisija. Jos siihen yhdistää kaikki loput 5 sylinteriä oksamaisesti niin 38mm pilli tuskin riittää :think ja toinen haaste on viedä se niin läheltä kantta kun vaa mahdollista et jää downpipelle tila sinne 5 ja 6 sylinterin tienoille..

Ajattelin Björkiltä huomenna vielä kysäistä onko heidän myymiä Turbo Worxin e36:een tarkoitettuja sarjoja kukaan sovitellu e46:een. Ehkä sen 450e olis just ja just valmis kärsimään valmiista sarjasta. Se mahdollisesti kestäis tulevaisuudessa myös siinä tapauksessa et tehoja tarvii metsästää lisää.

Tänä viikonloppuna sain autost puskurin, umpiot, ilmastoinnin ja webaston purettua. Takaisin menee vain keula ja umpiot

Comment

• samulis
                          BTCF Member
                          • Nov 2004
                          • 441
                          • Helsinki

Joo, tossa ei ole.
                          k64performancelta kannattaa kattoa jos löytyis sopiva.
                          Last edited by samulis; 16-01-2022, 23:25.

Comment

• sairastikkinen
                            Newbiemmer
                            • Aug 2021
                            • 19
                            • Hollola

Joo, tossa ei ole.
                            k64performancelta kannattaa kattoa jos löytyis sopiva.
                            Tiedustelin tuossa kuukausi sitten heiltä lisätietoa valmiista kitistä/ pakosarjasta. Vastaukset jäi tasolle "nettisivuilta löytyy kaikki tarvittava tieto". Mulla vähän suli kiinnostus sinne suuntaan...

Comment

• sairastikkinen
                              Newbiemmer
                              • Aug 2021
                              • 19
                              • Hollola

Tilannekatsaus.

Autosta on pakosarja irrotettu ja muuta hilpettä purettu tieltä pois. Oon tällä hetkellä tiedustellu ahdinta ja muuta aiheeseen liittyvää. Ajatuksena olis HX40 super, Turbosmartin genV-45 hukkaportilla. Hyvin todennäköinen pakosarja on puolalaisen Turbo Worksin e36:een tarkoitettu sarja. Vähäsen mua hämää kyseisessä sarjassa hukkaportin sijainti, siinä on tuollainen 30-40cm putki minkä päähän portti tulee :think https://www.bjorkmotorsport.fi/Origa...239,3061&lang=

Kyseisen sarjan kanssa saattaa tulla ongelmaksi downpipen vieminen alas siitä 5 ja 6 sylinterien pakoaukkojen tienoilta. Pakosarja on toteutettu niin että siinä kohdalla on kyllä tilaa, mutta e36:ssa ei ilmeisesti ole samanlaista koteloa repsikan puolella tulipeltiä vasten. Tosta kotelostahan voi toki leikata matskua pois mutta suuttuuko katsastusinssi siitä?

Lambdoista kysymys.. Jos putkisto tehdään yhdestä putkesta, olettaisin että tarvitsen yhden lambdan ennen katalysaattoria ja toisen katin jälkeen. Mitä niille kahdelle tehdään? Ohjelmoidaan pois moottorinohjauksella? Onko antureiden sijainnille olemassa "oikea" paikka? Voinko käyttää vanhoja lambdoja vai olisiko syytä hankkia uudet?

Pakoputkesta/downpipesta kysymys.. noin 350-400 koneteholle riittävä putkikoko?

Vaihteistosta kysymys.. zf 320z laatikkoon pitäisi tehdä kunnostus. Osat on englanniksi nimellä detent pins, en tiedä mitä ne on suomeksi. Osat löytyy Schmiedmannilta mutta homma vaatii erikoistyökaluja mitä en ole onnistunut löytämään Suomesta. Useampi erilainen tuurna joilla lyödään sellaiset messinkikupit paikoilleen. Jos jollain on näistä käryä niin olisin erittäin kiitollinen tiedoista. Myös niiden tuurnien mitat toimisi tässä, saan sorvautettua tapit kotinurkissa.
                              Last edited by sairastikkinen; 20-01-2022, 09:57. Reason: Ääkköset

Comment

• sairastikkinen
                                Newbiemmer
                                • Aug 2021
                                • 19
                                • Hollola

Miksi mun teksti nayttaa sekavalta. Yritin etsia haulla apua aakkosiin (ääkköset) mutta ei loydy...

Comment

Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎