Announcement

Collapse
No announcement yet.

188K lukkoperä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • samulis
    BTCF Member
    • Nov 2004
    • 440
    • Helsinki

    188K lukkoperä

    Olen kaivellut tietoa eri vaihtoehdoista e46 lukkoperäksi ja ajattelin koota kaiken yhteen postiin.

    Mikäli lukkoperän toiminta on epäselvää katso seuraavat videot.

    Miten lukkoperä toimii
    Miten kytkinlevy lukko toimii (yleisin BMW:n tehdas asenteinen lukkoperä)
    Miten Torsen tyyppinen lukko toimii


    Perää sai kolmea eri kokoista, pikkukoneisissa oli 168k, kutoskoneilla 188k ja M3 210k.
    188K on valmistettu kolmella halkaisijaltaan eri kokoisella pinjonilla. 2.35 on omalla, 2.93-3.07 on isommalla pinjonilla kuin 3.15 ja lyhyemmät perät. Tämä vaikuttaa perän lautaspyörän sijaintiin sivuttais suunnassa ja perät ei käy keskenään ristiin (ilman soviterengasta/sorvaamista). Eli pidemmän välityksen lukon saa lyhyempään välitykseen soviterenkaalla, mutta ei toisinpäin.

    M3 perä on 210 eikä istu normi e46:sen perän tilalle, vaatii koko taka-akseliston vaihdon.


    DIY Lukkoperä (edit 16.11.23)

    Racing diffs myy E46 LSD swap kit pakettia. Tällä saa asennettua 188 perästä lukon 188K perään.

    E46 Swap Kit 230€

    Erinomainen ratkaisu jos hyllystä löytyy BMW:n oma lukko!​

    Racing Diffs:in video aiheesta kuinka asennus onnistuu

    Irralliset lukot

    Kotimaiset myyjät

    KAAZ levylukko, noin 1400€

    Quaifen ATB torsen, hinta 1259€

    MFactory levylukkoa 1490€ ja torsenia 1190€ . Levylukon ramppikulmia pystyy säätämään. Levylukosta on positiivista palautetta.

    Muualta maailmasta

    OS Giken listalta löytyy lukko useampaan malliin. jälleenmyyjältä Noin 1500€. Omalla listalla numero yksi lukon valmistaja.

    Val-Racing
    Torsen type diff BMW E46 E39 E9x E60 188k and 188l 3,15-4,10 price 340€ + 85€ delivery
    Tehneet vuosia lukkoja mm. etuvedoille.

    BLACKLINE Helical Gear Limited Slip Differential (MLR LSD), rataslukko. Hinta noin 6-700€ tai £466.65 + posti&tullit
    Aikalailla 1:1 Quaife:n kopio.

    ECS tuning torsen tyyppinen, $999

    wavetrac Torsen tyyppinen £1,272.00

    Gripper levylukko £1,155.00 + 20% UK VAT

    Bratex Torsen tyyppinen, tarjouksessa €697.85

    limitedslip.de tarjoaa Kaaz, Saksalainen Drexler, Wavetrac ja Titan lukkoja.


    Kokonaiset, valmiit lukkoperät

    Portugalin 188 konversio (löytyy eBay.de Sperrdifferential hakusanalla). Portugalista saa 188K kuoriin istutetun, käytetyn 188 levylukon. Myyjä suosittelee ottamaan 120€ laakereiden vaihdolla. Lisähinnasta on valittavana eri välityksiä, ramppikulmia ja levyjen määrän voi valita 4/8 välillä. Kahden vuoden takuu. Hinta alkaen noin 1400€. Tästä olen kuullut useammasta suunnasta hyvää palautetta, takuu kuulemma pelaa.

    Racingdiffs valmis, uusi lukkoperä levylukolla. 6 eri välitystä 2145€ - 2945€



    Ohessa linkkejä keskusteluun lukkoperistä.
    TYP188 Lukkoperän kasausta ja ihmettelyä
    BMW Quaife lukkoperät


    Jos tiedätte muita vaihtoehtoja niin kertokaa toki, lisäilen niitä tähän. Sama, jos em. on virheitä ja väärää tietoa niin kertokaa niin korjaan. Jos olen ymmärtänyt oikein niin samat lukot käy myös osaan e39.

    Laakerit perää löytyy Rally Baronilta, 400€. Sisältää laakerit, tiivisteet, sokat, krympin ja 4 eri paksuista shimmiä.

    Jätetään se Racingdiffs:in parinsadan euron humoristinen lukon korvike ulos tästä keskustelusta, luotan tässä maalaisjärkeen ja Pazi88:in kokemuksiin.
    Last edited by samulis; 07-02-2022, 23:17. Reason: sössötyksen korjailua.
    ex:e46 328Ci, e36 318Ti
  • jluoma
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2015
    • 685
    • Lappeenranta

    #2
    Tykkän, olet hyvällä asialla (, vaikka jo siirryin eteenpäin... )
    Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

    325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

    Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

    Comment

    • sairastikkinen
      Newbiemmer
      • Aug 2021
      • 19
      • Hollola

      #3
      Joo mä komppaan tuota viimeistä lausetta mikä on kursivoitu. Se parinsadan humoristinen lukon korvike on varmaan ihan hyvä avaimenperä hallin avaimiin, perää se ei kuitenkaan jaksa pitää lukossa. Forget it!

      Comment

      • Sellasta
        Newbiemmer
        • May 2018
        • 16
        • Espoo

        #4
        Hyvä postaus!
        Aiemminkin katsellut tuota Portugalin lukkoa, enkä oikeen netinkään avulla löytänyt, että miten noi eri rammpikulmat ja levyjen määrät vaikuttaa itse ajettavuuteen. Osaako joku kertoa tästä vähän?

        Comment

        • -jacko-
          BTCF Member
          • Sep 2006
          • 205
          • Tampere

          #5
          Itse tein omaan E46 188k perään lukon E36 M3 perästä.

          Homma oli ihan kohtuu simppeli nyt kun on sen tehnyt. Omaan perään ostin uudet poskilaakerit ja pinionin laakerit + stefat ebayn kautta virosta noin. 250€ hintaan.

          Itse en löytänyt järkevään hintaan noita oikeanpaksuisia lukkosokkia jolla olisin saanut perän shimmattua kohdalleen. Tuli tehtyä ratkaisu ja ostettua normaalit oikealla halkaisijalla olevat lukkorenkaat, ja sopivalla halkaisijalla olevia pyöreitä shimmilevyjä, useampaa paksuutta. Taisivat maksaa n. 10€. Shimmilevyillä tuli haettua välykset kohdalleen ja normilukko renkaat päälle.

          Ainoa asia minkä tekisin nyt jälkeenpäin eri tavalla, olisin tarkemmin mitannut ajatuksen kanssa korokerenkaan paksuuden yksikön ja lautaspyörän väliin. En enää muista mutta taisi olla 4,4mm paksu se rengas mutta olisi ollut parempi jokin +- 0,1-0,2mm jompaan kumpaan suuntaan. En muista enää. Olisi helpottanut shimmaamista.

          itse yksikön sai kevyesti sopimaan paikoilleen mutta lautaspyörän vuoksi joutui enemmän tekemään tilaa.

          On ainakin vielä toiminut 7tkm jälkeen. Lukko toimii hyvin ja autosta tuli paljon mukavampi leikkikalu.

          Koko homma tuli maksamaan karkeasti heittynä n. 500€ luokkaa. Tässä siis mukana myös uudet levyparit lukkoyksikön sisään, tuli n.40% lukko kolmella levyparilla.

          Itsellä oli ylimääräisenä KO lukkoyksikkö hyllyssä ja tumpit. Jos sellaisen hankkii erikseen ja tekee uusilla laakereilla ynm. Niin äkkiä hinta on 1000€ luokkaa.

          Mutta kyllä saa toimimaan, mutta jos sen rakentaminen on 1000€ kun hankkii kaikki erikseen. Niin ehkä voi jo miettiä että jos 1400€ saa koko bolt on paketin auton alle niin ei ole paha hinta.
          Last edited by -jacko-; 28-01-2022, 18:43.
          E28 528i -82 m30b34
          E46 330CI
          Chevrolet K3500 6.5TD

          Comment

          • samulis
            BTCF Member
            • Nov 2004
            • 440
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by -jacko- View Post
            Itse tein omaan E46 188k perään lukon E36 M3 perästä.

            Homma oli ihan kohtuu simppeli nyt kun on sen tehnyt. Omaan perään ostin uudet poskilaakerit ja pinionin laakerit + stefat ebayn kautta virosta noin. 250€ hintaan.

            Itse en löytänyt järkevään hintaan noita oikeanpaksuisia lukkosokkia jolla olisin saanut perän shimmattua kohdalleen. Tuli tehtyä ratkaisu ja ostettua normaalit oikealla halkaisijalla olevat lukkorenkaat, ja sopivalla halkaisijalla olevia pyöreitä shimmilevyjä, useampaa paksuutta. Taisivat maksaa n. 10€. Shimmilevyillä tuli haettua välykset kohdalleen ja normilukko renkaat päälle.

            Ainoa asia minkä tekisin nyt jälkeenpäin eri tavalla, olisin tarkemmin mitannut ajatuksen kanssa korokerenkaan paksuuden yksikön ja lautaspyörän väliin. En enää muista mutta taisi olla 4,4mm paksu se rengas mutta olisi ollut parempi jokin +- 0,1-0,2mm jompaan kumpaan suuntaan. En muista enää. Olisi helpottanut shimmaamista.

            itse yksikön sai kevyesti sopimaan paikoilleen mutta lautaspyörän vuoksi joutui enemmän tekemään tilaa.

            On ainakin vielä toiminut 7tkm jälkeen. Lukko toimii hyvin ja autosta tuli paljon mukavampi leikkikalu.

            Koko homma tuli maksamaan karkeasti heittynä n. 500€ luokkaa. Tässä siis mukana myös uudet levyparit lukkoyksikön sisään, tuli n.40% lukko kolmella levyparilla.

            Itsellä oli ylimääräisenä KO lukkoyksikkö hyllyssä ja tumpit. Jos sellaisen hankkii erikseen ja tekee uusilla laakereilla ynm. Niin äkkiä hinta on 1000€ luokkaa.

            Mutta kyllä saa toimimaan, mutta jos sen rakentaminen on 1000€ kun hankkii kaikki erikseen. Niin ehkä voi jo miettiä että jos 1400€ saa koko bolt on paketin auton alle niin ei ole paha hinta.
            Kiitos. Kuulin että 4.6mm on kuulemma speiserin sopiva paksuus. Ostin itse e36 lukon 2.56 välityksellä ja tarkoitus oli rakentaa lukko paikalleen. Möin lukon eteenpäin kun laskutulos oli muutaman satasen säästö ja tietoa miten iso työ istuttamisessa on. Eli lukko istuu pienellä rälläköinnillä perän sisälle?
            ex:e46 328Ci, e36 318Ti

            Comment

            • -jacko-
              BTCF Member
              • Sep 2006
              • 205
              • Tampere

              #7
              Originally posted by samulis View Post
              Kiitos. Kuulin että 4.6mm on kuulemma speiserin sopiva paksuus. Ostin itse e36 lukon 2.56 välityksellä ja tarkoitus oli rakentaa lukko paikalleen. Möin lukon eteenpäin kun laskutulos oli muutaman satasen säästö ja tietoa miten iso työ istuttamisessa on. Eli lukko istuu pienellä rälläköinnillä perän sisälle?
              Itse käytin alkuperäisen 330i välityksen, tais olla 2,93 ?

              Rälläkkää ei käytetty, jyrsimessä ajettiin laakeripesille uraa leveämmäksi (mutta eihän sillä väliä millä sitä tekee). Paineilma vingulla tuli vingutettua kopan tiivistepinnoilta lisää tilaa että sopi lautaspyörän kanssa paikoilleen, vähän kerrallaan ja taas sovitus. lopulta tipahti paikoilleen kokonaisena.

              Joitain kuvia siitä saattaa löytyy. Mutta ihan tehtävissä oleva homma
              E28 528i -82 m30b34
              E46 330CI
              Chevrolet K3500 6.5TD

              Comment

              • Tatu6o
                BTCF Member
                • Sep 2021
                • 70
                • Uusimaa

                #8
                Originally posted by samulis View Post
                188K on valmistettu kolmella halkaisijaltaan eri kokoisella pinjonilla, 2.35 on omalla, 2.93-3.07 on isommalla pinjonilla kuin 3.15 ja lyhyemmät perät. Tämä vaikuttaa perän lautaspyörän sijaintiin sivuttais suunnassa ja perät ei käy keskenään ristiin (ilman soviterengasta/sorvaamista). Eli pidemmän välityksen lukon saa lyhyempään välitykseen soviterenkaalla, mutta ei toisinpäin.
                Osaatko sanoa minkälainen soviterengas on kyseessä ja mistä niitä saisi ostettua? Itsellä on nelikutonen hakusessa ja kiinnostaisi tietää onko bensa autoon (323/325/328) mahdollista vaihtaa diesel vehkeen perä. Ymmärtääkseni näissä edellämainituissa malleissa on joko 2.93, 3.07 tai 3.15 välitykset ja diesseleissä on 2.36, 2.56 luokkaa. Tavoitteena olisi saada moottorietie ajossa kierroksia ja sitä myöten myös kulutusta laskettua.

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16226
                  • Asikkala

                  #9
                  Unohda se harvempi perä, kadut jossain vaiheessa eli 1. koeajolla. Paljonko menee bensaa ?

                  Comment

                  • Tatu6o
                    BTCF Member
                    • Sep 2021
                    • 70
                    • Uusimaa

                    #10
                    Originally posted by jr66 View Post
                    Unohda se harvempi perä, kadut jossain vaiheessa eli 1. koeajolla. Paljonko menee bensaa ?
                    Itse en ole vielä nelikutosta hankkinut. Kaverilla on 325, (sama mikä minulla on nyt hakusessa) joka kuluttaa kesä rajoituksilla noin 11-12l/100km, mikä omaan korvaan kuullostaa aika pahalta. Yritän tässä vähän pohtia ja laskea saisiko perän vaihtamisella säästettyä kuluissa. Olettaisin että kulutus laskisi noin pari litraa kun kierrosten pitäisi tippua 3000:sta noin 2100 alueelle.

                    Comment

                    • aae30
                      BTCF Member
                      • May 2010
                      • 2626
                      • .fi

                      #11
                      Originally posted by Tatu6o View Post
                      Itse en ole vielä nelikutosta hankkinut. Kaverilla on 325, (sama mikä minulla on nyt hakusessa) joka kuluttaa kesä rajoituksilla noin 11-12l/100km, mikä omaan korvaan kuullostaa aika pahalta. Yritän tässä vähän pohtia ja laskea saisiko perän vaihtamisella säästettyä kuluissa. Olettaisin että kulutus laskisi noin pari litraa kun kierrosten pitäisi tippua 3000:sta noin 2100 alueelle.
                      viis- vai kuusvaihteisena? bmwfans.info listaa M54 325i:lle molemmat, sekä SMG:n kuusvaihteisena.
                      Sorry I'm Not Sorry
                      E34 540iA 93 sedan
                      E34 540iA 93 sedan
                      E39 530iA 00 touring

                      Comment

                      • sunbeam
                        Bimmer Fanatic
                        • Apr 2008
                        • 298
                        • Hämeenlinna

                        #12
                        Mitä tiheämpiä välityksiä löytyy 188k perään,lähtökohta on e46 330i .
                        4.75 rallivälitystä löytyy mutta jos löytyis vähän harvempaa .
                        Onko 188 välitystä sovitettu 188k perään ?

                        Comment

                        • Wespa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2016
                          • 1759
                          • Karjaa

                          #13
                          Mulla on tuossa 325 automaatissa 328 manuaalin perä (kun siinä oli Quaife valmiina) jolla sai aikaan juuri tuon että motarilla kesärajoituksilla kierrokset ovat sopivasti vähän päälle 2000 eikä yli 3000 niin kuin vakioperällä. Pienemmillä nopeuksilla meinaa välillä jurruttaa turhan pienillä kierroksilla, mutta se korjaantuu laittamalla keppi S-asentoon.
                          E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                          Porsche 944 -86 (DE)
                          Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                          Comment

                          • BMW525Xda
                            BTCF Member
                            • Feb 2014
                            • 8681
                            • Xxxxxx

                            #14
                            Mulla on 330ci 3,64 perä ja laittaisin jokaiseen vakioonkin kutoskoneiseen sellaisen. Onhan ne kierrokset motarilla 3800-4000+ mutta toi m54 tykkää kierroksista. Ja mutkatielläkään ei tartte kuin kolmosen ja nelosen vaihteita mutta voi ajella vitosellakin. Suomen oloissa ihan käyttäautonakin vakio 2.93 pilaa koko auton, kakkosella voi ajella kehätiet ja motarilla tarvitsee just kolmosta. Ja kuitenkaan vakiona ei jaksa kunnolla vetää sinne 250 mitä sille ilmoitetaan huippuja jotka nekin on suomessa täysin turhat, 200kmh riittää kaikkiin tilanteisiin. Eikä lähde moottoritienopeuksista kiihtymään yhtään pikku kinnereitä nopeammin ellei vaihta kahta pykälää alemmas, eikä oikein silloinkaan, vakiona. Voin haistaa tuskan jollain 170hv m54 moottorilla, eihän siitä ajamisesta tule mitään iloa, pieneen ylämäkeen hyyty kuin valion rekka.
                            Lukkona mulla on ollut jo useamman vuoden se muovikikkare, sillä saa näyttävät kahden viivan liikennevaloburnikset 255 renkailla, muutenhan se kai on ihan kikkare vaan.

                            Comment

                            • jr66
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 16226
                              • Asikkala

                              #15
                              Originally posted by Tatu6o View Post
                              Itse en ole vielä nelikutosta hankkinut. Kaverilla on 325, (sama mikä minulla on nyt hakusessa) joka kuluttaa kesä rajoituksilla noin 11-12l/100km, mikä omaan korvaan kuullostaa aika pahalta. Yritän tässä vähän pohtia ja laskea saisiko perän vaihtamisella säästettyä kuluissa. Olettaisin että kulutus laskisi noin pari litraa kun kierrosten pitäisi tippua 3000:sta noin 2100 alueelle.
                              Viekös tuo 325 vähän liikaa ollakseen kunnossa :think

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎