Mikäli molemmilla ajetaan samalla vaihteella (välityksellä) samaa nopeutta ja lyödään siitä kaasu pohjaan, niin kyllähän suuremman vääntömomentin omaava auto (diesel) kiihtyy nopeammin (takapyörille menevä vääntö suurempi).
Dieselin ongelma on siinä, että sillä joutuu hyvin äkkiä vaihtamaan suuremmalle vaihteelle, jolloin välitys harvenee ja takapyörillä näkyvä vääntömomentti putoaa välityksen muutoksen verran (vaikka koneen vääntö pysyisikin ennallaan). Bensakone sen sijaan voi käyttää korkeampia kierroksia ja tiheämpää välitystä, jolloin vääntö takapyörillä pysyy korkeana.
Eli ohituskiihtyvyydessä bensakoneella joutuu hakemaan pienempää vaihdetta, jotta sillä saa korkeammista kierroksista ja tiheämmistä välityksistä edun dieselin teoriassa kovempaa vääntöä vastaan.
Dieselin ongelma on siinä, että sillä joutuu hyvin äkkiä vaihtamaan suuremmalle vaihteelle, jolloin välitys harvenee ja takapyörillä näkyvä vääntömomentti putoaa välityksen muutoksen verran (vaikka koneen vääntö pysyisikin ennallaan). Bensakone sen sijaan voi käyttää korkeampia kierroksia ja tiheämpää välitystä, jolloin vääntö takapyörillä pysyy korkeana.
Eli ohituskiihtyvyydessä bensakoneella joutuu hakemaan pienempää vaihdetta, jotta sillä saa korkeammista kierroksista ja tiheämmistä välityksistä edun dieselin teoriassa kovempaa vääntöä vastaan.
Comment