Announcement

Collapse
No announcement yet.

Bmw 330d 2002

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • _chris_
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2003
    • 442
    • Nokia

    #31
    Mikäli molemmilla ajetaan samalla vaihteella (välityksellä) samaa nopeutta ja lyödään siitä kaasu pohjaan, niin kyllähän suuremman vääntömomentin omaava auto (diesel) kiihtyy nopeammin (takapyörille menevä vääntö suurempi).

    Dieselin ongelma on siinä, että sillä joutuu hyvin äkkiä vaihtamaan suuremmalle vaihteelle, jolloin välitys harvenee ja takapyörillä näkyvä vääntömomentti putoaa välityksen muutoksen verran (vaikka koneen vääntö pysyisikin ennallaan). Bensakone sen sijaan voi käyttää korkeampia kierroksia ja tiheämpää välitystä, jolloin vääntö takapyörillä pysyy korkeana.

    Eli ohituskiihtyvyydessä bensakoneella joutuu hakemaan pienempää vaihdetta, jotta sillä saa korkeammista kierroksista ja tiheämmistä välityksistä edun dieselin teoriassa kovempaa vääntöä vastaan.
    BMW E31 850 CSi -93, BMW E38 735i -96
    Ex: Land Rover D4 SDV6 HSE -12, VW Touareg Hybrid -10, Land Rover D4 3.0 TDV6 HSE -10, BMW E53 X5 3.0dA -04, BMW E39 530dAT -00, Jeep Grand Cherokee 5.9 Limited -98, BMW E34 525i -91

    Comment

    • -Tapi
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2004
      • 3117
      • Välisuomi

      #32
      Mutta tuoss pitäisi ottaa huomioon myös erot kierrosherkkyydessä, dieselin liikkuvien massan kiihdytyskin on hitaampaa kuin bensakoneen.

      Lopulta suorituskyky on ainoa millä on väliä, ei tehoilla tai väännöillä paperilla, siksi nuo esimerkit Ämmien ja Dieseleiden kiihdytyksistä sekä vauhdissa että seisovalla lähdöllä ovat parhaita esimerkkejä mutta puolueetonta tutkimusta ei oikein kukaan ole tuntunut tehneen. Puolueeton ei tarkoita sitä että lähdetään kiihdyttelemään kadulla eteen sattuvien kanssa ilman yhteisiä suunnitelmia.
      ---

      Comment

      • S.P.R
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2003
        • 1009
        • Oulu area

        #33
        Lopulta suorituskyky on ainoa millä on väliä, ei tehoilla tai väännöillä paperilla, siksi nuo esimerkit Ämmien ja Dieseleiden kiihdytyksistä sekä vauhdissa että seisovalla lähdöllä ovat parhaita esimerkkejä mutta puolueetonta tutkimusta ei oikein kukaan ole tuntunut tehneen. Puolueeton ei tarkoita sitä että lähdetään kiihdyttelemään kadulla eteen sattuvien kanssa ilman yhteisiä suunnitelmia
        Aivan, mutta joskus ei tarvi edes tehdä puolueettomia tutkimuksia kun asia on jo paperilla täysin selvä. Auto kiihtyy teholla ja jos toisessa autossa on sitä 150hv enemmän niin asia on pihvi. Muutan toki mielipidettäni jos joku lyö pöytään faktaa, että bmw 3 litran diisselillä ehtii 0-200 alle sen 18 sekkaa.

        Comment

        • Slow_M3
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2004
          • 779

          #34
          Originally posted by _chris_

          Eli ohituskiihtyvyydessä bensakoneella joutuu hakemaan pienempää vaihdetta, jotta sillä saa korkeammista kierroksista ja tiheämmistä välityksistä edun dieselin teoriassa kovempaa vääntöä vastaan.
          Diisselin vääntö on nimenomaan teoreettista, jos puhutaan suorituskyvystä niin välityksillä esim 350NM 7000rpm:llä kiertävä kone omaa saman "täkäpyöräväännön" kun 700NM 3500rpm:llä kiertävä. Kun tohon yhtälöön lisää kiisselin surkean tehoalueen niin
          sigpic

          Comment

          • Moonshine
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 1018
            • Järvenpää

            #35
            Originally posted by Wackot
            Auto kiihtyy teholla ja jos toisessa autossa on sitä 150hv enemmän niin asia on pihvi.
            Muurahaispesän söhäys, mutta eikös se ole kuitenkin niin, että auto kiihtyy väännöllä. Tosin se vääntö on mitattava takapyöriltä, ei moottorilta...

            Niin ja edit: Tehohan on muuten laskennallinen suure.
            "If you are going through hell, keep going." - Sir Winston Churchill

            Comment

            • juppis
              Bimmer Rookie
              • Oct 2004
              • 172

              #36
              Originally posted by -Tapi
              Jaa fakta? Silloinhan siitä on ihan näyttöäkin eikä vaan mutua? Missä? Kaverit kertoivat?

              Jos jollakulla on 650 Nm automaatissa (On) ja jollakulla 720 Nm manuaalissa (On) ja kumpikin hajoavat jossakin vaiheessa eri käyttäjillä, ei se kerro yhtään mitään niiden keskinäisestä kestoerosta.

              No ainakin Karalan Mika (joka näistä asiaoista tietää varmasti enemmän kuin me chattaajät) ei laita automaattiin ikinä niin kovia vääntöjä kuin mitä manuaali lootaan voi laittaa koska se ei yksinkertaisesti kestä!

              Comment

              • juppis
                Bimmer Rookie
                • Oct 2004
                • 172

                #37
                Originally posted by Slow_M3
                Testeissä sekä e39m5 että e46m3 vetäsevät 0-100 suurinpiirtein 5.1 sekunnin tasolla ja molemmat ovat parissa markassa alle 18 sekunnissa, M5 jopa sport-auto-lehden mukaan 16.9 sekunnissa.

                Painoeroa sun 330d:n ja e39m5:n välillä on noin 170kg eli siihen on ihan turha verota että painonsa takia 400-heppanen M5 ei pärjäisi diisselille.. e46M3:t ovat jenkeissä ja euroopassa samanlaisia, testissä oli kuitenkin eurooppalainen versio joten mikään väittämistäsi ei tunnu oikeen pitävän.

                Lisäksi jos tuo antandpeten "///d3" ei ole samoilla luvuilla kaverisi 330d:n kanssa niin tarkoitatko että kaverisi diisseli on siis nopeampi kuin tuo 725NM brittivehje?

                Ämmäkuski on päästäny sen kiisselin rinnalle kun se on kattonu peiliin että mikä savupatsas siellä takana oikeen on... olisko ämmä tulessa.. Tai sitte sitä femmaa on ajanu joku täyskäsi ja voimanappikin on ehkä jäänyt painamatta.
                Haluat vain kiukutella ja siihen on ihan eri paikat. Sinä olet lukenut tekstejä ja katsellut kuvia. Minä taas vuorotellen ajanut kyseisillä autoilla. Kaverini 330 oli siis 256hv ja 718nm ja näistä oli tehot dyno lapulla ei missään nettipalstan sivulla! M3 malli oli käsittääkseni se kevyempi malli missä on hiilikuituosia ja mm. sliksit jo uutena. Muistaakseni siitä löytyy jopa enemmän potkuakin...tuosta en ole kyllä 100% varma. Paremmin tietävät valaiskoon kyseistä mallia!?! ;-) No en minä tässä kumpaistakaan autoa ole haukkumassa ja minulle ihan sama kumpi vai kampi. Sen ainakin kokemuksesta tiedän, että kyseisissä ajamissani autoissa oli dieselissä enemmän vetoja. Voit toki vieläkin lueskella stooreja...me muut ajetaan!
                Last edited by juppis; 27-01-2006, 15:54.

                Comment

                • juppis
                  Bimmer Rookie
                  • Oct 2004
                  • 172

                  #38
                  Niin ja edit: Tehohan on muuten laskennallinen suure.[/QUOTE]

                  Aivan näin...sanoisin jopa (yhtään väheksymättä) kaupallinen arvomitta.

                  Comment

                  • Vanquish
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2004
                    • 1961
                    • Hki

                    #39
                    Originally posted by Slow_M3
                    Diisselin vääntö on nimenomaan teoreettista, jos puhutaan suorituskyvystä niin välityksillä esim 350NM 7000rpm:llä kiertävä kone omaa saman "täkäpyöräväännön" kun 700NM 3500rpm:llä kiertävä. Kun tohon yhtälöön lisää kiisselin surkean tehoalueen niin
                    Asiaa! ja konkretisoidaan lisää samaa asiaa:

                    720Nm@1500rpm tarkoittaa: 153hp -->eli tuolla kohtaa ei vielä lähde salamannopeasti.
                    720Nm@3500rpm takroittaa: 360hp--->Nyt kiihtyvyys on verrattavissa M.ään.
                    Piikkitehoja/vääntöjä tärkeämpää on keskimääräinen teho. Verrattaessa 3ser d ja 5 ser M, paino vaikuttaa melko paljon jos kerran eroa on mainittu 170kg. SEhän on jo 10% luokkaa!

                    Comment

                    • juppis
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2004
                      • 172

                      #40
                      Originally posted by Vanquish
                      Asiaa! ja konkretisoidaan lisää samaa asiaa:

                      720Nm@1500rpm tarkoittaa: 153hp -->eli tuolla kohtaa ei vielä lähde salamannopeasti.
                      720Nm@3500rpm takroittaa: 360hp--->Nyt kiihtyvyys on verrattavissa M.ään.
                      Piikkitehoja/vääntöjä tärkeämpää on keskimääräinen teho. Verrattaessa 3ser d ja 5 ser M, paino vaikuttaa melko paljon jos kerran eroa on mainittu 170kg. SEhän on jo 10% luokkaa!
                      Olet näköjään läksysi tehnyt ja olen kanssasi samaa mieltä. Itseasiassa taitaa tuo coupe mallin diesel olla tuon 170kg kevyempi, mutta sedani oli muistaakseni coupea 80kg kevyempi, joten silloin painoero on jo 250kg ja se vasta vaikuttaakin asiaan. Noin 13% yhtäkkiä laskettuna.

                      Comment

                      • Keimo
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 2032
                        • Kekkoslovakia

                        #41
                        Asiallista jauhantaa. Sinänsä mielenkiintoista, että tällaista vääntöä ylipäätään käydään.

                        Comment

                        • juppis
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2004
                          • 172

                          #42
                          Originally posted by Keimo
                          Asiallista jauhantaa. Sinänsä mielenkiintoista, että tällaista vääntöä ylipäätään käydään.

                          AMEN FOR THAT!

                          Comment

                          • 525TDS Touring
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2004
                            • 483
                            • Sahalahti

                            #43
                            Originally posted by Shadow-line
                            Varusteista..lämmitettävä ohjauspyörä on tosi jees, taitaa olla aika harvinainen? Kuinka monen autosta löytyy?

                            Mulla on
                            Niin mullakin
                            Ex-525TDSa Touring -98
                            Ex-MB E220T CDi -02
                            E61 520D -09
                            F11 518d -16

                            Comment

                            • Slow_M3
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2004
                              • 779

                              #44
                              Originally posted by juppis
                              Haluat vain kiukutella ja siihen on ihan eri paikat. Sinä olet lukenut tekstejä ja katsellut kuvia. Minä taas vuorotellen ajanut kyseisillä autoilla. Kaverini 330 oli siis 256hv ja 718nm ja näistä oli tehot dyno lapulla ei missään nettipalstan sivulla! M3 malli oli käsittääkseni se kevyempi malli missä on hiilikuituosia ja mm. sliksit jo uutena. Muistaakseni siitä löytyy jopa enemmän potkuakin...tuosta en ole kyllä 100% varma. Paremmin tietävät valaiskoon kyseistä mallia!?! ;-) No en minä tässä kumpaistakaan autoa ole haukkumassa ja minulle ihan sama kumpi vai kampi. Sen ainakin kokemuksesta tiedän, että kyseisissä ajamissani autoissa oli dieselissä enemmän vetoja. Voit toki vieläkin lueskella stooreja...me muut ajetaan!
                              Kuka tässä kiukuttelee? Fakta on se että 330 kiisseli ei e39m5:lle pärjää etenkään vauhdin kasvaessa. Toinen asia on jos ei osaa ajaa ämmällä niin sillonhan se kulkee hiukan verkkaisemmin Kantsii tsekata se www.antandpete.com , siellä on incar-video erittäin nopeasta 330d:stä jossa vääntöä se 725NM ja heppoja varmaan vastaavasti ainakin saman verran kun kaveris "ämmäntappajassa". Tässäpä 0-200kmh-0 tollasella savukoneella:



                              Ja sedanista on kyse, ennenku alkaa itku että toi ei ole vertailukelponen vehje
                              sigpic

                              Comment

                              • juppis
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2004
                                • 172

                                #45
                                Edelleen toistan ja viimeisen kerran toistankin, että ajamani bemareista diisseli oli nopeampi. Ja tuosta veto videon taustasta kun emme tiedä mitään niin eip ole kauhean vertailu kelpoinen. Ensinnäkin vertaat niitä tehtaan ilmoittamiin suoritusarvoihin. Toisekseen tuo saattaa olla vain yksi yritys kun sekuntti pelissä oikean tuloksen saisi vasta vähintään viiden vedon jälkeen kun ajetaan kuitenkin tuohon nopeuteen. Emme tiedä mitkä renkaat, millainen alusta, sää, yms. Aikaan vaikuttavia tekiöitä on paljon. Tosin pitää kyllä sanoa, että komeestihan tuo silti kiipesi. Sovitaanko edellisen kirjoittajan kanssa, että kun tästä ei yksimielisyyteen päästä niin annetaan asian olla. Itse olen vannoutunut ämmäläisten fani ja M5 on itsellänikin joskus ollut, mutta kerroin vain oman kokemukseni asiasta. Jos joku pitää minua valehtelijana niin sittenpähän pitää. Ja pakko vielä kommentoida tuosta kun epäilit että olisi ollut ajajassa vika niin sovitaan sitten vaikka niin jos asia on silloin helpompi hyväksyä. M5 oli muuten liikkeestä "koe"ajossa. ;-)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎