Onko kokemuksia jos vaihdetaan pelkkä jousisarja 318 -98 E46 että tuottaako ongelmia jousien puristuksen kans,tarviiko erikoistyökaluja,yms yms aattelin pudottaa 50/40 cobran jousisarjalla.Kuulema teettää töitä ihan pirusti toi etupää.
Just tehtiin sama homma omaan coupeen parin kaverin kanssa. Loppujen lopuksi ei iso operaatio kunhan on kunnon työkalut eli hylsysarja (tarvitset mm. 16mm ja 21mm), hallitunkki (+ bemun oma), jousipuristimet ja pari pukkia (ota huomioon, että auto täytyy olla koko akseliltaan ilmassa). Nyt jos pitäisi tehdä uudestaan niin onnistuisi koko auto parissa kolmessa tunnissa.
Jousipuristimet täytyy olla kunnolliset, ettei kierteet mene. Madallusjouset varsinkin tod.näk. joutuu puristamaan todella kasaan. Lisäksi voi olla, että madallusjousista et saa molemmilta puolilta yhtä montaa kierrettä kiinni puristimilla. Muuten ei paha operaatio edessäkään, takana riittää yhden pultin irroitus.
joo paikka on työpaikan hallissa jossa auton saa nosturille,mut mietin vaan sitä jousien puristusta se teettää varmaan töitä vaikka ois kunnon jousipuristimet
No niin .Mulla on kans kohta H&R:n -35/20mm alustasarjan asennus kun se saapuu lähiaikoina tuonne matkahuoltoon. Viikolla vois käydä vielä ostamassa alusta pukit, että saa kerrala auton koko akselilta ilmaan.
Miten mie puran etupäästä sen iskarin yläpään? Kannattaisko yrittää suoraan pulttikoneella yrittää aukaista vai saako sen muuten jollain muulla konstia näppärästi auki.
Miten mie puran etupäästä sen iskarin yläpään? Kannattaisko yrittää suoraan pulttikoneella yrittää aukaista vai saako sen muuten jollain muulla konstia näppärästi auki.
Mitä muuta huomioitavaa asennuksessa?
Puristat vaan jouset niin kasaan kuin saat ja kun avaat sen yläpään mutterin, mutta älä seiso sen mutterin edessä, voi olla jännitystä jäljellä ja lähtee ilmat pihalle
Auto ilmaan, vakaajatanko irti, iskaritolppa irti ja penkkiin kiinni ja puristamaan jousia irti, uudet jouset piukkaan ja tilalle, yläpää takas kiinni ja tolppa takas paikalleen. Ei paha homma. Takapäästä ei tartte muuta kuin avata iskarin alapää ja ottaa jousi pois ja uutta tilalle.
Reilu viikko sitten vaihdoin jouset e46 sedaniin. "Ruokatunnin" kanssa meni aikaa n. 3h. Omasta mielestä tosi yksinkertainen/nopeempi vaihtaa, esim. kun vertaa entiseen S40 volvoon. Takapään jousien vaihto oli nopea operaatio.
En nostanu kun pyörän aina ilmaan (ku ei ollu kaksia pukkeja/tunkkia että ois saanu koko akselin ilmaan), kyllähän tuo noinkin onnistu, käden meinas vaan loppua kesken kun piti vakaajaakin kammeta... Mut itsekseen sai loppupeleissä hyvin vaihdettua. Eteen pitää vielä hyvät iskarit ettiä ja heittää ne sit alle.
ot: Laitoin siis sen H&R:n enemmän pudottavan sarjan (olikohan se 50/30), ne H&R takajouset oli pitemmät mitä orkkis M-jouset ja ihmeen kasassa on kun auto jousien päällä. Mutta joustoa tuntuu kyllä hyvin riittävän ja alusta tuntuu muutenkin hyvälle. Omaan silmään näyttää että peräpää ei olisi pudonnut lainkaan, pikemminkin aavistuksen noussu, tai sit vaan hämää kun keula putos niin hyvin. Harmittaa kun en M-jousilla mitannu keskiöstä kaareen mittaa. Vois kokeilla vielä niitä ämmiä taakse jos jaksaa. :think
Jep. Saa nähä koska tulee soitto, että alusta on saapunut . Toivottavasti tuo -35/20mm madallus näyttäisi hyvältä tuon 225/40-18 8,5" ET38 paketin kanssa.
Ei hirveästi löytynyt kuvia netistä tuosta alustasta ,että miltä se näyttäisi tuon E46 alla.
ot: Laitoin siis sen H&R:n enemmän pudottavan sarjan (olikohan se 50/30), ne H&R takajouset oli pitemmät mitä orkkis M-jouset ja ihmeen kasassa on kun auto jousien päällä. Mutta joustoa tuntuu kyllä hyvin riittävän ja alusta tuntuu muutenkin hyvälle. Omaan silmään näyttää että peräpää ei olisi pudonnut lainkaan, pikemminkin aavistuksen noussu, tai sit vaan hämää kun keula putos niin hyvin. Harmittaa kun en M-jousilla mitannu keskiöstä kaareen mittaa. Vois kokeilla vielä niitä ämmiä taakse jos jaksaa. :think
Jatketaan OT:a. Ite vaihdoin M-jouset takasin kun noi h&r:n jouset ei kantanu tarpeeksi hyvin, eli kun pisti painoa konttiin niin perä putosi aika tavalla ja otti hiukan kiinni isommissa hidasteissa muutenkin. Niillä M-jousilla takana ja h&r:n 55 jousilla edessä on molemmissa 330mm vanteen keskeltä kaareen, ainakin tuossa touringissa.
Tuo 35/20 madallus ei juuri poikkea m-sportin omista mitoista, eli keula putoaa aavistuksen alemmas mutta perä pysyy samassa kuin m-sportin jousilla.
Jatketaan OT:a. Ite vaihdoin M-jouset takasin kun noi h&r:n jouset ei kantanu tarpeeksi hyvin, eli kun pisti painoa konttiin niin perä putosi aika tavalla ja otti hiukan kiinni isommissa hidasteissa muutenkin. Niillä M-jousilla takana ja h&r:n 55 jousilla edessä on molemmissa 330mm vanteen keskeltä kaareen, ainakin tuossa touringissa.
Tuo 35/20 madallus ei juuri poikkea m-sportin omista mitoista, eli keula putoaa aavistuksen alemmas mutta perä pysyy samassa kuin m-sportin jousilla.
Ot jatkuu.
Itse käytin muutoskatastuksessa melkeimpä heti jousien vaihdon jälkeen, sillon oli vielä peltivanteet alla, en viittiny odottaa ja mennä kesänakeilla kun on spaceria ja renkaat aika kaljut. Otteeseen laitto 330 edessä ja 340 takana, tankki oli puolillaan ja kontti tyhjä. Eli mulla on ne 29484-1 jouset (50/35) Mittasi vielä kuskin puolelta, apparin puoli näyttää silmämääräisesti olevan hieman alempana takaa.
Kattelin h&r:n sivuilta, niin siellä ois ollu vieläkin rankemmin pudottavat, ainakin peräpään osalta. Muistatko mikä sun sarjan numero on?
--
Race Spring E46 2.0" 1.4" 29484 (nämä siis mulla)
Sport Cup Kit E46 2.1" 1.7" 31019-1
--
Ot jatkuu.
Itse käytin muutoskatastuksessa melkeimpä heti jousien vaihdon jälkeen, sillon oli vielä peltivanteet alla, en viittiny odottaa ja mennä kesänakeilla kun on spaceria ja renkaat aika kaljut. Otteeseen laitto 330 edessä ja 340 takana, tankki oli puolillaan ja kontti tyhjä. Eli mulla on ne 29484-1 jouset (50/35) Mittasi vielä kuskin puolelta, apparin puoli näyttää silmämääräisesti olevan hieman alempana takaa.
Kattelin h&r:n sivuilta, niin siellä ois ollu vieläkin rankemmin pudottavat, ainakin peräpään osalta. Muistatko mikä sun sarjan numero on?
--
Race Spring E46 2.0" 1.4" 29484 (nämä siis mulla)
Sport Cup Kit E46 2.1" 1.7" 31019-1
--
Mulla on tuo 31019-1m satsi omassa kiinni, paitsi takana ne m-sportin omat jouset. Madallushan on mullakin edessä 330mm ja sama takana. Auto tosiaan tuntui muuten hyvältä, mutta kuormankantokyky ei ollut h&r:n jousilla tarpeeksi hyvä ja tuntuivat muutenkin hiukan pehmeämmiltä kuin nuo m-jouset. Tolla sekalaisella setillä on nyt ajeltu reilu puoli vuotta ja hyvältä tuntuu eikä nappaa enää kiinni mihinkään. Talvellakin pärjäsi paremmin kuin odotin.
Nyt iski ongelma päälle H&R -35/20mm alustasarjan asennuksessa. En saanut menemään H&R:n jousia tarpeeksi kasaan. Iskarin yläpää jää noin 30mm vajaaksi. Vakio iskareilla tuon paketin sai helposti kasaan, mutta nuo H&R:n lyhyillä tolpilla olevat iskarit ei vain taho yltää sinne mutterille asti. Elikkä iskarit ja jouset on H&R:t. Mikä neuvoksi?
Comment