Announcement

Collapse
No announcement yet.

e46 ovipahvien irroitus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • vaviah
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2003
    • 632
    • Turku

    #16
    Tarkoituksena on vaihtaa lukkoyksikkö oven sisällä, jossa keskuslukituksen moottori. Siis se, joka kiinnittyy kahdella ruuvilla oven päädystä. Laite, johon oven avausvipujen lukon ja lukkonupin mekanismit kiinnittyvät.
    X1 18d sDrive -18
    320i GT xDrive -13
    i3 BEV -13
    X1 18dA xDrive -16
    X5 3.0iA -00
    320d Touring -00
    528iA Touring -97
    325 CiA -93
    316i -94
    316 -88

    Comment

    • NokiLeka
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 2341
      • Eurajoki

      #17
      Jusdiinsa. En nyt muista ihan tarkkaan kuin hyvin se näkyy sieltä oven sisältä, mutta kyllä se vähän mattoveistä vaatii kun irrotat sen äänieristyksen. Mutta mistä tuo tunti on tullut? Itse olen kaksi kertaa availlut tuota ovea ja toisella kerralla jouduin tuon baginkin irroittamaan, mutta kyllä akunkengät oli molemmilla kerroilla kiinni. Eihän sen pitäisi silmille tulla vaikka sen ovesta irroittaakin, mutta onhan se tietysti varmempi noin.
      "I do everything my Rice Crispies tell me to"

      Comment

      • vaviah
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2003
        • 632
        • Turku

        #18
        Voi olla, että automerkeissä on eroa, mutta olen ymmärtänyt, että siellä on joku kondensaattori joka varaa virtaa. Jos bagin johdon irroittaa heti akun kengän irroituksen jälkeen, saatta auto tuon tunnistaa ja sytyttää airbag-valon, joka täytyy nollata. Näin ainakin Opelissa, en tiedä sitten BMW:stä. Varmempi varmaan tosiaan napata tuo kenkä irti ennenkuin hommaan ryhtyy.
        X1 18d sDrive -18
        320i GT xDrive -13
        i3 BEV -13
        X1 18dA xDrive -16
        X5 3.0iA -00
        320d Touring -00
        528iA Touring -97
        325 CiA -93
        316i -94
        316 -88

        Comment

        • NokiLeka
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 2341
          • Eurajoki

          #19
          Bagin johtoa ei tarvitse irroittaa jos jotain meinaat sieltä oven sisältä vaihtaa, riittää kun irroitat bagin kiinnitysruuvit ja siirrät sen sivuun, siinä johdossa on kyllä varaa. Itse irroitin ruuvit ja teippasin kiinni oven ulkopuolelle, eli avonaisesta ikkunasta ulkopuolelle ja teipillä kiinni ettei kolistele jos ovea heiluttaa. En nyt tarkkaan muista missä kohdassa ovea tuo moottori on, mutta voi olla ettet joudu irroittamaan bagia ollenkaan, vaan riittää kun avaat eristystä oven sivusta. No, sitten se selviää kun avaat pahvin auki, mutta väittäisin ettet joudu irroittamaan bagin johtoa.
          "I do everything my Rice Crispies tell me to"

          Comment

          • vaviah
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2003
            • 632
            • Turku

            #20
            Kyllähän se bagi piti sieltä siirtää, mutta se ei ollut suurin ongelma. En nimittäin saanut tuota lukkoyksikköä irti oven sisältä. Jäi kiinni lukkopesästä tulevasta tapista... Ilmeisesti lukkopesä pitäisi jotenkin irroittaa että tuo moottori irtoaa.
            X1 18d sDrive -18
            320i GT xDrive -13
            i3 BEV -13
            X1 18dA xDrive -16
            X5 3.0iA -00
            320d Touring -00
            528iA Touring -97
            325 CiA -93
            316i -94
            316 -88

            Comment

            • NokiLeka
              Bimmer Enthusiast
              • May 2006
              • 2341
              • Eurajoki

              #21
              Lukkopesä irtoaa kun otat siitä oven karmista sen muovitulpan pois ja sen takaa löytyvän kuusiokoloruuvin auki. Sen jälkeen lukkopesä lähtee ulkopuolelta vetämällä pois.
              "I do everything my Rice Crispies tell me to"

              Comment

              • vaviah
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2003
                • 632
                • Turku

                #22
                Kiitos! Tarkoitatko tuota itse vaihdettavassa osassa olevaa ruuvia, joka on pienen pyöreän muovitulpan alla? Siinähän on ylempänä myös suorakaiteenmallinen muovitulppa, mutta sen alla ei näy ruuvia. Tuo ruuvi siis ilmeisesti jotenkin kiristää tuon lukkopesästä tulevan tapin lukkoyksikön sisään.
                X1 18d sDrive -18
                320i GT xDrive -13
                i3 BEV -13
                X1 18dA xDrive -16
                X5 3.0iA -00
                320d Touring -00
                528iA Touring -97
                325 CiA -93
                316i -94
                316 -88

                Comment

                • NokiLeka
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2006
                  • 2341
                  • Eurajoki

                  #23
                  Sen suorakaiteen muotoisen tulpan takaa löytyy kyllä ruuvi, mutta sen on vinossa ulospäin, eli kohti sitä lukkopesää. Sen kun irroitat niin saat sen lukkopesän irti ovesta ja sieltä takaa voi päästä käsiksi tuohon lukkosysteemiin. Itse en ole tuota moottoria koskaan vaihtanut, mutta tuon lukkopesän vaihdoin viime talvena, joten en ihan tarkkaan muista mitä löytyy mistäkin ja miten irtoaa.
                  "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                  Comment

                  • vaviah
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2003
                    • 632
                    • Turku

                    #24
                    Lukkoyksikkö vaihdettiin ja ikkunan mekanismikin piti poistaa tieltä MUTTA vika ei korjaantunut. Eli ennen moottorin vaihtoa keskuslukitus ei mennyt kaukosäätimestä lukkoon kuskin ovesta. Aukesi kyllä ja avaimesta sulkemalla keskuslukitus toimi. Yksikön vaihdon jälkeen veti avaimesta aina samantien tupla/turvalukkoon niin ettei ovea saanut enää auki!!! Aivan käsittämätöntä. Nyt on vanha moottori taas paikoillaan ja vika sama. Mistäköhän kannattaisi ruveta etsimään vikaa? Voisiko moottorin sulkujohto olla jostain poikki vai onko jossain ohjainyksikössä häikkää? Mistä saisi kätevimmin sähkökaaviot jotta voisi ruveta mittailemaan tuleeko moottorille jännitettä sulkusignaalista? Eikös joku venäläinen sivusto ainakin ollut jossa oli kaavioita saatavilla?
                    X1 18d sDrive -18
                    320i GT xDrive -13
                    i3 BEV -13
                    X1 18dA xDrive -16
                    X5 3.0iA -00
                    320d Touring -00
                    528iA Touring -97
                    325 CiA -93
                    316i -94
                    316 -88

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9138
                      • Oulu

                      #25
                      Eli koko lukkoyksikkö (nro 1) on uusittu?

                      WDS:stä voit ihmetellä johtokaavioita.
                      Tuollainen osui sieltä silmään:
                      "A mechanical lockout protector which prevents the door locking with the rotary latch open is integrated in the system lock on the driver's door."

                      Edit: Jos kyseessä ei ole tuo säätötekninen ongelma, tarkemmin sähköjen kimppuun. E46:ssa lukkojen ohjaus tulee suoraan korimodulilta (ei erillisiä ovimoduleita). Ensimmäiseksi tarkistaisin oven johtoläpiviennin A-pilarista.

                      Liitteenä ote TIS:stä.
                      Attached Files
                      Last edited by Clavurion; 13-11-2007, 23:27.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • vaviah
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2003
                        • 632
                        • Turku

                        #26
                        Juu osa nro 1 uusittiin. Vaihdatin tuon osan loppujen lopuksi ME-Autossa kun en itse saanut sitä pois oven sisältä. Ei mennyt lukkoon kaukosäätimellä uusikaan versio, mutta tuo jumiinjäämisen syy selvisikin tuosta liitteenä olleesta TISistä ja oli ihan täysin ME-Auton tunaroinnin syytä! Sehän olisi pitänyt säätää ovi auki. Hyvä, etteivät pamauttaneet ovea sentään kiinni samantien ettei tarvinnut omaan autoon murtautua... Laittoivat vanhan version sitten takaisin kun eivät ymmärtäneet tuota säätää...

                        Mutta kiitokset näistä tiedoista, rupean katsomaan sähkökaavioista ja aloitan vaikka tuosta A-pilarin liitoksesta mittaamalla tuleeko siihen lukitusjohdolle sähkö kun ovea yrittää lukita kaukosäätimellä. Jos ei, menee tosi hankalaksi...
                        Jälleen kerran tuntuu, että tällä foorumilla on enemän tietoa kuin millään BMW-korjaamolla. Metro-Autossa sanoivat, että tämä lukitusmoottori on tyyppivika eikä vikaa oikeastaan muualla voi olla. En jaksa uskoa, että tuo keskusohjaumoduuli olisi jotenkin häiriintynyt kun kaikki muuten toimii moitteitta.
                        X1 18d sDrive -18
                        320i GT xDrive -13
                        i3 BEV -13
                        X1 18dA xDrive -16
                        X5 3.0iA -00
                        320d Touring -00
                        528iA Touring -97
                        325 CiA -93
                        316i -94
                        316 -88

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9138
                          • Oulu

                          #27
                          Testaa tosiaan siitä A-pilarin liitoksesta (X257):
                          Pin 1 = Lukitus
                          Pin 2 = Avaus

                          Nettiversiosta näytti sopivasti puuttuvan tuo kuva, joten laitoin liitteeksi.
                          Attached Files
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • Ha2
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 1786
                            • Oulu

                            #28
                            Voisinpa kirjoittaa tähän topikkiin omastakin ongelmastani. Auto E46 330Ci 12/2001. Sisävalot palaa tai välkkyy satunaisesti kun auto on lukittu ja joskus ajossakin. Yhdesti on jo tyhjentänyt akun. Vika paikallistettu kuskin oveen, koska se hiissaa välillä automaattisesti nousevaa ja laskevaa lasia edestakaisin ajossa tai parkkipaikalla. Eli vaikka ovet ovat kiinni ja lukittu kaukosäädöllä, niin jostain syystä auto luulee, että ovi avataan/on auki, jolloin sisävalot syttyvät ja sammuvat (tai jäävät palamaan niin kuin silloin kun akku oli tyhjentynyt). Ajossa ajotietokoneessa vilkkuu kuskin oven aukioloa ilmoittava valo. Sillon ku hiissaaminen ja räpsyminen alkaa. Saattaa mennä viikkokin, että ongelmaa ei ilmene mutta tänä aamuna oli taas päällä. Eilen illalla kävin parkkipaikalla katsomassa autoa ja siellähän se disco oli päällä ja ikkuna räpsyy edesstakaisin. Vaivaan auttaa kun aukaisee oven muutaman kerran ja heittää vähän reilummin kiinni. Nyt se ei näytä räpsyvän tuossa työpaikan pihalla seisoessaan.

                            Lisäksi kuskin oven ovikotelossa, siis auton sisällä siellä "karttataskussa" on ollut välillä vähän vettä. Nämä asiathan voi tietysti liittyä toisiinsa. Vissiin ois hyvä käyttää se ovipahvi irti ja katsella oven sisälle.

                            Tähän mennessä olen öljynnyt lukkomekanismeja ulkoisesti lukko/aseöljyllä ihan reilusti, mutta tämä ei ole poistanut ongelmaa. Näkeeköhän vikakoodien luvulla, onko esim. kuskin oven mikrokytkin simahtanut? Toiseksi ajatteli, että jos oven sisässä on kosteutta tai vettä niin se sekottaa sähköt. Ajatuksia kellään?
                            E61 525d LCI

                            Comment

                            • vaviah
                              Bimmer Fanatic
                              • Nov 2003
                              • 632
                              • Turku

                              #29
                              Clavurionille kiitos tuosta kuvasta. Netistä näki johtojen värit, mutta tuo kuva helpottaa asiaa vielä entisestään.

                              Tuo Ha2:n ongelma kuulostaa kyllä ihan vialliselta mikrokytkimeltä tai muulta sähkövialta siinä samaisessa lukitusyksikössä kuin minä juuri yritin vaihtaa. Eikös tuo mikrokytkimen hajoaminen ole Coupessa tyyppivika? E36:ssa ainakin oli.
                              X1 18d sDrive -18
                              320i GT xDrive -13
                              i3 BEV -13
                              X1 18dA xDrive -16
                              X5 3.0iA -00
                              320d Touring -00
                              528iA Touring -97
                              325 CiA -93
                              316i -94
                              316 -88

                              Comment

                              • vaviah
                                Bimmer Fanatic
                                • Nov 2003
                                • 632
                                • Turku

                                #30
                                Nostin tämän ylös kun olin tallissa ihmettelemässä noita keskuslukituksen kytkentöjä. Liittimeen X257 pitäisi siis tulla signaali valkoiseen johtoon Pinissä 1 kun lukot sulkee (ja kuskin oven salpa on käännetty kiinni). Voisiko joku vielä ystävällisesti sanoa, että millä tuo X257 A-pilarissa aukeaa? Siinä on yläosassa ylös nostettava holkki. Pitäisikö sininen liitin lähteä sen jälkeen vetämällä pois vai pitääkö jotain muutakin osaa kääntää tai painaa samanaikaisesti? Väli on muuten niin ahdas, että sinne ei mahdu mittarin kärki.
                                X1 18d sDrive -18
                                320i GT xDrive -13
                                i3 BEV -13
                                X1 18dA xDrive -16
                                X5 3.0iA -00
                                320d Touring -00
                                528iA Touring -97
                                325 CiA -93
                                316i -94
                                316 -88

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎