Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 "Lifetime" manuaalivaihteistoöljyt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • WSE1
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 3242
    • Suomusjärvi

    #16
    Ei noiden öljyjen kanssa kannata hiuksia alkaa halkomaan. Tärkeitä asioita perän öljyjen suhteen on onko lukkoa (ja minkä tyyppinen) vaiko ei. Lisäaineistukset tämän mukaan. Viskositeetti valmistajan suositteleman mukainen tai lähellä sitä.
    Kuormituksen kesto eli paineen sieto on myös yksi tärkeä ominaisuus peräöljyissä, miksei osin vaihteistonkin. Kuitenkin, on varmasti olemassa laaja skaala öljytyyppejä mitkä täyttävät ko. automallille määritellyt vaatimukset. Jos öljy on kaikilta ominaisuuksiltaan saman tyyppistä ja samaan käyttöön tarkoitettua kuin alkuperäinenkin kovin kauas metsään ei mennä olipa se minkä merkkistä tahansa, varmasti edessä on suurinpiirtein yhtä paljon kilometrejä kunhan autoa muuten asiallisesti huolletaan.

    Yksi asia mikä joissakin tapauksissa voisi aiheuttaa lievää haittaa on mahdollinen eri öljyjen erilaisten lisäaineiden sekoittuminen, tosin vanhaa öljyähän ei käytännössä merkittävästi jää joten tämäkin lienee marginaalista ja teoreettista. Siis manuaalilaatikon tai perän kysessä ollessa.

    Comment

    • m-sport newbie
      Bimmer Rookie
      • Nov 2007
      • 142
      • Vantaa

      #17
      Originally posted by baiJJeri View Post
      Ainakin bmw merkkihuolto suositteli perään Mobilin Gearlube vs 500. Käy lukolliseen/lukottomaan. Listan mukaan tarkotettu lukolliseen,mut käy normi peräänki..hinta n. 25e litra.
      Motonetissä ei näyttänyt olevan tuota vs 500:sta vaain vs 600..onko jotain eroa?
      ***************************************
      E90 -06 330D
      E46 -99 328ci cossmosschwartz m-sport
      ex -06 Mazda 6 1.8 sportwagon
      ex -04 Peugeot 307 2.0
      ex -85 Ford Escort Mk3 1.6 XR3i

      Comment

      • baiJJeri
        Newbiemmer
        • May 2006
        • 6

        #18
        Originally posted by m-sport newbie View Post
        Motonetissä ei näyttänyt olevan tuota vs 500:sta vaain vs 600..onko jotain eroa?

        Viskositeetti vs 500 on 75w-140 ja vs 600 75w-90..ainaki merkkiliikkeestä löytyy tuota vs 500, mut pitäs toi 600 lukottomaan käydä.

        Comment

        • Juppe
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 4541
          • TURKU

          #19
          Vaihdoin omat long lifet short life öljyihin Kippasin lootaan ja perään Mobil VS200 litkua 75w-90 viskositeetllä. Kun tarkastelin autodatasta öljytilavuutta siellä oli iso keltainen kolmio joka varoitti laittamasta synteettisiä öljyjä laatikkoon... mitäs mitäs... En kyllä keksi mitään järkisyytä miks semmosia ei vois laatikkoon laittaa. Näillä uusilla öljyillä loota pelaa todella hienosti. Pitäis olla vielä ihan hyvää öljyä. Vanhat öljyt olivat muuten 100tkm ajetussa autossa vielä ihan hyvät. Väri oli kirkas ja viskositeetti vaikutti ihan normaalilta.

          Comment

          • _Joonas_
            Bimmer Rookie
            • May 2005
            • 81
            • Lahti

            #20
            Olenpa itsekin meinannut vaihtaa laatikonöljyt tuohon 320ci:hin. Castrolin sivuilta kun katsoo niin suosittelee SMX-S 75W-85 öljyä, onkos kellään kokemuksia? Vai olisikohan redline parempi vaihtoehto?
            E39 ///M5, E46 316i, E30 316i, E46 320i, E46 316ia

            Comment

            • Pete83
              Bimmer Rookie
              • Nov 2008
              • 120
              • Raahe

              #21
              Originally posted by _Joonas_ View Post
              Olenpa itsekin meinannut vaihtaa laatikonöljyt tuohon 320ci:hin. Castrolin sivuilta kun katsoo niin suosittelee SMX-S 75W-85 öljyä, onkos kellään kokemuksia? Vai olisikohan redline parempi vaihtoehto?
              Niinhän ne tekee. Itse arvoin joulun aikana noiden öljyjen kanssa (laatikko+perä). Auto tosin -04 320d ja mittarissa 155tkm, eikä edellisestä vaihdosta tietoa. Tuo SMX-S 75W-85 oli toisena vaihtoehtona laatikkoon ja sitten toisena BMW:n LT-öljy. Uskon että tuo SMX-S 75W-85 täyttää voiteluominaisuuksiltaan vaatimukset, mutta onko se LT-öljyä? Ajattelin etten enää ole vaihtamassa tuohon omaani kyseisiä öljyjä niin sama laittaa BMW:n omat LT:t. Litrahinnassakaan ei ollut iso ero. Kun vanhat laski pois niin kummatkaan ei silmämääräsesti näyttäneet huonoilta, mutta laatikon toiminta parani omasta mielestä.
              Toyota Avensis (=huoleton)
              ex: E46 320D Touring

              Comment

              • MorningStar
                Newbiemmer
                • May 2008
                • 10
                • Kouvola

                #22
                Eilen kävin omaan e46:een vaihdattaas vaihteistoon ja perään öljyt. Mittarissa 177tkm ja ei varmaa koskaan vaihdettu. Perässä öljyssä oli viel hieman väriä mutta vaihteistoöljy oli kyl yhtä kuraa. Eli longlife öljyt syytä vaihtaa kyl hieman aikasemmin vaikkei huoltovihko edes mainitse lootan ja perän öljyjen vaihdosta yhtään mitään.
                Uusiksi öljyiksi pistettii lootaan Castrol SMX-S 75W-85 ja perään Castrol SAF-XJ 75W-140. Eli herra öljynvaihtaja suositteli samaa mitä Castrol suosittelee sivuillaan.

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #23
                  Originally posted by MorningStar View Post
                  Eilen kävin omaan e46:een vaihdattaas vaihteistoon ja perään öljyt. Mittarissa 177tkm ja ei varmaa koskaan vaihdettu. Perässä öljyssä oli viel hieman väriä mutta vaihteistoöljy oli kyl yhtä kuraa. Eli longlife öljyt syytä vaihtaa kyl hieman aikasemmin vaikkei huoltovihko edes mainitse lootan ja perän öljyjen vaihdosta yhtään mitään.
                  Uusiksi öljyiksi pistettii lootaan Castrol SMX-S 75W-85 ja perään Castrol SAF-XJ 75W-140. Eli herra öljynvaihtaja suositteli samaa mitä Castrol suosittelee sivuillaan.
                  Määrittele "kuraa"?

                  Comment

                  • Bemu500
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2005
                    • 2992
                    • INvaLA

                    #24
                    Originally posted by Hemi View Post
                    Määrittele "kuraa"?
                    Onko Hemillä muuten mitään dokumenttia tai testiä jossa testataan esim. 300tkm ajetun laatikon öljyt? :think Ei siis sillä että epäilisin mutta ois kiva nähdä miten on voiteluominaisuudet muuttuneet :think Tosin kyllähän se vähän hämärältä tuntuisi että öljyt kestää Suomen lämmönvaihtelut + järjettömät kilometrit entisellään :think Ja faktoja kiitos eikä mitään romaania
                    -Official member of BTCF-Sauna team-


                    e91 325i -06

                    Comment

                    • MorningStar
                      Newbiemmer
                      • May 2008
                      • 10
                      • Kouvola

                      #25
                      pikimustaa... ei ollenkaan öljymäistä... melkein ku vettä...

                      Comment

                      • Muurahainen
                        BTCF Member
                        • Dec 2006
                        • 9194
                        • Nurmijärvi

                        #26
                        Originally posted by m-sport newbie View Post
                        Motonetissä ei näyttänyt olevan tuota vs 500:sta vaain vs 600..onko jotain eroa?
                        vs 600 on lukottomaan perään...

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #27
                          Originally posted by Bemu500 View Post
                          Onko Hemillä muuten mitään dokumenttia tai testiä jossa testataan esim. 300tkm ajetun laatikon öljyt? :think Ei siis sillä että epäilisin mutta ois kiva nähdä miten on voiteluominaisuudet muuttuneet :think Tosin kyllähän se vähän hämärältä tuntuisi että öljyt kestää Suomen lämmönvaihtelut + järjettömät kilometrit entisellään :think Ja faktoja kiitos eikä mitään romaania
                          Ei tietenkään ole. Sehän on kuitenkin 100% selvää että ne voiteluominaisuudet ovat muuttuneet 300tkm:n ajosuoritteella.
                          Se pointti vain onkin siinä että myöskään näitä manualiaskeja/periä EI ole suunniteltukaan toimimaan uusien öljyjen ominaisuudet omaavilla öljyillä, vaan paljon, paljon kuluneimmillakin öljyillä.
                          Eli ne öljyt eivät ole heti "piloilla" vaikka vähän tummaa väriä niihin pukkaakin.
                          Ja kyllä....varmasti se manualiaskinkin ikä hieman pitenee kun ko.askiin vaihdellaan 15ykm:n välein uudet öljyt, mutta fakta vain on se että kukaan eikä koskaan pääse tuosta laatikon iän pidentymisestä koskaan nauttimaan eikä siitä hyötymään.
                          Aika harvoin on kuitenkaan nykyisin koneistustekniikoin valmistettuja manualiaskeja tai periä jotka ovat loppuneet kulumalla, vaikka 99%:ssa henkilöautokantaa näihin ei öljyjä vaihdellakkaan. Repimällä saa hajalle mitä vain, mutta aika harvoin askien+perien öljyjen loppumisen vuoksi.
                          Tosin jos näin olisi, niin ehkä BTCF:ltä kannattaisi lähettää asiantuntija-adressi niille +miljoonalle insinöörille jotka ko.laatikoita+periä suunittelee, että nämä kuluu käsiin mikäli öljyjä niihin ei vaihdeta säännöllisesti.
                          Last edited by Hemi; 19-06-2009, 13:10.

                          Comment

                          • BeniE30
                            Bimmer Fanatic
                            • Feb 2006
                            • 452
                            • Helsinki

                            #28
                            Itse vaihdoin omaan -00 316i vaihteistoon Redlinet ja nyt kun on pakkasta niin vaihteet kylmänä todella tahmeet, lämmetessä paranee. Kuitenkin vanhoilla öljyillä toimi kylmänä paremmin. Eli tuo Redline mt-90 ei näytä sinne kovinkaan hyvin soveltuvan. Oliskoi nyt kellää sitä käytännön kokemusta että mitä sinne kannattais kaata jotta toimis myös kylmänä mukavasti? Laatikolla menty 340000.
                            Last edited by BeniE30; 08-03-2013, 18:12.

                            Comment

                            • Kylmäkalle
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2011
                              • 72
                              • Espoo

                              #29
                              Miten käytetystä autosta tietää, onko perä tai vaihteistoöljy oikeaa tyyppiä?

                              Oikea öljymäärä on tietysti helppo tarkastuttaa.

                              Manuaaliin oikea öljy on ilmeisesti BMW 83229408942 (MTF-LT-1)
                              Last edited by Kylmäkalle; 07-03-2013, 23:07.

                              Comment

                              • Kylmäkalle
                                Bimmer Rookie
                                • Feb 2011
                                • 72
                                • Espoo

                                #30
                                tupla
                                Last edited by Kylmäkalle; 07-03-2013, 22:58. Reason: tupla

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎