Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tuulilasin vaihto e46

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KoPe
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2004
    • 251
    • Helsinki

    Tuulilasin vaihto e46

    Tuossapa vaihdatin haljenneen tuulilasini e46 coupe Pilkingtonin lasiin. Lopputulos oli siisti ja kaikki näyttää hyvältä. Ainoa asia on se, että tuulen suhinat lisääntyivät apukuskin puolelta. Mikä näissä töissä oikein on, kun en kuule keneltäkään että (tarvike-?)lasin vaihto olisi onnistunut 100%. Ymmärtäähän se että kun alkup. lasin tilalle vaihdetaan lasia, ei se ihan yhtä hyvin enää siihen mene kuin tehtaalla puhtaalle pinnalle. Jääkö se liimapinta siivoamatta vai mikä siinä on?

    Jos nyt vaadin lasinvaihtoa uusiksi, lopputulos voi kuitenkin olla ihan sama. Lasi ei vuoda mutta ilma velloo yläosassa, siitähän pihinät tulee. Ajattelin että tiivistän lasin sisäpuolelta itse, ainakin pikainen testi perustiivisteellä teki sen että lasi muuttui "ääniltään alkuperäiseksi".

    Rehellisesti sanottuna vituttaa kun melkein aina kun johonkin huoltamolle vie auton, jotain on vituillaan, auton sisällä on röökattu, paskasia kädenjälkiä on siellä täällä, jotain on jääny tekemättä. Onko se niin vitun vaikeaa tehdä asioita kerralla kunnolla, se on vielä halvinta!
    KoPe
    --------
    Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91
  • E30
    Bimmer Rookie
    • Apr 2003
    • 43
    • Vantaa

    #2
    Parasta kun vie lasifirmaan, eikä yleiskorjaamoon.

    Comment

    • KoPe
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2004
      • 251
      • Helsinki

      #3
      Jep lasifirma oli..
      KoPe
      --------
      Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91

      Comment

      • takatalvi
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2004
        • 1019
        • Jokela

        #4
        Originally posted by KoPe View Post
        Rehellisesti sanottuna vituttaa kun melkein aina kun johonkin huoltamolle vie auton, jotain on vituillaan, auton sisällä on röökattu, paskasia kädenjälkiä on siellä täällä, jotain on jääny tekemättä. Onko se niin vitun vaikeaa tehdä asioita kerralla kunnolla, se on vielä halvinta!
        Juurikin näin! Eipä tule mieleen, koska olis viimeks tullu hyvä mieli, kun on auton jostain puljusta hakenut. Aina jotain sanomista, stana!

        Lasinvaihdosta sen verran, että kyllä ne sen takuuseen korjaa, jos on fiksu firma.
        BMW i3

        Comment

        • teddy
          Bimmer Rookie
          • Jul 2004
          • 120
          • Espoo

          #5
          Itsellä e39 ja vaihdatin haljenneen lasin ja laittoivat siglan lasin paikoilleen. Tämän jälkeen myös älytön suhina, varsinkin kun tuulen nopeus on yli 5m/s.

          Vaihdatin lasin 05/2005 ja lasifirma oli sitä mieltä, että jos lasi ei vuoda niin asennus on tehty oikein ja tämän perusteella eivät vaihda enää uutta lasia siihen. Ja sanoivat, että "tuon verran jokaisesta autosta kuuluu suhinaa sisälle" (olin omistanut oman e39:n noin 1kk verran siinä vaiheessa ja mietin että olinko jotenkin vain kuvitellut sen olevan hiljaisempi sitä ennen...

          Noh nyt tiedän että ei pitäisi oikeasti kuulua MITÄÄN tuollaista sisälle ja suunnittelen lasin uudelleenvaihtoa ensi keväänä. Tällä kertaa esim. Laakkosella joka vaihtaisi siihen orkkislasin? kai? ehkä?

          Selailin tuossa aikaisemmin aiheesta nettiä ja jenkeissä jollain on ollut samanlaista ongelmaa ja hänen kohdallaan ongelma oli ollut lopulta siinä että oli ollut 1/4 tuumaa pienempi lasi kuin orkkis ja sen tähden oli tullut huminaa.

          edit:
          vielä lisään, että löysin silloin aikaisemmin myös sellaista juttua netistä, että lasin pitää olla "täysin" oikeassa kulmassa (ainakin e39) jotta suhinaa ei kuulu. Ja tähän on ihan BMW:llä joku mittari joka mittaa tuulilasin astekulman, mutta tälläisestä laakkosella ei oltu ikinä kuultukkaan. noh tiedä häntä sitten
          Last edited by teddy; 07-10-2006, 18:44. Reason: lisäystä

          Comment

          • KoPe
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2004
            • 251
            • Helsinki

            #6
            Just tätä ajattelin eli ainakaan samassa puljussa vaihdattamalla homma ei parane. Sama lasi, sama osaaminen, jälleen uusi liimapinta entisen päälle. En oikeastaan epäile että homma olis tehty vasemmalla kädellä.

            --> Siksi ajattelin että laitan itse tuon ekstratiivistyksen sisäpuolelle, kun testitiiviste kerran auttoi asiaan.

            Todellakin muuten tohon paksuuteen sen verran, että lasi näytettiin minulle ennen asentamista ja se näytti aavistuksen ohuemmalta kuin orkkislasi.
            KoPe
            --------
            Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91

            Comment

            • teddy
              Bimmer Rookie
              • Jul 2004
              • 120
              • Espoo

              #7


              tuossa ongelma korjattu 2002 M5:ssa.

              Comment

              • teddy
                Bimmer Rookie
                • Jul 2004
                • 120
                • Espoo

                #8
                pitää itsekkin testata tuota testitiivistettä.

                --> autolle teipin kanssa

                Comment

                • KoPe
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2004
                  • 251
                  • Helsinki

                  #9
                  Ostin testiin jotain kaksikerroksista liimattavaa ikkunatiivistettä jostain alennuspoksista, olisiko ollut 1 euron per 6 metriä, joka ei kyllä riitä mihinkään. Haen ma teollisuusetolasta kunnon "tavaraa"

                  - Itte pitää tehdä että saa edes kohtalaisen

                  Toi linkki tohon M5 artikkeliin oli hyvä
                  KoPe
                  --------
                  Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91

                  Comment

                  • fastandfurious
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 1731
                    • Tampesteri

                    #10
                    Sama homma kävi mulla e36 coupen kanssa. Lasin kun vaihdoin, niin suhinat oli tosiasia etenkin repsikan puolella. Silloin, ajattelin että syy olis voinut olla siinä, kun pihistelin, eikä uutta tiivistesarjaa laitettu? Mutta olikohan niinkään... Tossakin tapauksessa meni ilta siinä, että siivoili lasifirman jälkiä kajuutasta..
                    ---------------------------------------------------
                    E91 325d M-Sport
                    ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
                    E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

                    Comment

                    • teddy
                      Bimmer Rookie
                      • Jul 2004
                      • 120
                      • Espoo

                      #11
                      Nyt on teippailut testattu

                      Suhinat lähtivät pois kun pistin teipin ylätiivisteen päälle auton ulkopuolelle.

                      Sitten siitä innostuneena paikkaamaan sisätiloista samalla teipillä. Noh en sitten onnistunut enää poistamaan suhinoita vaikka tiivistin teipillä koko ikkunan ja verhoilun välisen reunan.

                      Nyt sitten laitoin pelkkää 1cm leveää mustaa sähköteippiä auton ulkotiivisteen päälle ja se auttoi. Kuitenkin niin, että loogisuudesta poiketen se teippi piti olla peittää tiivisteen takareuna eli tiivisteen ja katon maalipinnan välinen reuna eikä ikkunan ja tiivisteen välistä etureunaa.

                      Itsellä kun on musta auto ja musta tiiviste niin ei oikeastaan edes näy tuo sähköteippi siinä, tietenkin nyt parempi olisi jos sen teipin saisi sisälle mutta en tosiaan löytänyt mistään sitä mihin sitä pitäisi laittaa.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #12
                        Unohda nyt ne teippiviritykset ja käytä auto lasin asentaneessa firmassa korjattavana. Ne sisäpuolen teippaukset eivät tähän ongelmaan auta, koska kyseessä on lasin väärä asemointi(yleensä lasi on 1-3mm liian alhaalla) jolloin lasin huulitiiviste ei tiivisty katon etu tai sivupokkausta vasten. Ja....se lasi voidaan irroittaa ja kiinnittää vaikka sata kertaa, ilman että sillä olisi mitään merkitystä sen kiinnittymiseen tms.

                        Comment

                        • KoPe
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2004
                          • 251
                          • Helsinki

                          #13
                          Ei ne lähde sitä korjaamaan, kun se ei vuoda ja asennus on muutenkin siisti. Tulee vaan kaksinkertainen vaiva ja lopputulos voi olla sama. Millähän tuota huulitiivistettä voisi "tiukentaa" ja onko sillä merkitystä vesitiivistyksen suhteen?
                          Last edited by KoPe; 08-10-2006, 14:46.
                          KoPe
                          --------
                          Jag XF, ex: e30, e36 komposti, e46, e90, f10, e91

                          Comment

                          • teddy
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2004
                            • 120
                            • Espoo

                            #14
                            nyt huomasin sen, että kun on se teippi kiinni niin tietystä suunnasta tulevasta tuulesta tulee vielä huminaa. mietin tuossa, että johtuisikohan se humina jollain tavalla niiden sivutiivisteiden huonosta kiinnityksestä...

                            pitää varmaan teippailla niitäkin niin saa selvyyttä...

                            Comment

                            • fastandfurious
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2004
                              • 1731
                              • Tampesteri

                              #15
                              Originally posted by teddy View Post
                              nyt huomasin sen, että kun on se teippi kiinni niin tietystä suunnasta tulevasta tuulesta tulee vielä huminaa. mietin tuossa, että johtuisikohan se humina jollain tavalla niiden sivutiivisteiden huonosta kiinnityksestä...

                              pitää varmaan teippailla niitäkin niin saa selvyyttä...
                              Onnistusko sitä tiivistettä liimaamaan tms. jotenkin, että kiinnittys tiiviste peltiä vasten?

                              Yhtäkaikki, oon vahvasti sitä mieltä kanssa, että korjattava tuo on. Harmittaa, että en itse tajunnut nostaa vanhassa autossa asiasta meteliä, kun luulin että johtu siitä että tiivistettä ei vaihdettu.
                              Last edited by fastandfurious; 09-10-2006, 12:19.
                              ---------------------------------------------------
                              E91 325d M-Sport
                              ex. E36 320 coupe -97, E46 320 sedan -99, Audi A3 2,0 Fsi -04,
                              E46 330iA-02, Skoda Octavia RS -07, z3 roadster 1.9 -98

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎