E46 touring takalasin pyyhkijä

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • keitiim
    Newbiemmer
    • Sep 2011
    • 27
    • Sipoo

    #46
    E46 320d takalasinpyyhin ei funkkaa

    320d farkun takalasinpyyhin on toiminu ihan normaalisti, kunnes yks päivä pyyhkäsin lasia ja pyyhin jäikin keskelle lasia törröttämään. Sen jälkeen se on ollutkin siinä, paitsi noin joka kymmenennellä yrityksellä se on liikahtanut joitain senttejä ja samalla on mielestäni aina kuulunut pieni kilahdus. Takalasinpesuri taisi hävitä pelistä samalla kertaa pyyhkimen kanssa. Miten lähen selvittämään vikaa? Sulakkeista kun ei ole kyse noiden oireiden perusteella.

    Comment

    • Jolli
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2006
      • 2556
      • Virolahti

      #47
      Pyyhkimen läpimenoakseli on ruostunut. Kilahdus kuuluu kun moottorin "pyöritin" lyö pyyhkimen akselin vastakappaleesta yli.
      Korjaus on helppoa, perästä päin purat pyyhkijän pois, tämän jälkeen lasin sisäpuolelta moottori pois. Putsaat kaikki osat ja voitelet vaikka vaseliinillä ja kasaat. Aikaa menee tunti kun rauhallisesti tekee.
      Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

      Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
      PM tavoittaa, puhelimella ei.

      Comment

      • Rahu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 6465
        • Tuusula

        #48
        Siellä on tosiaan se lasin läpi menevä akseli jumittunut, täynnä "paskaa" mikä kiilaa akselin jumiin.
        Last edited by Rahu; 02-01-2012, 10:51.
        BMW Service
        P.o4oo925441
        [email protected]
        Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
        Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

        Comment

        • Spaceman
          Newbiemmer
          • Feb 2012
          • 18
          • Suomi

          #49
          Minulla ei myöskään takalasin pyyhkijä toiminut, ja takalasi auki ei pyörinyt sitten ollenkaan eli akseli jumissa. Mutta onkohan tuo jumiutuminen polttanut moottorin rikki kun ei kerran toimi vieläkään vaikka akseli on puhdistettu ja rasvattu ja pyyhkijä pyörii vaivatta käsin?
          Sulakkeet ovat ehjät, eikä mitään erikoista näkynyt johdoissa/boksissa kun irrotti verhoilun luukusta.

          Muutenkin ollut jotain häikkää perässä kun ei myöskään takalasin avaaminen napista toimi (itse nappi kyllä on kunnossa mutta sen liittimessä ei ole jännitettä), pelkästään avaimella saa auki.
          Parkkitutkakaan ei toimi, tämä kuulemma johtuu väärästä sähkösarjasta jälkiasennettuun peräkoukkuun.

          Tiedä sitten ovatko nämä yhteydessä toisiinsa.

          Comment

          • NokiLeka
            Bimmer Enthusiast
            • May 2006
            • 2341
            • Eurajoki

            #50
            Originally posted by Spaceman View Post
            Minulla ei myöskään takalasin pyyhkijä toiminut, ja takalasi auki ei pyörinyt sitten ollenkaan eli akseli jumissa. Mutta onkohan tuo jumiutuminen polttanut moottorin rikki kun ei kerran toimi vieläkään vaikka akseli on puhdistettu ja rasvattu ja pyyhkijä pyörii vaivatta käsin?
            Sulakkeet ovat ehjät, eikä mitään erikoista näkynyt johdoissa/boksissa kun irrotti verhoilun luukusta.

            Muutenkin ollut jotain häikkää perässä kun ei myöskään takalasin avaaminen napista toimi (itse nappi kyllä on kunnossa mutta sen liittimessä ei ole jännitettä), pelkästään avaimella saa auki.
            Parkkitutkakaan ei toimi, tämä kuulemma johtuu väärästä sähkösarjasta jälkiasennettuun peräkoukkuun.

            Tiedä sitten ovatko nämä yhteydessä toisiinsa.
            Johtosarja on aikojen saatossa hiertynyt poikki ja aiheuttaa näitä erikoisuuksia. Yleisin paikka on luukun saranan kohdalta, se joutuu kovimpaan rasitukseen.
            "I do everything my Rice Crispies tell me to"

            Comment

            • Spaceman
              Newbiemmer
              • Feb 2012
              • 18
              • Suomi

              #51
              Originally posted by NokiLeka View Post
              Johtosarja on aikojen saatossa hiertynyt poikki ja aiheuttaa näitä erikoisuuksia. Yleisin paikka on luukun saranan kohdalta, se joutuu kovimpaan rasitukseen.
              Kiitti vinkistä, pitää tarkistaa löytyykö vika sieltä! Tulisi jonkin verran halvemmaksi kuin pyyhkijämoottorin vaihtaminen.

              Comment

              • _Larry_
                Bimmer Rookie
                • Jan 2008
                • 51

                #52
                Mulla tuli tänään vähän erikoisempi ongelma. Eli pyyhin alkoi vittuilemaan sillä lailla että ei meinannut sammua vaikka mitä teki. Kun pääsin illal kotiin niin pyyhin ei ollut päällä mutta kun sammuti auton niin se lähti vatkaamaan.

                Tilanne on nyt siis se että kun auton sammuttaa takapyyhkijä menee päälle ja auton ollessa käynnissä ei toimi lainkaan.

                Nyt on sulake irti ratkaisua odotellessa.

                ideoita ?

                Comment

                • Ironic32
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2010
                  • 148
                  • Finland

                  #53
                  E46 320dA 2004 takalasi ei aukea + pyyhin ei toimi

                  Kaverin E46 320dA 2004 touringissa takalasin + pyyhkijän kanssa ongelmia.

                  Ensimmäinen ongelma on se, että takalasi ei aukea. Napista ei tapahdu mitään eikä aukea avaimellakaan. Mittaristossa palaa valo, joka ilmoittaa takakontin olevan auki, mutta koko takaluukku kyllä lukittuu ja avautuu normaalisti.

                  Voiko tuo aukiolon valo -ilmoitus tulla myös takalasin lukosta?

                  Vikakoodeja ei tunnu löytyvän ja INPA näyttää mustalla pallerolla takalasin piirin olevan auki, mutta lasia ei saa millään ilveellä auki.

                  Ilmeisesti tuo takalasin pyyhin on pois pelistä tuon takia, kun auto luulee takakontin olevan auki?

                  Milläs ilveellä tuota lasia saataisiin auki? TIS:n mukaan takakontin verhoilun purkamiseksi ensimmäiseksi pitää aukaista lasi, että saa ne pari ruuvia auki, mutta mitenkäs ihmeessä noihin ruuveihin pääsee käsiksi, jos lasi ei aukea?

                  Pystyykö tuota lasia / lukkoa ohjaamaan INPA:lla jostain. Koitin kaikkia mahdollisia bokseja ja niistä tapahtuvia ohjauksia kokeilla.

                  Käytettiin se pyyhkijän varsi irti ja sen lasin napin kansi auki ja näytti ehjiltä johdot ja systeemit. Myös kaikki asiaan liittyvät ja liittymättömät sulakkeet näyttää olevan ehjiä.

                  WDS:n mukaista relettä (K90, http://wds.spaghetticoder.org/en/zinfo/E46_EK90A.htm) ei kylläkään ehditty kurkata. Onko tuon releen takana vain tuo takalasi?

                  Osaisko joku heittää pointeria, että mistä suunnasta voisi lähteä esim. jännitemittarin kanssa kusoja metsästämään ja onko tuota lasia mahdollista saada jotenkin kikkailemalla auki?

                  Kiitos!
                  Last edited by Ironic32; 30-06-2012, 17:52. Reason: linkki lisätty
                  E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
                  -------------------------------------
                  Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

                  Comment

                  • hottientotti
                    Bimmer Rookie
                    • Jun 2011
                    • 107
                    • Keski-Suomi

                    #54
                    Itse availin takalasin tuota ohjetta mukaillen, eli takakontista kaivetaan johdot esille ja sitten törkätään oikeisiin johtoihin 9v paristo...

                    **Never drive faster than your guardian angel can fly**

                    E61 LCI 530 Xi
                    Jos metsään haluat mennä nyt:Polaris Scrambler 850(Traktori)

                    Comment

                    • Ironic32
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2010
                      • 148
                      • Finland

                      #55
                      Originally posted by hottientotti View Post
                      Itse availin takalasin tuota ohjetta mukaillen, eli takakontista kaivetaan johdot esille ja sitten törkätään oikeisiin johtoihin 9v paristo...

                      http://www.bimmerforums.co.uk/forum/...ir-how-t67250/
                      Pikaisesti koitin lukaista tuon läpi, mutta olisko sulla mahdollista avata hieman enemmän, että mistä E46:n johdot saa esille lasin avaamista varten?

                      Edit: Kyllähän tuo E61:n kontti sittenkin näyttää hyvin pitkälle samalta, eli pientä akrobatiaa näyttää vaativan.
                      Last edited by Ironic32; 01-07-2012, 10:15.
                      E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
                      -------------------------------------
                      Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

                      Comment

                      • juxo
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2010
                        • 301
                        • Jyväskylä

                        #56
                        Voi olla takalasin lukituksen liitin irti lukosta, jos johdot on irti niin ilmoittaa mittaristossa että luukku tai lasi on auki. Liittimeen pääsee käsiksi ottamalla luukusta kangasverhoilun irti ja sieltä vaahtomuovien alta löytyy, muistaakseni jos luukun sisäpuolelta katsotaan niin lukon oikeassa reunassa on takalasinlukituksen liittimen paikka.
                        G05 X5 45e Msport
                        E70 X5 35d
                        E36 Compact VR6T
                        E60 M5 VR6T
                        E92 VR6T Build

                        Comment

                        • Ironic32
                          Bimmer Rookie
                          • Mar 2010
                          • 148
                          • Finland

                          #57
                          Kiitoksia vinkistä!

                          Pitää katsoa, millon ehditään seuraavan kerran tuota tutkimaan, mutta purkuhommiksi se tosiaan menee. Sittenpä tuota lienee taas viisaampi.

                          EDIT: Oisko tuon aukiolosta ilmoittavan valon pitänyt sammua, jos sulakkeen nr. 58 ottaa pois? Vai herjaako se sitten tuon sulakkeen takia. Kokeiltiin tuo sulake irrottaa, mutta valo jäi palamaan.
                          Last edited by Ironic32; 03-07-2012, 10:48. Reason: lisätty kysymys
                          E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
                          -------------------------------------
                          Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

                          Comment

                          • juxo
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2010
                            • 301
                            • Jyväskylä

                            #58
                            Originally posted by Ironic32 View Post
                            Kiitoksia vinkistä!

                            Pitää katsoa, millon ehditään seuraavan kerran tuota tutkimaan, mutta purkuhommiksi se tosiaan menee. Sittenpä tuota lienee taas viisaampi.

                            EDIT: Oisko tuon aukiolosta ilmoittavan valon pitänyt sammua, jos sulakkeen nr. 58 ottaa pois? Vai herjaako se sitten tuon sulakkeen takia. Kokeiltiin tuo sulake irrottaa, mutta valo jäi palamaan.
                            Varmaankin herjaa sulakkeen puuttuessakin, kun herjaa lukon johtojen irrallaan olostakin.
                            G05 X5 45e Msport
                            E70 X5 35d
                            E36 Compact VR6T
                            E60 M5 VR6T
                            E92 VR6T Build

                            Comment

                            • Ironic32
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2010
                              • 148
                              • Finland

                              #59
                              Originally posted by juxo View Post
                              Varmaankin herjaa sulakkeen puuttuessakin, kun herjaa lukon johtojen irrallaan olostakin.
                              No näinpä tokkiinsa

                              Aina ei voi kyllä olla varma saksalais-insinöörien hommistakaan

                              Ei ehditty tämän kimppuun kuitenkaan vielä, kun tuo nykimishomma on nyt selvityksessä, mutta laitetaan lisää raporttia, jos / kun tämä homma etenee. Kiitoksia vastauksista!
                              E350 BlueTec 4Matic, E39 530iA Individual
                              -------------------------------------
                              Ex: E90 320dA, E90 320d, E39 528iA, E61 530dA

                              Comment

                              • Doni666
                                Bimmer Rookie
                                • Mar 2009
                                • 168
                                • Kotka

                                #60
                                168€ uusi vipukoneisto ja 35€ pyyhkijän varsi. Onnistuin katkaisemaan varren ihmetellessäni yhtäkkiä jumiutunutta pyyhkijää, täytyy tänään kokeilla tämän ketjun neuvoja jos hommasta selviäisi pelkällä varren vaihdolla.


                                EDIT: Sehän meni hyvin, nyt saa ostaa uuden...
                                Last edited by Doni666; 01-04-2014, 21:28.
                                1995 E38 740iAL
                                1994 E38 740iA
                                2004 E61 530d touring
                                1989 Nissan 200SX S13
                                1981 Datsun Sunny B310

                                Comment

                                Working...
                                X