Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmansuodatin syynä tehottomuuteen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #31
    Originally posted by Toppi View Post
    Tunnetustihan palaminen tarvii happea. Itsellä oli erittäin tukkoinen ilmansuodatin, verrattavissa oravan pesään , jonka puhdistin. Huomattava ero entiseen
    Ei ehkä kannata noita vanhoja puhdistella.

    Uusikaan ei niin kauheasti maksa ja jos jollain paineilmalla puhdistat vanhan suodattaako se sen jälkeen enään hyvin?

    Comment

    • Toppi
      Bimmer Rookie
      • Jan 2009
      • 58
      • Haukipudas

      #32
      Eipä sitä puhdistamattakaan tohtinu jättää, kun oli nii hirviän näkönen rytöläjä. Väliaikaista kaikki on vain, tais mennä joku veisu, tottakai uuden laitan tilalle kunhan saa aikaiseksi

      Comment

      • turov
        Bimmer Rookie
        • Nov 2004
        • 36
        • Savonlinna

        #33
        Ilmansuodatin

        Ainakin tuossa meidän 330d:ssä (-02) menee tuo tamppooni nopeasti tukkoon, vaikka ei paljoa tule hiekkateillä ajettua. Olen vuoden välein vaihtanut (n.25tkm) ja aina on ollut höntiäisiä yms. sudenkorentoja kotelossa ja suodatin erittäin likainen. Ennen edellistä vaihtoa oli kulutus kasvanut n.1L/100km ja selvästi meno laiskistunut. Vaihdon jälkeen kulutukset 5-5.5L/100km tietysti matka-ajolla pääasiassa, eli ei voi pelkkää placeboa olla...

        Ps. esim. Motonetissä sattui olemaan Boschin suodatin hyllyssä ja h.29.90€

        Comment

        • 2bar..ahhh
          BTCF Honorary Member
          • Nov 2004
          • 3351
          • haapavesi

          #34
          vaihtakaa herran jumala ne suodattimet ajiossa ja alkuperäiset aina. Olen nähä niin monta surullisen näköistä ilmanputsaria et huh huh varsinki e60 dieselien suodattimia kun ovat "hankalia" vaihtaa... Kotelot ollu täynnälehtiäja vaikka mitä linnunpoikasia. Tuommoset ilmansuodattimet voivat johtaa ahtimien särkymisiin ja kulumiseen. Tarvike suodattimiakin on kyl moneen lähtöön mut suodatimet saataa olla aivän vääränlaisilla papereilla ja liian pienillä pinta-aloilla.
          €34 M5 pelastetaan museoinnilta

          Comment

          • Vanquish
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2004
            • 1961
            • Hki

            #35
            No itse asiassa huoltovälit on syystäkin pitkiä. Vasta aivan paskainen voi olla jotenkin haitallista moottorille (niin ikävä fakta kuin se onkin). Jos happi määrä vähenee niin moottori osaa säätää sitä vastaavan polttoainemäärän. Tästä on tehty ihan tieteellinen testikin. Tietysti jos orava pesii suodatinkotelossa niin varmastikkin aika vaihtaa. Mielenrauhan vuoski itse kuitenkin vaihdan vuoden välein, eipä tuossa kovin paljoa häviä.

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16413
              • Asikkala

              #36
              Originally posted by Vanquish View Post
              No itse asiassa huoltovälit on syystäkin pitkiä. Vasta aivan paskainen voi olla jotenkin haitallista moottorille (niin ikävä fakta kuin se onkin). Jos happi määrä vähenee niin moottori osaa säätää sitä vastaavan polttoainemäärän. Tästä on tehty ihan tieteellinen testikin. Tietysti jos orava pesii suodatinkotelossa niin varmastikkin aika vaihtaa. Mielenrauhan vuoski itse kuitenkin vaihdan vuoden välein, eipä tuossa kovin paljoa häviä.
              Ilmamäärä, ei happi. Ilmassa on n. 21 % happea...

              Comment

              • Vanquish
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2004
                • 1961
                • Hki

                #37
                Originally posted by jr66 View Post
                Ilmamäärä, ei happi. Ilmassa on n. 21 % happea...
                Edittiä. Likainen suodatin ei vaikuta kulutuksen mutta tehoihin voi vaikuttaa.

                Comment

                • J-Poika
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2004
                  • 835
                  • There's a place in the North, far far away

                  #38
                  Originally posted by Vanquish View Post
                  Edittiä. Likainen suodatin ei vaikuta kulutuksen mutta tehoihin voi vaikuttaa.
                  siis jos ei ole sähköauto niin mistäs ne tehot tulee jos ei menovedestä...

                  Comment

                  • Lakeson
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2004
                    • 649
                    • Jyväskylä

                    #39
                    Originally posted by Vanquish View Post
                    Edittiä. Likainen suodatin ei vaikuta kulutuksen mutta tehoihin voi vaikuttaa.
                    Tämän on pakko olla vitsi.
                    Ei mopolla mahottomia..

                    Comment

                    • Akusti
                      Newbiemmer
                      • Oct 2011
                      • 1
                      • Juuka

                      #40
                      Pakko nostaa tätä topiccia, on niin loistavaaa keskustelua.
                      Ei liene suuri vaiva/kallis hankinta vaihtaa kerran vuoteen suodatinta? itse ostin motonetistä 19.90. Raaskii ehkä vaihdella kerran vuoteen kun vertaa muihin autoon liittyviin kuluihin.

                      Comment

                      • Dani
                        Bimmer Enthusiast
                        • Mar 2007
                        • 3847
                        • Espoo

                        #41
                        Itse vaihdan kaksi kertaa vuodessa, eli jokaisen öljynvaihdon yhteydessä menee tommonen 8.90€ maksava ilmansuodin vaihtoon.
                        sigpic
                        Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                        Comment

                        • turov
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2004
                          • 36
                          • Savonlinna

                          #42
                          Mistä saa noin halvalla suodattimita? vai käytättekö jonkun toisen auton suodatinta tuossa? halvimmillaan oon saanu kolmella kympillä ja joissain tarvikepuljuissa kehtaavat pyytää viittäkymppiä. Puolen vuoden välein aion kyllä jatkossa itsekkin tuon putsarin vaihtaa makso mitä makso...

                          Comment

                          • Dani
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2007
                            • 3847
                            • Espoo

                            #43
                            Motonet josta haen Magnatecitkin.
                            sigpic
                            Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                            Comment

                            • huppu
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2010
                              • 423
                              • Rovaniemi

                              #44
                              Suodattimet

                              Kl-varaosista oon nyt suodattimetkin hommannut. Maksoikohan se 20 eur? Tarkoitattehan moottorinilmansuodatinta? Sitähän ei tarttis huolto-ohjelman mukaan vaihtaa edes joka huollossa, vaan oliko joka 2.?

                              Onko porukka muuten vaihtanut koskaan kampikammion huohotinventtiiliä? Itsellä menossa kyseinen osa vaihtoon ens viikolla kokonaisuudessaan. Wetterin yhessä huoltolapussa oli mainittu, että kyseinen osa/suodatin tulis vaihtaa joka 3. öljynvaihtokerta. Inspectioneihinhan tuo ei kuulu

                              Itse vaihdatan, koska autolla jo ikää 7 vuotta eikä tuota ole varmaan ikinä vaihdettu.
                              BMW E46 318d 10/04

                              Comment

                              • naukkis
                                Bimmer Enthusiast
                                • Nov 2004
                                • 1222
                                • Jyväskylä

                                #45
                                Se on kyllä ihan vaan placebo-efektiä jos turboauton tehot laskevat tukkoisen ilmanputsarin takia. Turbovehkeessä kun ahtopaine on rajoitettu muilla keinoin, eli laskettaessa turbon imupuolen painetta (tukkoinen suodatin) turbon kierrosnopeus nousee ja ahtopaine pysyy kuitenkin vakiona niin kauan kuin imupuolen virtaus saavuttaa äänennopeuden jonka jälkeen turbo ottaa vain lisää kierroksia mutta ilmamäärä ei lisäänny. Eli tukossa oleva ilmanputsari aiheuttaa turborikon ennenkuin teho lähtee huomattavasti laskemaan, sen takia raskaassakalustossa on yleensä alipainemittari turbon imupuolella ilmaisemaan tukkeutuneen ilmanputsarin.

                                Yksi turboautojen etuja vapaastihengittävään on juuri että teho ei ole riippuvainen ilmanpaineesta, eli vaikkapa vuoristossa vaparin teho laskee suoraan ilmanpaineen suhteen mutta turbon ei niinkauan kuin turbossa piisaa reserviä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎