Announcement

Collapse
No announcement yet.

E46 apurungon puslien vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -PT-
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2006
    • 580
    • Rovaniemi

    E46 apurungon puslien vaihto

    Pari kysymystä E46:sen apurungon puslien vaihdosta. Auto on tallissa ja puslien vaihtotyö on pahasti vaiheessaPitääkö pakoputki irrottaa kokonaan jotta saa vasemman puolen apurungon puslat vaihdettua? Miten lähtee etummaiset apurungon kiinnityspultit irti?
    Peugeot 407 HDi 136 -04
    Ex: E46 320i -00
    Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93
  • -PT-
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2006
    • 580
    • Rovaniemi

    #2
    Kellään tietoa miten lähtee apurungosta ne etummaiset kiinnityspultit irti? Kai joku on näitä E46:n apurungon puslia vaihtanut......
    Peugeot 407 HDi 136 -04
    Ex: E46 320i -00
    Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93

    Comment

    • Alhimiq
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2006
      • 194
      • Helsinki

      #3
      puslat

      Jos tarkoitat puslia, jotka ovat pyörän edessä piilossa korin alla, niin olen juuri vaihtanut kyseisen puslan. Pakoputkea ei irroitettu, mutta se päästettiin irti takatuista ja nojatettiin alaspäin, jotta pusta saatiin sen rungon kanssa laskettua alas.
      "Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"

      Comment

      • Alhimiq
        Bimmer Fanatic
        • Jun 2006
        • 194
        • Helsinki

        #4
        niistä pulteista sitten en tiiä. En itse sitä operaatiota tehnyt, mutta seurasin työtä paikan päällä, kun mekaanikot vaihtoivat. Eikös se ole ihan tavallisilla pulteilla siinä kiinni? Pahoittelen, aika vähän apuja..
        "Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"

        Comment

        • -PT-
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2006
          • 580
          • Rovaniemi

          #5
          Originally posted by Alhimiq View Post
          Jos tarkoitat puslia, jotka ovat pyörän edessä piilossa korin alla, niin olen juuri vaihtanut kyseisen puslan. Pakoputkea ei irroitettu, mutta se päästettiin irti takatuista ja nojatettiin alaspäin, jotta pusta saatiin sen rungon kanssa laskettua alas.
          Vaihdettiinko pelkästään etummaiset apurungon puslat? Käyttikö ne ulosvetäjää vai pilkkoko ne palasiksi sen vanhan puslan? Paljonko meni aikaa työssä ja paljonko kustansi?

          Originally posted by Alhimiq View Post
          niistä pulteista sitten en tiiä. En itse sitä operaatiota tehnyt, mutta seurasin työtä paikan päällä, kun mekaanikot vaihtoivat. Eikös se ole ihan tavallisilla pulteilla siinä kiinni? Pahoittelen, aika vähän apuja..
          Apu se on pienikin apu
          Peugeot 407 HDi 136 -04
          Ex: E46 320i -00
          Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93

          Comment

          • Alhimiq
            Bimmer Fanatic
            • Jun 2006
            • 194
            • Helsinki

            #6
            Mulla oli tuttu vaihtamassa sitä puslaa. Se pusla oli ihan kaput, joten se lähti melkein vetämällä sen paikasta. sisin lähti helposti, ulompi rautainen ympyrä lyötiin pois. Jos olet kerta vaihtamassa puslaa, niin eikös se voisi oikeastaan repiä pois konstilla millä hyvänsä? Tärkeintähän on sitten sen uuden puslan pistäminen siihen takaisiin, jotta se ei menisi vinoon.
            "Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"

            Comment

            • Alhimiq
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2006
              • 194
              • Helsinki

              #7
              VAsaralla hoidettiin pusla ulos ja sisään. Tai jollain vastaavalla vemppaimella. Sen puslan vaihtamiseen piti irroittaa aika paljon elementtejä taka-akselistossa, jotta saatiin se pusla laskeutumaan sieltä alas. Ehä se purku johtui myös siitä, että vaihdettiin samalla pyörän laakeri.

              Työ kustansi kiroilua, "on se vähän hankalaa tän bemarin hoitaminen", 3 tuntia töitä (huom, laakeri vaihettiin myös, siihen taisi upota tunti) sekä noin satasen yht. Mut se olikin tuttu vaihtavassa. Jostain luin, että puslia oli vaihdettu 120-150€ kummatkin. Ehkäpä sen puslan vaihtamiseen menisikin vähemmän aikaa, en sitä enää nyt saa selville
              Last edited by Alhimiq; 21-09-2007, 12:33. Reason: tarkennus
              "Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"

              Comment

              • Alhimiq
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2006
                • 194
                • Helsinki

                #8
                Pystytkös muuten kertomaan muutaman jutun tuosta sun autostasi. Käsittääkseni sulla on -99 320? Mä ihmettelin äänimaailmaa, jotka kuulluvat perän suunnalta. Onko sulla auto ylhäällä? Kuuluuko perästä mitään ääniä, jos pyörittää jompaa kumpaa pyörää?
                "Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"

                Comment

                • jr66
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2006
                  • 16419
                  • Asikkala

                  #9
                  Puhutte eri asiasta keskenään, -PT- apurungon puslista ja Alhimiq tukivarren puslasta?

                  Ja niin, en tunne e46:tta eli ei apua..

                  Comment

                  • -PT-
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2006
                    • 580
                    • Rovaniemi

                    #10
                    Originally posted by Alhimiq View Post
                    Mulla oli tuttu vaihtamassa sitä puslaa. Se pusla oli ihan kaput, joten se lähti melkein vetämällä sen paikasta. sisin lähti helposti, ulompi rautainen ympyrä lyötiin pois. Jos olet kerta vaihtamassa puslaa, niin eikös se voisi oikeastaan repiä pois konstilla millä hyvänsä? Tärkeintähän on sitten sen uuden puslan pistäminen siihen takaisiin, jotta se ei menisi vinoon.
                    Tehin nyt aamupäivällä ulosvetäjän. Mittailin uuden puslan mukaan mitat. Toivottavasti toimii

                    Originally posted by Alhimiq View Post
                    VAsaralla hoidettiin pusla ulos ja sisään. Tai jollain vastaavalla vemppaimella. Sen puslan vaihtamiseen piti irroittaa aika paljon elementtejä taka-akselistossa, jotta saatiin se pusla laskeutumaan sieltä alas. Ehä se purku johtui myös siitä, että vaihdettiin samalla pyörän laakeri.

                    Työ kustansi kiroilua, "on se vähän hankalaa tän bemarin hoitaminen", 3 tuntia töitä (huom, laakeri vaihettiin myös, siihen taisi upota tunti) sekä noin satasen yht. Mut se olikin tuttu vaihtavassa. Jostain luin, että puslia oli vaihdettu 120-150€ kummatkin. Ehkäpä sen puslan vaihtamiseen menisikin vähemmän aikaa, en sitä enää nyt saa selville
                    Irroitittako kardaanin perämurikasta irti?

                    Originally posted by Alhimiq View Post
                    Pystytkös muuten kertomaan muutaman jutun tuosta sun autostasi. Käsittääkseni sulla on -99 320? Mä ihmettelin äänimaailmaa, jotka kuulluvat perän suunnalta. Onko sulla auto ylhäällä? Kuuluuko perästä mitään ääniä, jos pyörittää jompaa kumpaa pyörää?
                    Juu, elikkä autona on 320i vm.2000. Perästä kuuluu klonkkaus ääni kun lähtee liikkeelle ja reippaalla kaasulla pykältäessä. Perä ei äännä mulla tuossa kun pyörittelee ratasta.
                    Peugeot 407 HDi 136 -04
                    Ex: E46 320i -00
                    Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93

                    Comment

                    • NokiLeka
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2006
                      • 2341
                      • Eurajoki

                      #11
                      Originally posted by jr66
                      Puhutte eri asiasta keskenään, -PT- apurungon puslista ja Alhimiq tukivarren puslasta?

                      Ja niin, en tunne e46:tta eli ei apua..
                      En usko, tukivarren puslan saa vaihdettua ilman suuria purkutöitä: Rengas pois, tukivarren kolme pulttia auki, puslan pultti auki, kannake pois puslan ympäriltä ja pusla ulos. Eli ei tarvitse koskea pakoputkiin ym. kun taas apurungon puslaa vaihtaessa pakoputkea joutuu kyllä löysäämään, muuten se on tiellä.
                      "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                      Comment

                      • Alhimiq
                        Bimmer Fanatic
                        • Jun 2006
                        • 194
                        • Helsinki

                        #12
                        Perään en koskenut. mulla kuuluu sellaiset naksut kun kääntelee pyöriä. Ajattelin, ettei se perä ihan äänetön voi olla. Voi olla että muuten puhutaan eri puslista. Niin kun ei ole 1 eikä kaksi, vaan... ee.. no, enemmän kuin 2 ainakin
                        "Kuin tiikeri raidoistaan, niin bemarimies bemarista"

                        Comment

                        • NokiLeka
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2006
                          • 2341
                          • Eurajoki

                          #13
                          Nyt puhutaan varmaan kuitenkin näistä puslista, eli numerot 2 ja 4, eikö?




                          Tukivarren pusla on tässä numero 4:

                          "I do everything my Rice Crispies tell me to"

                          Comment

                          • 535SD
                            Bimmer Enthusiast
                            • Mar 2005
                            • 1068
                            • Lahti

                            #14
                            itelläkin olisi tuo tukivarrenpuslien vaihto edessä, eli alemman kuvan numero 4 puslien. syö muuten aika reippaasti renkaita kun nuo puslat on paskana.

                            onnistuu vissiin kohtuu helposti eli pultit nr 20 joita on 3kpl & 19 auki ja vanha pois ja uus tilalle. korjatkaa jos olen väärässä
                            Last edited by 535SD; 21-09-2007, 17:02.
                            Olleita ja menneitä
                            1XE21 2xE30 4xE46 1xE90 3xE91 1xE60 1xE70 1xE71(RIP)

                            Tällähetkellä perseenalla mersu odotellessa että BMW osaa tehdä jotain muuta kuin 2010 luvulla

                            Comment

                            • -PT-
                              Bimmer Fanatic
                              • Sep 2006
                              • 580
                              • Rovaniemi

                              #15
                              Originally posted by NokiLeka View Post
                              Nyt puhutaan varmaan kuitenkin näistä puslista, eli numerot 2 ja 4, eikö?




                              Tukivarren pusla on tässä numero 4:

                              Jep, ylemmässä kuvassa nro. 2 ja 4 puslia olen vaihtamassa. Aamulla väsäämässäni ulosvetäjässä ei meinaa kierretangon kierteet kestää ja mutterikin on jo ihan paskana. Ajattelin nyt käyttää raakaa voimaa ja sahata katki tuon apurungon puslan. Jos vaikka sais edes yhden puslan vaihdettua.
                              Last edited by -PT-; 22-09-2007, 10:57.
                              Peugeot 407 HDi 136 -04
                              Ex: E46 320i -00
                              Ex: Nissan Primera 2.0 eGT -93

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎